Kirjoittaja Aihe: 605 korjaus + parantelu projekti  (Luettu 876 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miihhali

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
605 korjaus + parantelu projekti
« : 09.11.2019, 21:20:48 »
Oma pösöismini on tullut verenperintönä ja ura alkoi jo ennen ajokortti ikää, "piha-autoksi" hankitulla 205 Lacostella. Tähän mennessä pösöjä on tiannut olla omistuksessa n. 40kpl ( osa ihan varaosiksi hankittuja), melkein kaikki 05 ja 06 sarjan mallit on testattu ja pari 07 sarjalaistakin.

Ensimmäinen 605 tuli huudettua avk:lta 2011 vuonna ja sen jälkeen niitäkin on ollut omistuksessa niin, että tuo nykyinen taitaa olla jo 10. yksilö. Näissä oli varmaan reilun vuoden tauko, mutta pakko oli taas ostaa moinen 2016 keväällä. Vielä kun sattui sopivan halvalla ja hienolla rekisteri tunnuksella, niin kytkinviasta huolimatta oli ostettava. Se auto palvelikin viime kevääseen ja oli tarkotus ajaa pidempäänkin, mutta pohja alkoi olla niin huono että pitkällisen mietinnän jälkeen päätin luovuttaa. (profiilissa tämän auton kuva)

Osia on kerääntynyt paljolti ja hyväkuntoinen nahkasisusta + muuta erikoisempaa osaa juuri haalittu 605 malliin, joten pakko sellainen oli vielä löytää.
Toriin osto ilmoitus, joka ei juuri tulosta tuottanut. Kaikki vähänkään lähellä olevat myynnissä olleet kävin katsomassa, mutta aina tuli pettymys kun korit olivat kaikissa niin huonossa kunnossa. Ulkomailtakin tuli katseltua, mutta ei oikein sopivalla hintaa löytynyt tai oli liian kaukana tms. Lopulta vähän kuin vahingossa löytyi tämän kertomuksen auto.

Hopean värinen -96 mallinen 2.0 16v (XU10J4R) ZF 4HP18 automaattilaatikolla 240tkm ajettu. Saksasta tuotu joskus, ainakin 2 omistajaa suomessa. Jos joku tunnistaa vanhakseen, niin kiinnostaa kyllä kuulla historiaa. Näitä en ole montaa nähnyt tällä moottori + laatikko yhdistelmällä. Todella harvinaisen siisti korinen, paras minulla olleista, vain muutama pieni fiksattava kohta korissa päälle päin. Mutta tottahan tässä nyt vikaakin oli, nimittäin jakoremmi poikki

No eipä hätiä mitiä, löytyipä 406 keulilta 75tkm ajettu kone, jonka sain oikein mukavalla hintaa, kun kulutin yhden launtai päivän sen irrotukseen.

Suunnitelmat tälle autolle ovat seuraavat:
- moottorin vaihto + muuttaminen manuaali vaihteiseksi
- nahkasisustan asennus + harmaat lattiamatot mustiksi
- madallusjousien asennus
- kaikkien rikkinäisten osien vaihto ja korjaus (varaosia 3 autosta)
- Sv- mallin varusteiden lisäystä ( valaistut meikkipeilit, ajotietokone, digitaalinen bensamittari, automaatti ilmastointi, vakionopeudensäädin, sadetunnistin, ym.)
- 6055 alkuperäis radion + cd-vaihtajan asennus
- Muuttuva tehosteinen ohjaus V6 purkuautosta
- Korin pienten vaurioiden fiksaus, helmoissa saattaa olla vähän isompaakin laittoa
- Ehkä etanoli muutossarja
- Tämä lista varmasti tulee pidentymään vielä hommien edetessä.  :)

Tarkoitus siis olisi laittaa tätä mahdollisimman hyvään kuntoon ja lisäillä alkuperäis varusteita ja ehkä jotain oma tekoisia muutoksiakin tehdä. Kaikessa kuitenkin koitetaan kunnioittaa auton alkuperäistä olemusta ja tyyliä. Homma taitaa päästä kunnolla alkuun vasta joskus kevään mittaan, ja joka tapauksessa tätä tehdään pikkulapsi arjen + remppakiireiden ehdoilla. Mutta nyt on ainakin hyvä aihio olemassa, joten eiköhän sitä vielä jonain päivänä päästä nautiskelemaankin. 

