Kirjoittaja Aihe: 607 -05 V6 Etupäästä kuivaa narinaa, lämmöt ei nouse + jakohinna 30tkm pitkänä  (Luettu 5744 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
Lauantain kuluksi nakertelin taas hitusen vankkureita ajokuntoon. Etenen ihan miten sattuu ja lopputulos lienee samaa, mutta kun itse tekee niin saa sitä mitä sattuu syntymään. Toki se on usen parempaa, kuin kaupalliset suoritteet ja kustannuksiltaan vain 10% siitä. Aikaahan ei näissä hinkkaamisisa huomioida.



Tälläisellä Sili Gasket 2 ruikulla tursotin tiivisteet, munusta on ihan hyvää ainesta tiivisteen tekoon. Ruuttaan uran täyteen ja hiukan yli ja sitten liiskaan pinnat vastakkain.

Lohkoihin/termostaattin kanteen tulevat osat saa kohtuu helpolla paikoilleen mutta klo 04:00 olevat pultit on sillain kopeloimalla laitettavia ja varsinaiseen termostaattikoteloon ei saa laitettua normaaleita pultteja, koska pultin kanta ei mahdu ja viimmeistään kun yrittää sovittaa avainta kantaan huomaa, että mitä v....ua! Eli pitää kasata niiltä osin vanhoilla pulteilla. Minä typerys meinasin vaihtaa uudet, kun osa pulteista oli virolaisten monttöörien jäljiltä hiukan erikoisia. Nuolien suunnassa on ne hankalammin kiristettävät  pultit. Eihän tosta kuvassa olevasta mateen päästä mitään tolkkua saa, mutta tolkutonhan se onkin. Vaihdoin myös letkuihin hiukan fiksummat kiristimet, kuin nuo jousikuormitteiset jumittajat mitä ei saa auki eikä kiinni, kun ovat paikoillaan.



Rakentelin uudestaan myös aiemmin jameloimani huohottimen letkut ja niistä tuon kaasuläppäkotelon pohjaan menevän kärsän tein kokonaan uuden ja siirsin siinä aiemmin olleen keskelle imuilmaletkuun menevään (siinä ollut om-laatuinen mureni lopullisesti). Eihän tuo klemmareita tarvitsisi mutta varma on parempi, kun tuota on muuten hankala nähdä.
Tuo huohottimen jakotukin kiinnitys on omituisen hankala. Eihän tuota olisi voinut millään muulla tavalla toteuttaa??? Upottamalle se lohkojen väliin ihmeelliseen poteroon, mihin ei pääse käsiksi ja jos ei tiedä miten on kiinni, niin varmaankin murtaa tuon muovisen kiinnikkeen kiristäessä. Puhumattakaan tuosta syheröstä, missä menee letkua ja johtoa sikin sokin. Paska systeemi, etenkin kun hajoaa käsiin imusarjan irrotuksessa.



Kun tuo automaatin öljyroppu ryhtyi aiemmin äksyilemään, eli tuo ropun keskellä oleva tulppa, minkä tehtävä on estää 17mm 6-kolo ruuvin kääntäminen öljynvaihdon yhteydessä (ettei öljyä vain saisi vaihdettua) ei suostu tuosta irtoamaan, niin tein 27mm "snap corner" hylsystä vastahaitta-avaimen. Eli  leikkasin  hylsyn  neljään sektoriin ja löin sen tulpan pälle ja puristin Bahcoilla sen roppuun ja väänsin ropun auki.
Pitänee valmistaa uusi roppu laatikkoon tai modata vanha tai tehdä jokin erikoisavain, jotta voin jatkaa öljyn vaihtoa myös tulevaisuudessa. On jokseen ilmeistä, että Seinen-laaksossa ei paljon automaatin öljyjä vaihdella, kun tulppa on tehty Burmalaisesta joulutinasta.

