Kirjoittaja Aihe: 607 - Tehottomuus ja koliseva ääni jakohihnan vaihdon jälkeen (HDi)  (Luettu 517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KaiDorkin

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Auto: 2003 607 2,2 HDi (automaatti).

Kyseessa 270 000 km ongelmitta ajettu kuningas leijona vuodelta 2003. Auto oli ammattioppilaitoksessa normi jakohihnan vaihtohuollossa. Muutaman ongelman jälkeen saatiin liikenteeseen. Toisella ajokerralla yllättäen katosi veto ja kuului kolinaa, mutta moottori kävi ja pääsin ontuen parkkiin. Palautus oppilaitokseen, jossa vikaa etsitty tuloksetta. Opettajien olettamana sähkövika, koska virta ei pysy päällä vaan katkeaa itsekseen. Vikakoodeja ei saatu kunnolla luettua edellisestä johtuen. Moottori käynnistyy, mutta kolisee edelleen. Hupiakku oli tyhjä, mutta uusikaan ei tilannetta muuttanut. Oppilaitos ei osaa hoitaa ongelmaa. Ajatuksia ongelman paikallistamisesta ja hoidosta?

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 522
  • Motion&Emotion
Onhan jako varmasti kohdillaa  ???
Peugeot 406 2.0 HDI 540tkm

KaiDorkin

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Asiaa tutkittu ja jako "4 hammasta pielessä" ( mitä se sitten tarkoittaneekaan  ???) aiheuttanut ilmeisesti venttiilivaurion. Tilanne siirtynyt vaurion tarkastukseen ja seuraavassa vaiheessa vahingonkorvausselvittelyyn. Tarina jatkuu...

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 467
Oppilaitoksella on varmasti vakuutukset kunnossa tällaisten tapauksien varalle.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

KaiDorkin

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Tarina jatkuu.... Oppilaitos ei onnistunut siis selvittämään, mikä jellonan moottorissa hajosi. Viereisellä korjaamolla todettiin jaon olevan nuo neljä hammasta pielessä. Oppilaitos esittää tehneensä työn oikein eikä myönnä, että autolla olisi voitu ajaa väärällä ajoituksella. Marmoritiskin arvio - näkemättä potilasta - on se, että jokin kiristys on pettänyt ja ongelma aiheutunut siitä. Oppilaitos yritti saada allekirjoittaman toimittamaan ( kustannuksellani ) auton oppilaitoksen vakuutusyhtiön valtuuttamalle korjaamolle tutkittavaksi. Kieltäydyin ja tein kirjallisen vahingonkorvausvaatimuksen. Selvittelin tuota asiakas-oppilaitos-tekijä kolmion toimintaa kuluttaja-asiamieheltä. Sieltä todettiin yksiselitteisesti, että oppilaitoksen ja sen vastuuvakuuttajan välinen asia ei kuulu minulle muuten kuin lopputuloksen osalta. Ans kattoo kuluuko huoltoon kevätlukukauden ohella myös kesäloma...

jopeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 93
Surullista sinänsä aina, jos vastuuta vältellään ja yritetään kieltää virheet. Oppilaitoksilla on aika hyvät vakuutukset juurikin tämän suuntaisia tapauksia varten. Jaksan aina ihmetellä sitä, miksi edes vaivautua lähtemään sille "vaikealle" tielle. Omalla XUD11 koneellisella 406:lla pystyi ajamaan reilu 100km jakohihnarempan jälkeen vaikka jako oli väärä, ennen kuin venttiilit nakutti keinuvivut rikki. Korjaamo yritti ensin kiistää kaiken, mutta lopulta myönsi jaon olleen heidän toimestaan pielessä. Keinuvivut kuntoon ja sen jälkeen matka jatkui vielä 140tkm suht murheitta. Mutta mikäli en olisi tiennyt autoista mitään, niin todennäköisesti olisin itse maksanut heidän virheensä. Niin tosissaan korjaaja yritti keksiä moottoriin "tyyppivikoja" minkä takia keinuvivut menevät poikki, kun uusi remmi laitetaan autoon.