Kirjoittaja Aihe: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 88171 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rasvis

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #60 : 02.08.2008, 10:27:21 »
Itse kaiken sen mikä on mielekästä, ja yrittänyt välillä sitäkin joka loppujen lopuksi ei ole ollut mielekästä  ::)

Pajalla on teetetty ainakin nämä:

- BSI:n vaihto, se kun pitää myös ohjelmoida
- ilmastoinnin kompressorin vaihto, saipahan vanhat r134:t talteen ja pitihän se järjestelmä joka tapauksessa täyttää uudestaan
- tuulilasin vaihto ja takalasin liimaus, liimalaseja en ole alkanut itse vaihtelemaan
- alapallojen vaihto, näitä en saanut kotikonstein irti, pajalla irrottivat näppärästi paineilmataltalla. Samalla vaihtoivat vetarin kun se syntyy siinä melkein samalla.
- moottorin alatukikumi, on aika paljon helpompi vaihtaa "irtoprässillä" kuin kotikonstein

Takalasin vaihdon yhteydessä putsasin takaluukusta ruosteenalut ja maalasin sen broidin kanssa tallissa ruiskulla. Pinnasta tuli ihan käypänen mutta asianhaaroista johtuen tuota ei voinut tehdä kuin keskellä yötä, jälkeenpäin katsottuna olisi ilman muuta pitänyt teettää tämäkin. Tuskin pääsi loppupeleissä tuntipalkoille.

Mulla kun ei ole käyttöauton ropaamiseen sopivaa omaa tallia niin olen vanhemmiten ulkoistanut öljynvaihdotkin pajalle. Mukavuudenhalu alkaa iän myötä päästä voiton päälle joten pikku hiljaa olen alkanut pitää firman autoa tai uutta omaa ihan oikeasti vaihtoehtona tälle romujen kanssa jumppaamiselle... Järkyttävän kallistahan se on, mutta ei tämäkään varsinaisesti halpaa näytä olevan.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 239
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #61 : 02.08.2008, 10:42:43 »

Mukavuudenhalu alkaa iän myötä päästä voiton päälle joten pikku hiljaa olen alkanut pitää firman autoa tai uutta omaa ihan oikeasti vaihtoehtona tälle romujen kanssa jumppaamiselle... Järkyttävän kallistahan se on, mutta ei tämäkään varsinaisesti halpaa näytä olevan.

Minä tulin keväällä samoihin ajatuksiin ja ratkaisu on tehty 8) Jää nähtäväksi onko ratkaisu järkevä, mutta kun luonnekin on sellainen, että kaikki rutinat ja vapinat v****tavat ja hermostuttavat eikä autoa saada kuntoon edes merkkiliikkeessä niin tähän tultiin.

"Arpa on heitetty" sanoi entinenkin mies ;)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 038
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #62 : 02.08.2008, 10:51:18 »
Mukavuudenhalu alkaa iän myötä päästä voiton päälle joten pikku hiljaa olen alkanut pitää firman autoa tai uutta omaa ihan oikeasti vaihtoehtona tälle romujen kanssa jumppaamiselle... Järkyttävän kallistahan se on, mutta ei tämäkään varsinaisesti halpaa näytä olevan.

Niin, ainoa virhe minkä tuossa kohtaa voi tehdä on myydä juuri kunnostettu auto eteenpäin. Vaihtoehtoja on kuitenkin kaksi, joko ostaa huonon käytetyn halvalla ja kunnostaa omaan käyttöön, tai helmi yksilön ja pitää sen kunnossa. Edelleen molemmat on hyviä vaihtoehtoja uudelle autolle, erityisesti merkittävästi edullisempia varsinkin jos meinaa vaihtaa muutaman vuoden välein käypään hintaan.

Tietysti edellisen edullisuuden edellytys on oma työpanos ja osaaminen, tietysti ostamalla helmiyksilön ja pitämällä siitä hyvää huolta voi korjaamollakin teettämällä saada kustannukset pysymään kohtuullisina.

Työsuhde autoiluun oli kaavailtu jotain tiukennuksia, en muista mitä mutta vapaan autoedun kannattavuutta haluttiin alentaa jotenkin. Vaimokin päätyi työsuhde/oma auto valinnassa omaan jolla ajaa kilometrikorvauksilla. Auto on jopa vielä näillä polttoaineen hinnoilla ilmainen, tosin ajomäärät on kuukausi tasolla aika tolkuttomia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 823
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #63 : 02.08.2008, 10:57:27 »
...valinnassa omaan jolla ajaa kilometrikorvauksilla.

Jos on vain mahdollisuus kilometrikorvauksiin niin sanoisin, että työsuhdeauto on huono vaihtoehto omalle + kilometrikorvauksille.
Peugeot RCZ HDI FAP

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 239
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #64 : 02.08.2008, 11:01:02 »

Tietysti edellisen edullisuuden edellytys on oma työpanos ja osaaminen, tietysti ostamalla helmiyksilön ja pitämällä siitä hyvää huolta voi korjaamollakin teettämällä saada kustannukset pysymään kohtuullisina.


406 lienee ollut kallein autoni. Se maksoi kolme vuotta sitten noin 20 000 ja nyt 7000. Lisäksi hieman varaosiin ja käsienpesuaineisiin ;) Sen lisäksi Automaa korjasi sitä ensimmäisen vuoden aikana 5-6 kertaa, vaihtoi mm. AL-4:n tehdaskunnostettuun :o. Kilometrit menivät 60 000 > 120 000 ja viallisena lähti eteenpäinkin.


Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 823
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #65 : 02.08.2008, 11:04:41 »
406 lienee ollut kallein autoni.

Ja allekirjoituksestasi päätellen facelift-malli, nyt ei tosin enää ensimmäisiä.
Tässä on selvä trendi, viallisimmat 406:set ovat jostain syystä aina facelift-malleja  ???
Peugeot RCZ HDI FAP

Rasvis

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #66 : 02.08.2008, 16:24:34 »
kun luonnekin on sellainen, että kaikki rutinat ja vapinat v****tavat ja hermostuttavat

Sama vika Rahikaisella. Tätä taustaa vasten on todella fiksua sotkeutua 300tkm ajettuun käytettyyn Pösöön ja aikaisemmin melko moneen Alfa Romeoon ;D Tai no, Alfojen perusteella kai tähän pulkkaan päädyinkin; Kun yleisen tiedon mukaan ne ovat kertakaikkisen surkeita esityksiä eikä minulla toisaalta niiden kanssa ole ollut mitään kohtuuttomia harmeja, ajattelin että täytyyhän tuon Pösönkin kanssa sitten pärjäillä. Väärin ajateltu.

Niin, ainoa virhe minkä tuossa kohtaa voi tehdä on myydä juuri kunnostettu auto eteenpäin. Vaihtoehtoja on kuitenkin kaksi, joko ostaa huonon käytetyn halvalla ja kunnostaa omaan käyttöön, tai helmi yksilön ja pitää sen kunnossa.

Kun ei se näytä kuntoon tulevan vaikka kuinka korjaa... Tästä mahdollisesti jotain oppineena en ainakaan osta enää sitä huonoa käytettyä, näyttää että niitä saa korjata maailman tappiin ja hintaero siihen parempaan kappaleeseen on hyvin äkkiä syöty. Toisaalta nykyinenkin peli vaikutti teknisesti vähintäänkin kohtuulliselta kun siitä kauppaa tehtiin, joten vaikea se on sanoa mikä yksilö tulee jatkossa halvaksi ja mikä ei. Minäkin olen autojen kanssa sentään jumpannut kohtuullisen, tai paremminkin kohtuuttoman, paljon ja oma arvostelukyky ei siltikään antanut valintaprosessiin parempia eväitä.

Jos on vain mahdollisuus kilometrikorvauksiin niin sanoisin, että työsuhdeauto on huono vaihtoehto omalle + kilometrikorvauksille.

