Kirjoittaja Aihe: 607 -05 V6 Etupäästä kuivaa narinaa, lämmöt ei nouse + jakohinna 30tkm pitkänä  (Luettu 5496 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Näin ajattelin asian olevan, eli pakonokkien akselin  hihnapyörät pitää olla löysällä, muutenhan kiristys ei vaikuta koko hihnaan. Hiukan olen skeptinen tuosta kiristyksestä se selvinnee kun tuo on ajankohtaista.
Nyt taistelin pyhäpäivän ratoksi vesipumpun pois lohkosta ja sehän olikin hauska homma. Moottorin yläkannattimen poisto lohkosta oli käsittämättömän tympeetä. Laittanen siitäkin pari kuvaa kun saan aikaiseksi.

Mitenköhän laturi irtoaa? Ei ainakaan kohtuudella äkkiä katsoen? Kompura alapuolella ja tehostin yläpuolella mutta välistä ei sovi? Pitääköhän irrottaa imusarja?
Voi kettujen nenä tuohan vaikuttaa aivan mielipuoliselta hommalta tai ihan normaalilta tähän vehkeeseen liittyen.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 314
  • 2x Peugeot, 2x Renault
No, ainakaan 407:kan vastaavassa koneessa (ES9A) ei laturia eikä ohjaustehostimen pumppua tarvinnut irroittaa.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
No, ainakaan 407:kan vastaavassa koneessa (ES9A) ei laturia eikä ohjaustehostimen pumppua tarvinnut irroittaa.

Äkkiä katsoen ojaustehostimen irrotus ei auttaisi yhtään mitään ja kun siitä on jo hihnapyörä irti, taitaa päästä käsiksi laturin ylä pulttiin. Jotenkin ei vain nämä pikkukätöset löydä kompuran takaa muita pultteja.

https://www.youtube.com/watch?v=0Vrhp_O1d_0

Jotain tälläistä lienee tulossa lähiaikoina. En kyllä vielä ole keksinyt miten saisin laturin irti kompura yläpuolelta saatika vedettyä sen letkujen välistä. En pysty kuvittelemaan, että nämä nro 10 kätöset pystyisivät irrottamaan johdot laturista ropuamalla vain sinne päin.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja miksi vesipumpun irrottamiseen meni 2 h:


av16mm pultit ovat osin upotuksissa (ja 1/2" räikkä ei mahdu kunnolla väliin), Kun pultit saa auki ne ottavat lokariin ja moottorin tyynyyn (poistin sen).


Tuo pirun vaarnapultti toppaa liikkeen lopulta, eikä kannatinta saa pois. Kiersin vaarnapultin pois kahden mutterin systeemillä.
Myös hihnan ohjuripyörät piti poistaa. Miksi minusta tuntui, että ne oli 18mm av:llä ja ihan saakutin kireessä, etenkin se vesipumpun alla oleva.


 Sittemmin pumppu oli irti av10 ruuveilla ja aikaisempi pumpun vaihtaja oli tiivistänyt sen sika-massalla? Mikähän lienee oikea tiiviste?

Olen nähnyt mukavampiakin kiinnitystapoja.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 698
 Vesipumppu tiivistyy pelkästään sillä o-renkaalla jos pinnat on puhtaat ja ehjät. Ei tarvitse lisäksi tiivistemassoja.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
"Nyppäsin" laturin pois. Pikku homma ;D


Ensin piti vain laittaa moottorin kannake paikoilleen, kun muuten olisi kone tippunut naamaa.

Hikiset 3h meini ährätessä. Muuten menisi kuten lainaamassani videossa, paitsi ilmastoinnin kompuralle ei tule letkuja, vaan alumiini putket. Niitä ei passaa paljon taivutella tai freonit karkaa. Eli tilaa on kohtuu nuukasti ja nyt on kämmenselät kuorittu nahkoista.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Laturi on paikoillaan 2h askartelua ja 300€ meni rahnaa uuteen laturiin. Eli sellainen 5h homma olisi laturi remppa? 100€/h => 800€ jos teettää "firmassa"?

