Kirjoittaja Aihe: 607 -05 V6 Etupäästä kuivaa narinaa, lämmöt ei nouse + jakohinna 30tkm pitkänä  (Luettu 5481 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Koska terminen kevät näyttää saapuneen, niin päätin korjata otsikon mukaiset puutteet kulkuneuvostani. Saa sitten palvella taas ensitalven kulkineena. Päätin aloittaa homman jarrujen tarkastuksella/huollolla ja ovathan sitten edestä pois, kun askarrellaan syvemmällä etupäässä. Lisäksi on ilmeistä, että laipovat kiinni jossain vaiheessa ilman huoltoa.

Homma alkaa jarruletkun banjon irrottamisella. Samalla kannattaa puristaa letku lyttyyn, niin ei sitten valu jarrunesteet turhaan tai hallitsemattomasti tonttiin. Sehän ei ole hyväksyttävää ympäristötietoiselle Pösö-miehelle. Seuraavaksi jarrusatula irti liukutappien päästä 13mm avaimella ja satulan runko irti pyörän navasta T55 torxilla.

   
13mm avaimella liukutappi auki                              13mm avaimella banjo auki    Jos ole kovin mahdoton pärsä levyn reunassa, niin tällä lailla ja naputtelemalla se lähtee pois.

Kulumisen varoittimien johdot irtoaa ihan vetämällä vastakappaleesta.


T55 torx kannattaa oikeasti painaa pohjaan asti ja varmisttaa, että se pysyy siellä. Tässä on vain yksi yritys. Mitä sitten jos tämän nysvää? Itkun paikka.
 
Itse koitan yleemsä merkitä edes jotain, niin eipä tarvitse kasatessa miettiä mikä oli mistäkin.


Lopuksi levy pois T30 torxilla                                            Tässä vaiheessa kaikki oli hyvin ja tähän jarujen purkamiseen saa menemään sellaiset 3h, kun pukittaa auton yms. Siis n 1h/puoli, jos kaikki menee hyvin.

TÄMÄN JÄKEEN SIIRRYTTIIN VAIHEESEEN: HINKKAUS RUKOILU. Tätä edelsi liotusruikkujen kokonaisvaltainen ruinkinta kaikkeen mahdolliseen ja vuorokauden vaikutusaika, jolloin uusintakäsiteltiin ruosteisia liitoksia. Tiedossa oli, että jumia on tarjoilla, mutta aivan uskomatonta oli tulossa. Tästä lisää myöhemmin.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 539
  • 407 3.0 V6 Sport
Loistava tarina, lisää...on tuo ruoste ottanut kiinni vai kuvat korostavat?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Tuli pienoinen tauko kirjoitteluun, kun tuntui hetken siltä, että on sovittuna tapaaminen Lindholmin Ollin kanssa. Toista viikkoa kuumeessa ja sittemmin oli sellainen fiilis, että pitää hiukan puhallella.

Jarrut kun oli saatu palasiksi aloin funtsimaan mistäse narina oikein tulee ja loputulos on, että todennäköisimmin ns. pysty-vaakatangosta eli tuosta pitkästä "koiranluusta" ja sen yläpäästä. Toki olin päättänyt, että nuo iskarin yläpäätkin laitetaan kuntoon ja kaikki puretaan.
Ryhdyin purkamaan etupäätä sillä näkemyksellä, mitä minulla on, eli iskari tukijalkoineen ja jousineen ulos pyöräkotelosta. Se ei ihan onnistunut. Mutta näin se sitten meni.


