Kirjoittaja Aihe: 607 - Käynnistyy huonosti kylmänä (HDi)  (Luettu 781 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
607 - Käynnistyy huonosti kylmänä (HDi)
« : 04.03.2019, 12:22:40 »
Auto: 2002 607 2,2 HDi (DW12TED4, automaatti).

Hyvin palvellut 406 coupe vaihtui viikko sitten 607 2.2HDi:hin. Kaikin puolin varsin hyvä ja mukava auto, mutta nyt kun tuli taas vähän enemmän pakkasta, lähtee pösö erittäin huonosti käyntiin. Tänäkin aamuna -12 asteesta starttia piti pyörittää varmaan puoli minuuttia jonka jälkeen auto käynnistyi sylinteri kerrallaan erittäin vaivalloisesti. Erikoista nykyaikaiselle dieselille, jossain kai on siis vikaa, ymmärtääkseni kunnossa olevan HDi:n pitäisi kyllä käynnistyä parista kympistäkin varsin vaivattomasti... Nollakeleillä ja muutaman asteen pakkasilla on käynnistynyt mielestäni ihan normaalisti ja tuolloin hehkutuksen valokin palaa vain noin sekunnin ajan. Lämmin moottori käynnistyy hyvin.

Hehkun merkkivalo paloi aamulla muutamia sekunteja, ja sitten sammui. Ilmoittaako 607 mitenkään jos hehutulpp(i)a on pimeänä? PP2000 ei ainakaan löytänyt mitään hehkuihin liittyvää vikakoodia. Missä hehkut yleensäkään ovat, entä rele? En mitään hehkutukseen liittyviä osia löytänyt konetilasta vaikka irrotin moottorin päällä olevan suojakopan. Viittaako tällainen hehkuihin vai pitäisikö näillä keleillä vielä käynnistyä vaikkaa joku hehku olisikin poissa pelistä?

Missä muualla voi olla hämminkiä? Akku on kaiketi hyvä, kun jaksaa pyörittää ja ainakaan akkuun liittyvää vikailmoitusta ei ole näyttöön tullut. Suuttimet? Korkeapainepumpun tiiviste?
Nykyinen: Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Entinen: Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R

everton

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti kylmänä (HDi)
« Vastaus #1 : 04.03.2019, 14:26:45 »
Hehkut on se todennäköisin syy huonoon käynnistyvyyteen. Hehkut on helppo mitata, ohjeita siihen löytyy tältäkin foorumilta paljon.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti kylmänä (HDi)
« Vastaus #2 : 04.03.2019, 15:11:27 »
Osaatko sanoa missä hehkut ja niiden rele on? Outoa etten onnistunut niitä löytämään vaikka käytin moottorinkopan irti. En löytänyt hakua käyttämällä. Tulpat osaan kyllä mitata kun ne vaan löydän :D
Nykyinen: Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Entinen: Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R

everton

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti kylmänä (HDi)
« Vastaus #3 : 04.03.2019, 16:40:12 »
En tiedä missä tuossa sinun autossasi on hehkurele. 407:ssa se on sulakerasia alla, ja hehkut voi mitata siitä hehkureleelle tulevasta liittimestä.

Tuossa on video PSA 2.2 hdi hehkujen vaihdosta: https://www.youtube.com/watch?v=z7RPg82-Scc

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti kylmänä (HDi)
« Vastaus #4 : 04.03.2019, 17:26:45 »
Onkohan polttoaine suodatinta vaihdettu hetkeen?

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 891
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti kylmänä (HDi)
« Vastaus #5 : 04.03.2019, 17:28:06 »
Hehkuja pimeänä. Kahdella hehkulla käynnistyy huonosti jo -25. Jos kaikki hehkut pelittää niin tuo oma 607 2.2 HDi käynnistyy vielä -35 astetta ilman lämmitystä. Jos kaikki hehkut pimeänä niin käynnistyvyysraja jossain -10 tietämissä. Hehkurele on moottoritilassa edestä katsottuna oikealla (kuljettajan) puolella moottorinohjausboksin alla.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti kylmänä (HDi)
« Vastaus #6 : 04.03.2019, 17:55:10 »
En tiedä missä tuossa sinun autossasi on hehkurele. 407:ssa se on sulakerasia alla, ja hehkut voi mitata siitä hehkureleelle tulevasta liittimestä.

Tuossa on video PSA 2.2 hdi hehkujen vaihdosta: https://www.youtube.com/watch?v=z7RPg82-Scc

Kiitoksia! Pitää katsoa video ja yrittää mittailla hehkut

Onkohan polttoaine suodatinta vaihdettu hetkeen?

Ei mitään tietoa kun vasta viikko sitten auton ostin. Tuon nyt voisi vaihtaa muutenkin mutten usko huonon käynnistyvyyden johtuvan siitä, sitten kun auto nimittäin viimein käynnistyy on nokipilvi melkoinen mitä ihmettelen suuresti, sillä eikö näissä ole aina hiukkassuodatin?


Hehkujen vaihtoon jos ryhtyy niin onkohan miten suuri riski saada noita katkeamaan ja jos niin pääsee käymään niin onko kannen irrotus edessä...? Kannattanee viedä suosiolla pajalle?

