Kirjoittaja Aihe: Viimasuoja  (Luettu 22861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 226
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #60 : 26.01.2010, 12:06:57 »
Kokeiluna ehkä ihan jees tee-se-itse, mutta kun.... muovia Etolasta

Kävinkin Espoon Etolassa talvella kyselemässä muovia, vaan eihän siellä mitään ollut niin jäi tuo ratkaisu tekemättä. Jos sen pahvin leikkaisi pienemmäksi tai tekisi siihen reikiä, saattaisi se ehkä toimia? Ja kuinkahan paljon vaikuttaa se, että pahvi oli ritilän takana eikä edessä? Jäi siinä kuitenkin reilu väli jäähdyttimeen, onhan siinä ne kaikki puhaltimet ja sen kehikotkin välissä.

Kauppalopo

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #61 : 26.01.2010, 12:34:31 »
Ja Pösö 404? Sekin siis "hieman vanhempi".


404:ssä ei ole ikinä ollut kaihdinta.

antsu

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #62 : 26.01.2010, 12:39:04 »
Käsittääkseni vain Lampputien Etolassa on mustaa PE-levyä (ja muitakin levyjä) erilaisina paksuuksina. Sahaavat sopiviin mittoihin. 20 cm*70 cm pala 3 millistä maksoi muutaman euron. Muut Etolat myyvät kumisaappaita ja pakasterasioita.

Ei peitto voi täysin sulkea ilman kulkua edes 30 asteen pakkasessa, mutta muutama reikä, halkaijaltaan 4-5 cm varmaan riittää melko pitkälle.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 226
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #63 : 26.01.2010, 12:47:43 »
Ainahan tuo on lämmin auto ollut, ei tarvitse olla lämmitin pidemmällä matkalla täysin kuumalla millään kokemallani kelillä, mutta erityisen lämmintä piisasi kun lämpö oli 100...105 korvilla ajellessa. Olisin todennäköisesti menehtynyt jos olisi lämmöt täysillä ajellut  ;D Nyt puhallin oli ihan pienellä nopeudella ja lämmönsäädin 1/3...1/4 maksimista pois.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 458
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #64 : 26.01.2010, 13:00:53 »
404:ssä ei ole ikinä ollut kaihdinta.

Eikö, vm 1964? Muistikuvat ovat kyllä tuolta ajalta hämäriä (olin n. 10v kun meillä oli 404), mutta eikös siinä ollut jokin "palloketju" (vrt. tiskipöydän altaan ketju) kojelaudan alla, jolla säädettiin jotain?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 12/2024 240tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 064
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #65 : 26.01.2010, 13:52:34 »
Käsittääkseni vain Lampputien Etolassa on mustaa PE-levyä (ja muitakin levyjä) erilaisina paksuuksina. Sahaavat sopiviin mittoihin. 20 cm*70 cm pala 3 millistä maksoi muutaman euron. Muut Etolat myyvät kumisaappaita ja pakasterasioita. Ei peitto voi täysin sulkea ilman kulkua edes 30 asteen pakkasessa, mutta muutama reikä, halkaijaltaan 4-5 cm varmaan riittää melko pitkälle.

Meganen suoja on muistaakseni 2mm PE-levyä, valmiiksi mittoihinsa leikattuna. PE:n työstäminenkin on ihan kiwaa, kun on sen verran sitkoista muovia että esim. normaalit peltisakset toimivat siihen varsin hyvin. Ja tuon reikämatriisin suhteen, niin ei kai tuossa voi kuitenkaan käydä pilli-efektiä. Eli ajoviima rupeaisi pillin tavoin viheltämään noista pienistä rei'istä ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

BZR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 157
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #66 : 26.01.2010, 15:04:20 »
Eikö, vm 1964? Muistikuvat ovat kyllä tuolta ajalta hämäriä (olin n. 10v kun meillä oli 404), mutta eikös siinä ollut jokin "palloketju" (vrt. tiskipöydän altaan ketju) kojelaudan alla, jolla säädettiin jotain?