16mm nylocit auki, pitkä 6-kulmainen hylsy on hyvä, koska ruuvi tulee läpi ja kierre on läpeensä suosteessa ja mutteri ei pyöri suosiolla. Sellainen monikulma hylsy tai kiintoavain saattaa nuljata pultin. On meinaan aika nahea. Kun mutterit jättää tuohon päähän, niin voi turvallisemmin mielin naputella nuo omituiset pultit pois ja kannattaa saattaa tuurnalla rei'än läpi. Olivat kohtuu kireessä, mutta eivät pyörineet tyhjää, joten ei tarvinnut pitää vastaan. Ihan kiva, mutta iskari ei kyllä irronnut mihinkään, vaikka kuvittelin, että kolmiotukivartta alasvääntämällä jokin olisi liikkunut edes hiukan. Ei sitten millin murto-osaakaan mihinkään.

Tästä tulin siihen tulokseen, että tokihan tuo "koiranluu" pitää irrottaa, kun se on kiinni tuossa iskarin jalassa yläpäästään ja toisesta päästä kallistuksen vakaajassa. Tietty tämä pitää irrottaa. Päätin irrottaa alapään nivelen ja sehän alkoi tietysti ekalla nykäisyllä pyörimään tyhjää, eli olisi saanut tuomiopäivään asti pyörittää tyhjää.
Kartanolla on tulityöt kieletty, koska eräs hitsausepisodi päättyi pelastuslaitoksen keskeytykseen ja lady of the the house, eli entinen tyttöystäväni ilmoitti niiden olevan kerta kaikkiaan loppu. Tästä syystä en voinut ryhtyä pulttia laikalla katkaisemaan ja olin pakotettu mekaanisiin toimiin. Eli tungin sopivat siirtoleukapihdit  väliin ja loppu olikin raakaa vääntöä. Aika tuskaistahan tuo oli mutta lähtihän se, kun kulma kerrallaan väänsi. Pitkä hylsy olisi ollut poikaa mutta kun sellaista ei ollut ja tuo mutterikin on jotain 18-19mm

Mitään suurempaa hyötyhän tästäkään ei ollut ja "koiranluukin" jäi lähes paikoilleen, koska se ei mahdu tukivarresta ohitse. Ei millään kohtuullisella kääntelyllä.

No, mikäs siinä! Otampa tuon alatukivarren pallonivelen irti, kun se kuitenkin menee vaihtoon ja miksen sitten raidetangon päätäkin, niin pääsee mukavasti kääntelemään pyörän napaa. Tuosta raidetangon päästä aloitin ja se meni ihan ok! Tuosta en kuvaa napannut, mutta olisko ollut jotain 17mm mutteri ja sitten vain vasaralla kylkeen ja kartio lopsahti auki. Peruskauraa. Sittemmin siirryin alapallon irrotukseen ja sehän olikin sitten mielipuolinen homma. Se vi..n kartio ei halunnut irtoa tukivarresta ei saatana millään.


Tämä 21mm mutteri irtosi aivan kohtuudella, mutta kun sen jälkeen ei irronnut sitten mikään. Nuijin ja väänsin tukivartta kaikilla mahdollisilla mokomilla.
Tässä vaiheessa totesin, että kannatanee irrottaa tuo 13mm pultti, joka lukitsee asentoanturin tukivarteen. Tuon kanssa kannattaa olla tarkkana, koska tuo pultti on kireässä. Samalla irroitin myös peltisen pirun nyrkin, joka pitää johtoja ja ABS-anturia paikoillaan. Tai itseasiassa taisin tehdä sen aiemmin.

Ei se tukivarsi irronnut niin päätin sitten irrottaa iskarin tukivarsineen, eli iskarin yläpäästä nuo 45torxit auki (joista sittemmin katkesi kaksi kolmesta kun irroitin toista puolta (kuva on siitä) ja kolmiotukivarsi irti apurungosta sisäpuolelta. Kuvat on vastakkaiselta puolelta. Kerron myöhemmin miksi sekin piti ottaa irti. Tietysti se iskareiden yläpäässä oleva "sport"-anturi pitää irrottaa. Kuusiokolot aiki ja nosto pois, suoraan ylös. Liittimiä ei tarvitse irrottaa.