Tämä projekti kertomus siis ei tule päivittymään nopealla tahdilla, mutta halusin tälläisen kuitenkin tehdä, kun itse tykkään muiden projekti kertomuksia lueskella ja kun näistä 605sista ei juuri juttua enää ole missään. Täytyy koittaa kuviakin jossain vaiheessa johonkin saada näkyville.

Vinkkejä, ehdotuksia ja neuvoja otetaan ilolla vastaan. Ja varmaan kysymyksiäkin saattaa tulla projektin edetessä.
Peugeot 406 2.0 ST HDi GRW 2002, Peugeot 605 2.0 16V "SV" 1996 muutamia purkuautoja (406 + 605)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 599
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 605 korjaus + parantelu projekti
« Vastaus #1 : 09.11.2019, 22:28:13 »
Hyvä projekti tulossa. Mielenkiinnolla seuraan. Automaattia en hylkäisi, muuten on tulossa hieno kaara. Hyvä väri.
Saiko tuohon 605:een jo laminoidut sivulasit? Ne ehdottomasti.
Laitahan fotoja, kun projekti etenee. Voihan nenä tuota ruostetta, olisiko hyvin suojaamalla mahdollisesti säästynyt tuolta? Ref. kun suojauttaa auton, on tarkistettava miten se tehdään. Ainakin Finikor ja Tectyl antavat eri työohjeet. Siksi nuo helmat ruostuu, vaikka olisikin suojattu, kun ei ole porattu kaksoispellin, jopa kolmoispellin suojaamiseksi reikiä, josta estoaine olisi mennyt oikeaan paikkaan.

https://www.nettiauto.com/en/peugeot/605/10560877
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 605 korjaus + parantelu projekti
« Vastaus #2 : 09.11.2019, 23:37:29 »
Komppaan JPL:ää. 605 on hieno malli. Kiva kun toit projektin seurattavaksemme tänne foorumille.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Miihhali

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 605 korjaus + parantelu projekti
« Vastaus #3 : 10.11.2019, 08:28:00 »
Itse "rakastuin" tuohon malliin sen ensimmäisen yksilön myötä. Ja kun sain sen kuntoon ja pääsi ajamaan, niin tunne vain vahvistui.  :) On niin mukava auto ajaa ja tilaa riittää.

Olen haaveillut tuollaisen tekemistä HDi tekniikallekkin, mutta kun autoa olisi tarkoitus pitää tuollaisena 2/käyttö harraste autona. Eli ei pelkästään tallin täytteenä. Toki tuleva talvikäyttö on vielä harkinnassa. Joten nyt täytyy valita tuollainen järjen ja tunteen kompromissi tuohon voimalinjaan. Alkaa tuollaisessa nimittäin olla verot jo melkoiset ja kun toisena autona on jo diesel.

Automaattihan sopisi auton luonteeseen kuin nenä päähän, mutta syitä sen hylkäämiselleon seuraavia. Pidän manuaali vaihteistoa toiminta varmempana kuin tuo 4hp18. Saan kulutuksen tippumaan litran pari, mikä on minulle merkityksellistä. Ja luulen että auto ainakin tuntuu tehokkaammalta manuaalina, kun on tuo pikkukone.

605 on myös melko mukavan hiljainen, ehkä sitäkin puolta voisi vielä parannella, jos on hyviä vinkkejä niin kertokaa. Laminoituja laseja en ole nähnyt kuin taannoin myynnissä olleessa panssaroidussa v6ssa. Lasit oli 2cm paksut.  :D

Luulen että tuo Saksan alkuperä on säästänyt pahimmilta ruosteilta, ei ole ainakaan näkynyt mitään ruosteenesto käsittely tarroja ikkunoissa liimattuna. Mutta täytyis nyt ensitöikseen lykkiä auto montulle ja tutkia pohja, että missä kunnossa on. Sittenhän tuokin selviää. Onneksi varaosia on nyt 3 auton verran tuossa purussa ja kaikki parempaa varustelua.

Juuri saman värinen on tämä, kuin JPL linkittämä. Ja täytyypä nyt napata jotain kuvia todistusaineistoksi myös.

