Kirjoittaja Aihe: Viimasuoja  (Luettu 22876 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Noyboy

• Vieras
Viimasuoja
« : 19.12.2005, 10:14:56 »
Mitä mieltä tuosta "viimasuojasta", jota huolto kehotti käyttämään keulalla. Toki myönsivät että termari kannattaa vaihtaa, jos lämmöt seilaa.
Onko suojasta kokemuksia kellään? Onko käytössä vai no, ja tekeekö mitään mihinkään, muuhunkun naapurien naureskeluun.. :lol:

Janne L

• Käyttäjä
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #1 : 19.12.2005, 10:33:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Noyboy"
Mitä mieltä tuosta "viimasuojasta", jota huolto kehotti käyttämään keulalla. Toki myönsivät että termari kannattaa vaihtaa, jos lämmöt seilaa.
Onko suojasta kokemuksia kellään? Onko käytössä vai no, ja tekeekö mitään mihinkään, muuhunkun naapurien naureskeluun.. :lol:

Ei sitä esille tarvitse jättää. Syylärin eteen tai taakse riippuen flektin sijoituksesta.

Viimasuoja on on lähes tai vähintään yhtä järkevä asia kun talvirenkaat talvella.  :wink:
Audi A4 Tdi Q, Peugeot e-2008

Janne L

• Käyttäjä
« Vastaus #2 : 20.12.2005, 12:30:20 »
Meillä aktiivisilla 605-harrastajilla on tämänlainen viimasuoja:

Benkku on vastuussa tästä läpyskästä, joten älkää minulta sitä kyselkö, jos mielenne sitä tekevi.  :wink:
Audi A4 Tdi Q, Peugeot e-2008

micco

• Vieras
« Vastaus #3 : 18.11.2007, 13:50:21 »
Taas eletään sitä aikaa, että vois alkaa laittaa...

No, oli taas unohtunut se ihanuus mikä sen laittamisessa on!

15 min. meni aikaa ja yksi klipsu vaan ei mene paikalleen, siis se ei voi mitenkään mennä!
Sitten meni hermotkin jossain vaiheessa...

Onko mulla jotenkin väärät osat, vai mikä? Miten muut 307 omistajat saavat suojan paikoileen. Mulla tosiaan kaks klipsua menee heittämällä mutta repsikan puolen klipsu ei mee millään, ajattelin pitäisikö se yksi olla lyhyempi vai mikä auttaisi...

Joka tapauksessa, aivan täysin naurettava viritys, joka pilaa muuten hyvän ja laadukkaan auton! (siis nimenomaan tuo viimasuojan laatu on naurettava, ei itse suoja ideana)

Jallupoika

• Vieras
« Vastaus #4 : 18.11.2007, 14:51:09 »
Ompa vielä 60-luvulla ollu joissakin autoissa rullakaihtimet jäähdyttimen eessä, vanhanaikaista ja helppokäyttöistä. Mitähän nykyautoilija tuumais käyttöohjeesta, jossa annetaan pakkasrajat kaihtimen käyttöön?

405Gli

• Vieras
« Vastaus #5 : 18.11.2007, 15:24:46 »
Ompa vielä 60-luvulla ollu joissakin autoissa rullakaihtimet jäähdyttimen eessä, vanhanaikaista ja helppokäyttöistä.
Muistelen jostain lukeneeni, että johonkin BMW-malliin on tulossa tällainen sälekaihdin-tyyppinen viimasuoja, joskin se tulee ilmanoton taakse.
Olikohan vielä niin, että kaihtimessa on sähkömoottori tms. joka lämpötilan laskiessa riittävän alas laittaa kaihtimet kiiinni, ja kun keli lämpiää tai kone menee liian kuumaksi, se avaa automaattisesti kaihtimet.

Taisi kuulua tähän Bemarin bensankulutuksen pienennystalkoisiin mm. Start&Stop-automatiikan kanssa.

Tuommonenhan olis pirun hyvä systeemi (niin kauan kun se toimii... ;D)

SamiK

• Ylläpitäjä
  • Kuolema kuittaa univelat...
« Vastaus #6 : 18.11.2007, 16:57:05 »
Ompa vielä 60-luvulla ollu joissakin autoissa rullakaihtimet jäähdyttimen eessä, vanhanaikaista ja helppokäyttöistä. Mitähän nykyautoilija tuumais käyttöohjeesta, jossa annetaan pakkasrajat kaihtimen käyttöön?

Vielä 90-luvun puolivälissä VW Transportterissa termostaatin ohjaama jousivoimalla toimiva automaattinen kaihdin. En tiedä uudempien mallien systeemeistä.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2007, 17:10:06 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mooperi

• Käyttäjä
  • *
  • 407 2.0 SW 2008
« Vastaus #7 : 18.11.2007, 17:05:24 »
Taas eletään sitä aikaa, että vois alkaa laittaa...

No, oli taas unohtunut se ihanuus mikä sen laittamisessa on!

15 min. meni aikaa ja yksi klipsu vaan ei mene paikalleen, siis se ei voi mitenkään mennä!
Sitten meni hermotkin jossain vaiheessa...

Onko mulla jotenkin väärät osat, vai mikä? Miten muut 307 omistajat saavat suojan paikoileen. Mulla tosiaan kaks klipsua menee heittämällä mutta repsikan puolen klipsu ei mee millään, ajattelin pitäisikö se yksi olla lyhyempi vai mikä auttaisi...

Joka tapauksessa, aivan täysin naurettava viritys, joka pilaa muuten hyvän ja laadukkaan auton! (siis nimenomaan tuo viimasuojan laatu on naurettava, ei itse suoja ideana)

Sama juttu  607 maskissa. Kaksi menee, mutta apumiehen puolella ei sovi mihinkään kiinni.
Porasin pienen reiän maskin muoviin ja vedin ohuen rautalangan reiän kautta ja sitten sen muovisen klipsun läpi alkuperäisen koukun tilalle ..  :-\
On pysynyt parina talvena niinkin.