Täsä vaiheessa tajusin, että vetoakselin mutterilla lienee myöskin jokin koossapitävä rooli ja avasin sen. Tai avasin välittömästi sen jälkeen kun olin todennut, että minulla ei ole 35mm hylsyä tai 1 3/8" hylsyä. Kipitin nöyrästi sulkemisaikaan Motonettiin ja sitten avaus puuhiin.
Vetoakselihan pyörii löttöstä, joten se on hyvä lukita työntämällä esim. pyörän navasta sopiva stoppari, ruuvari, ja nyt sen voi kohtuudella avata.

Kolmiotukivarren taaempi pää irtoaa kun  avaa apurungon pohjasta ne  kaksi kpl 16mm pultteja. Kireäähän tuo oli, kun putien päät on umpiruosteessa. Etupää on 21mm ja hiton kireässä.

Nyt sitten tempaisin tuon varsiyhdistelmän pihalle ja taistelin tuon kartion irti pyörän navasta.



Kuten kuvasta näkyy ulosvetimellä kevyesti avustaen, olipas homma! Tietenkin myös ABS-anturi pitää ottaa mukaan, sillä eihän sitä irti saa.

Toiselta puolelta sain kartion väännettyä irti tukivarresta ihan periteisellä rautakanki rekkari-rauta kombinaatiolla, mutta siellä oli joku aikaisempi kolleega päättänyt kiinnittää pirunnyrkin jollain ruuvilla, missä ei enään ollut kantaa ja sen naputtelin auki iskumeisselillä ja asentoanturin 13mm kanta irtosi tukivarresta eli pultti meni poikki. Tämän takia piti sitten irrottaa tukivarsi tältäkin puolen, jotta saan siihen uuden jengan jameloitua.



Lopuksi pätkäisin luvallisella tulityöpaikalla pultit halki "koiranluista", jotta sain ne irti iskarin varsista. Ja iskarin varrethan irtoaa pyörän navoista, kun hakkaa kiilan kiristyspannan väliin. Tästä pitänee lisätä kuva. Eli iskaria on hiukan hankala saada irti navasta ilman tätä kiilaa.



Nyt näyttää tältä. Jostain tuolta löytyy jakohihna ja vesipumppu. Oletushan on että tämä näkyvissä oleva hihna pyörittää ilmastointilaitteen kompuraa ???


Lisäksi täytynee hiukan puhdistella ja harrastaa ruosteen suojausta, että ei tarvise ihan savisia osia käsitellä. Ilmat taisivat tulla pihalle vetoakselin nivelestä, mutta siihen en koske. En saa koskaan sitä venytettyä ehjänä paikoilleen. Nythän se on ehjä ja ei vuoda.

Nyt on mennyt aikaa n 12h kaiken kaikkiaan ja mitään ei ole vielä tehty.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Juolahti mieleen katsoa mitä on pohjamuovien alla, niiden ruuveilla kiinni olevien. Moottorin alla olevan olin jo irrottanut. Hommahan on periaatteessa simppeli. 10mm pitkällä hylsyllä irrotetetaan mutterit kahdesta keskimmäisestä ja takimmaisita avataan  pienet TORXit ja sisälokareista muoviniitit pois. Normaalioloisa menisi ehkä 15 min, etenkin jos auto olisi nosturilla.
Nyt ei ole ja nuo mutterit ovat umpiruosteessa ja torxeissa ei ole  mitään  mistä vääntää.  Kolme  mutterin pulttia poikki ja kaikki torxit piti avata pihdeillä ja lopulta porata  kolme pois.

Sellaiset 3 h äherrystä ja suojat irti


Pihdit pitää joskus                                                           jos ei niin sitten porataan ja taltalla kanta pois

Tämän verran tuli hiekkaa suuhun

Seuraavaksi varmaan painepesuria ja sitten tutkitaan lisää. Taidanmpa tehdä jonkimmoisen ruosteen suojauksen, kun näyttää varsin hyvältä.  Tälläisessä hinkkaamisessa ei juurikaan mene rahaa mutta hermot huutaa hoosiannaa noiden ruosteisten ruuvien kanssa. Pitää vain jaksaa nysvätä.

