Kirjoittaja Aihe: Viimasuoja  (Luettu 22860 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

BZR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 157
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #15 : 19.11.2007, 09:35:57 »
Joskus muinoin (70-80 luvulta) muistan nähneeni viimasuojia, joissa oli säädettävät aukot. Siis sellainen sivuttain liukuva levy jota siirtämällä reikiä sai enemmän auki. Ei mahda nykymalleihin löytyä edes tarvikkeena. Rullaverhot on tuttuja traktoreista. Joissakin sieltä tuli vielä ketju koppiin, että sitä pystyi tarvittaessa sisältä säätämään.

Tosiaan vanhoihin Peugeoteihin sai säädettäviä muovisia viimasuojia, minullakin on 404:ssa ja 304:ssa sellaiset. Uudemmissakin niitä on ollut, ainakin 305:ssa.
Sisältä säädettäviä kaihtimia on ollut myös autoissa, ei pelkästään traktoreissa. Niitä asennettiin Suomessa myytäviin autoihin ainakin vielä 1960-luvulla. Ne olivat tosi käteviä, liikkeelle lähdettäessä kaihdin pidettiin täysin kiinni ja kun moottorin lämpötila alkoi nousta niin kaihdinta avattiin, ulkolämpötilasta riippuen osittain tai kokonaan. Kovalla pakkasella kaihdin sai olla täysin kiinni koko ajan.

Sakke

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #16 : 19.11.2007, 10:02:13 »
Miten muut 307 omistajat saavat suojan paikoileen.
Sen klipsun koukku ei pääse sinne ritilän taakse koukkaamaan, kun sitä ritilää vasten on semmonen muovilevy ja koukku on liian hento painamaan sitä levyä taaksepäin. Meisselillä tai jollain vastaavalla kun työntää taaksepäin sitä levyä niin sitten se koukku tarttuu, kun toimii ripeästi ennenkuin levy palautuu. Tai sitten oikaisee hieman sitä koukkua niin se mahtuu paremmin sinne levyn ja ristikon väliin (mutta kiinnitys tietenkin epävarmempi). Muun huvin lisäksi se oikea tarttumiskohta ei ole ihan siinä suojuksen reiän kohdalla vaan se klipsu tulee vähän vinoon.
Minulla siis 307W vm 2004 ja Pösön virallinen suojus.

tammi

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #17 : 19.11.2007, 12:52:59 »
Onko mulla jotenkin väärät osat, vai mikä? Miten muut 307 omistajat saavat suojan paikoileen. Mulla tosiaan kaks klipsua menee heittämällä mutta repsikan puolen klipsu ei mee millään, ajattelin pitäisikö se yksi olla lyhyempi vai mikä auttaisi...
Minä ratkaisin tuon ongelman aikanaan poraamalla reiän siihen muovilevyyn. Varmaan on muitakin keinoja. Reiän poraamisen jälkeen ei ollut mitään ongelmia laittamisen/pois ottamisen kanssa.

Niin ja 307:ssa ja 206:ssa on ollut viimasuoja käytössä käytännössä saman ajan kuin talvirenkaat ovat auton alla.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 271
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #18 : 20.11.2007, 08:49:59 »
407 jättikidan suojaksi oleva maski vain painetaan kiinni. Siinä omat kiinnikkeet. Tosin edellisessä yksi näistä neljästä kiinnikkeestä oli vääntynyt, ettei ottanut kiinni. Mutta hyvin pysyi kolmellakin.

Pasis

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #19 : 20.11.2007, 09:53:57 »
Monikohan noista suojista nyt sitten tosiaan on "alkuperäinen" tahi "merkkiosa" ::)

Lokari Raumalla noita "alkuperäisiä" ainakin valmistaa:

PUSKURIAUKON SUOJAT
Valmistamme eri automalleihin HD-polyeteenistä puskuriaukon suojia. Ne suojaavat moottoria viimalta. Puskuriaukon suojia on saatavana mm. seuraaviin automerkkeihin: Citroen, Fiat, Nissan, Opel, Peugeot ja Renault.


jmn

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #20 : 20.11.2007, 19:25:33 »
Tällainenkin yritys valmistaa jäähdyttimen talvisuojia eri merkkisiin autoihin:
http://www.wally.fi/maskisuoja.php

Aikaisemmin tässä viestiketjussa oli maininta jo Lokarista:
http://www.lokari.fi/?s=t_lisavarusteet

Columbo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • One more thing...
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #21 : 21.01.2008, 15:16:51 »
Sisältä säädettäviä kaihtimia on ollut myös autoissa, ei pelkästään traktoreissa. Niitä asennettiin Suomessa myytäviin autoihin ainakin vielä 1960-luvulla. Ne olivat tosi käteviä, liikkeelle lähdettäessä kaihdin pidettiin täysin kiinni ja kun moottorin lämpötila alkoi nousta niin kaihdinta avattiin, ulkolämpötilasta riippuen osittain tai kokonaan. Kovalla pakkasella kaihdin sai olla täysin kiinni koko ajan.

Ei voi kuin ihmetellä tekniikan takaperoista kehitystä. Isäukon Ford Taunus 17m Super Tournierissa vuodelta 1964 oli jo tuollainen sisältä säädettävä gardiini. Todella kätevä, helppokäyttöinen ja huomaamaton laite. Voisi kuvitella, että nykyautoissa gardiini olisi kehittynyt sähköiseksi ja tietokoneohjatuksi (eikös jossain Bemareissa olekin?), mutta mitä vielä. Kuljettajan täytyy käydä räpeltämässä muovia manuaalisesti ulkokautta. Sama kuin olisi siirrytty käynnistämään autoa veivillä. Vaikka takaperoista kehitystä on muuallakin, kuten nyt 407:n upea innovaatio: konepeltiä ylläpitämään saa viritellä tyylikkään, päästään iloisen keltaisen kepin, kun jo edellä mainitussa Taunuksessa pelti pysyi itsestään ylhäällä.

