Kirjoittaja Aihe: 407 - Ilmastoinnin kompressorin vaihto  (Luettu 772 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 502
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
407 - Ilmastoinnin kompressorin vaihto
« : 02.05.2019, 09:10:39 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831).

Ilmastoinnin täytön jälkeen huomattu että kompressori ei mene päälle. Pp2000:lla katsottu että kaikki ohjaukset on päällä ja jännitettä näyttää kompuran ohjaukseen tulevan parhaimmillaan 14V (mitattu johto irti, siis ilman kuormitusta). Ohjaako tätä ECU vai BSI. ECU nimittäin just vaihdettu joten sen toiminnasta ei varmuutta tältä osin.

Kompurassa on kai öljyä jonkin verran joka on osa järjestelmässä kiertävästä öljystä jos olen oikein ymmärtänyt. Osa jää kompuraan, osa muihin komponentteihin kun auton sammuttaa? Yritin katsella Sandenin sivuilta löytyvää SD-sarjan (kompura on Sanden SD7C16) huolto-ohjetta mutten tiedä ymmärsinkö kaiken oikein.
Öljyllä olisi siis kokonaismäärä ja jotenkin pitäisi laskea paljonko sitä pitäisi olla nimenomaan kompurassa ja säätää määrä kutakuinnkin oikeaksi?

Osaako joku sanoa mitä öljylle pitää tehdä jos vaihdan purkaamolta käytetyn kompuran? Mahtaako niissä olla vanhat öljyt sisällä? Kai ne pysyy kuljetuksen ajan jos on tulpattu?  Vai laitanko vain käytetyn kompuran paikalleen alkuperäisen tilalle?

TEMP_ARKISTOON
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 678
Vs: 407 - Ilmastoinnin kompressorin vaihto
« Vastaus #1 : 02.05.2019, 09:22:20 »
Lähteekö ilmastointi toimimaan jos syöttää virtaa hyppyjohdolla suoraan kompuralle?
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

pompeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 96
Vs: 407 - Ilmastoinnin kompressorin vaihto
« Vastaus #2 : 02.05.2019, 11:19:00 »
Juuri äskön tulin itsekkin ilmastointi huollosta. Kompressori ei lähtenyt päälle kun ilmassa vain 2 astetta plussaa. Lämpimässä tallissa pääsi kokeilemaan toiminnan. Tässä voisi olla yksi teoria?

remppaaja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: 407 - Ilmastoinnin kompressorin vaihto
« Vastaus #3 : 02.05.2019, 20:32:44 »
Muistaakseni alle +5c kompura ei käynnisty?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 502
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Ilmastoinnin kompressorin vaihto
« Vastaus #4 : 03.05.2019, 00:33:45 »
On kokeltu lämpöisemmässä, ja kun pp2000 kertoi että kaikki on ”aktiivisena”, oli varmaan lupa käynnistyä niin paineiden kuin lämpötilan puolesta.
Huomasin vasta eilen että kompuraan tuleekin kaksi liitintä. Keltaisen arvaan olevan magneettikytkimen johdoille ja mustan kompuran säätöä varten. Mittasin vain keltaisen, mutta oletan että olisi pitänyt kuulua jotain reagointia jos kytkin olisi toiminut (kun kerran jännitettä tuli), vaikka säätö olisikin ollut minimissään tms.
Kompura on nyt kuitenkin tilattu purkaamolta. 170tkm ja Hinta noin 150€. Olisi ollut vähemmänkin ajettuja mitta tässä oli sarjanumeroa lukuunottamatta kaikki tiedot samat kuin alkuperäisessä. Varmaan olisi moni muukin sopinut mutta nyt ei tarvi toivottavasti sopivuutta ihmetellä. Katselin service boxista ja osa purkulaitteista oli sellaisia joiden tiedot löytyi serviceboxista. Tosin en tiedä mitkä numerot ovat olennaisia.

