Kirjoittaja Aihe: 407 - Tuulilasinpesuri  (Luettu 23032 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 682
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #75 : 01.01.2018, 18:53:13 »
Siinä taitaa olla nuo tuollaiset klipsut, joiden lukitus vapautuu kun tuon tapin nostaa ylös?

508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 423
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #76 : 11.01.2018, 01:25:47 »
Minulla taisi olla sellaiset "röpöreunaiset" muovinastat, ei noita keskitapilla olevia kaksiosaisia, jotka saattavat kyllä olla pitkäikäisemmät.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 11.1.2019 386 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 423
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #77 : 02.12.2018, 11:36:35 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A, 382 000 km).

Tuulilasin pesurin moottorin vaihto? Kuinka tehdään?

Jatkoa siis kovin vanhaan asiaan. Nyt on tilanne se että molemmista suuttimista vesi tulee pienellä voimalla juuri ja juuri jaksaen konepeiton takareunan yli ehkä noin 10, max 20cm korkeuteen lasin alareunasta.

Tässä vuosimallissa letku haarautuu Y-mallisella haarakappaleella pelkääjän edessä ja molemmille suuttimille on oma takaiskuventtiili lyhyessä letkussa ennen suutinta.

Kaikenlaista on kokeiltu. Kun irrottaa viimeiset pikaliittimet ennen suuttimia, letkuista tulee vettä ihan ok pumpun käydessä. Samoin jos yhteisen letkun irrottaa pelkääjän edessä olevasta liittimestä, vettä tulee ihan reippaasti.  Jos samaiseen liittimeen laittaa kiinni sen viimoisen lyhyen pätkän jossa on suutin ja  takaiskuventtiili, vettä tulee edelleen tästä ainokaisesta suuttimesta todella heikosti, samalla tavalla kuin kahdestakin suuttimesta tulee.

Sen mitä näkee, näyttää että letkut on ehjät eivätkä lutussa. Vettä ei näytä vuotavan pestessä auton alle. Jos pelkääjän edestä irrotetusta liittimestä puhaltaa säiliön suuntaan, ilma pulppuaa suhteellisen pienellä puhallusvoimalla säiliöön. Epäilys on siis että vaikka pumppu pyörii, se ei kehitä tarpeeksi painetta.

Takalasille vettä tulee reippaasti. Pyöriiköhän pumppu eri suuntiin riippuen pestäänkö etu- vai takalasia?

Uusi pumppu on tilattu (VDO) ja hieman olen kuikuillut pumpun sijaintia etulokarin muoviluukun aukosta. Siellä se näyttäisi olevan säiliön kupeessa sen etuosassa ja moottorin puolella.

Kysymys: Mikä on pienimmän vaivan reitti lasinpesurin moottorille sen vaihtamiseksi? Lokarin  (etuosan) vai säiliön alapuolisen muovin irrotus? Kannattaako säiliötä irrottaa?
Auton etupään saan ajettua rampeille tasaisessa autokatoksessa.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2018, 11:43:39, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 11.1.2019 386 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 423
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #78 : 02.12.2018, 12:34:21 »
Etusisälokasuoja-ketjun kuvan mukaan sisälokarin etuosa plus alamuoviritilä lähtisi noin neljällä ruuvilla irti. Tuolla irrotuksella ilmeisesti jo pääsee aika lähelle?
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=69196.0
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 11.1.2019 386 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 284
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #79 : 03.12.2018, 21:09:23 »
Jos joku tarvitsee 407:n koko pesurin pumppuineen, niin täältä oulusta löytyy yksi. Tuli kerran ostettua turhaan.
-jarno

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 423
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #80 : 20.12.2018, 22:51:44 »
Pesurin 382 tonnia "ajettu" moottori vaihdettu. Ei auttanut mitään veden tuloon.

Melko helppo homma kun saa etulokarin etuosan irti. Minulla edellytti yhden ruostuneen torx-ruuvin kannan irtiporaamisen pohjamuovista etupyörän edestä. Samalla tuli irrotettua oikean etusisälokarin etu- ja takaosatkin ja sen jälkeen letkujen näkyvät osat tarkastettua.
Letkut näyttivät olevan kunnossa. Lokarin takaosan irotuksen jälkeen sai poistettua muutaman sentin kurakerrokset lokarin päältä ja etupyörän takapuolelta pellin raoista.  Aika kovaksi oli kura mennyt, etenkin pikkupakkasessa.

Lopulta päädyin suuttimien vaihtoon. Suositaan kotimaisia pikkuliikkeitä mahdollisuuksien mukaan. Itse hain ensin koko suutinsysteemin a 12 € molemmile puolille. Ja kun ne auttoi liikkeen (Auto-Artikkeli Tikkurilan vieressä Vantaalla) pihassa itse vaihdettuna, ostin toisen parin pelkkiä suuttimia alle 15€ pari.

