Kirjoittaja Aihe: Viimasuoja  (Luettu 22862 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JaS

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #45 : 19.03.2009, 08:22:44 »
Ei kai siitä haittaakaan ole nollakeleillä. Tosin taajamapyörittelyssä siitä ei ole hyötyä pakkasellakaan. Eiköhän sen perimmäinen tarkoitus ole kuitenkin rajata kylmän ajoviiman liika lauhduttaminen kovemmissa nopeuksissa.

Hyvä nyrkkisääntö on varmaan tuo tiellä olevan loskan määrä. Kun baana kuivuu, niin suoja pois. 

Christer

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #46 : 19.03.2009, 08:44:40 »
Hyvä nyrkkisääntö mielestäni on seuraava:

Talvirenkaat alle ---> viimasuoja paikalle
Talvirenkaat pois ---> viimasuoja pois

Näin itse toimin, eikä ole sen kummemmin tarvinnut miettiä koko asiaa. Jos auto muuten on kunnossa, lämmöt pysyvät 85 - 90 asteessa, mikä on ihannelämpötila. Ja tuuletin pysyy puhtaana suola-loska-paskasta.

Kauppalopo

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #47 : 19.03.2009, 09:13:34 »
Jos auto muuten on kunnossa, lämmöt pysyvät 85 - 90 asteessa, mikä on ihannelämpötila.
...mutta flekti huutaa leipää koko ajan...?
Joskus ennenvanhaan maskinsuojissa oli aukot, joiden kokoa pystyi säätämään sään mukaan. Kovalla pakkasella raot umpeen, normaali talvikelissä vähän auki, nollan tienoolla kokonaan auki ja kevään tultua koko suoja irti. Ollut joskus itselläninkin käytössä moinen.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 811
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #48 : 19.03.2009, 09:28:12 »
Äkkiäkös sälekaihtimen asentaa maskin taakse.
Peugeot 3008 hybrid

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 715
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #49 : 19.03.2009, 09:58:25 »
Näin itse toimin, eikä ole sen kummemmin tarvinnut miettiä koko asiaa. Jos auto muuten on kunnossa, lämmöt pysyvät 85 - 90 asteessa, mikä on ihannelämpötila. Ja tuuletin pysyy puhtaana suola-loska-paskasta.

Sama, suoja paikalleen samalla kun talvirenkaat ja pois samalla kun vaihtaa kesärenkaat alle. Diisselissä lämmöt aina sen n. 80 astetta.

...mutta flekti huutaa leipää koko ajan...?

Meikäläisen autossa ei ole flekti varmaan aktivoitunut vielä ikinä. Ja silloinkin kun se aktivoituu, se tuskin leipää huutaa.  :D
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



JaS

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #50 : 19.03.2009, 10:26:33 »
Jos flekti huutaa nykyautossa talvella, niin sitten viimasuojalla ei ole kylläkään osaa eikä arpaa ilmiöön.
Onkohan nyt siellä konesalissa kaikki ok?

Mutta jos sinulla sattuu olemaan sellainen XU7JP4:n tyypin Pipo Moteursin valmistama 300 hv:n 307 WRC, niin voi siinä flekti pakko-ohjatustikin hieman hurista muutaman EK-kilometrin jälkeen  ;D 

samilang

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #51 : 19.03.2009, 11:36:38 »
Hyvä nyrkkisääntö mielestäni on seuraava:

Talvirenkaat alle ---> viimasuoja paikalle
Talvirenkaat pois ---> viimasuoja pois

Näin itse toimin, eikä ole sen kummemmin tarvinnut miettiä koko asiaa. Jos auto muuten on kunnossa, lämmöt pysyvät 85 - 90 asteessa, mikä on ihannelämpötila. Ja tuuletin pysyy puhtaana suola-loska-paskasta.
Sama täällä! 307:ka saa maskipeiton talvirenkaiden kanssa yhtäaikaa ja kesänakkien myötä se otetaan pois.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 041
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #52 : 19.03.2009, 11:56:08 »
Tänään otin 405:n maskinpeiton pois.
206 maskinpeitto lähtee vasta kun tiet ovat kuivemmat.
Peugeot RCZ HDI FAP

