Kirjoittaja Aihe: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin  (Luettu 27953 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #60 : 12.03.2011, 17:38:44 »
Muistaakseni aseotrooppisen pisteen yläpuolelle mentäessä, viskositeetti muuttuu voimakkaasti -> geelimäinen. Täysin puhdas C2H5OH, on minunkin muistini mukaan jauhetta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 226
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #61 : 14.03.2011, 12:29:40 »
Lainaus
Suomi on kuitenkin sitoutunut siihen, että tämän vuoden lopussa kaikesta liikennepolttoaineesta kuusi prosenttia on biopohjaista. Jos tavoite ei näytä toteutuvan, otetaan loppuvuonna käyttöön uudet keinot.

- Jos näyttää siltä, että tavoitteseen ei päästä, lisätään ehkä biokomponentteja dieseliin, veikkaa Vänskä.

Myös 98 E5 saattaa saada sekin sekaansa jotain, esimerkiksi biopohjaisia eettereitä.

http://yle.fi/alueet/keski-pohjanmaa/2011/03/autoilijoiden_bensiinikapina_jatkuu_2431867.html

Shark306

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #62 : 14.03.2011, 15:04:33 »
Jos tuohon mennään, niin ei voi pian enää ajaa näillä vanhemmilla autoilla kun ei mikään laatu sovi.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #63 : 14.03.2011, 15:57:06 »
Muistaakseni vanhemmakin laitokset toimii vielä 7% "ekobensalla".
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pösö405gli

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #64 : 14.03.2011, 18:45:02 »
Kyllä ne nyt oikeasti yrittää lopettaa meikeläisen autoilun :) Kostetaan sellaisille auton omistajille joiden autot voivat käyttää vain "98E5 suojalaatua", se että ihmiset joiden autoihin 95E10 liru kävisi, tankkaavat 98E5. Saa nähdä mitä mimmin katiton kone tykkää "biopohjaisista eettereistä"  :-\
« Viimeksi muokattu: 14.03.2011, 18:52:45 kirjoittanut Pösö405gli »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 865
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #65 : 14.03.2011, 20:29:05 »
Täysin älyvapaa ajatus muokata tarjolla olevia polttoainevaihtoehtoja sen mukaan minkä ikäisiä autoja paikkakunnalla on. Suomessa tietääkseni on vielä liikkumisen vapaus, vai koskeeko se vain tietyn merkkisillä, mallisilla ja ikäisillä autoilla liikkuvia, vai kenties vain julkisella liikkuvia.

Mitähän tuossa lakisäätäisessä velvoitteessa on määritelty sanktioksi, jos velvoitteita ei täytetä? Jos ei mitään, niin sitähän ei tarvitse silloin noudattaa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 458
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #66 : 04.04.2011, 01:05:05 »
Hmmm... valtio voisi kehityttää autoilijoille pakollisen laitteen, "biometrin" (vt. alkometri), joka mittaisi kuinka paljon on tankattu minkäkinlaista bensaa ja jossain vaiheessa estäisi E5-bensan tankkaamisen. Koskee tietenkin vain uudempia autoja. Näin saataisiin kätevästi bio-prosentit pysymään kohdallaan.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 12/2024 240tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Premium

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #67 : 04.04.2011, 07:01:56 »
Alkaneet lisätä 98E5-bensiiniin etanolista jalostettua eetteriä, niin että biopohjaisten osuus siinäkin bensassa on 8-9 prosenttia. Ihmettelen vain, miksi 95-bensiiniin ei alun perinkään lisätty ao. eetteriä etanolin sijaan ??
http://tinyurl.com/3h9ltsn

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #68 : 04.04.2011, 07:07:53 »
Yllättäen kaikessa hiljaisuudessa tehtiin muutos, no onneksi tulee kesä ja voi laittaa tuon bensa mopon "teloille" ja kulkea polkupyörällä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JS

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #69 : 04.04.2011, 07:27:49 »
Alkaneet lisätä 98E5-bensiiniin etanolista jalostettua eetteriä, niin että biopohjaisten osuus siinäkin bensassa on 8-9 prosenttia. Ihmettelen vain, miksi 95-bensiiniin ei alun perinkään lisätty ao. eetteriä etanolin sijaan ??
http://tinyurl.com/3h9ltsn

Hintakysymys. Tuo ETBE tehdään etanolista/buteenista prosessoimalla ja operaatio nostaa hintaa, tosin tuotekin on etanolia parempaa. Halvinta lorauttaa tuo kossu suoraan bensan joukkoon.

Premium

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #70 : 04.04.2011, 08:10:43 »
Ilmeisesti kysymys on myös "julkisuuspolitiikasta": jos etanolin sijasta lisätään ao. esteriä, se ei lisää etanolipitoisuutta, eli Exx pysyy samana. Saapa nähdä, nouseeko 98E5:n hinta suhteessa 95E10:een. Erikoisinta on, että mainittu ST1:n Anttonen on jossain tarkentanut että esim. 95E10-bensiinissä on KORKEINTAAN 10 prosenttia etanolia. Käytännössä on myyty 5 prosenttia etanolia sisältävää ysivitosta, kun etanolin saatavuudessa on ollut ongelmia. Etanolin osuus riippuu varmaan öljy-yhtiöstäkin.

JS

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #71 : 04.04.2011, 11:20:18 »
Niin alunperin MTBE ja ETBE (MTBE tehtiin metanolista ja kun sitä jenkit lotrasi vuotavista säiliöistä pohjaveteen, se jossakin jopa kiellettiin ja siirryttiin etanolisyöttöön) lisättiin korkean oktaanin ja happipitoisuuden vuoksi, tuo biohömppä on tullut kuvioon myöhemmin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #72 : 04.04.2011, 22:16:29 »
Käytännössä on myyty 5 prosenttia etanolia sisältävää ysivitosta...

Käytännössä todellinen pitoisuus on ja on ollut lähellä kymmentä.

Premium

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #73 : 05.04.2011, 09:03:43 »
Saattaa olla; Mika Anttonen oli haastattelussa toista mieltä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #74 : 05.04.2011, 23:30:48 »
Juu, ja tullilaboratorio ja mm. TM testissään toista. Käytännössä pitoisuus siis ollut 9% luokkaa ja nyt kesän tullessa lähentynee maksimia - raaka-öljyn hintakin kun nousussa.