Ehken huomenna taas jotain? Ajatuksena on tehdä kaikki sellainen nyt mikä on tällä alueella yläpuolella + alapuolella. Minullahan on nyt se moottorin kannatin paikoillaan, mikä pitää ottaa pois kun teen vesipumpun. En viitsi edes takas siirellä enempää.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 606
  • 407 3.0 V6 Sport
Loistava tuninki, rentouttavaa puuhastelua. Ehjä tulppa olisi hyllyssä, T40 avattava. Joskus jyrsin myös sen auki, ei tullut ärräpäitä, vaikka punainen kuuma litku valuikin hihaan  :). Kumioo-rengas puree tiukasti kiinni, vaikka kiristysmomentti on vain 0.7 kgm, 70 Nm... Voin postittaa tuon tulpan V6 kamulle ilmaiseksi. Huohotinhämähäkin saa uudenkin Autoartikkelista 35 eurolla, jonka muovikurkkuputki (ei mene imusta ruttuun) taas kovenee 10 vuodessa. Muuten kevyt ratkaisu. Odotan jo V6:sen uutta heräämistä!
« Viimeksi muokattu: 13.07.2019, 22:06:52, kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
Tänään rääpäsin uuden vesipumpun koloseensa. Tuo mystinen yläpään kannatin 1/2 , ohjainrullakotelo ja yleinen kiusan ja haitan kiteytymä sai myös "muljahtaa mystisesti paikoilleen. Tuon kannattimen alapään ruuvit kannattaa laittaa "hölpälleen reikiin", niin sen kiinnittäminen ei vaadi niin runsaasti moottorin vemputusta.

Vesipumppuun laitoin vielä tiivistemassaa, ihan vain sen takia, jos tuo o-rengas ei pidäkkään, niin ei tarvitse kärsiä tätä typerää askartelua uudestaan. Eli ihan vaan varoiksi.



Miksiköhän tämä on tälläinen?? ja estää vesipumpun vaihtamisen, eikä irtoa helposti muutenkaan??

-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
Jakohihna paikoillaan, mutta jokin ei vain mene aivan täydellisesti. Toleranssit tapeissa tai geometriassa nokkien ja kampiakselin välillä on jotain pientä.

Asensin hihnan 3 kertaa ja kiristelin kaikilla mahdollisilla ohjeilla, löysäilin ja kiristelin hihnapyöriä sekä kiristintä, tappia reikään ja pois. Pyöritin ympäri ja ämpäri kymmeniä kierroksia ja lopulta tilanne on aina lähes sama. Sylinterien 4-6 tappien linjauksissa on sanomista. Aivan kuten oli pois ottaessakin => ei tykkää mennä suosiolla tappi läpeen, mutta 7,5mm tappi menee => en ryhdy pieremään enempää verta, kun lopputulemma on aina sama. Kampiakselin tapilla on muuten selkeä vaikutus yläkertaan => jos alapää on löysällä tapilla, niin yläpäässäkin on väljempää.



Ruuvit ei kuitenkaan pohjaa nokissa olevissa hihnapyörissä, joten olkoon tälleen. (Viimeinen kuva ylempänä oikealla)

Vituttaa tälläinen nysvääminen. Sen saatanan kiristimenkin merkkiä saa hieroo kohdalleen ikuisuuden, kun sinne väliin ei mahdu eikä nää.
Myöskään moottorinkannattimen alaosan momentit jäi haaveeksi, kun värkit ei mahdu sinne väliin (alempi oikea kuva).
   

Kuitenkin, siellä se nyt loikoilee varjossa, ja on samanlainen, kuin oli alunperinkin. Nähdäämpä sitten kun herskäytän raadosta savut pihalle, joskus syksymmällä.



Imuaukkojen päällä on muuten teippi ja siinä päällä loikoilee ksenon-lamppu. Jostain syystä ryhdyn aina tekemään jotain muuta, kun tulee mutkia matkaan. Nyt ryhdyinkin kesken hihnan päivittämään polttimoita.

