Kirjoittaja Aihe: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin  (Luettu 28116 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 867
95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« : 30.11.2009, 12:29:49 »
Ylläpidon lisäykset viestiin:

Aiheeseen liittyvää keskustelua: 95E10 - Kulutus- ja hintaerot

Peugeotin virallinen kanta E10:n soveltuvuuteen:

http://www.peugeot.fi/yhteydenotto/usein_kysyttya

Lainaus
Uusi E10 bensiini soveltuu käytettäväksi kaikkiin niihin bensiinimoottorilla varustettuihin Peugeot-autoihin, jotka ovat valmistuneet 1.1.2000 jälkeen.

Automobiles Peugeot ei suosittele uuden E10 polttoaineen käyttämistä Peugeot-autoissa, jotka ovat valmistettu ennen 1.1.2000.

Lisätietoja: http://www.e10bensiini.fi/

Auton valmistusajankohdan selvittäminen:

Autosi tarkan valmistusajankohdan saat selville itse DAM-numeron (tuotantokoodi) perusteella tai voit kysyä sitä merkkiliikkeestä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17643.0


Lueskelin äsken lööppilehdestä juttua bensiinin etanolipitoisuuden kaksinkertaistamisesta ja mieleeni tuli ties monettako kertaa kysymys, miten biopolttoaineet ja niitä sisältävät sekoitukset soveltuvat Peugeot-autoihin. Etanolista bensiinin joukossa ja ilman bensiiniä tiedetään että se syövyttää auton polttoainejärjestelmää ja eri autot kestävät sitä erilaisia määriä. Niin sanotut flexifuel-autot pystyvät käyttämään jopa 85-prosenttia etanolia sisältävää polttoainetta, jota kutsutaan E85:ksi ja St1-asemilla RE85:ksi. Tuon mainitun jutun mukaan bensiinilaadut tullaan jatkossa nimeämään E5 ja E10, sen mukaan onko niissä 5 % etanolia, kuten nykyisin vai 10 %, joka on tarkoitus tulla myyntiin noin vuoden päästä.

Miten nykyiset ja erityisesti ne lukuisat vanhemmat Peugeotit pystyvät näitä eri laatuja käyttämään vai joutuuko vanhemman auton kuljettaja etsimään erilaisia lisäaineita varaosaliikkeiden hyllyistä?

Lazze^

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #1 : 30.11.2009, 13:04:15 »
http://www.iltalehti.fi/autot/2009113010684048_au.shtml

"E10-polttoaine ei sovi kaikkiin autoihin. Etanolilla on syövyttäviä ominaisuuksia. Vanhojen autojen polttoainejärjestelmät ja moottorin tiivisteet saattavat olla vaarassa."

"Kuluttajien ei kannata olla huolissaan. Myös vanhempaan kalustoon saa tulevaisuudessa sopivaa polttoainetta."
"Mutta kaikilta yksittäisiltä asemilta ei jatkossa saa kaikkia laatuja. Se on logistisesti ja taloudellisesti mahdotonta."

Kuinkahan monelta asemalta tuota "sopivaa" tulee sitten loppujen lopuksi saamaan vanhempiin autoihin  ::)

Arocos

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #2 : 30.11.2009, 13:42:08 »
Uusi-Seelanti on tehnyt ainakin jotain selvitystä (tiedä sitten toimiiko kyseinen lista Suomessa) ja ko. listassa oli seuraavasti:
Peugeot    205, 404, 405, 504, 505, 605 (except post 07/1997 TU engines)    E10 ei kelpaa
           206, 207, 307, 406, 407, 607, 306 (post 07/1997 TU engines)    E10 kelpaa

Lista kokonaan nähtävillä osoitteessa: http://www.aa.co.nz/motoring/tips/practical-motoring-tips/Pages/Biofuelcompatiblecars.aspx

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #3 : 01.12.2009, 17:23:42 »
Merkillä tuskin on vaikutusta yhteensopivuuteen, kun kyseessä ovat PSA-yhtymän automerkit. Todennäköisesti IL on saanut Citroenin maahantuojalta tai muuta kautta jotain tietoa yhteensopivuudesta, mutta Peugeotin maahantuojan selvitykset asiasta voivat olla vielä kesken?