405gr

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #53 : 20.03.2009, 13:47:02 »
Tänä talvena tarvitsin ainoastaan kerran viimasuojaa 405:ssa. Oli nimittäin pakkasta sellaset -20C ja piti lähteä käymään Veljekset Keskisellä :D. Muuten en ole käyttänyt oikeastaan ollenkaan viimasuojaa eikä ole ollut ongelmiakaan.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 226
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #54 : 25.01.2010, 22:46:42 »
Minäkin yritin nyt viimasuojan kanssa poikkeuksellisesti ajella, kun oli kovat pakkaset. Laitoin mustaksi maalatusta pahvista peiton 406:n ilmanottoaukon, sen puskurissa olevan alemman ja isomman, ritilän taakse. Kiinnitys mustilla nippusiteillä siihen mustaan maskiritilään jota vasten pahvi oli. Itä-Suomen -23o...-30o lämmöissä näytti pitelevän matka-ajossa jäähdytysnesteen lämpötilaa n. 4-5 astetta korkeammalla kuin ilman suojaa, eli n. 93 asteessa. Kaupunkiin kun ajoi, niin lämpö nousi melkein heti 105o tuntumaan ja puhallin alkoi pyöriä. Tänään oli lauhempaa kun ajelin (n. -15...-17), ja lämpö pysytteli 99o tuntumassa matka-ajossa nopeudella 80-90 km/h. Nopeuden ollessa 100 km/h pyrki lämpö nousemaan vähän ylemmäs. Etelä-Suomeen saapuessani lämpötila oli enää -10o, ja moottorin lämmöt jatkuvasti n. 105o myös 60...80 km/h nopeudessa, ja puhallinta tarvittiin. Piti siis ensi töikseni purkaa suoja pois, että kärsii ajaa. Se siitä maskinsuojasta.

sissi

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #55 : 25.01.2010, 23:57:13 »
^Kumma juttu koska mulla on 407:ssä suoja paikallaan jatkuvasti ja lämmöt pysyy silti ihan tolkuissaan. Ajan pääasiassa kaupunkiajoa ja seisoskelen matelevissa autojonoissa päivät pitkät.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #56 : 26.01.2010, 01:36:25 »
Äkkiäkös sälekaihtimen asentaa maskin taakse.

Hieman vanhemmissä Venäläisissa autoissa on ohjaamosta säädettävä kaihdin vakiona  ;) esim gaz volga.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 605
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #57 : 26.01.2010, 03:02:17 »
^Kumma juttu koska mulla on 407:ssä suoja paikallaan jatkuvasti ja lämmöt pysyy silti ihan tolkuissaan. Ajan pääasiassa kaupunkiajoa ja seisoskelen matelevissa autojonoissa päivät pitkät.

Pösöissä lämmöt tahtoo olla yksilölliset, kellä on liian kuuma, kellä liian kylmä ja jollakin sopiva  8)

Entisessä 406 tahto olla ennemmin liian kylmänä ja tässä fl 406 on melkein aina vakio
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 064
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #58 : 26.01.2010, 09:19:05 »
Laitoin mustaksi maalatusta pahvista ... Kiinnitys mustilla nippusiteillä siihen mustaan maskiritilään jota vasten pahvi oli.

Kokeiluna ehkä ihan jees tee-se-itse, mutta kun kunnolliset kiinnikkeet saa Automaasta 1e/kpl ja muovia Etolasta, niin ::) Meguuni kun tuollaisen nysväsin, oli kokonaiskustannus kiinnikkeistä 2e Automaahan + Etolasta 1.30e edestä muovia = ei hinta juuri päätä huimannut ja varmasti kestää vuosia 8)



Edit: Tiedostojen kokoa/kuvia pienennetty

[ylläpito on poistanut liitteen]

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 458
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #59 : 26.01.2010, 10:34:16 »
Hieman vanhemmissä Venäläisissa autoissa on ohjaamosta säädettävä kaihdin vakiona  ;) esim gaz volga.

Ja Pösö 404? Sekin siis "hieman vanhempi".
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 12/2024 240tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207