PS: En sitten tehnyt merkkejä hihnaan, vaan ihan fiiliksellä remmi lokoseensa.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2019, 22:07:47, kirjoittanut mustanaamio »
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
Tänää räpistelin päätymuovit paikoilleen, tai sille alueelle minin niiden ajattelin kuuluvan. Jotenkin sellainen "tykö istuva" rakenne ei tuntunut olevan mahdollista?
Yritin tiivistää, eli korvata ne tehtaalla ruikitut tiivisteet, mutta on täysin eri asia laittaa muoveja paikoilleen kun kone on vapaasti ilmassa tai yrittää muiluttaa muoveja ruumaan. Eihän sillä muuten mitään väliä olisi, mutta tiiviste massa tykkää tarttua kaikkiin pintoihin, joita pitkin liukuu. Eikä nuo muovit ylipäätään ole kovin tarkasti istuvat.

Tiivistemassaa siihen reunaan, missä sitä oletettavasti on ollut ja ruuvit hölpälleen reikiin. Valitettavasti osa vastakappaleista oli morjens, eli kierre oli hiukan kärsinyt ja kadonnut, joten kiristelyissäkin oli hiukan toivomisen varaa. Ja ruuvejahan on kahden- tai kolmenlaisia 7 ja 6 mm av:llä. Sellaista gyprock mallia ja sitten metallisella kierteellä.




Itseäni rehellisesti sanottuna vituttaa tälläinen jäätävä insinööriperseily, missä pultteja ei saa kohtuudella paikoilleen. Tähän törmää joka paikassa ja saatanan haiventurpa AMK-nöörit vaan lisääntyy. Onko se liikaa vaadittu, että tajuaa mikä on pultin kannan halkaisija ja paljonko on paljon kun pituusmitasta on kyse?

Saatikka, että tuolla kierteellä, mikä tulee tähän pieneen peltilappuun, neljään pultiin (tietysti kahta eri kokoa) voisi roikottaa varmaankin neljää tälläistä autoa nosturin koukussa varmuuskertoimella 1,5.



No saahan tuota mosaa keikuteltua, että onnistuu, mutta ei sen pitäisi niin olla.

Laitoin vielä tehostimen hihnapyörän paikoilleen ja toisen kampiakselin päähän. Moottorin yläkannatin meni nyt helposti paikolleen, kun olin asiaa jo harjoitellut laturin kanssa ährätessä.

Apulaitehihnan kiristinpyörän laakeri on sökönä, joten pitänee tilailla lisää materiaalia.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
Imusarja paikoilleen uusilla puolilla. Hücot imusarjan alle, kun edelliset kesti hyvinkin 120tkm ja Valeot eteen.



Muuttama tunti ruosteiden torjuntaa ja suojausta. Tympeetä kihnutusta, pitäisi purkaa enemmän muttä ei riitä motivaatio. Lämpötilakin tuolla katoksessa alkaa olemaan sellaisissa lukemissa, että ei vain huvita paria tuntia pitempään.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Jakohihna paikoillaan, mutta jokin ei vain mene aivan täydellisesti. Toleranssit tapeissa tai geometriassa nokkien ja kampiakselin välillä on jotain pientä.

Asensin hihnan 3 kertaa ja kiristelin kaikilla mahdollisilla ohjeilla, löysäilin ja kiristelin hihnapyöriä sekä kiristintä, tappia reikään ja pois. Pyöritin ympäri ja ämpäri kymmeniä kierroksia ja lopulta tilanne on aina lähes sama. Sylinterien 4-6 tappien linjauksissa on sanomista. Aivan kuten oli pois ottaessakin => ei tykkää mennä suosiolla tappi läpeen, mutta 7,5mm tappi menee => en ryhdy pieremään enempää verta, kun lopputulemma on aina sama. Kampiakselin tapilla on muuten selkeä vaikutus yläkertaan => jos alapää on löysällä tapilla, niin yläpäässäkin on väljempää.