On muutenkin epätodennäköistä, että rajaa menee kaikkien koneiden kohdalla saman päivämäärän tai vuosimallin kohdalla... En ole perehtynyt tarkemmin etanolipitoisten polttoaineiden vaatimuksiin moottorin osalta, mutta luonnollisesti polttoaineen kanssa tekemisiin joutuvien osien on kestettävä sitä (tankki, polttoainelinjasto, suuttimet, tiivisteet jne.). En tiedä, vaaditaanko moottorinohjausjärjestelmältä varsinaista yhteensopivuutta näin pienillä etanolipitoisuuksilla?

Jotain (hieman ristiriitaistakin) tietoa löytyy vaikkapa Wikipediasta:

http://en.wikipedia.org/wiki/E10_fuel

Eiköhän tilanne selviä lähiviikkojen tai -kuukausien aikana, kun maahantuojat julkistavat tietonsa asiasta.

Australian Peugeotin sivustolla on jotain tietoa yhteensopivuudesta (esim. 309 puuttuu listalta, koska sitä ei ole myyty ko. maassa):

http://www.peugeot.com.au/faq-fuel-compatibility/

Lainaus
Is my Peugeot compatible with fuel containing ethanol?

Peugeot Automobiles Australia offers this guide, from information provided to us by Automobiles Peugeot, as to which Peugeot models are compatible with the proposed 10% ethanol content in petrol.

For more information relating to the ethanol issue, visit the Federal Chamber of Automotive Industries' Ethanol Website.

If you have any further questions about the ethanol issue, please contact us.
 
Peugeot Models NOT Compatible with ethanol content:
- 205
- 306 (except post 7/97 TU engines)
- 404
- 405
- 504
- 505
- 604
- 605
  
Peugeot Models Compatible with ethanol content:
All Peugeot models excluding those listed above are compatible with ethanol content.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2009, 17:32:33 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 226
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #5 : 01.12.2009, 21:36:42 »
Tuskin kannattaa asiasta vielä isompaa numeroa tehdä. Mikään polttoainelaadun muutos ei taida olla vielä täysin varmaa. Ja kuinkahan ison ongelman tuo 5% tai 10% todellisuudessa aiheuttaa? Jos 20-vuotiaaseen autoon laittaa tuollaista, niin ehtiikö (mahdolliset) vaikutukset auton lopun elinkaaren aikana edes konkretisoitua. Ei tainnut lyijyttömäänkään siirtyminen olla loppujenlopuksi kovin radikaali asia aikanaan. Ei menneet kaikki vanhat autot vaihtoon.

Ja sopivuus koskee kai lähinnä polttoainelinjan tiivisteitä? Ainahan niitä voi tarvittaessa vaihtaa, jos pettää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #6 : 01.12.2009, 22:30:38 »
Kaasarikoneinen 309 ei huomaa mitään vaikka olisi E50:stä... kaasarin tiivisteet kun vuotaa jo normi 98-oktaanisella :) Been there, done that :D Mutta vaikka vuoti, niin aina kukkui kävi mainiosti. Mukavat muistot jäi 309:stä.

Ne vuodot eivät varmaankaan johtuneet kumitiivisteistä tai -kalvoista, vaan esim. kaasuläppäakselin väljistä rei'istä rungossa tai paperitiivisteistä.

Nimenomaan kaasutinkoneissa E10 voi tuottaa suurimpia ongelmia, jos/kun esim. kaasuttimen monet kalvot ja tiivisteet eivät kestä etanolia. Tällöin kaasutin ei yksinkertaisesti toimi. Eikä noihin saa mistään minkäänlaisia etanolikäyttöä ajatellen tehtyjä korjaussarjoja. Mahdollinen polttoaineputkien ja -letkujen vaihto on lopulta erittäin pieni ongelma kaikkeen muuhun verrattuna (kunhan Peugeotien muoviset polttoainesäiliöt kestävät etanolia?). Lisäksi mekaanisen polttoainepumpun kalvo ei välttämättä kestä etanolia, mutta senkin pystyy periaatteessa korvaamaan sähköisellä (jonka senkin pitää toimia etanolin kanssa).

