Kirjoittaja Aihe: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin  (Luettu 27950 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #15 : 02.10.2010, 15:51:09 »
Samanlainen tilanne taitaapi olla muuallakin. 'Viherpesun' nimissä, autoilun poltto-ainekustannuksia kasvatetaan. Yllättäen - jenkitkään sentään ihan tyhmiä ole, kun 'retkuun' eivät halua mennä.

http://www.e100ethanolgroup.com/E85__E10__E15__E20__E30.html

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #16 : 02.10.2010, 19:45:29 »
Jos Saab ilmoittaa että uusi polttoaine käy 86 eteenpäin kaikkiin niin minkähän ihmeen takia ei kävisi myös vanhempiin pösöihin. Tää pöson ilmoitus käypäisyydestä 2000 eteenpäin on täysin hatusta repästy, mitään muutosta mihinkään ei tuolloin tapahtunut.

Tässä maailmassa mitään ei revitä hatusta, siinä voi olla teknisen perusteen lisäksi vaikkapa poliittinen peruste.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2011, 12:45:06 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #18 : 07.10.2010, 07:16:41 »
Ja vielä Huulilasin artikkeli aiheesta: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/e10-ei-mullista-maailmaa

Tuossa artikkelissa on kaikki olennainen, se oikea syykin siihen miksi valmistajat antavat hyvin Peugeot:n tapaan erittäin mielellään sopivuudeksi vain viimesen 10-v aikana tehdyt mallit. Moottoreita ja polttoainejärjestelmiä ei ole testattu kyseisellä aineella, toisin sanoen ei ole kokemuksia eikä tiedetä.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2011, 12:51:45 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pösö405gli

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #19 : 07.10.2010, 20:07:18 »
http://www.hagerty.com/lifestyle/hobby_article.aspx?id=55960

Mielenkiintoinen artikkeli, antaa toivoa että jopa -74 mosseni saattaa toimia tuolla e10 viinalla :D
Saa nähdä että meneekö suomi "p***e edellä puuhun" ja poistaa 98E5 laadun 2013, kun EU ei sitä enään velvoita valikoimassa pitämään.

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #20 : 09.10.2010, 01:11:34 »
No ainakin siltä osin että ECU osaa aikaistaa tuota sytytystä jolloin sitä ruutia sinne pakoputkeen tulee hiukan lisää verrattuna siihen jos 95:sta käyttää ;)

Miksi moottorinohjain sytytyshetkeä kampikulman suhteen, ohjelmoidusta optimista aikaistaisi? Mitään hyöytä sillä ei saavutettaisi, sillä optimi painehuippu kaasumomentin maksimoimiseksi, on tyypillisesti luokkaa 14-16 astetta JYKK. Tästä aikaistamalla ainoastaan menetetään, sillä sylinteripaine suurenee merkittävästi jo/männän vielä noustessa yläkuolokohtaan. Mekaaninen hyötysuhde siis heikkenee.

Optimi sytytyshetki riippuu sylinterinhalkaisijasta, palotilan muodosta,tulpan sijainnista, seossuhteesta (palonopeus muuttuu seossuhteen muuttuessa), poltto-aineen koostumuksesta sekä puristuksen jälkeisestä loppupaineesta ts. sylinteripaineesta sytytyshetkellä ja hetki senjälkeen. Ylipäätään siis seikoista, millä nopeudella liekkirintama etenee, tuottaa palokaasua ja suurentaa sylinteripainetta suhteessa kampikoneiston työliikkeen alun kampikulmilla. Palamisessa muodostunut kaasunpaine, 'tekee työtä' vain luokkaa 55-60 kampikulma-asteen verran.

Toisaalta jos taas sytytyshetki on vaikkapa 2-5 astetta optimia myöhempi, ei kaasumomentista välttämättä menetetä kuin prosentin osia. Pätee erityisesti näihin nykyisiin suurehkon kampisuhteen (kiertokangen pituuden suhde iskuun) omaaviin moottoreihin.