Hiukan näyttää fokus siirtyvän tai laajenevan alkuperäisestä ajatuksesta, mutta mikäs se hyvää ja mukavaa kulkinetta hoivata. Tuskin noihin mekaanisiin korjauksiin  kovin montaa viikkoa menee, eli jos sitten talvirenkaille ja katsastukseen olisi valmis.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Loistava tarina, lisää...on tuo ruoste ottanut kiinni vai kuvat korostavat?

Ehkä vähän korostavat, mutta pientä pintaruostetta noissa tukivarsissa ja muissa paljaissa osissa on. Nyt on projektina pohjan puhdistus, jotta pääsen kaikkeen tarpeelliseen käsiksi puhatain käsin ja naamaan ei tipu koko ajan savea auton pohjasta. Tietty myös tuleva huvialue pitää saada kiiltäväksi jakoremmiin liittyen.
Itse pohja ja helmat on hyvässä tikissä, mikä ihastuttaa tälläistä "mersumiestä", joka on tottunut taistelemaan ruosteen kanssa alvariinsa.

Hommeli etenee nyt niin, että puhdistan ja puhdistan ja ehkä vielä hiukan puhdistan. Sitten vaihdan remmin sekä termostaatin ja kokeilen miten kävi.

Sitten puhdistetaan hiukan lisää ja tehdään ruosteen torjunta esim. jousijalkojen koteloiden yläpäihin.

Sitten kasaillaan puretut osat ja uusitaan mitä pitää. En ehkä viitsi laittaa vanhoja laakereita, joista oikea puoli on ehkä alkuperäinen?

Aikaa kuluu mutta rahnaa vähemmän. Ja jos remmi menee poskelleen, niin kouralla paaliin koko roska.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Tälläiset syntyi tuossa erään työkaverin avustuksella. Eli toimitin vain mitat :P ja sain työkalut käteen



Mitähän hittoa  noilla nostoketjuilla 0102-M ja nostopuomilla tehdään? Tuskin mitään?
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 697
Veikkaan että on tarkoitus tukea moottoria kun oikea yläkannake on irti. Ainakin 406:ssa kone kääntyi vähän taakse päin kun vaihdoin hihnan. Mie käytin tunkkia öljypohjan kulmaa vasten tukien sijaan.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Voin ostaa tuon.

Ehkä huomenna otan apulaitehihnan veks ja saatampa irrottaa jopa laturin (ajattelin huoltaa senkin). Hitsin hankalaa tämä remppa kun tuo leipätyö vaatii veronsa, mutta eipä ole kummpaa aikatauluakaan, paitsi akka, joka kyselee outoja valmistumsesta ja poika epäili että "iskallä on taas uusi homma, joka jää kesken"

Kesken ei ole jäänyt yksikään, mutta aikatauluja on kyllä venytelty. En minä nyt viitsi itseäni näillä pilipali-hommilla kohtuuttomasti kiusata.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 539
  • 407 3.0 V6 Sport
Voin ostaa tuon.

Kesken ei ole jäänyt yksikään, mutta aikatauluja on kyllä venytelty. En minä nyt viitsi itseäni näillä pilipali-hommilla kohtuuttomasti kiusata.

Selvää Suomalaista uhoa on nyt pelissä mukana  :).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Selvisi kyllä mihin tuota kettinkiä olisi kaivattu. Kone han kippasi täysin kun ryhdyin kaivamaan yläkannatinta ylös ja ulos konehuoneesta. Tunkilla tukien irrottelin yläkannattimen kaikkine osineen. Samalla raivasin tilaa remmi hommiin. Ruuma on tympeän ahdas isokokoiselle ja kömpelölle montöörille.

Näissähän on tietenkin 16 ja 17mm muttereita ja pultteja.