Toivon todellakin, että E5:stä tulee jakeluun oktaaniluvultaan 98E:tä vastaava bensiinilaatu, koska 95E ei esim. 309:ään sovellu. Samoin kaikki muut käytössä olevat autot vaativat 98E:tä... Harrasteautoissa ei polttoaineen huonompi saatavuus tai hieman kalliimpi hinta haittaa niin paljon, koska ajokilometrejä ei kerry niin paljon.

Monilla tahoilla suunnitelmat bensiinilaatujen muutoksen osalta ovat ilmeisesti vielä alkutekijöissään, mutta onhan tässä vielä aikaakin... Odotellaan rauhassa.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2009, 22:34:57 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 226
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #8 : 02.12.2009, 01:58:04 »
Mahdollinen polttoaineputkien ja -letkujen vaihto on lopulta erittäin pieni ongelma kaikkeen muuhun verrattuna (kunhan Peugeotien muoviset polttoainesäiliöt kestävät etanolia?).

Eikö ne kaikki muovitankit liene HD-polyeteeniä, sehän se on halpaa ja kemiallisesti polttoainetta kestävää muovia? Ja koska esimerkiksi Marinol 100-spriipullon pohjassa lukee PE-HD, niin ongelmia ei varmasti liene tankkien suhteen. Jotkin tiivisteet ja (kumi/"kumi")letkut voi olla kysymysmerkki.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #9 : 02.12.2009, 03:59:37 »
Eikö E 5 ole vastaava kuin 95 ainakin sen etanolipitoisuuden suhteen? Tällöinhän ei pitäisi olla mitään ongelmia kun se on varmaankin eniten myyty laatu ja siten sitä on joka asemalla

Missään ei mielestäni ole vielä ilmoitettu tulevien E5- ja E10-bensiinilaatujen oktaanilukuja varmuudella tai ainakaan sellaista tietoa en löytänyt. Kumpaakin voidaan valmistaa esim. 95- ja 98-oktaanisina. Mikäli tuleva E5 on 98-oktaanista, mitään ongelmaa ei mielestäni synny, koska tämänhetkisen käsitykseni mukaan enimmillään viisi prosenttia etanolia sisältävä bensiini ei aiheuta hankaluuksia vanhoissakaan autoissa (esim. Nesteen Futura 98:ssa oli ainakin joskus aiemmin 2-5 prosenttia etanolia). 98-oktaaninen E5 voisi siis hyvin korvata sekä nykyisen 95E:n että 98E:n (mutta 95-oktaaninen E5 ei sopisi kuin 95E:n tilalle). Tietysti se olisi kalliimpaa kuin 95E, jota suurin (?) osa autoilijoista nyt käyttää (onko jossain ilmoitettu, miten kulutus Suomessa jakaantuu eri laatujen kesken?), mutta ainakin yhteensopivuusongelmat saataisiin ratkaistua yksinkertaisella tavalla.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/05/21785

E5- ja E10-polttoaineita mietittäessä on syytä pitää mielessä, että niiden valmistaminen on kalliimpaa kuin nykyisten bensiinilaatujen ja lisäksi kulutus kasvaa etanolipitoisuuden noustessa (johtuen etanolin huomattavasti bensiiniä pienemmästä lämpöarvosta).

Joku asiaan paremmin perehtynyt voi korjata mahdollisia virheellisiä tietoja...
« Viimeksi muokattu: 02.12.2009, 04:27:38 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #10 : 02.12.2009, 04:26:26 »
Eikö ne kaikki muovitankit liene HD-polyeteeniä, sehän se on halpaa ja kemiallisesti polttoainetta kestävää muovia? Ja koska esimerkiksi Marinol 100-spriipullon pohjassa lukee PE-HD, niin ongelmia ei varmasti liene tankkien suhteen. Jotkin tiivisteet ja (kumi/"kumi")letkut voi olla kysymysmerkki.