Kun kiinnosti tietää millainen rakenne on, kun noin tukkeutuu, dremelöin suuttimen auki. Se on rakennettu ilmeisesti pohjasta jossa on putkenpätkä, varsinaisesta suutinosasta josta vesi lähtee, ja kannesta joka on kiinnitetty  suutinosan päälle. Kannen sauma näkyy ruiskutusaukon yläreunan tasolla kun katsoo edestä.

Kuten kuvasta näkyy, sisäpuolelle vesi tulee takaosan reiästä, kulkee viiden tapin ohitse ja kiertää keskiesteen ruiskutakseen reiästä ulos. Tukkeuma on tullut viiden tapin rakoihin joihin jotkin kiteet tai kivenmurut kiilautuvat. Tuon ehkä saisi putsattua jos saisi venttilistä takaperin sisään veden- tai ilmanpainetta (letkun liittimen irrotuksen jälkeen jotta roskat ei mene letkuun). Kuvassa näkyy paljon paperin kuituja ja tummina dremelöintiroskaa. Toisessa sivussa leikkuukohta tuli turhankin lähelle suutinta.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 11.1.2019 386 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 423
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #81 : 20.12.2018, 23:06:13 »
Ketä asia (pissapojan suuttimen tukkeutuminen) erityisesti kiinnostaa, täältä löytyy suuttimen tukkeutumiskohta, oli ainakin minulla.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=9867.msg455153#msg455153
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 11.1.2019 386 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 252
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #82 : 21.12.2018, 20:40:17 »
Miten kansi irtosi? Jos se irtoaa klipseillä, voi sen varmaan kasata takaisin putsattuna. Tai jos puhaltaa paineilmaa suuttimesta sisään, voi roskat tulla ulos.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 076
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #83 : 21.12.2018, 22:04:22 »
Puhdistuu paineilmalla vastavirtaan. Takaiskuhaarakappaleen voi myös poistaa tarpeettomana ja suuttimen suihku paranee näin hieman.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 423
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #84 : 22.12.2018, 00:46:14 »
Suuttimen kansi oli varmaan muovihitsattu tai liimattu tms. Tarpeeksi kun oli ympäriltä dremelöinyt ja ruuvarilla väänsi, se popsahti auki. Samoin pohja oli muovi muovia vasten sulatettu parista täpästä. Ulospäin näyttää kuin olisi yhtenäisempääkin muovia.

Mun mallissa haarakappale on vain haarakappale (näin olen tähän asti ymmärtänyt enkä ole muuta huomannut) ja takaiskuventtiilit on lyhyissä  pätkissä ennen suutinta. Käsitys on että vanhemmissa (kuin 2006) takaiskuventtiili on yhteisessä letkunosassa.

Millä paineilmaa saa riittävästi vastavirtaan? Ihan suuttimen reiistä vaan ilmaa sisäänkö parin sentin päästä. Mietin että josko tarvitseesuoran letkun pään joka tiivistyy suuttimen ympärille konepeittoa vasten? Jaa niin, ne takaiskuventtiilit haittaavat olennaisesti toimintaa..
« Viimeksi muokattu: 22.12.2018, 01:06:33, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 11.1.2019 386 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 881
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #85 : 22.12.2018, 09:57:56 »
Ensin vesiletku irti suuttimesta ja sen jälkeen puhallus tällaisella tai vastaavalla ns vastavirtaan. Puhalluspistooli laitetaan kiinni suuttimeen. Silloin sitä ilmaa virtaa riittävällä voimalla että puhdistaakin. Parin sentin päästä puhaltamalla ei välttämättä puhdistu.

Polkupyörien renkaatkin saa täytettyä näin vaikka niissä olisi sellainen perinteinen venttiili.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 423
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #86 : 22.12.2018, 12:01:24 »
Pitääkin katsoa saisiko ne takaiskuventtiilit siirrettyä kauemmas suuttimesta niin että takaisin päin puhallus onnistuisi suuttimia irrottamatta, pelkästään liittimet avaamalla. Löytyyköhän samanlaista letkua jostain kaupasta helposti? Jos laittaisi pystypätkiksi takaiskuventtiilin tilalle pelkät letkut mutkasta suuttimeen ja takaiskut suorakulmamutkien toiselle (säiliön) puolelle.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2018, 12:05:23, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 11.1.2019 386 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 076
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #87 : 22.12.2018, 14:32:22 »
Feston 6 mm T-haara, joka on metallia, on kestävin. Etolasta nailoninen T-haara, opa Motonetistä saatavilla. Laitan fotoa ja toki myös postissa kirjekuoressa lahjaksi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 423
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #88 : 22.12.2018, 14:39:53 »
Ok. Lähinnä tarvii suora letkunpätkä hankkia olemassaolevan L-mutkan ja suuttimen väliin. Muut kilkkeet löytyy alkuperäisistä. T-kappaleelle en näe tarvetta. ... Tai pitääpä katsoa tarkempaan, siihen lyhyempään Y-haaraan voi olla vaikeaa sovittaa takaiskuventtiiliä...
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 11.1.2019 386 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 853
Vs: 407 - Tuulilasinpesuri
« Vastaus #89 : 22.12.2018, 17:42:56 »
Onko nämä samanlaiset kuin 406ssa?