Sittemmin päälin lorotella jäähdytysnesteet pihalle, koska vesipumpun uusintakin häämöttää mielessä. Sehän onkin "hauskassa paikassa" kaikkein alimmaisena ja luonnollisesti ainoa vaihtoehto maailmassa on pyörittää vesipumppua jakohihnalla. Tuosta oivalluksesta on varmaan saanut Gauloisea kartsan tai ainakin Pierre on sen tuon topan kanteen raapustanut tämän konstruktion.


10mm ruuvilla paisuntasäiliö irti jokin mystinen huohotin lohkolta ja pinankorkeuden anturi irti paisuntasäiliön pohjaletku irti vetoakselin vierestä
Automaatin lauhduttimelta      Webaston letkulta vedet ulos     jokseenkin kaikki tuli kun vielä puhalsin paisuntasäiliöön

Kun tilaa on luokattoman vähän päätin tehdä sitä lisää pakostakin, koska Webaston letkut ja paisuntasäiliö on tiellä, että saisin apulaitehinnan ja jakohihnan suojamuovit pois.



Paisuntasäiliön irroitus 10mm pultilla, mystinen huohotin pois, anturin johtoi pois (lukitsinrauta lensi hornaan), pohjaletku pois vetoakselin läheltä lohkosta.

Nyt voi vetää paisarin letkuineen pois. En saanut letkua irti paisarin pohjasta, en millään. Kumi oli vulkanoitunut liittimeensä huolella.



Jatkunee myöhemmin . . . .


-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Sittemmin työ jatkui päätymuovien irroituksella, mutta niitä ei saa pois, jos ei ole kampiakselin  ja ohjaustehostimen hihnapyörät irrotettu. Kampiakselin hihnapyörä pyörittää apulaitehihnalla ilmastointia, laturia ja ohjaustehostinta. Apulaite hihnan irrotukseen tarvitsee löysätä hihnaa mystisellä 3/8" neliö avainvälillä varustettua kiristysjousikikostusta. Kikostus sinällään on varsin toimiva mutta konstruktio hyvin omaperäinen.

 neliö kolo                       1/2"3/8" adapteri kolosessaan             eipä siihen juurikaan tyhjää jää, kun laittaa vääntiön

Eli kun mikään ei meinaa mahtua, niin irrotin jousen ja sittemmin koko roskan puteistaan. Oli kiinni julmetun pitkällä ruuvilla johonkin lohkojen väliin? Aivan käsittämätön systeemi tuohon tilaan, eli kannattaa viritellä erikoistyökalu, mutta näinkin pärjää.

Kampiakselin hihnapyörä irtoaa 13mm avaimella ja ohjaustehostimen  10mm avaimella. Nyppäsin vielä paisuntastian pohjaletkun kiinnikkeen irti, kun se oli tiellä.

Kampiakselin hihnapyöraa pidin paikoillaan ruuvarilla reiästä kunhan sain ekan ruuvin irti, mutta ohjaustehostimen kanssa olin aika luova, kuten kuvasta näkyy.

Sittemmin piti vielä irrottaa peltilätkä, joka on ohjaustehostimen pyörän alla. Tämähän on  2x16mm ja 2x13mm av pulteilla kiinni ja pultit ovat riittävän pitkiä, jottei niitä ihan helpolla voi vetää pois, ainakaan konetta heiluttelematta ja nostamatta.