Muokkausta: Niin ja eikö tällainen tosiaan anna mitään vikakoodia pimenneistä hehkuista?
Nykyinen: Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Entinen: Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 891
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti kylmänä (HDi)
« Vastaus #7 : 04.03.2019, 18:08:57 »
Hehkut ovat ikävässä paikassa moottorin ja rintapellin välissä ja osa vaatii egr-venttiilin irroittamisen että pääsee käsiksi. Vaihdoin itse viime syksynä kaikki ja jokunen tunti siinä menee. Tuossa on kohtuu paksulla rungolla olevat hehkut ja 1/4 tuuman t-kahva-avaimella ei tahdo saada väännettyä poikki yhdellä kädellä, kahdella kädellä toki saa poikki. Testailin hehkujen murtorajaa tosiaan syksyllä ja aika tarkkaan 2 x kiristysmomentti oli se katkaiseva voima, eli tässä tapauksessa kiristysmomentti 15 Nm ja jokainen käytetty hehku katkesi penkissä 30 Nm voimalla. Toki omalla kohdalla kaikki hehkut irtosivat hyvin nätisti, reilusti vaan tunkeutuvaa irrotusöljyä ja antaa hetken vaikuttaa.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti kylmänä (HDi)
« Vastaus #8 : 04.03.2019, 21:51:32 »
Rele löytyi, käytin sen irti ja kokeilin paksuja kaapeleita yhteen: ei räpsähtänyt eli virtaa ei kulje mistä voinee päätellä että kaikki (!) hehkut ovat pimeänä... Tämä siis sillä olettamalla että kaapelin toiseen päähän tulee jatkuva akkujännite. Systeemin tekninen toteutus selittää myös sen miksei hehkuista tai varsinkaan yksittäisen tulpan pimenemisestä tule vikakoodia: sama paksu johto haarautuu kaikille tulpille. Teknisesti varsin toimintavarma mutta diagnostiikkamahdollisuuksia heikentävä toteutus: mersussa on kiva katsoa testerillä mitkä tulpat ovat pimeänä. Yhtä kaikki, eipä siis ihme että pösössä on pakkasella vähän pitkä vieteri :D

Käsikopelolla löysin oikeanpuolimmaisen tulpan ja ainoastaan siihen näyttäisi pääsevän käsiksi ilman enempiä purkamisia. Harmittavan suuri työmaa näyttää kyllä vaihtaminen olevan kun vedetkin joutuu moottorista laskemaan videon mukaan (onko ihan pakko?) mutta ei auta kuin tehdä. Tulpat kävin jo hakemassa Motonetistä, Boschit osanumerolla 0 250 202 032. Sopii vain toivoa ettei saa tulppaa katkaistua.
Nykyinen: Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Entinen: Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 891
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti kylmänä (HDi)
« Vastaus #9 : 05.03.2019, 06:05:19 »
Minä en kyllä vesiä laskenut pois, mutta tuossa minun autossa ei ole egr-jäähdytintä. Jostain syystä tuo egr-jäähdytin on jätetty näistä uudemmista pois. Joten voihan se olla että ilman letkujen irroittamista tuota jäähdytintä ei saa pois edestä, minulla on vain putki sen tilalla ja tilanne siten helpompi. Mahtuisikohan siihen egr-jäähdyttimen letkuihin sulkupihdit? Silloin ei tarvitsisi laskea vesiä pois. Ps. Uudemmissa HDi moottoreissakin diagnostiikka jokaiselle hehkulle erikseen ;)
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti kylmänä (HDi)
« Vastaus #10 : 05.03.2019, 22:57:06 »
Tulipa tänään vaihdeltua hehkut ja kaikkihan ne olivat pimeinä. Jäähdytysnesteitä ei tosiaan tarvinnut laskea pois, vaan EGR-jäädhyttimen saa varsin hyvin siirrettyä syrjään letkuja irrottamatta. Ikävässä paikassa ovat kyllä tulpat, muutama tunti kesti kaikkineensa työssä ja öljytkin vaihdoin samalla. Onneksi kaikki hehkut lähtivät irti hyvinkin helposti, aikaa saa taatusti kulumaan paljon enemmänkin jos edes yksi jumittaa, poikki ei kannata vääntää. Teknillis-tieteellisen tutkimuksen nimissä tuli väännettyä kaksi vanhaa hehkua (olivat Beru-merkkiset) ruuvipenkissä poikki mitaten käytettyä momenttia digitaalisella mittarilla. Ensimmäinen katkesi 36,7 Nm momentilla, toinen 37,7 Nm. Urakka onnistui ihan hyvin eikä purkamistakaan loppupeleissä ole paljon, oikeastaan vaan EGR ja turbon imuputki. Sellainen pääsi kuitenkin käymään että pakosarjaan kiinnittyvän EGR-venttiilin molemmat kiinnityspultit katkesivat. Tuli sitten porattua pultinpätkät pois EGR-venttiilistä ja kiinnitettyä se uusilla pulteilla ja vastamuttereilla.
Nykyinen: Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Entinen: Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R