Niin ja ennen auton minulle myynyttä henkilöä auto oli ilmeisesti ollut jossain Tampereen suunnalla käytössä.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2019, 08:32:42, kirjoittanut Miihhali »
Peugeot 406 2.0 ST HDi GRW 2002, Peugeot 605 2.0 16V "SV" 1996 muutamia purkuautoja (406 + 605)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 599
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 605 korjaus + parantelu projekti
« Vastaus #4 : 10.11.2019, 09:38:33 »
Totta. Olen ajanut kaksilitraista automaattia, leppoisa ja rento. Ei sporttiseen ajoon yllyttävä. Äänieristys oviin, konttiin ja pyöränpesiin, kun on asennuspaikat auki. Totaalinen muutos saavutettavissa ja myös korkeaprofiiliset renkaat on osa mukavuutta ja hiljaisista menoa. Alusta vakiossa oli melko jämäkkä, madallus voi jopa parantaa pintakovuuden miedommaksi. Rekkari lienee xxx-605 :)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 997
Vs: 605 korjaus + parantelu projekti
« Vastaus #5 : 10.11.2019, 16:19:41 »
605 facelift on yksi hiljaisimmista autoista mitä on koskaan ollut. V.2000 jälkeen valmistetuissa Peugeoteissa ei ole yhtään niin hiljaista. Samoin jousitus on esim. 607:aan verrattuna aivan eri planeetalta positiivisessa mielessä.

Miihhali

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 605 korjaus + parantelu projekti
« Vastaus #6 : 29.12.2019, 22:46:52 »
Nyt on parina päivänä ollut aikaa vähän tehdä jotain konkreettista tämänkin eteen.

Sisustasta purettu, penkit, matot, ääneneristys matot, keskikonsoli ja kojelautakin tuli napattua pois.

Pieni yllätys, kun nuo eristematot olivat aivan läpimärkiä, pahiten kuskin takaa jalakatilasta. Nyt täytyisi keksiä, mistä vesi on sinne uinut, ettei toistu tuo homma. Ehkäpä vaihdan purkuautosta toiset eristeet tilalle, samalla kun lattiamatotkin vaihtavat väriä harmaasta mustaksi.

Yksi ylimääräinen mittaristokin tuli testimielessä avattua ja testattua, kuinka helposti onnistuu kilometri lukeman muuttaminen. Oli helppo homma, saa laitettua koneen kilometrit 75 000 mittariin.

Olihan tuo tiedossa, ettei Saksalaisissa penkkien lämmityksiä ole. Ja oli jo mielessä jossain vaiheessa, että tähän pitää nekin asennella nahkojen seuraksi. Silti jotenkin oli yllättynyt fiilis, kun penkit ruuvasin irti ja totesin että täällähän ei olekaan mitään johtoja pohjassa kiinni.  :D

Nyt mietityttää, miten nuo sähköt toteuttaisi.

-Mieluisin vaihtoehto olisi, että sähköt vastaisi -99 vm, eli ottaisin tuosta edellisestä autostani sähköt tähän ja lisäilisin siihen puuttuvat varusteet. (Tuossa kun on pieniä eroja -96 vs -99, esim. sumarien katkasijan sijainti)
-Helpompi vaihtoehto olisi ehkä ottaa tuosta -95 mallisesta V6 varaosa autosta johdotukset, siinä olisi herkuille valmiit johdotukset.
-Tai kolmantena lisäillä vaan noihin nykyisiin johdotuksiin ne puuttuvat mausteet ( penkinlämmitys, ajotietokone, digitaalinen pa-mittari, sadetunnistin, jne. )

Onko mielipiteitä/ kokemuksia, mikä olisi lopulta helpointa ja järkevintä? Ja miten noiden airbagien kanssa on huomioitavaa, ettei rupea valot vilkkumaan tai tule bägi silmille?  :-\

Kuviakin on nyt olemassa, mutta täytyy ehtiä perehtymään vähän paremmin niiden näkösälle laittoon vielä.

Rekkariksi olis tosiaan hieno, tässä tapauksessa nyt vaikkapa XU-605. Mutta eipä ole kyllä tällä hetkellä ainakaan budjetissa varaa erikois kilville. Vanha oli (ilma)-500

Hienoja pikku yksityiskohtia tuossa SV mallissa ollut, mm. ovitiivisteiden sisäpinta on kangaspäällysteistä ja a-b-c pilarit myös päällystetty ohuella kankaalla. Pilarimuoveja mietin maalata mustaksi, kun ovat saaneet vähän pinttymää itseensä. Kai spraymaali tuohon kankaaseen soveltuisi? Kun ei nuo edes joudu kovalle kulutukselle.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2019, 22:50:56, kirjoittanut Miihhali »
Peugeot 406 2.0 ST HDi GRW 2002, Peugeot 605 2.0 16V "SV" 1996 muutamia purkuautoja (406 + 605)