________________________________________________________________________________________
607 -01  2.2 bensa  93 tkm
Exät 607 -01, 607 -07

PUG-508

• Ylläpitäjä
« Vastaus #8 : 18.11.2007, 20:05:28 »
Sitikan jäähd. Puhaltimen suojalevyt on kyllä huomattavasti paremmin tehtyjä kuin peugeotin... Paitsi vanha korinen c5. Alkaa uusissa peugeoteissakin olemaan jo hyvin tehtyjä. Esim. 207, 308, 607 facelift, 807.
vanha korisen 307n viritys on kyllä surkea. Facelift 307ssa taas helppo asentaa.  Itse lyhensin vanha korisen 307n suojalevyä ja tein uudet reiät. Helppo asentaa.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2008, 03:10:10 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

HMK

• Käyttäjä
  • *
« Vastaus #9 : 18.11.2007, 20:31:44 »
Voiko tuon suojan kanssa toimia niin, että syksyllä lyö paikalleen ja keväällä pois, vai onko vaaraa, että lauhalla säällä lämpö lähtisi kohoamaan liikaa? Tietystihän puhallin hoitaa jäähdytyksen tarvittaessa, mutta pyöriikö se sitten jatkuvasti. Aika työläältä tuntuisi aina säiden mukaan kiinnittää ja purkaa pois tuota viritystä. Jollakin kuitenkin olisi mukava lämpenemistä nopeuttaa.

Joskus muinoin (70-80 luvulta) muistan nähneeni viimasuojia, joissa oli säädettävät aukot. Siis sellainen sivuttain liukuva levy jota siirtämällä reikiä sai enemmän auki. Ei mahda nykymalleihin löytyä edes tarvikkeena. Rullaverhot on tuttuja traktoreista. Joissakin sieltä tuli vielä ketju koppiin, että sitä pystyi tarvittaessa sisältä säätämään.

Pate

• Käyttäjä
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
« Vastaus #10 : 18.11.2007, 20:35:22 »
Voiko tuon suojan kanssa toimia niin, että syksyllä lyö paikalleen ja keväällä pois, vai onko vaaraa, että lauhalla säällä lämpö lähtisi kohoamaan liikaa?

Joissain C5 ja Xsara Sitikoissa on nähty viimasuojia vielä elokuussa joten en usko, että talvella ongelmia ilmenee mikäli jäähdytysjärjestelmä on muuten kunnossa. Ei ainakaan ole mulla ilmaantunut Peugeot 206:ssa eikä 405:ssa.
Peugeot RCZ HDI FAP

artsi

• Vieras
« Vastaus #11 : 18.11.2007, 20:35:48 »
Voiko tuon suojan kanssa toimia niin, että syksyllä lyö paikalleen ja keväällä pois, vai onko vaaraa, että lauhalla säällä lämpö lähtisi kohoamaan liikaa? Tietystihän puhallin hoitaa jäähdytyksen tarvittaessa, mutta pyöriikö se sitten jatkuvasti. Aika työläältä tuntuisi aina säiden mukaan kiinnittää ja purkaa pois tuota viritystä. Jollakin kuitenkin olisi mukava lämpenemistä nopeuttaa.

En minä ainakaan sitä 406:n keulalta välillä ole pois ottanut sen jälkeen, kun olen sen paikalleen virittänyt.

Karvis

• Vieras
« Vastaus #12 : 18.11.2007, 20:39:10 »
Voiko tuon suojan kanssa toimia niin, että syksyllä lyö paikalleen ja keväällä pois, vai onko vaaraa, että lauhalla säällä lämpö lähtisi kohoamaan liikaa?
Ainakin tuossa meidän 306 td:ssä lämmöt nousee turhan ylös maantieajossa nollakelillä,kaupungissa kyllä menee,jostain -5oC pakkasesta saa olla ihan huoletta paikoillaan. Täällä pohjoisessa on kuitenkin talven läpi sen verran pakkasta että saa olla aika rauhassa paikoillaan,viime keväänä taisin yhden lauhan jakson aikana ajella viikon verran ilman,sitten saikin olla taas toviaikaa paikoillaan.

SamiK

• Ylläpitäjä
  • Kuolema kuittaa univelat...
« Vastaus #13 : 18.11.2007, 20:42:47 »
En minä ainakaan sitä 406:n keulalta välillä ole pois ottanut sen jälkeen, kun olen sen paikalleen virittänyt.

Juuri näin, 406 HDi:n kanssa ei luultavasti tulisi ongelmia edes kesähelteellä vaikka suojan unohtaisi paikalleen. Mulla on ollut suoja paikallaan jo noin kuukauden, lämpötilat on vaihdelleet +12 - (-8) oC
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

KariM

• Käyttäjä
  • **
« Vastaus #14 : 19.11.2007, 07:06:59 »
Voiko tuon suojan kanssa toimia niin, että syksyllä lyö paikalleen ja keväällä pois

Jos flektit ovat kunnossa, niin ei ongelmaa. Itse asennan rätin (aikaa kuluu noin 10s) talvipyörien vaihdon yhteydessä, ja pois kesäkumeihin siirryttäessä. Välillä ulkolämpö saattaa käydä +10°C:kin, minkä huomaa flektien pyörimisestä, mutta moottorinlämpömittarin mukaan ongelmaa ei ole.

Maskinsuoja on ollut tähän mennessä käytössä jokaisessa autossani 900-Saabia lukuunottamatta.
Berlingo 1.6 e-hdi 2015