Laturi-ukko ei suositellut (suostunut) korjaamaan vanhaa. Ja muutenki käski viemään Pögötin hornan tuuttiin. Ei olisi suostunut hommaa ottamaankaan?

Latviasta tuli paketti SKF:n osia jakopään huoltoon, täysi setti vesipumppuineen + termostaatti 300€

Termostaattikotelon tiivisteet kansiin pitäisi jostain saada ja harkinnassa on tuo termostaatin ympärillekin tuleva tiiviste tai lienee stefa?

Ulomman ja sisemmän termostaattikotelon yhdistävä kortsu tuntuu kohtuu kireältä, mutta pitäisihän tuokin vaihtaa

Lisäksi se jokin putki mikä jää tuon kammotuksen, mitä kutsutaan termostaattikoteloksi, taakse nokkaan pitäisi kaivaa tiiviste jostain.

kukahan noita tiivisteitä kaupiskelisi? Todella surkeasti Mösjöö Googlekaan noita tarjoilee.




Ja tämä kaheli systeemi letkuineen, mitä irrottelin 3h



Tekstit kuvissa on minun omia räpellyksiä.

Muutama tunti on mennyt etupään apurungon ruosteen torjuntaan, kun nuo oikeat työt ei ole kiinnostanut.

« Viimeksi muokattu: 25.06.2019, 18:13:11, kirjoittanut mustanaamio »
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 698
Mie taisin muutama vuosi sitten ottaa termostaatin tiivisteet merkkiliikkeestä. Ei tainneet olla järkyttävän kalliita. Muistaakseni muut tuossa on o-renkaita paitsi termostaatin ympärillä oleva. Mitat saattaisi näkyä serviceboxista.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Hitto jos olis aikaa (ei ole), voisin kurkata Service Boxista noita osia sulle nasta. Jos olis erilaisia numeroita kuin tuolla www-sivustolla catcar.info on tarjolla. Tsemppiä Leijonan kesyttämiseen, onhan nämä sitten ajossa/kunnossa olleessaan mukavia kamppeita.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 544
  • 407 3.0 V6 Sport
Tuossa tiedot.

Tiivisteet terarikotelosta lohkoon päin 2 kpl
Osa 7 (MUL)JOINT 1340 46

Tiiviste termarikotelosta ulospäin1 kpl
Osa 6 O-rengas 1340 45

Kuvat on, mutta tähän liittäminen työlästä, saat emailiin tarvittaessa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 855

Muutama tunti on mennyt etupään apurungon ruosteen torjuntaan, kun nuo oikeat työt ei ole kiinnostanut.

Miten toteutat tuota?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Konstit on kokeiltu w210 eli Väykkyjen kanssa ja todettu siedettäviksi toiminnaltaan. Niitä toistetaan nyt Pögötin kera.

Peruskihnutus tehdään ns. neekerintukka laikalla tai lamelli laikalla. Niihin kohtiin joihin ei laikalla pääse sivellään ruosteen poistajaa. Ruosteen poistaja poistetaan jollain tehokkaalla tavalla ja pinta puhdistetaan esim. präkleanilla ja sitten sivellään koko komeus ruosteen muuttajalla/happopohjamaalilla.
Tämän päälle roststop-pohjamaali ja sen päälle kilikalispray. Joskus vetelen vielä lakkaa koko komeuden päälle. Tarvittaessa tietenkin suojataan ja rajataan, ettei ihan kamalaksi mene. Itse siedän useasti ns. "teippirajauksen". En juurikaan viitsi häivyttää rajaa näistä romuista millä ajelen. Tuolla pohjassa en juurikaan jaksa rajata, vaikka ei se pahvin palalla kovin haastavaa olekkaan.

Irto osat, esim. jarrusatulat,  laitan muhimaan n. 10% sitruunahappoon ja 24h+ pääsee helpoimpia osia pohjamaalaamaan. Jos menee tuo sitruuna-ruikku kovasti rasvaiseksi, niin kippaan sen murkkujen niskaan pihalaattojen väliin ja teen uuden seoksen ja jatkan liottelua uudella panoksella.