Ainakin 306:n muovitankin pohjassa lukee "PE hd". Varmaan samaa materiaalia ovat esim. 505:n, 309:n ja uudempienkin... Pitäisi siis kestää.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tth

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #11 : 02.12.2009, 13:11:31 »
E5- ja E10-polttoaineita mietittäessä on syytä pitää mielessä, että niiden valmistaminen on kalliimpaa kuin nykyisten bensiinilaatujen ja lisäksi kulutus kasvaa etanolipitoisuuden noustessa (johtuen etanolin huomattavasti bensiiniä pienemmästä lämpöarvosta).

Käytännössä koko Etelä-Suomen asemilta saatu bensa on sisältänyt jo vuosia nykyisen standardin salliman maksimin 5% etanolia. Eli ns. E5:sta tässä on tankattu tankkiin jo kauan. Näin kuulin aikoinaan erään ison suomalaisen öljy-yhtiön edustajalta. Ja jakelusta riippuen muuallakin.

Varmaan vähitellen alkaa olla koko Suomen bensa etanolipitoista. Etanoli siis korvaa MTBE:n bensassa joka taas aikoinaan korvasi lyijyn oktaaniluvun korottajana. Etanolipitoisuuden lisäyksillä taas halutaan vähentää laskennallista hiilidioksidipäästöä.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 271
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #12 : 04.12.2009, 14:00:40 »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #13 : 04.12.2009, 18:30:49 »
Kuten jo aiemmin totesin, ongelma nimenomaan syntyy, jollei nykyinen 98E säily tai jollei sen tilalle mahdollisesti tuleva E5 ole 98-oktaanista, vaan 95-oktaanista...

No se voi tietysti olla ongelma, jos auto todella vaatii 98:a. Olisiko oktaanin korottaja ratkaisu? Kustannuksia tulee tietysti taas lisää muutama euro tankillista kohti.

http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/e_2527.html

Luultavasti lisäaine auttaisi, mutta lisävaivoja ja lisäkustannuksia siitäkin tulisi. ;-D Itse asiassa pahimmassa tapauksessa eli esim. 505:n kaasutinmoottoriin (vuosimalliin 1986 saakka) pitäisi lisätä sekä "lyijyn korvaajaa" että oktaaniluvun korottajaa (jollei niitä ole jossain aineessa yhdistettykin). Tuo on toki ääriesimerkki. Harrasteajoneuvossa ongelma ei ole niin suuri kuin jossain käyttöautossa...

Pikaisesti laskin, että lisäkustannus olisi 13 snt/l käytettäessä LiquiMoly:n oktaaniluvun korottajaa (Motonetissa 6,50 e/150 ml, jonka sanotaan riittävän 50 litraan)... Jos 95E maksaa nyt esim. 1,284 e/l, tulisi siitä korottajan kanssa litrahinnaksi 1,414 e, jota voi verrata 98E:n 3 senttiä korkeampaan hintaan 1,314 e. Vaikkapa 60 litran tankkauksella kustannukset olisivat 95E:llä ja oktaaniluvun korottajalla 84,84 e ja pelkällä 98E:llä 78,84 e eli eroa kuusi euroa. Jos vuodessa kuluisi polttoainetta maltilliset 1000 litraa, niin kustannusero olisi 100 euroa. Ehkäpä jostain löytyy halvempaa lisäainetta (kannattaisi myydä vaikkapa 10 litran kanistereissa tms.).

Asian vuoksi ei kuitenkaan ehkä kannata nousta barrikadeille, kunhan auton käyttö on mahdollista edes jollain tavalla (lisäaineet)...
« Viimeksi muokattu: 12.03.2011, 12:41:55 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 056
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #14 : 04.02.2010, 09:32:14 »
Maahantuojan sivuilta löytyy seuraava uutinen: E10 -polttoaine soveltuu 1.1.2000 jälkeen valmistuneisiin Peugeot-autoihin.
http://www.peugeot.fi/peugeot_suomessa/uutiset/uutinen/t=e10-polttoaine-ja-peugeot?id=16531320

PSA on varmaan tuolloin vuosituhannen vaihteessa haistanut 10 vuoden päästä tulevat bensiinimuutokset ja muuttanut kertaheitolla kaikkia "kriittisiä" osia...  tai sitten ei.

Niinpä, mitään käytännön eroa ei tuolla päivämäärällä ole tapahtunut, saadaampa vain ihmiset peloteltua pois 90-luvun autoista.