Nykyinen toimenkuva on lähinnä kopiokoneenkuljettaja joten kilsakorvaukset ovat olennaisesti pudonneet, nyt tulee enää ehkä sata euroa kuussa. Olipa aikoja jolloin 400 eurolla ostettu Alfa 75 kuoletti ostohintansa joka kuukausi ja siihen ei mennyt varaosiakaan kuin nimeksi, tosin pakettiin kuului että perillepääsyn kannalta oli syytä pitää yleismittari hanskalokerossa ja kerran mm. repesi vääntösauva irti kesken ajon  ;D

Täytyy vielä laittaa paperille noita odotettavissa olevia kuluja vaihtoehdoista:

a) nykyisen auton pitäminen seuraavat kolme vuotta
b) käytetyn, max. kolmivuotiaan auton pitäminen x vuotta
c) uuden, oman auton pitäminen x vuotta
d) firman liisarin pitäminen kolme vuotta

Firman auton parhaita puolia on ennustettavuus, 407 HDi preniumi maksaa 610 euroa kuussa ja piste. Ihan sama mitä siitä hajoaa ja onko sillä kolmen vuoden päästä jotain jälleenmyyntiarvoa. Nykyisessä autossa tulevat korjauskulut ovat suuri kysymysmerkki, jälleenmyyntiarvohan on jo uuden auton kumimattosarjan luokkaa joten arvonalenemaa ei paljon tarvitse tuumata. Uuden omistusauton kulut määräytyvät nimenomaan sen tulevan jälleenmyyntiarvon pohjalta ja uudehkon käytetyn riippuvat sekä jäännösarvosta että ylläpitokuluista. Lottoamiseksi menee siis joka tapauksessa.

Jos vaimokkeelta kysytään niin mielipide on että hanki uusi, ihan sama kuka sen omistaa. Ettei tarvitse olla koko ajan noin huonolla tuulella kun romut on taas rikki.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #67 : 02.08.2008, 17:16:51 »
Hullulla on hullun tuuri - tarkoitan itseäni ;D. Edellisiä kokemuksia tavaillaessani olen todellakin ihmetellyt hyvää tuuriani pösöjen kanssa, vaikka en niiden teknisestä sielunelämästä mitään ymmärräkään. Onhan toki osia uusittu, autoja huollettu ja rahaa palanut, mutta niin kai pitääkin. Tien päälle en pösöllä ole ikinä jäänyt. Toivotaan, että symbioosi ranskalaisten pelien kanssa jatkuu edelleenkin :-\.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 270
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #68 : 02.08.2008, 22:15:08 »
Bensaranskiksiin ei pidä sotkeutua. Niissä on aina jotain ihmevikaa ;D Itse en ole kyllä ihan joka kolinan perään jaksanut enää lähteä metsästämään. Tosin nyt sain nuo molemmat rouskut "kolinattomiksi". Vähän alapalloa, raidetangonpäätä, koiranluuta, kallistuksenvakaajankumia... Laturi muuten levis tuosta uudemmasta, sitä en muistanut laittaa tuonne huoltokustannuksiin. 120€ maksoi kun käytin paikallisella kaverilla, vaihtoi siihen liukupakan, laakerit ja hiilihässäkän.

Ei niissä bensa ranskiksissa ole mitään sen ihmeempää vikaa kuin muissakaan. Varmaan paras ostos tällä hetkellä, jos ei lasketa 405:ta, on nimenomaan 96-98 1,8 perus 406. Siinä on halvimmat kulut ja halvin ostohinta. Diesel tietysti paljon ajavalle on hyvä ratkaisu mutta ainahan dieselin ylläpitäminen maksaa enemmän, etenkin remontit.