Eihän tällä lailla kovin huikeaan tulokseen pääse, mutta avoimet pinnat saa kohtuu tyydyttäväksi ja monesti vain kemiallisetkin käsittelyt onnistuvat 60% niin että vielä kahden vuoden päästä ei tule ruoste läpi. Ja saahan tällä mielenrauhaa, etenkin jos vetelee vielä kotelonsuojaa ja siihen vielä kuivumisen jälkeen alustamassaa.



Ne osat, jotka ovat valmiita haposta, pesen painepesurilla ja kuivaan paineilmalla. Nämä päätyvät sitten paikallisen märkämaalaamon orsille käsittelyyn ja kuivumaan. Tämä prosessi edellyttää kohtuu nopeaa toimintaa, koska hapotuksen jälkeen pinta ruostuu erittäin erittäin erittäin nopeasti. Näihin osiin ruiskin yleensä pintaan ihan mitä sattuu väriä olemaan. Pohjamaaliksi toki pohjamaalia, mikä sietää kilikalivärejä. Voihan näitäkin lakata.



Kaikki materiaali pyritään saamaan edullisesti ja monesti tyopaikoilta jää liuottimia ja kilikalimaaleja yli suunnitellun tarpeen ja näitä saa erittäin edullisesti omaan harrastekäyttöön. ;)
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Hiukan ollut taas olevinaan muuta, kun tuo ammatti on kunnossapito ja sesongit alkaa aina juhannuksesta 4 viikkoa niin 1/2 vuorokauden työrupeamien jälkeen ei yksinkertaisesti kiinnosta remppa.

Pikkuisen sutsutellut ruosteita iltaisin alustan osisita happokylvyn perästä.
 

Kyllä on korroosio nakertanut rotan lailla esim. näitä iskunvaimentimen alapään pultteja.

Kyselin myös jarrujen korjausosasarjaa yms. muutamaa tiivistettä termostaatti koteloon. Över 300€ :o

Ei ole yksinkertaisesti varaa noihin osiin, ja ei ole edes varmaa saako niitä. Pitää hoitaa asia muuten. Esim. liukutapit vain kiillotan ja rasvaan kunnon smörjellä. Ei pysty maksamaan yli satasta 4 tapista ja kumista.
Kaikki varaosaliikkeet tarjoavat käytännössä Koivusen osia ja hellähän ei ole juuri mitään tähän vehkeeseen. Pitänee tukeutua interwepin ihmeelliseen maailmaan ja toivoa parasta.

-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
 Onpa siellä tiesuola imenyt pultteja ihan tosissaan. Ittellä on ton kuntonen iskarin alapään ainut pultti menny avatessa poikki, murtui suoraan ekasta käännöstä. Noi näyttäis olevan tiukasti toisen metallin sisällä ns kokomitaltaan, paitti mutterin pätkä.. Tätä kokemusta vasten noi joutaa naulatehtaalle.
 CRC Bräklubea en suosittele tappeihin, Se HighLevel tahnatuubi on ollu Bräkkiä parempaa. Toki jotku tykkää kuparitahnaa kans käyttää. Harmillisen hintaset noi tapit kyllä. Mä oon onnistunu yleensä alta viiteen kymppiin per akseli noi uusimaan omista kotteroista.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 174
Termostaattikotelo hirvitys on paikoillaan uudella termostaatilla. Tiivisteet tein Kentin moottorisilikonista. Olipa taas ähräämistä. Seuraavalla kerralla menisi helpommin, mutta sitä ei kyllä ihan heti tule.

Irrotetut alustan osat on myös maalattu ja lakattu.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 544
  • 407 3.0 V6 Sport
Kent on laatutavaraa, mitä laatua glygolin kanssa, tuotako https://jasper.fi/tuote/kent-siligasket-2/? Permatexin Right Staff sopivaa venttiilikoppien tiivistykseen. Termarin tuoreet vaihtouutiset ohjeiden kera kiinnostaa. Pikku hiljaa kiinnyt/kiintynet autoosi, kun tutustutte yksityiskohtaisemmin  ;)
« Viimeksi muokattu: 07.07.2019, 23:39:10, kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -