Kirjoittaja Aihe: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)  (Luettu 1285 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Projector

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Auto: 2003 406 3,0 V6.

Nyt tarvis kipeesti neuvoa / tietämystä. Tulin työmatkalle saariselälle (1000km) ja heti pösön kanssa ongelmia :(

Eli sammutin auton ja ihmettelin ääntä mikä kuului vaikka auto oli sammuneena. Vika paikallistettiin starttiin, eli pyöri niin kauan kunnes otti akusta johdot pois. Vika saatiin "korjattua" naputtelemalla starttia. Kysymys kuuluukin, että mikä tuon teki ja uusiutuuko vika, jos auto käytössä?

Startti on vaihdettu about vuosi sitten, en tiedä onko uusi vai kunnostettu.

Täälä on välimatkat senverran pitkiä, että autoa tarvisin, mutta tällähetkellä en uskalla sillä lähteä mihinkään.

Kiitos avusta ja vinkeistä jo valmiiksi :)

coolbiz

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #1 : 23.11.2018, 16:53:50 »
Vanhoissa kamppeissa solenoidi hoiti suuremmat virrat startille, joten vikaa siltä akselilta. Tätä tukisi startin naputtelun.. Tarvista ettei johdot vahingossa ota yhteen (aiheuttaa pyörimisen). Toivottavasti tästä edes vähän apua.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 149
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #2 : 23.11.2018, 17:53:09 »
Outoa jos ei bendix kytkenyt starttimoottoria vauhtipyörälle ja pyörittänyt moottoria. Ilmeisesti pyöri siis hitaasti. Jos, niin ilmeisesti ei saanut kunnolla sähköä tai starttimoottori rikki.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 379
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #3 : 23.11.2018, 19:33:17 »
Siinä on kupari hitsannut kiinni. Vetokäämi ja hitsannut kupari niin ei jousi jaksanut pukata takaisin. Se on pyörinyt niin kauan kuin sinulla auto on ollut käynnissä. Kytkin on vain irrottanut ja moottori pyörinyt pienellä virralla. Kytkin kyllä irrottaa aika herkästi sen roottorin moottorista. Toinen on että hammaskehä on niin pykälissä että hammasratas jäänyt taakse. Voi sillä ajaa. Laittaa käytniin ja kopauttaa niin senhän tuntee jos se pyörii ja voi ajaa Hangosta Utsjoelle. Senhän saapi solenoidin irti ja pyöräyttää kuparin ympäri ja kurkaa pellin taakse onko hammaskehä missä kunnossa. Mutta siinäpä se onkin. Pitäis muutama startti laittaa ja sepättää mutta iehän sitä nykyään kun haetaan se vaihtostartti aina sieltä kaupasta. Kun ne muutaman kerran laitaa niin saa siitä sellaisen kokonaiskuvan eikä jää tien laitaan ihmettlemään. Kaljapurkista saa hyvän laakerin siihen vetopäähän. Mutta se taitaa olla jo niin että ei saa anää laakereita ja solenoideja erikseen kuin rattorin tartteihin.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 149
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #4 : 23.11.2018, 20:18:55 »
Tarkemmin kun mietin, niin eihän bendix toimi kuin startin käynnistyessä. Kun polttomoottori käynnistyy, palautuu bendix ja irroittaa käynnistysrattaan vauhtipyörältä vaikka solenoidi on palanut kiinni ja starttimoottori jää pyörimään omia aikojaan.

Epäillä sopii, että 1 tunnin vapaakaan pyöriminen ei paranna starttimoottoria.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 379
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #5 : 24.11.2018, 12:49:51 »
Mikä se Bendix on? Siitä kovasti höpötellään. Mutta eihän siinä ole kuin kytkin, siirtohaarukka, veto- ja pitokäämi. Kommutaattori, tasavirtakytkin, liukulaakerit. Kyllä se näillä ilmoilla kestää pyöriä, ja se virtahan tasavirtamoottorissa ei muodostu suureksi kun ei kanttiero on pieni. Mikä siinä kuluu niin kauheasti?Tasapainotettu roottori hyrrää parilla amppeerilla. Kytkinkihän on niin rakennettu että ei siinäkään mitään ihmeitä tapahdu --Tuota rupesin katsomaan niin Vincent Bendix on patentoinut kytkimen 1910 josta nimi juontaa. Tuo patentti on rauennut jos aikaa sitten. Suomessa kun ollaan niin käytössä on vapaakytkin joka sekin johtaa harhaan koska tuulettimessa tuuletin pyörii kytkimen irrotuksen jälkeenkin ja samoin kompressori ja niin myös siis käynnistinkin. Kytkin on minusta ihan käypä nimi. Mutta onhan siinä se etu että kun Essolla raataillaan Bendixistä niin naapuripöydässäkin minä tiedän että taas asiosta ei oikein paljoa kuitenkaan olla perillä.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2018, 13:03:30, kirjoittanut PeugeotDriver »

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 402
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #6 : 24.11.2018, 14:52:38 »
Voi olla virtalukkokin rikki,tai solenoidi. Hankala sanoa etänä. Bendix kyllä on huono vaihtoehto vialle.

