Kirjoittaja Aihe: 607 - Käsijarruvaijerin vaihto  (Luettu 422 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 538
607 - Käsijarruvaijerin vaihto
« : 13.05.2019, 17:58:11 »
Auto: 2005 607 2,2.

Käsijarruvaijeri meni poikki ja ostin uudet tarvikevaijerit molemmille puolille. Edestä tulevan vaijerin päässä on muoviosa, josta vasemmalle puolelle tulee vaijerin pää yhdysosalla. Vanhassa vaijerissa on pääteklunssi uudessa kierretanko ja kaksi mutteria. Saakohan tuota kunnolla kiinni?

Sitten oikealla puolella tuon muoviosaan meni kierretankopää, jossa oli pahasti ruostuneena jotain. 1-3 mutterin näköistä on niin pahasti ruosteessa ettei kyllä saa selvää. Mistä välistä tuo aukeaa?

Eteenpäin menevän vaijerin suojakuori oli jo rikki aivan pääteklunssin juuresta. Ehkä pääsis helpommalla vaihtamalla senkin. Vai millainen homma on tuon vaihto?

Vähän turhan paljon tuottaa nyt työtä 605 ja 607!

TEMP_ARKISTOON
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 279
Vs: 607 - Käsijarruvaijerin vaihto
« Vastaus #1 : 14.06.2019, 08:54:31 »
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 538
Vs: 607 - Käsijarruvaijerin vaihto
« Vastaus #2 : 30.06.2019, 22:46:45 »
Nyt on kaikki kolme käsijarruvaijeria vaihdettu. Pitkä käsijarrukahvaan menevä vaijeri oli aika työläs vaihtaa. Keskikonsolia piti purkaa, jotta pääsi irrottamaan vaijerin kahvan päästä. Vaihdekepin suojuksen alta löytyi neljä keskitapillista TORX-ruuvia ja tuhkakupin takana olevan parkkitutkan kytkimen napin ympärillä olevan koristepanelin alta kaksi lisää. Nuo irrottamalla saa nostettua tuhkakupista radion alapuoliseen säilylytyskoloon saakka ylettyvän muoviosan pois.

Sitten surrasin tuon päähän vetonarun ja vedin vanhan vaijerin pois. Aikalailla sai kiskoa, jotta vanhan sai pois ja yhtälailla sai tunkea ja repiä tosissaan, että uusi meni paikoilleen. Vetolangalla vetämällä juuttui kun kuoren alku osui pohjasta takatuhkakupin alle ulottuvan putken alkuun. Metallisen kuoren päätyhelan vielä sai helposti tuonne putkeen, mutta kuoressa olleet tiivisteet tms. lisäsivät reilusti kitkaa. Toinen veti sisältä vetolangalla ja toinen työnsi boxtongeilla auton alta. Sentti kerrallaan vaijeri meni paikolleen. Loppu olikin sitten helppoa.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)