Onhan tuo jako hieman pielessä, mutta tuskin ihmeempää vaikutusta moottorin toimintaa. Oma vanha hihna oli aivan vastaavassa ajoituksessa, ja itse vaihtaessa sain sen kohdalleen ilman ihmeempiä muutoksia moottorin toimintaan.

Valmistajan ohjeella tuon sai tehtyä, mutta muutama iterointikerta siinä meni. Asennettaessa hihnaan tulee toispuolinen kiristys (vaikka nokkapyörien ruuvit ovat löysällä), jonka takia nokkien jako siirtyy vähän sivuun. Tämän takia valmistajan ohjeessa hihna laitetaan ensin täyteen kireyteen - käännetään 2 kierrosta - asetetaan oikea kireys - käännetään 2 kierrosta. Vasta tämän jälkeen katsotaan ajoitus, ja jos ei ole kohdallaan, löysätään nokkapyörän ruuveja hieman ja käännetään se navasta kohdalleen. Kun kaikki ovat kohdallaan, poistetaan hihnasta nokkapyörien väliset jännitykset löysäämällä kaikkien nokkapyörien ruuveja hieman, ja kiristetään nokat järjestyksessä oikealta vasemmalle. Tätä viimeistä vaihetta jouduin iteroimaan muutaman kerran että tapit menivät hyvin kaikkiin nokkiin. Sama oli XU10J4R:n hihnan vaihdon kanssa 406:ssa, tuskailu loppui kun hihnapyörän ruuvit kiristi vuorotellen hyvin varovasti; kiristämällä yhden ruuvin kerralla momenttiin hihnapyörä kääntyi ja jako siirtyi.
Peugeot 607 3.0 manual '01

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 606
  • 407 3.0 V6 Sport
Juuri noin. Uudistetulle ES9A-moottorille on erikoistyökalut, haarukat, joilla käännetään kaksi pakonokkaa kohdalleen. Imunokissa on suljettu säätösysteemi. Jos jako heittää vähän, odotettavissa P0011 ja P0021 vikaoodit. Jos enemmän tai sakarapyörä siirtynyt, niin P0135 alkaa vaivaa. Olisi ehjänä voinut tapittaa nuo riivatuiksi nimetyt valurautasakarat.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
Sitähän tuossa ihmettelin, kun jako oli kohdallaan 100% ja kun teki tuon lopulliseen kireyteen laiton, niin ei enään oikein ollutkaan. Sitten lähdin  löysäilemään 4-6 pakonokkien hihnapyörää ohjeen mukaisesti ja pakonokkien tapin sai reikään, mutta imunokat ahdisti 4-6 kannessa. 1-3 kannessa ei siis mitään ongelmaa. Tämän jälkeen pyörittelin useamman kierroksen ja lopputulemma oli, että 4-6 kannessa oli taas enempi ahdistusta. Taas löysäilin ja sovitin ja sitten kiristin nuo pyörät ristiin 10kn momenttiin. Lopputulemma oli taas perinteinen ahdistus => kuvien mukaan. Sittemmin annoin olla, kun alkutilanne oli vastaava. Jos syttyy yksikin P-koodi, niin poltan koko auton.
Siinä syteemissä on kolme kiinteää hammashihnapyörää kampiakseli ja imunokat. Hiukan tuntuu vaikealta ymmärtää, miten se tasaa kireyttä kiinteiden fillareiden välillä?
Söin äsken 30 kanan siipeä ja join 1l Kukko-olutta. Nyt on hyvä.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2019, 22:36:16, kirjoittanut mustanaamio »
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 606
  • 407 3.0 V6 Sport
Venttiilien jouset kääntävät nokan pois kohdaltaan. Siksi tappihaarukka, jolla kääntää niitä vastaan.

Tuossa se kampi:

https://mthire.com.au/products/dm40-4580-cit

Ja tuossa sinnepäin asennus, tuurilla meni kohdalleen:

https://youtu.be/1kA8IU6OCTg
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 175
Venttiilien jouset kääntävät nokan pois kohdaltaan. Siksi tappihaarukka, jolla kääntää niitä vastaan.