Mitä nauruun tulee, "se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee".
403-305-406-407-???

405Gli

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #22 : 24.02.2008, 13:33:25 »
BMW:ssä on automaattinen viimasuoja (kaihdin) uusissa malleissa.
Kyllä vaan! Jos bemari- tai muiden automerkkien kuskit vit...vinoilevat teille, kun laitatte kaihdinta keulaan, pyytäkää vaikka lukemaan uusin Tuulilasi, jossa on BMW 116:den koeajo ;D
Pätkä kyseisestä jutusta:


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #23 : 25.02.2008, 07:32:49 »
Eipä ole kanssa tarvinnut viimasuojan kanssa leikkiä, syksyllä kiinni ja keväällä irti. 406:ssa jäi yläosa auki, lämpötilat on seikkailleet +10 - (-27) oC. 407:ssa on nyt täysi viimasuoja, on auki vain reinoista siten ettei suora viima puhalla moottori tilaan, mutta flekti saa kuitenkin viileää ilmaa käynnistyessään. Lämpötilat ovat seilanneet +8 - (-12) oC.

407:sta sen verran että puolikas viimasuoja riittäisi periaatteessa ihan hyvin, mutta isompi suojaa paremmin flektiä, jäähdyttäjää ymv. kennoja suolakuralta. Jostain syystä kuitenkin kahdeksassa kymmenestä 407:sta mitä tiellä vastaan tulee, ei ole minkäänlaista viimasuojaa.

Erityisesti 1.6 HDi 110 jossa FAP suodatin sijaitsee moottorin etupuolella, kanssa kannattaa käyttää viimasuojaa jo senkin takia että hiukkasten poltto perustuu korkeampiin pakokaasujen lämpötiloihin. Lämpötilaa nostetaan lisäämällä jälkiruiskutus joka tulee vasta männän ollessa lähes alakuolokohdassa. Liian viileässä moottorissa tämä jälkiruiskutettu polttoaine ei syty vaan päätyy moottori öljyjen sekaan.

Ehkä joku älyää jossain vaiheessa maalata viimasuojaan apilan kuvan, ehkä jossain vaiheessa suojan käytöstä tulee ekoteko, ehkä joskus asenteet muuttuvat. Automaatti suojat VW:n (Transporter) ja BMW:n tapaan lienevät hyvinkin toimivia ratkaisuja, ainakaan -96 mallisen Transportterin kanssa ei tuosta ollut mitään ongelmaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #24 : 26.02.2008, 18:38:13 »
Teeämmän testaajat ovat siis sitä mieltä, että käyttöohjeet ovat tyhmiä ja tietämättömiä varten. Oman pösön ohjekirjassa tuota muoviläpyskää sanotaan lumisuojaksi ei viimasuojaksi... ja malli on 308. ;D

Tuon suojan suurin tarkoitus on nykyään suojata flektiä lumelta ja jäältä, sillä flekti saattaa lähteä päälle muistakin syistä kuin korkan jäähdytysnesteen lämpötilasta johtuen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 811
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #25 : 27.02.2008, 14:02:07 »
308:lle ei taida olla vielä edes lumisuojaa. Ei ainakaan vko sitten vielä löytynyt suomesta.
Peugeot 3008 hybrid

artsi

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #26 : 17.11.2008, 09:07:48 »
Käyttääkö ihmiset muuten bensa-autoissa viimasuojia talvella? Vai onko ne enemmänkin noiden diiseleiden juttu?

Bensa-autooni laitoin paikalleen talvirenkaiden vaihdon yhteydessä.

artsi

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #27 : 17.11.2008, 09:42:53 »
Itsellä on jäänyt vähän epäselväksi tuon viimasuojan tuomat edut?
Olen käsittänyt että diiseleissä se on siksi, kun ne eivät talvella tahdo lämmittää autoa sisältä niin hyvin. Viimasuojan avulla sisätilat lämpiäisivät paremmin. Mutta bensakoneisissa harvemmin kai on kylmyysongelmia sisätiloissa. Onko viimasuojasta muuta etua?

Eiköhän se bensa-autossakin ole sitä parempi, mitä nopeammin moottori lämpenee. Ja siihen tuo suoja auttanee jonkun verran. Toisaalta se suojaa, ettei mene loskat sunmuut sieltä aukosta sisään.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #28 : 17.11.2008, 10:00:22 »
Itsellä on jäänyt vähän epäselväksi tuon viimasuojan tuomat edut?
Olen käsittänyt että diiseleissä se on siksi, kun ne eivät talvella tahdo lämmittää autoa sisältä niin hyvin. Viimasuojan avulla sisätilat lämpiäisivät paremmin. Mutta bensakoneisissa harvemmin kai on kylmyysongelmia sisätiloissa. Onko viimasuojasta muuta etua?
Itse laitoin 406:een suojan jo kuukausi sitten, on siitä lämpenemis etua ja suurin varmaan ilmastointilaitteen jäähdytyskennon suojaaminen tienpitojen suolalta ja lialta.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

samilang

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #29 : 17.11.2008, 10:16:41 »
Mulla oli uudessa 207:ssa mukana tuo viimasuoja mutta miten se asennetaan paikalleen ja otetaan pois?

207:n ja 308:n suoja asennetaan vain painamalla paikoilleen.