Projector

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #7 : 24.11.2018, 15:10:05 »
Ilmaisinkohan hiukan epäselvästi. Eli startti ei jäänyt pyöriin, niinkuin autoa startatessa, vaan sellanen "tyhjää" pyörivän startin ääni kuului vaan ja avaimesta kääntäessä ei tapahtunut mitään.

Nyt se on kyllä toiminut ihan normaalisti, kun olen starttaillut +10 kertaa.
Ja tuo vika tuli autoa samuttaessa, eli käynnissä ollessaan ei kuulunut mitään sivuääniä.

Luulis kyllä tuollaisen osan kestävän pitempään, kuin vuoden?

En siltikä uskalla lähteä pitemmälle, jos tarvii auto sammuttaa :D

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 402
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #8 : 24.11.2018, 15:39:47 »
Tuommoiseen vikaan auttoi minulla sen bendixin vaihto.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 379
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #9 : 24.11.2018, 16:29:43 »
No mutta kyllä nyt meni vian kuvaus vähän sinneppäin. Kytkin ei pitänyt. Olisko niin jäykät rasvat siellä että kuulat pääse painumaan sinne koloon. Tuohan kyllä mitään korjausta tarvi jos kerran tehnyt. Jos jatkuvasti luistaa kytkin niin sitten. Nämä on näitä Iskran tai jonkun muun viuvau valmistajan tartteja niin tuotahan se sitten on. Kaikenlaista sitä kyselläänkin.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2018, 16:34:02, kirjoittanut PeugeotDriver »

Projector

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #10 : 24.11.2018, 20:23:29 »
No itse en tiedä autojen sielunelämästä juuri mitään, joten pahoittelut kysymykselle.

Mutta luojankiitos pösössä on pikalukitus akun navassa, muuten olis tienpäällä jurnuttanu akun tyhjäks.

Mutta jos ei tuosta kannata huolestua, niin lyön pohjapanssarin takaisin ja toivon ettei vika uusiudu.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 265
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #11 : 25.11.2018, 11:35:08 »
No mutta kyllä nyt meni vian kuvaus vähän sinneppäin. Kytkin ei pitänyt. Olisko niin jäykät rasvat siellä että kuulat pääse painumaan sinne koloon. Tuohan kyllä mitään korjausta tarvi jos kerran tehnyt. Jos jatkuvasti luistaa kytkin niin sitten. Nämä on näitä Iskran tai jonkun muun viuvau valmistajan tartteja niin tuotahan se sitten on. Kaikenlaista sitä kyselläänkin.
mikä kytkin ja mitkä kuulat?
Vai saako tätä kysyä?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 402
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #12 : 25.11.2018, 12:42:50 »
Bendix rattaan sisällä on rullat jotka mahdollistaa rattaan vapaaliikkeen toiseen suuntaan käynnistäessä jolloin se ankkurin kierre potkaisee sen rattaan rynnöstä.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 379
Vs: 406 - Käynnistinmoottori jää pyörimään (V6)
« Vastaus #13 : 28.11.2018, 12:20:05 »
No, ei ei ei pojat! Vai uskaltaako sitä pojitella. Sitä tiiä jos joutuu sen someraivon kohteeksi, kun nykyään pitää sitäkin jo pelätä kun se voi tulla yllättäenkin puun takaa. Se kytkin toimii niin että kun starttaat niin jos pidät avainta käynnistysasennossa niin polttomoottorin jo pyöriessä startti ei pyöri liian nopeasti ja roottori leviä. Jokainen voi kokeilla kun lähtee kaupassa käymään. Eli liian pitkä startti niin kuuluu se surina. Nyt vain jokainen kokeilemaan että kytkin on kunnossa. Mitään haittaa tuosta ei ole. Sen ja vain sen takia kytkin on siellä. Hammaspyörä kytkeytyy hammasviisteiden ja sen kierteen saaman pienen liikkeen ansiosta. Kun hanmaskehä kuluu ei vetoa meinaa saada päälle. Näin on Åkermanissa ja lavapösössä josta vaihdoin ko. osan. Vai oliko kuitenkin, niin että nuukana miehenä käänsin ympäri. Lava pösössä muuten starttaus oli kyllä omanlainen elämys talvella. Kun kone 'heräteltiin' ja se suorastaan eli sylinterien paukahddusten mukaan. Ja oli varsin innostava, suorastaan se solenoidin kolahdus huurteisessa kajuutassa. Ja se surina kun hehkun laittoi tilille. No se oli sitä aikaa se.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2018, 12:29:05, kirjoittanut PeugeotDriver »