Kirjoittaja Aihe: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin  (Luettu 27952 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #30 : 04.01.2011, 20:24:07 »
Ja kulutus vaihtelee samanlaisella ajolla saman auton ajoissa, koska seoksessa on max 10% etanolia, riippuen mm. vuodenajasta. Eli seos voi olla myös laihempaa viinan osalta. Näin ymmärsin.

Kyllä - seossuhde tullee vaihtelemaan, pääsääntöisesti johtuen ehkä mm. etanolin ja raakabensiinin maailmanmarkkinahinnoista.

tth

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #31 : 04.01.2011, 20:54:08 »
Kyllä - seossuhde tullee vaihtelemaan, pääsääntöisesti johtuen ehkä mm. etanolin ja raakabensiinin maailmanmarkkinahinnoista.

Sekä myös siitä, miten suuri osuus velvoitteesta kulloinkin voidaan hyödyntää dieselissä, koska velvoite on polttoaineille yhteinen. Tämä taas riippuu biodieselissä käytettävien komponenttien raaka-ainehinnoista ja kysynnästä muualla.

karvamooses

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #32 : 17.01.2011, 18:42:07 »
E10 tankissa ja kylmäkäynnistykset yli 15 pakkasessa muuttuneet aika kamaliksi,auto 99 406 2.0 XU koneella.Pitää vissiin uskoa ettei sovi tuohon

Premium

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #33 : 06.02.2011, 11:55:18 »
Ranskassa 95E10-bensiiniin (merkitään siellä eri tavalla) siirryttiin huhtikuussa 2009, ilman suurempia tiedottamisia ja ilman kohua. Yksi vanha auto on räjähtänyt kun hapertuneet polttoaineletkut eivät kestäneet pirtua, tiedotus autoilijoille kun on ollut olematonta. Koska Ranskassa on muutama Peugeotkin, eikä sieltä ole kuullut mitään hälyttävää (muuta kuin tuo yksi uutinen), "suosituslistalla" olevien Peugeotien omistajat voinevat olla huoletta.
Polttoainelaitteet ovat muuttuneet sitten 80-luvun, silloin ei ruiskutusmoottoriin saanut laittaa edes desiä-paria kaasutinspriitä, joka on samaa etanolia kuin mitä nyt on max 6 litraa 60 litran tankillisessa. 80-luvulla puhuttiin pumppulaitteiden ruostumisongelmasta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #34 : 06.02.2011, 12:22:01 »
Polttoainelaitteet ovat muuttuneet sitten 80-luvun, silloin ei ruiskutusmoottoriin saanut laittaa edes desiä-paria kaasutinspriitä, joka on samaa etanolia kuin mitä nyt on max 6 litraa 60 litran tankillisessa. 80-luvulla puhuttiin pumppulaitteiden ruostumisongelmasta.

Asia ei ole muuttunut mihinkään kolmessa vuosikymmenenssä. Alkoholi sitoo edelleenkin vettä, erotuksena muinoisiin aikoihin, että nyt tankkaamme sitä viinabensan muodossa.

jmn

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #35 : 06.02.2011, 17:14:28 »

Premium

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #36 : 07.02.2011, 08:50:50 »
Pitää muistaa, että suurin vallankumous Suomen markkinoilla tapahtui, kun 5% etanolia sisältävät bensat tulivat aikoinaan markkinoille; sen jälkeen Suomessa ei ole enää ollut mahdollista ostaa autoihin bensiiniä ilman etanolia.
Jos etanoli toisi suuria ongelmia nykyaikaisten autojen moottoreihin ja polttoainejärjestelmiin, se olisi näkynyt jo 5%-prosenttiseen etanolibensaan siirryttäessä. Nyt vain väkevöitettiin 95-oktaanisen etanolibensan etanolipitopisuutta. Siis: 98E EI ole "puhdas" bensiini, vaan etanolibensiini 5%.

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #37 : 07.02.2011, 16:57:08 »
Pitää muistaa, että suurin vallankumous Suomen markkinoilla tapahtui, kun 5% etanolia sisältävät bensat tulivat aikoinaan markkinoille; sen jälkeen Suomessa ei ole enää ollut mahdollista ostaa autoihin bensiiniä ilman etanolia.

Niin, paitsi ettei 98E-laadussa ennen vuodenvaihdetta ollut etanolia, ainoastaan siis 95E laadussa maks. 5 til.%. Vuodenvaihteessa kummankin rajaa nostettiin 5 til.%.

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #38 : 07.02.2011, 17:00:28 »
Jos etanoli toisi suuria ongelmia nykyaikaisten autojen moottoreihin ja polttoainejärjestelmiin, se olisi näkynyt jo 5%-prosenttiseen etanolibensaan siirryttäessä.

Hohhoijaa... Samalla analogialla voisi väittää ettei sillä ole merkitystä onko viinaa 10 vaiko 20% - sama 100 prosentin lisäys kummassakin tapauksessa - niinkö?

Kyllä tuolla 10 prosentin pitoisuudella, verrattuna 5 prosentin pitoisuuteen, alkaa oikeasti olemaan ongelmia lisäävää teknistä merkitystä.

Premium

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #39 : 07.02.2011, 17:55:34 »
En minä mitään analogiaa etsi. Jos periaate on, että etanoli aiheuttaa autoijen moottoriteknologialle ongelmia, mikä on raja, minkä jälkeen se sen tekee ?? Brasiliassa on myyty etanolia polttoaineena jo vuosikymmeniä, USA:ssa 10 prosenttista etanolibensaa on samoin myyty vuosikausia - kyllä nämä mahdolliset ongelmat ja niiden eliminoiminen on hyvin autovalmistajien tiedossa. Turhaa hysteriaa tuklisi välttää.
Onko siinä muuten mitään eroa, naukkaileeko 20-prosenttista alkoholi-vesiseosta tai 20-prosenttista bensiini-vesiseosta? Kumpi "syövyttänee" enemmän ?? Onko tätä analogiaa tutkittu  ??

jmn

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #40 : 06.03.2011, 21:30:56 »
Kovaa tekstiä BMW:ltä: E10 bensiini ohentaa ja vanhentaa auton öljyä nopeammin ja saattaa johtaa moottorin ennen aikaiseen kulumiseen. BMW ja Daimler aikovat tutkia asiaa. http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/03/bmw_e10bensiini_ohentaa_ja_vanhentaa_auton_oljyt_2413888.html

405gr

  • Vieras

Premium

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #42 : 07.03.2011, 09:03:58 »
Jaa-a , mitenkähän ne FlexiFuel-moottorit, jotka käyttävät E85-poltttoainetta (85 % etanolia)? Mitenkähän niiden öljyjen käy, tuskin niissä eri öljylaatuja käytetään kuin muissa ?? Brasiliassa ja USA:ssa näitä autoja on paljon, ja ao. polttoainetta on käytetty jo pitkään. Harmillista tietenkin, että Peugeotkin käyttää BMW:n kehittämiä moottoreita.

antsu

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #43 : 07.03.2011, 09:29:46 »
Ehkä Flexeihin vaihdetaan öljyt ajoittain. Nykymuotihan pyrkii siihen, että moinen homma voitaisiin jättää kokonaan. Vielä ei tosin ole päästy kuin jonnekin 40 000 km:in.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 958
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #44 : 07.03.2011, 12:13:07 »
Jännä että Ameriikassa on E10 ollut jo 20 vuotta ja tietääkseni sielläkin on kosolti munuaismaskeja kautta aikojen?
Audi A4 Tdi Q, Peugeot e-2008