Mitä tulee sitten 95 vs. 98 vs. joku V-power, niin jos/kun poltto-aineen lämpö-arvo on sama (kuten noilla hyvin pitkälti on) - eikä täytös (siis ilmamäärä vs. poltto-aine seossuhde) tai höyrystymistekijät muutu, niin saatava kaasumomenttikaan (siis vääntömomentti ja teho) ei muutu. Vapaastihengittävässä asiat ovat melko yksinkertaisia, tankkaa poltto-ainetta, jonka hinta suhteessa energiasisältöön on edullisin. Ahdetuissa korkeamman puristuskestävyyden poltto-aineesta, toki voi saada jotain etua.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2010, 01:17:33 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #21 : 09.10.2010, 13:09:22 »
Vai olisiko menttaali puolella  ;D Moottorin virittäjät tuossa kylällä ovat tehneet testejä eri pensoilla ja aina paras tulos on saatu 95:lla ei 98:lla eikä V-poverilla. Testit tosin tehtiin moottoripyörällä jossa korkeista kierroksista johtuen paloasiat hiukan erilaiset.

Selittivät asiaa aineiden vaihtuvuudella, 95:ttä menee eniten eli huoltoaseman tankissa on aina tuoretta tavaraa. V-Pover ja 98 saattavat viipyä tankissa viikkoja ellei jopa kuukausia.

Sama havaittu täälläkin, mutta syynä voisi olla 95E:n hieman suurempi palonopeus- johtuuko sitten alkoholista vai mistä, en tiedä. Korkea-oktaanisempi bensiini toki muutenkin palaa hitaammin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #22 : 09.10.2010, 15:46:35 »
Puristussuhteen sieto on täysin moottorista riippuvainen, joku moottori voi kilistää 8.5 puristuksilla ja toinen ei vielä 14.

Kyllä, juurikin näin.

esim. kuvan vekottimen puristussuhde luokkaa 16 (mäntä 27mm isku 60mm).
http://www.eco-marathon.hu/

Poltto-aineena siis edelleen 95E.
http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/about/rules/
« Viimeksi muokattu: 09.10.2010, 16:04:00 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #23 : 09.10.2010, 18:03:10 »
Kyselin tuossa pösö korjaamolta, että mikä 605:ssa on niin huonosti tehty ettei siihen sovi E10 laatu. Sain hetken köhimisen ja ähinän jälkeen vastauksen, että ainakin bensapumppu noin vanhasta menee jos E10 tankkiin laittaa. En nyt ihan tuotakaan allekirjoittaisi, mitäs muut on mieltä?

Sitten kysymys Benkulle. Meinasitko itse käytää 605:ssa E10, vai muuta laatua?

605:n poltto-ainepumppu (Bosch EKP10) yms. siihen liittyvät muovikaukalo, putket ja letkut ovat materiaaleiltaan täysin vastaavia, kuin muissakin aikakauden autoissa.

Tulee riippumaan 95E10:n hinnoittelusta, suhteessa 98E laatuun (jossa 5 til. prosenttia alkoholia) tankkanko sitä, vaiko 98E:tä. Energiasisällön hinta siis ratkaisee. Omatekoisella 10 ja 15 prosentin seoksilla (95E:tä ja E85:ttä) on kesällä tullut koe-ajettua.

mk

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #24 : 09.10.2010, 18:07:39 »
Fifth Gear testaillut eri disel laatuja:
http://www.youtube.com/watch?v=ezjknhwcQXU

Muutama eri oktaani testissä eri auto malleilla:
http://www.youtube.com/watch?v=dDHwCWdrtdg&feature=related

Itse jatkan E98 ja V-powerin käyttöä kun sillä tuntuu alhaalla "vääntävän" paremmin. Liikkeelle lähdöt helpottuvat huomattavasti. Tosin tässä CC Sportissa alhaalla ei vääntöä nimeksikään ja vasta yli 4000 kierroksen alkaa tapahtua. Korva on myös kuulevinaan pakoaanissä muutosta "repivämpään" ääneen.

Lisäaineet testissä eikä mainittavaa tehon laskua ;D
http://www.youtube.com/watch?v=2jbcCr2ll3c&feature=fvw

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #25 : 08.12.2010, 13:57:12 »
VTT:n tutkijan mukaan vesi on iso ongelma vähän kuluttaville, siis vähän ajaville, etanoli sitoo vettä itseensä ja vesi, vaikka onkin vanhin voitehista, aiheuttaa myös korroosiota ja muita ongelmia. Sellaisten jotka seisottavat autoa esim. talven yli kannattaa välttää e10:iä.

Kyllä, tämä pitää paikkansa. Lisäksi etanoli ja bensiini pyrkivät kerrostumaan, etanoli raskaampana astian pohjalle, jos neste on pitkään liikkumattomana, siis esim auton ollessa pitkään käyttämättömänä. On esitetty että kerrostuminen alkaisi kuukauden - kahden kuluessa. Tämähän tarkoittaa sitä että jos tietää jättävänsä auton seisomaan pidemmäksi ajaksi kannattaa tankata 98:sia sitä ennen.