Mitähän vaihdossa pitää tehdä? Vanhasta pitänee mitata öljyn määrä. Oletan että pitäisi löytyä noin 135ml mikä on mainittu uusien osien tiedoissa öljyn määräksi. Uutta öljyä sisään jos vaihto-osa on tyhjätty. Sit kompura vaihtoon ja putket kiinni uuteen. Ihan uusien laitteiden yhteydessä mainitaan että kuivain on vaihdettava, muuten ei takuu toimi. Uskaltaako putket jättää irti vähäksi aikaa jos keksii jotain kevyttä suojausta, esim muovipussit tunkee putkiin tukkeeksi?
Uskaltaisikohan kuitenkin jättää vanhan kuivaimen. Joitain vuosia sitten vaihdoin koko lauhduttimen tms keulalta kun oli alkanut vuotaa.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2019, 00:37:14, kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pompeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 96
Vs: 407 - Ilmastoinnin kompressorin vaihto
« Vastaus #5 : 03.05.2019, 17:47:26 »
Ekaksihan täytyy ilmeisesti kylmäaineet saada järjestelmästä ulos mikä vaatii kylmäpätevyydet. Ei taida muovipussit auttaa nimittäin jos kylmäaineet tulee ulos niin tulevat paineella. Eli järjestelmä tyhjäksi uusi kompressori kiinni ja järjestelmän täyttö.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 502
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Ilmastoinnin kompressorin vaihto
« Vastaus #6 : 03.05.2019, 21:42:05 »
Toki niin. Pag46 öljy lienee hyvin kosteutta imevää samoin kuin järjestelmässä oleva kuivain joten ajatukseni oli estää enimmän kosteuden siirtyminen järjestelmään jäävään öljyyn (ja kuivaimeen) sinä aikana kun vanhan kompuran öljymääriä mittailee ja uutta täyttelee.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 502
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Ilmastoinnin kompressorin vaihto
« Vastaus #7 : 26.05.2019, 12:30:46 »
Tyhjennyksen jälkeen kompura vaihdettu itse autokatoksessa. Ei paha homma.

- Peltinen pohjapanssari pois
- putsaa enimpiä kuria pois ettei tipu kompuran sisään kun irrotat putket
- alakautta putkien kiinnitysruuvit pois
- alakautta kompuran kolmas pultti löysälle, ei sovi pois
- apulaitehihna apurin kanssa pois, toinen kääntää kiristimen jousta vasten löysälle 3/8 tuuman räikällä (karan keskeltä avaimen reunaan max 15mm, itse ostin motonetin räikän jossa ylimääräinen nivel kääntösuuntaan)
- alakautta musta sähköliitin irti
- yläkautta keltainen sähköliitin irti
- ennen loppujen kiinnityspulttien löysäämistä lievästi heilutellen ja varovasti kiinnitysruuvin vierestä  ruuvarilla raosta kääntäen ilmastointiputket irti (itse työnsin putkiin muovipussin palasia suojaksi)
- yläkautta kaksi kiinnityspulttia löysälle / pois
- kompura pois alakautta
- 400tkm ajetussa kompurassa hihnapyörässä vain pieni välys, kuten uudemmassakin, laakeri pyörii sulavasti molemmissa

Vaihtokompura purkaamolta 150€ 150-200tkm. Uusia netistä jotain 350€ plus ehkä pantti?
- nettisivuilta näkyi että kompurassa olisi öljyä 1,35dl
- mittasin vedellä ja merkkasin kahteen tyhjään jogurttipurkkiin oikean määrän
- valutin vanhasta kompurasta öljyt yhteen purkkiin ja koska sitä tuli joka reiästä, osa meni maahan, joten määrä jäi hieman alle 1,35dl
- ”uuteen” kompuraan joka oli tyhjä öljyreiästä 1,35dl uutta pag46 kompuraöljyä (20€/250ml)
- öljytulppa kiinni

Kutakuinkin käänteisessä järjestyksessä uusi kompura paikalleen
- uudet tiivisteet putkiin, 2 kpl per putki, hinta euron kipale
- apulaitehihnan kiristyksessä tarvii käytännössä käteväkäsisen apurin, minulla fysiikkaa opiskeleva tytär toimi hyvin

- täyttö ja toimii (ainakin minulla)
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 754
Vs: 407 - Ilmastoinnin kompressorin vaihto
« Vastaus #8 : 26.05.2019, 15:33:31 »
Eikö tuota kiristintä saa lukittua paikalleen kun on löystyttänyt hihnan? Helpottaa hihnan kanssa pelaamista aika paljon.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 502
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Ilmastoinnin kompressorin vaihto
« Vastaus #9 : 27.05.2019, 02:55:12 »
En tiedä. Jos joku tietää saa kertoa. Vm 2006 EW7A:ssa voi olla erilainen kuin uudemmissa tai vanhemmissa.

Mainittakoon että keula pukeilla homman tein ja metallinen pohjapanssari oli jälkiasennusmalli. Ja toiseksi viimeinen ranskalainen viiva piti alkaa ”apulaitehihnan asennuksessa” eikä ”kiristyksessä”.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2019, 03:00:44, kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207