Kirjoittaja Aihe: 407 - Jakohihnan vaihto (HDi)  (Luettu 653 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lmc500

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
407 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« : 05.03.2019, 20:26:55 »
Auto: 2008 407 2,0 HDi (RHR).

Jakoremmin vaihto menossa. Remppa alkoi mukavasti meni kampiakselin pultti poikki avatessa kun oli laitettu liima pulttiin, kummallista kun viime remminvaihto on tehty kumminkin merkkiliikkeessä. No katkennut pultti on nyt porattu pois ja pitäis jatkaa projektia... mutta... Nokka-akselin lukituskolo löytyy kyllä on noin klo 4-5 paikkeilla. En vaan löydä vauhtipyörältä 8mm lukitustapin paikkaa vaikka olen pyöritellyt moottoria ympäri. Lukitustapin reikä on startin takana? Otin pois startin että näkee touhuta... mutta ei löydy niin ei. Onko vauhtipyörässä kunnon reikä tapille? Mikä on muuten idea että kampiakselin kiila on palon pienempi kuin ura kiilalle hihnapyörässä.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 889
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #1 : 05.03.2019, 21:49:36 »
Kampiakselin pulttiin kuuluu laittaa lukite tehtaan ohjeen mukaan, samassa ohjeessa on myös maininta että avaus on tehtävä käsin momenttiavaimella ja tietty momentti ei saa ylittyä koska tuossa on katkeamis vaara. Jos tietty momentti avaamisessa saavutetaan on pulttia kierrettävä takaisin kiinni ja yritettävä uudestaan, jos se ei auta on pulttia lämmitettävä jotta lukite ”sulaisi”.
Kyllä vauhtipyörässä tuo lukitusreikä on ja juurikin siellä startin takana se lohkon reikä sellaisessa nurkassa.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 221
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #2 : 05.03.2019, 22:04:21 »
Ja kiilaura on suurempi kuin kiila sen vuoksi, että hihnaa kiristettäessä jakohihnalla on "tilaa"  liikkua jolloin hihna kiristyy tasaisesti eikä minkään hammaspyörän taakse jää löysää...

lmc500

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #3 : 05.03.2019, 22:07:28 »
Pultissa oli vihreä eli kova liima. Vasatii noin 300 astetta että irtoaa. Luulisi että sininen loctite sinne kuuluisi mikä lähtee auki ihan lyömällä. Töissä tulee noita käytettyä päivittäin niin en ainakaan tota kovaa lukitetta laittaisi niin kuin tässä tapauksessa, kyllä siinä stefat sulaa jos sitä rupeaa lämmittämään auki.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 889
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #4 : 06.03.2019, 06:40:47 »
Jos vaihto tehty merkkiliikkeessä niin todennäköistä että se on tehty ohjeen mukaan. Siinä tapauksessa myös hihnapyörän kiinnityspultti ja sen aluslevy on vaihdettu uuteen koska vanhan pultin ja aluslevyn käyttö on kielletty ja uudessa pultissa on jo valmiina kierrelukite, asentaja ei siis itse sitä laita pulttiin. Jos tuo kiilauran väljyys mietityttää niin kannattaa tutustua viralliseen asennusohjeeseen (löytyy serviceboxin maksullisesta osiosta), niinkuin Timppa71 kertoi niin tuon tehtävä on tasata jännitys koko hihnan matkalle kiristyksen aikana. Kiilahihnapyörä ja pultti sitten lukitsevat tuon hammashihnapyörän juuri oikeaan kohtaan, näin jako tulee aina täysin oikein.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 326
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #5 : 06.03.2019, 08:15:19 »
En vaan löydä vauhtipyörältä 8mm lukitustapin paikkaa vaikka olen pyöritellyt moottoria ympäri. Lukitustapin reikä on startin takana? Otin pois startin että näkee touhuta... mutta ei löydy niin ei. Onko vauhtipyörässä kunnon reikä tapille? Mikä on muuten idea että kampiakselin kiila on palon pienempi kuin ura kiilalle hihnapyörässä.

Lohkosta kuitenkin löytyi 8mm reikä? Jos löytyi, kannattaa tapin päähän hioa viiste, jospa sitten löytyy. Kampiakselin kiila tosiaan on väljä jotta hihna asettuu paremmin. Eri hihnoissa on hiukan eri paksuus mikä muuttaa kudosten etäisyyttä akseleiden keskipisteestä, se taas muuttaa kudosten ympärysmittaa, siksi väljä kiila. Pääasia että merkit on kohdalla.

lmc500

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #6 : 06.03.2019, 16:32:19 »
Kiitos vastauksista. Lohkon 8mm reikä löytyi kyllä. Mutta vauhtipyörästä vastaavaa ei ainakaan vielä. Kai toi pitäis löytyä kun nokka-akselin tapinreikä löytyy. Olen pyörittänyt moottoria kumminkn sen verta monta kertaa ympäri ja aina kun nokan hihnapyörä tulee kohdalle niin vauhtipyörällä ei koloa. Niin ja taskulampulla ja peilillä näkee kun toinen pyörittää konetta mut ei vaan löydy. Onko tosiaan kaikissa vauhtipyörissä toi reikä? Yhden ohjeen löysin netistä missä tuli erillinen lukitustyökalu vauhtipyörän hammaskehälle.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 889
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #7 : 06.03.2019, 17:11:57 »
Se erillinen lukitustyökalu hammaskehälle on vain nimenomaan lukitusta varten kun avataan/kiristetään kampiakselin pultti. Eli se ei ole paikoitusta varten vaan kaikissa malleissa on lukitustappi ja sille reiät.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

lmc500

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #8 : 06.03.2019, 19:20:15 »
Jees. Sain kaverilta autodatan ohjeet ja lukitustyökalut nyt homma ok. Ihmettelin vaan tota paikoitus juttua vauhtipyörässä. Kun lohkossa on 8mm reikä ja vauhtipyorässä neliön mallinen juttu mihin 8mm paikoitus työkalu menee kuin nenä päähän eikä 8mm reikä. Lukitustyökalu tosiaan erikseen.  Nyt kumminkin remmi vaihdettu.