Kyllä - alkoholi on hydroskooppista, eli varsinkin avohuohotteisissa tankeissa (<90 ja vanhemmat autot) vesi saattaa muodostua ongelmaksi. Katalysaattorilla varustetuissa autoissa tankin huohotusjärjestelmä on suljettu, ellei sitä ole 'dekottu'.

http://fueltesters.websitetoolbox.com/post?id=3404939

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 865
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #26 : 09.12.2010, 23:03:00 »
Kyllä se tästä aiheesta selviää tavallaan kun lukee aikaisemmat viestit, tehtaan ilmoittama raja on vedetty siihen mihin sen voi poliittisesti vetää. Tekniset perustelut ovat käytännössä vastuu kysymyksiä, jos 1999 härveli pamahtaa niin se on omistajan vastuulla. 2000 vuoden mallista vastaa tehdas, koska se on ilmoittanut kyseisen polttoaineen soveltuvan kyseiseen autoon.

Ja sen osoittaminen että vaurio johtuu juuri etanolin määrästä ja että sitä ei ole ollut yli 10 prosenttia jää taas kuluttajan tehtäväksi eli käytännössä vauriosta vastaa täysimääräisesti aina kuluttaja.

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #27 : 16.12.2010, 13:31:51 »
Löytyi tälläinen uutinen:

Lainaus
Uutinen: Väärintankattu E10 Bensiini räjäytti auton

E10 Bensiini voi sytyttää moottorin

BBC tiedottaa: Ranskassa menneillään olevissa E10-bensiinin soveltuvuuskokeissa on tapahtunut mielenkiintoinen Onnettomuus. Onnettomuudessa kukaan ei onneksi loukkaantunut vakavasti, eikä ulkopuolisiakaan ollut paikalla. “Huomasin kun konepellin alta rupesi tupruttamaan tummaa savua ja hetken päästä kuulin pamauksen, jolloin moottori sammui.“, kuskina toiminut soveltuvuusasiantuntija Remy Rouquette kertoo. Asiantuntijan mukaan todennäköisimmin auton polttoaineletkut ovat rakenteeltaan liian hauraita kestääkseen E10-bensiiniä, jonka sisältämä  etanoli syövyttää ja haurastaa materiaalia, johon se on kontaktissa. “Kun polttoaineletku on tarpeeksi hauras, siihen tulee vuoto, jolloin bensiiniä leviää ympäri konehuonetta ja tässä tapauksessa moottorin kuumuus sytytti bensiinin ja palo levisi polttoainejärjestelmään josta seurasi räjähdys.” Luonnehdimme asiaa erittäin harvinaiseksi eikä tällaista ole koskaan ennen sattunut. Herääkin kysymys, miten yleisiksi räjähdykset tulevat, jos E10-bensiiniä käytetään autoihin, joihin se ei sovellu.

Lähde: http://www.e10bensiini.com/

Jää nähtäväksi kuinka yleisiksi, kuten artikkelissa kirjoitetaan, tälläiset autopalot jatkossa tulevat ja kuinka monta kuolemaa ne aiheuttavat.

Ainakin enemmän etanolia sisältävä tuleva laatu (verrattuna bensiiniin, jossa ei ole alkoholia tai alkoholipitoisuus nykyinen enint. 5 til.%), muodostaa ilman kanssa laajemmalla pitoisuusalueella (aerosoliseos) herkästi syttyvän seoksen.

Patukka

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #28 : 01.01.2011, 10:16:51 »
Lainaus
Mistä liemen ominaisuudesta tuo väitetty huono kylmäkäynnistyvyys E10:llä mahtaa johtua?

Etanolista, alkoholi syttyy huonommin kuin bensiini, kun alkoholin osuutta suhteessa bensiiniin lisätään käynnistusominaisuudet heikkenevät. Tämän huomaa erityisesti alhaisissa lämpötiloissa.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 176
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #29 : 03.01.2011, 08:24:32 »
Jo ammoisista ajoista lähtien on autojen tankkeihin lorotettu tenttua kaasuttimen jäätymistä vastaan. Miksi nyt tämmöinen 'haloo'? Toki siellä on nyt vähän enemmän tuota etanolia. 30 v on eteläamerikassa ajettu viinabensalla. 504:t ainakin toimi tuolla..
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä