Kirjoittaja Aihe: 407 2.9 apulaitehihnan vaihto ja tarvittavat osat  (Luettu 397 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

partner

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Koitin haulla, mutta en löytänyt tarvittavia tietoja.

Eli meinasin apulaitehihnan vaihtaa ja se kiristimen rulla näytti olevan jotenkin epätasaisesti kulunut, joten sen samalla. Voisiko joku tietäjä linkata autodocista oikean rullan tuohon kiristäjään? Vai voiko sitä pelkkää rullaa vaihtaa edes pelkästään? Pitääkö se pieni jousi uusia kanssa samalla?

Ja jos vaihtoohjeita voisi linkata kanssa, niin olisi hienoa? Tai lähinnä miten tuo kiristys laite toimii tuossa ja miten se puretaan/kasataan.

Auto on -04 sedan 2.9 moottorilla.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 689
Vs: 407 2.9 apulaitehihnan vaihto ja tarvittavat osat
« Vastaus #1 : 27.11.2019, 06:40:58 »
Kiristimessä on neliökolo, josta sitä saa räikällä käännettyä löysälle hihnan irroituksen ajaksi. Sen jälkeen vaan pultit irti ja osat on kädessä.

Osia saa vaikka tuolta: https://spareto.fi/t/vehicles/peugeot/peuge-407-6d-3-dot-0/hihnat/moniurahihna-sarja
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 455
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 2.9 apulaitehihnan vaihto ja tarvittavat osat
« Vastaus #2 : 27.11.2019, 08:55:27 »
Komppaan imas. Noin se menee. Rengas pois, niin helpompi pujottaa. Osta laadukassetti (INA), koska katketessaan voi joutua jakopään hihnan väliin ja täystuhon vaara moottorille.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

partner

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 407 2.9 apulaitehihnan vaihto ja tarvittavat osat
« Vastaus #3 : 27.11.2019, 10:54:09 »
Kiitoksia vastauksista. Eli tarvitsen siis seuraavat osat: hihnan, jousen, ja kaksi rullaa. Oliko rullien mitat seuraavat: 60x26,5 ja 70x27? Vai kannattaako tuo kiristys hässäkkä ostaa kokonaan uusi osa, missä tulee mukana tuo toinen rulla? Autodocista meinasin tilata kun siellä näytti olevan halvempaa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 448
Vs: 407 2.9 apulaitehihnan vaihto ja tarvittavat osat
« Vastaus #4 : 27.11.2019, 23:13:41 »
Onkohan kone kuitenkin 3,0? Aeromotors ei tuntenut 2,9 konetta. 3,0:ssa on vielä kaksi vaihtoehtoa, rivinelonen(?) ja v-kutonen.

Jos kiristimen laakerointi tuntuu hyvältä eikä kilometrejä ole yli 200 000, voisi vanhakin toimia, tämä ihan arviolla. Rullat oli 65 millisiä - sekä kiristin että ohjuri. Vai katsoinko väärästä kohdasta?

partner

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 407 2.9 apulaitehihnan vaihto ja tarvittavat osat
« Vastaus #5 : 02.12.2019, 02:18:51 »
Vaihdoin pelkän hihnan nyt alkuun ja muut osat tilaan tässä kuussa. Kumpikin rulla oli tosiaan 65mm ulkohalkaisijalla. Pieni välys oli rullissa, mutta ei iso kuitenkaan. Ja moottori on tuo 2.9/3.0 litran V6.
Hihnan pituus 1590mm kävi tuonne.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 455
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 2.9 apulaitehihnan vaihto ja tarvittavat osat
« Vastaus #6 : 02.12.2019, 08:08:29 »
Komppaan imas. Noin se menee. Rengas pois, niin helpompi pujottaa. Osta laaduka ssetti (INA), koska katketessaan voi joutua jakopään hihnan väliin ja täystuhon vaara moottorille.

Hyvä juttu, teitkö noilla ohjeilla? Pieni klappi on normaalia. Rullan laakerin äänestä voi päätellä, kun on ja verrata uuteen, rahisee, uudessa on jäykät vaseliinit sisällä, ei rahise. (Wurthin spray-vaseliinilla voi jopa elvyttää vanhaa/ mutta ei kannata/tilapäisesti). Paljonko on ajettu rullilla, pitäisi kestää 160 tkm, kuten jakopään hihnakin, mutta en ottaisi riskiä vaan apulaitehihnan vaihto puolessa välissä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

partner

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 407 2.9 apulaitehihnan vaihto ja tarvittavat osat
« Vastaus #7 : 03.12.2019, 00:30:18 »
Joo tuohon neliöön reikään kävi suoraan tuollainen 3/8 neliöllä päällä oleva öljypohjan ropun avain. Ja isolla räikällä sopi kääntämään siitä. En muista milloin tuo laturin hihna oli vaihdettu viimeksi tuonne. Mutta oli sen verran huonossa kunnossa/melkein poikki, että ei varmaan ihan äskettäin vaihdettu. Rengas kannattaa tosiaan ottaa pois ja se etummainen kaaren sisämuovi kanssa. Jakopää on tehty tuohon joskus 30thkm sitten. Ja epäilen että olisi silloin vaihdettu tuota moniurahihnaa.