Paras ja halvin tapa autoilla on ajaa vanhalla autolla ja pitää sitä kuin uutta. Kannattaa myös hakea ammattiapua jos omat taidot ei riitä. Myöskin merkkiliikkeen ammattitaito voi tulla halvemmaksi kuin pikkupajojen arvausleikki.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2008, 22:32:45, kirjoittanut KTA »

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 823
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #69 : 02.08.2008, 22:52:05 »
Nykyinen toimenkuva on lähinnä kopiokoneenkuljettaja joten kilsakorvaukset ovat olennaisesti pudonneet, nyt tulee enää ehkä sata euroa kuussa. Olipa aikoja jolloin 400 eurolla ostettu Alfa 75 kuoletti ostohintansa joka kuukausi

Tuommoisessa tilanteessa jossa kilometrikorvaukset ovat noin vähäiset on firman auto todennäköisesti parempi ratkaisu.

Firman auton parhaita puolia on ennustettavuus, 407 HDi preniumi maksaa 610 euroa kuussa ja piste. Ihan sama mitä siitä hajoaa ja onko sillä kolmen vuoden päästä jotain jälleenmyyntiarvoa. Nykyisessä autossa tulevat korjauskulut ovat suuri kysymysmerkki, jälleenmyyntiarvohan on jo uuden auton kumimattosarjan luokkaa joten arvonalenemaa ei paljon tarvitse tuumata.

Minun täytyy reagoida jokaiseen risahdukseen autossa, auton täytyy toimia tai minulle työnnetään firman auto väkisin. 12 vuotta on kilometrikorvauksia hankittu ja yhteensä 21-vuotta Peugeotilla ajettu. Lopulta kaikkien Pösöjeni arvo on ollut kumimattosarjan luokkaa mutta ei se ole haitannut koska jokainen on maksanut itsensä takaisin korkojen kera. Jokainen on myös toiminut, vastoin julkista mielipidettä ranskalaisautoista.

Jos vaimokkeelta kysytään niin mielipide on että hanki uusi, ihan sama kuka sen omistaa. Ettei tarvitse olla koko ajan noin huonolla tuulella kun romut on taas rikki.

Niin, onhan sitä omilla hermoillakin joku hinta.

Jos vain osaisi olla yhtä rento ja cool kuin esimerkiksi Dean Martin oli. Miehellä oli oma tv-sarja ja sitä ei koskaan harjoiteltu etukäteen ja käsikirjoitus oli vain pieni muistilappu. Hulvaton ja suosittu ohjelma meni viskiä juodessa ja improvisoidessa. Ja hänellä oli ranskalainen autokin http://www.etoday.ru/uploads/2008/03/06/stars_cars_dean_martin_61er_facel_vega.jpg

Vikoja ei omissa Pösöissä paljoa ole mutta rennonpikin voisin olla. Se rennommuus olisi ehkä ainoa etu jonka keksin työsuhdeautolle.
Peugeot RCZ HDI FAP

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #70 : 02.08.2008, 22:55:58 »
Ei niissä bensa ranskiksissa ole mitään sen ihmeempää vikaa kuin muissakaan. Varmaan paras ostos tällä hetkellä, jos ei lasketa 405:ta, on nimenomaan 96-98 1,8 perus 406. Siinä on halvimmat kulut ja halvin ostohinta. Diesel tietysti paljon ajavalle on hyvä ratkaisu mutta ainahan dieselin ylläpitäminen maksaa enemmän, etenkin remontit.

Paras ja halvin tapa autoilla on ajaa vanhalla autolla ja pitää sitä kuin uutta. Kannattaa myös hakea ammattiapua jos omat taidot ei riitä. Myöskin merkkiliikkeen ammattitaito voi tulla halvemmaksi kuin pikkupajojen arvausleikki.


No se oli vannoutuneen dieselmiehen puhetta... :D Merkkiliikkeeseen en vie jos ei ole pakko, enkä muullekaan pajalle. Muuten tommosella perus 1.8 bensavehkeellä olen ajanut, ei oikein sytyttänyt jostain syystä....

