Kirjoittaja Aihe: Akun irrottaminen ja kytkeminen oikeaoppisesti (BSI huomioiden)  (Luettu 28428 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

taky

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Ajonestolaite (ei näppäimistöä)


It is VERY important to make sure the BSI is "asleep" before you disconnect the leads.

So make sure the ignition is off and the keys out for AT LEAST 3 minutes. Preferably 5 minutes. This gives the ECU's and BSI a chance to shut down properly and save all the settings.

Then when the battery is back in place you need to do a gentle "wake-up" by switching on the headlights (leave the window open to do this. Don't open the door first). Then open the door and start the engine. The only the thing you may need to do is initialise the driver's window. If it goes up in inch stages, get it right to the top, then hold the switch up for a few seconds. Also the radio may need the stations to be retuned. This all applies to any multiplexed car.

Stanu

  • Vieras
It is VERY important to make sure the BSI is "asleep" before you disconnect the leads.

So make sure the ignition is off and the keys out for AT LEAST 3 minutes. Preferably 5 minutes. This gives the ECU's and BSI a chance to shut down properly and save all the settings.


Then when the battery is back in place you need to do a gentle "wake-up" by switching on the headlights (leave the window open to do this. Don't open the door first). Then open the door and start the engine. The only the thing you may need to do is initialise the driver's window. If it goes up in inch stages, get it right to the top, then hold the switch up for a few seconds. Also the radio may need the stations to be retuned. This all applies to any multiplexed car.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tämä (boldattuna) on täyttä faktaa. Bsi sammuttelee muita ecuja tarpeen mukaan, antaen niiden ottaa muistiinsa tarvittavat parametrit uudelleenkäynnistystä varten. Akku irti kesken kaiken on suunnilleen sama kuin ottaisi PC:stä töpselin irti lennosta. Välttämättä ei käy kuinkaan, mutta jokainen on varmasti käynnistellyt omaa kotikonettaan ko tapauksen jäljiltä...

Myös tuo "jätä ikkuna auki" kohta on hyvä, pätee myös vanhempiin... varsinkin 306:seen. Rikkinäinen ovenjohtosarja tuppaa lyömään lukot kiinni kun akunkengän täräyttää paikalleen. Uudemmissa (verkkoautot) huono verkon ja Bsin nukutus voi aikaansaada samankaltaisen efektin. Varsin kelju on vanhempi 607 kaksoisakkujärjestelmällä (kaikki suomessa myydyt). Etuakku (starttiakku) irti ja takaisin kiinni > lukot kiinni. Taka-akku hoitelee kaikkia muita toimintoja paitsi starttausta, myös keskuslukitusta. Ei kiva.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 611
Koskee uudempia autoja, vm. 1998 tai uudemmat. Esim. 206, 307, 406 -99 jne...

Lainaus
Correct procedure - Battery Disconnection.

PROCEDURE FOR BATTERY DIS-CONNECTION (The 3 Minute Rule) Whenever a vehicle battery has to be dis-connected, switch off all equipment, interior lights etc, close the doors leaving the drivers window open. Switch off the ignition and remove the key and any DIAG equipment.

Wait a full 3 minutes before disconnecting the battery.

The BSi must be allowed to go to SLEEP i.e. into "power save mode". Do not operate any equipment on the vehicle during this time. Remember, even opening the bonnet will wake the BSi on a vehicle fitted with alarm.

If the battery is under the bonnet, open the bonnet first and leave it up. 807 batteries can be dis-connected through the drivers window, remove floor cover first. (note, Pics are under the passenger seat)

ALWAYS disconnect any DIAG equipment and do not operate any plips from other vehicles during the 3 minute waiting period.


PROCEDURE FOR BATTERY RECONNECTION
Unless otherwise instructed by Product Service, you must always carry out the following procedure, often referred to as a "soft re-boot", to minimise the possibility of the BSi corrupting its own software when reconnecting the vehicles battery supply. Ensure the procedure for battery disconnection has been adhered to and importantly all BSi functions were switched off with the drivers window left down.
1 Close all doors
2 Remove ignition key if left in ignition
3 Reconnect battery. DO NOT open any doors
4 Wait 10 seconds
5 Switch on headlights through the drivers window (you will hear a "bong") (note: Snap-on says Side-lights)
6 Switch on ignition then start the vehicle and check system functions

NOTE: Upon reconnection, if any vehicle function controlled by the BSi i.e . interior light is switched on,the internal operation of the BSi has the potential to spike or corrupt its configuration and software program......
« Viimeksi muokattu: 10.10.2008, 10:23:55, kirjoittanut SamiK »
Peugeot 508 & Peugeot 607

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 611
Oikea menettely - akun irroitus ja uudelleen kytkentä

Toimenpiteet akun irrottamiseksi (3 minuutin sääntö).

Mikäli ajoneuvon akku on irrotettava, sammuta kaikki laitteet, sisävalot jne. sulje ovet jättäen kuljettajan ikkunan auki. Katkaise sytytysvirta ja poista avain sekä kaikki diagnisointilaitteet.

Odota täydet 3 minuuttia ennen kuin irrotat akun.

BSI:n pitää päästä SLEEP (=uni) moodiin eli power save moodiin. Älä koske tänä aikana mihinkään. Muista, että konepellin avaaminen herättää BSI:n mikäli autossa on hälyytysjärjestelmä.

Jos akku on konepellin alla, avaa konepelti ensiksi ja jätä se auki. 807:ssa akku voidaan irrottaa kuljettajan ikkunan kautta, irrota lattian peite ensin. (huom. Kuvat ovat pelkääjän penkin alla.)

Irrota aina kaikki diagnostiikkalaitteet äläkä koske toisten ajoneuvojen laitteisiinkaan tuona 3 minuutin jakson aikana.

Akun uudelleen kytkeminen

Jos ei tuotekohtaisissa ohjeissa muuta mainita, on BSI:n herättämiseksi aina noudatettava pehmeää buuttausta, jotta varmistutaan siitä ettei BSI korruptoi omaa ohjelmistoaan. Varmistu, että akun irroitus on tapahtunut oikein ja kuljettajan ikkuna on auki.

1. Sulje kaikki ovet
2. Ota virta-avain pois virtalukosta (jos se on jäänyt sinne)
3. Kytke akku. ÄLÄ AVAA MITÄÄN OVEA.
4. Odota 10 sekuntia
5. Kytke ajovalot päälle sivuikkunasta (kuulet bong-äänen)
6. Kytke virta päälle ja käynnistä auto. Tarkista, että kaikki toimii.

HUOM: Jos mikä tahansa BSI:n ohjaama toiminne, kuten sisävalo, kytketään päälle BSI:n sisäisen toiminnan aikana, saattaa BSI rikkoa konfikuraation ja ohjelmistonsa.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2009, 18:39:35, kirjoittanut SamiL »
Peugeot 508 & Peugeot 607

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 535
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info