Tuossa se kampi:

https://mthire.com.au/products/dm40-4580-cit

Ja tuossa sinnepäin asennus, tuurilla meni kohdalleen:

https://youtu.be/1kA8IU6OCTg

Katselin tuon klipin pariinkin kertaan ja lisäksi https://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4206_406/406D9/INFO/gb/b1eg1rk3.htm

Ja nuukana kundina työkalut tehdään tietty itse

Aavistuksen olisi saanut olla tosin "piikasempi" hihnapyörään, mutta kyllä tälläkin nokkia kääntelee. Ja tuossapa se hommeli onkin, kun se jousivastus siellä tuntuu => hihnapyörän ulkokevä pysyy paikallaan mitä järkeä on sisäkehää siirrellä, kun se ei vaikuta ajotukseen? Ainostaan uuden hihnan jaon hammashihnaan saa kohdalleen ja hihnan järkevään esitiukkuuteen, kun siirtää hihnatonta hammashihnapyörää. Tähänkin on tarve vain max n. 1/4 hampaan verran. Näin saa varmistettua, että kampiakseilta ohjainpyörän kautta kannen 1-3 pakoventtiilien välille saa hihnan sopivan piukeaksi. Hihnan kiristin pyörällä ei minusta pysty vaikuttamaan tähän väliin mitenkään, koska toisessa päässä on kiinteä kampiakselin hihnapyörä ja toisella puolelle 2 kiinteää imunokien pyörää. Miten helkutissa kiristin voisi vaikuttaa tähän nokka akseliin hammashihnan kautta? Toisaalta tämä onkin kohdallaan, eikä muuttu mihinkään kun hihnapyörän pultit kiristetään tai konetta pyöritetään.

Eniten ihmetyttää, kun 4-6 kannen jako on kohdallaa, niin sitten se ei enään olekkaan niin tarkasti kohdallaan tappien mukaan, tosin se pieni muutos voi johtua minun liian kireistä tapeistakin.

En vaan tajua, mikä tässä mättää, olen vissiin hiukan hönö tässä suhteessa. :P kilinää ja kolinaa tuskin tulee, mutta jos saan P-koodin aikaiseksi tuhoan kaiken.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Yhtä lailla imunokkien hihnapyörät kiertyvät vapaasti kuin pakonokissakin. Vai mitä tarkoitit sillä että ne ovat kiinteät? Itsellä myös imunokkien asentoa piti ajoitusvaiheessa säätää, jotta kaikki osuvat kohdalleen. Imunokissa käänsin säätöyksikön keskipultista hienosäädöt. Sen kiristysmomentti oli tyyliin 40Nm+80 astetta, joten katsoimme että se on huomattavan suuri jos tarvii kääntää hieman takaisinpäin.

Tuo tehtaan ohje on harhaanjohtava sen suhteen, että ei ole mitään järkeä aloittaa koko prosessia alusta, jos yhden ajoituskerran jälkeen jako on vain hieman pielessä esim yhden nokan osalta.
Peugeot 607 3.0 manual '01

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 606
  • 407 3.0 V6 Sport
Mustanaamio: Sisäkehistä saa väännettyä oikealla työkalulla tapit kohdilleen. PL: Huomiolla, että imunokkien säätöpyörien pulttien kierre on "vääräkätinen", eli pultti aukeaa myötäpäivään (moni on vääntänyt pultin poikki tiedon puutteessa).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 606
  • 407 3.0 V6 Sport
Tuossa se työkalu vääntää nokkia ja onpas tilaa tehdä jakopääremonttia.
Imunokissa ei ole tuossa säätöä, eli vanhempi moottori. olikohan PL:n moottori jo uudempaa ES9A-versiota?

https://youtu.be/p1nBbbUZWKQ
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Katsottuani tuon videon, oivalsin miksi siellä konehuoneessa on niin ahdaata tehdä toi remppa. On muuten kohtuu tetristä! Hattu päästä teille jotka moottori paikallaan tuon olette tehneet.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)