, ,


Tämähän itsestään selvää, ettei tämä voi olla mitenkään toisin? Onkohan Pierre ja Andree tempaissut ruokiksella hiukan liikaa punkkua ja sitten siestan aikana Claude on saanut vapaat kädet jatkaa suunnittelua? Onhan hän sentää CV2 alkuperäisten oven ulkokahvojen suunnittelijan poika. Samalla tuli tehtyä jotain muutakin? Esimerkiksi syntyi muovien kiinnitys gyproc ruuveilla, joista osa on 6mm ja osa 7mm av:llä ja ruuvit ovat pakostakin erimittaisia ja vain 7mm ovat ns. tippumatonta mallia, jos olisivat ehjiä. Tämä tippumattomuus olisi muuten hyvä ominaisuus, mutta aikaisemmat hihnan vaihtajat ovat olleet erimieltä ja ruuvit on revitty läpi pidikkeistään. Kiva lisä kokoonpanoon löytää kaikille sopiva paikka, kun oli jo tarpeeksi haastetaa löytää kaikki ruuvit irrotukseenkin. Tässä pitää olla malttia = yhtään ei tarvitse repiä.



Nyt olikin enää helppo vaihe jäljellä, eli pitää vain työntää lukitus 8mm tapit kampiakselille ja nokka-akseleille. Olkoonkin että 4-6 sylinterien imunokkien tappi pitää olla alle 150mm tai ei mahdu lokarin väliin. Eikä VVT-pyörää pysty kääntämään. Eikä myökään sylinterien 1-3 imupuolen VVT pyörää. 1-3 pakopuolen tappi meni reikään kohtuullisella vemputuksella ja sittemmin myös imupuolen. 4-6 ei sitten saatana millään. Ei mene niin ei mene. Vääntötyökalulla pakottaen keskikehä löysättynä pakopuoli sittemmin meni ja VVT-pyörän sai lukittua, kun kampesi tapin semi väkisin läpeensä.

Onneksi olin merkinnyt hihnan ja nyt kun mallailin niin sellainen vajaan 1/2 hampaan heitto on pakopuolen merkeissä?????Haluaa nousta hampaan päälle.
 Eli menee todella helposti hampaan pieleen, jos luottaa vain tappeihin, eikä merkitse hihnaa. Tästä johtunee kokemukset hampaan sivussa olevista hihnan vaihdoista. Asentaja on luottanut vain tappien luomaan geometriseen illuusioon? Jos joku on erimieltä niin saa minun mielestä olla, mutta nyt pitää sitten huomioida  mahdolliset eroavaisuudet moottoreissa. Kun VVT-pyörää ei voi kääntää kuten ortodoksista imunokkaa tai jos siinä olisi jokin mahdollisuus, niin tilanne muuttuu. OTETAAN VASTAAN LINKKI JAON TARKASTAMISESTA! Kuvasta havaittavissa imusarjan päällä oleva DIY vääntötyökalu nokka-akselille.



Sittemmin löysäsin hihnapyörän kiristimen ja irroitin sen kaikkineen.  AV13mm ja 1/4" nerokas kiristyskuutio. Hihna kyllä lähti tämän jälkeen varsin helposti. Ei kannata repiä tappeja hihnan mukana.

Ao. kuvassa aimo kasa roinaa, mikä piti poistaa edestä. Webasto mm oli letkuineen tiellä varsin kattavasti.



Tämä moottorin purkaminen tähän vaiheeseen otti ajallisesti sellaiset 9h ja siinä on noin 3-4 h silkkaa ihmettelyä, kusemista ja paskantamista ja yksi ruokailu.

-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 697
Mie en vaivautunut edes merkkailemaan hihnaa. Se asettuu kohdilleen kun kiristyksen ajaksi löysää nuo pakonokkien hihnapyörien kehät. Tuota jos ei tee niin varmasti jää löysät väärään väliin ja ajoitus ei ole kohdallaan. Tämän takia hihnan vaihtoa ei saa tehtyä oikein pelkillä tussimerkeillä.

Se lukitustappihan siis kohdentaa nokka-akselin oikeaan asentoon hihnapyörän navasta. Sillä ei ole mitään merkitystä mihin asentoon se hihnapyörän irtokehä jää kun vaan säätövara riittää.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2019, 20:44:13, kirjoittanut imaS »
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 314
  • 2x Peugeot, 2x Renault
... Eli menee todella helposti hampaan pieleen, jos luottaa vain tappeihin, eikä merkitse hihnaa. Tästä johtunee kokemukset hampaan sivussa olevista hihnan vaihdoista. Asentaja on luottanut vain tappien luomaan geometriseen illuusioon? Jos joku on erimieltä niin saa minun mielestä olla, mutta nyt pitää sitten huomioida  mahdolliset eroavaisuudet moottoreissa. Kun VVT-pyörää ei voi kääntää kuten ortodoksista imunokkaa tai jos siinä olisi jokin mahdollisuus, niin tilanne muuttuu. OTETAAN VASTAAN LINKKI JAON TARKASTAMISESTA! ...


Eli kyllä se on juurikin kuten Imas kirjoitti, hihna asennetaan juuri oikein löysäämällä pakopuolen pyöriä jolloin hihna kiristyy tasan ja nokat ovat tällöin lukittuna juurikin oikeisiin asentoihin. Merkeillä tehtynä tuossa on se suurempi vaara, että ajoitus menee pieleen.
Tämä sama käsketään virallisessa ohjeessa tarkastamaan vielä niin, että lopuksi yksi pakopyörän pultti avataan ja varmistetaan että pultit eivät ole hahlon päässä eikä ne silloin myöskään jää "kantamaan". Yksi ohje sisarmerkkiin löytyy esim: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://c6-friends.nl/downloads/wphandbookC6_GB.pdf&ved=2ahUKEwiqi5fmy9XiAhVy_SoKHdrvCyE4FBAWMAF6BAgHEAE&usg=AOvVaw2R246ryDV1_no_FTzS3-XO, tuolta sivut 55-> ovat niitä kiinnostavia.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Täytyypä tutkistella:

the angular displacement value of the pinion in relation to the timing belt must not be greater than the width of one tooth
=> hammaspyörän "heitto" suhteessa hihnaan ei saa olla suurempi kuin yhden hampaan leveys[
/i]

Tälläinen kommentti löytyi eräästä linkistä. https://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4206_406/406D9/INFO/gb/b1eg1rk3.htm
Tämän mukaan ollaa siis edelleen toleransseissa.

Ohjessa kehoitetaan myös löysäämään nokkien hihnapyörien pultit 1/4 kierrosta hihnan poiston jälkeen ja kokeilemaan, että pyörät liikkuvat vapaasti
=> sitten kierretään myötäpäivään niin pitkälle, kuin menee. Lukitaan siihen.
Samat ohjeet näyttää olevan  sitruunan käsikirjassakin, Sitten hihna paikoilleen ja löysätään nämä pultit => oletus on että kääntyy kiristyksen verran vastapäivään ja tällöin eivät jää kantamaan näistä hihnapyörän pulteista? Tietenkään tapit nokissa eivät voi olla paikoillaan mutta kampiakselissa voi olla? Vai voiko?

Jotenkin nyt hämärtää, eihän mikään liiku mihinkään, jos tappi on paikoillaan? ja jos tappi ei ole paikoillaan, niin nokka kääntyy ja jako on sekaisin, kuin Rengon miesten pärehöylässä? No, eiköhän tuokin selviä, kun hiukan tutkitaan lisää. Eli hihnapyörän on pakko kääntyä, vaikka tappi olisi reiässä?
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 314
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Se lukitustappi lukitsee nokka-akselin/ nokan navan, ei siis suoraan hihnapyörää. lukitustappi paikoillaan hihnapyörä pääsee kääntymään noiden M6 pulttien hahlon verran kunhan ne on löysätty tietysti.

Edit: Ja jos muistan oikein niin eikös ne pakopuolen nokkapyörien M6-pultit olleet vielä löysällä kun jakohihnan kiristys suoritettiin. Tämän jälkeen vasta lukitaan pakopyörät paikoilleen. Muutenhan hihnan kireys on pielessä kun nuo pultit löysätään...
« Viimeksi muokattu: 09.06.2019, 13:43:27, kirjoittanut Timppa71 »