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 923
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #71 : 03.08.2008, 18:16:35 »
En jaksanut kahlata koko topiccia läpi, josko sieltä olisi seuraava vinkki löytynyt: Kannattaa työntää sormet takapenkin alle jostakin kohtia (esim. turvavyön rei´istä ja tunnustella löytyykö sieltä kosteutta, jos löytyy niin suosittelen irrottamaan takapenkin istuinosan, koska siellä voi olla pehmeää peltiä tankin yläpuolella.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=9041.msg78656#msg78656
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Rasvis

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #72 : 03.08.2008, 20:33:40 »
Tuommoisessa tilanteessa jossa kilometrikorvaukset ovat noin vähäiset on firman auto todennäköisesti parempi ratkaisu.

Jep.

Värkkäsin insinörttityyliin "kaikki vaikuttaa kaikkeen" -tyyppisen excel-taulukon jossa arvioin kuluja kolmen vuoden pitoajalle nykyiselle pulkalle, käytettynä ostetuille kolmivuotiaille 407 bensalle ja dieselille, uudelle 407 dieselille ja samalle laitteelle firman autoetuautona. Tuli vähintäänkin hämmentäviä tuloksia...

Uuden osto suureksi osaksi velkarahalla ja pitäminen kolme vuotta ei kannata sitten mitenkään päin, se on selvästi kallein vaihtoehto. Yllättäen molemmat käytetyt 407:t ja liisari ovat käyttäjälle kaikki jokseenkin saman hintaisia niin kauan kun omistusautosta ei hajoa mitään, jos ja kun hajoaa niin liisari onkin halvempi. Tämä johtuu siitä että verotusarvo lasketaan 18 tkm:n mukaan ja omissa laskelmissa vuotuinen kilometrimäärä on 30 tonnia, asiaa pystynee puljaamaan niin ettei karhu saa kynsiään iskettyä "ylimääräisiin" metreihin  ::)

Sokeri pohjalla; Nykyinen Neljänollakuutonen saa teettää huoltoa ja remonttia kolmen vuoden aikana 20 tuhannella eurolla  :o että käyttö maksaa saman kuin uuden 407:n käyttö! Tuntuu tolkuttomalta mutta en kyllä löytänyt taulukosta virhettäkään, asiaa auttaa että kärryyn ei tarvitse ottaa rahoitusta ja maksaa siitä korkoa, auton arvo on jo nyt niin pieni ettei se juuri enää putoa ja toisaalta kaskoakaan ei kannata ottaa, kulutus ja dieselvero ovat käytännössä samat kuin uudella 1.6 HDi:llä.

Taidan mennä huomenissa vihellellen vetoakseliostoksille.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 488
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #73 : 03.08.2008, 20:58:27 »
Käyttöetu auto tosiaan lasketaan 18000 km ajetun km mukaan. Hankala sitä verottajaa on huijata, kun ajopäiväkirjaa joutuu pitämään. Siis näin , jos työmatka on pitkä. Kun emännälle sitten haettiin käyttöetuauton mukaan matkakorvauksia, kolahti pian selvityspyyntö postilaatikkoon ja reilut mätkyt. Omia ajoja tuli muistaakseni 26000km vuodessa ajopäiväkirjan mukaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut jättää hakematta matkakorvauksia, mutta persnettoa niinkin.

Rasvis

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #74 : 03.08.2008, 21:33:40 »
Ei kun vapaata autoetua tarkoitin mutta samat seikat kai sitäkin koskee.

Mulla kun on lämpimiä kesäpäiviä varten avoauto, voin käydä kesäisin sillä töissä jos sattuu olemaan hieno keli. Ja aamusta en välttämättä mene suoraan konttorille vaan jollekin työmaalle, ihan oikeastikin, joten osasta työmatkaa tuleekin firman ajoa eikä autoetu(ilu)a. Lisäksi vielä on sellainenkin seikka että vaimoke sattuu nykyään olemaan töissä viereisessä talossa, joten onhan se kohtuullista mennä töihin joskus mammankin autolla. Tosin lähinnä silloin kun Pösö on ollut särki  ;D