Ehkä on ollut mahdollista asentaa sellainen. Vakiona Peugeotissa oli kuitenkin säleikön eteen laitettava muovinen suoja, jossa oli säädettävät aukot.

PL

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #67 : 26.01.2010, 15:45:17 »
Minäkin yritin nyt viimasuojan kanssa poikkeuksellisesti ajella, kun oli kovat pakkaset. Laitoin mustaksi maalatusta pahvista peiton 406:n ilmanottoaukon, sen puskurissa olevan alemman ja isomman, ritilän taakse. Kiinnitys mustilla nippusiteillä siihen mustaan maskiritilään jota vasten pahvi oli. Itä-Suomen -23o...-30o lämmöissä näytti pitelevän matka-ajossa jäähdytysnesteen lämpötilaa n. 4-5 astetta korkeammalla kuin ilman suojaa, eli n. 93 asteessa. Kaupunkiin kun ajoi, niin lämpö nousi melkein heti 105o tuntumaan ja puhallin alkoi pyöriä. Tänään oli lauhempaa kun ajelin (n. -15...-17), ja lämpö pysytteli 99o tuntumassa matka-ajossa nopeudella 80-90 km/h. Nopeuden ollessa 100 km/h pyrki lämpö nousemaan vähän ylemmäs. Etelä-Suomeen saapuessani lämpötila oli enää -10o, ja moottorin lämmöt jatkuvasti n. 105o myös 60...80 km/h nopeudessa, ja puhallinta tarvittiin. Piti siis ensi töikseni purkaa suoja pois, että kärsii ajaa. Se siitä maskinsuojasta.

Vanhemman 406:n keula tosiaan on niin tiivis, ettei maskissa olevaa aukkoa voi tukkia kokonaan. Ratkaisin asian leikkaamalla pistosahalla viimasuojan alareunaan aukon. Viimasuoja ja kiinnikkeet on automaasta ostettu, hinta ~20e. Tässä viestissäni kuva suojasta paikallaan: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=9681.msg181254#msg181254

rohe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peugeot 404&5008
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #68 : 26.01.2010, 15:52:17 »
Eikö, vm 1964? Muistikuvat ovat kyllä tuolta ajalta hämäriä (olin n. 10v kun meillä oli 404), mutta eikös siinä ollut jokin "palloketju" (vrt. tiskipöydän altaan ketju) kojelaudan alla, jolla säädettiin jotain?

Ei tuossa minun 404 1964;ssa ole ainakaan mitään ketjua, ainut mitä kojelaudan alta pystyy säätämään on mittarinvalojen kirkkautta...
Ja alkuperäinen viimasuoja on punainen nahkan tapainen koko maskin peittävä suojus, jossa maskin merkin reikä ja toisesta sivusta lisäreikä jonka saa umpeen tarvittaessa.
Peugeot 404 Berline 1964
Peugeot 5008 Allure 1.6 HDI 120 2018
Ex Peugeot 508 Sw Active 2.0 HDi 163 2013/Peugeot 308 Sport 110 HDI 2008/Peugeot 406 2.2 Sport 2001/Peugeot 406 2.0 ST 1998/Peugeot 405 1.6 Gutmann 1989

jmn

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #69 : 26.01.2010, 16:02:31 »
Monessa 1950-luvun länsiautossa oli Suomessa jälkiasennettu säädettävä kaihdin jäähdyttäjän etupuolelle kennoston ja etusäleikön väliin. Rakenne kaihtimessa oli samanlainen kuin nykyisissä rullaverhossa eli tukeva jousi veti sitä koko ajan rullalle alaspäin. Koko kaihdinsysteemi oli kiinnitetty muutamalla peltiruuvilla tilan alaosaan. Keskeltä kaihdinta lähti metallinen ketju siten, että kennoston yläreunaan oli juotettu kiinni ketjua ohjaava sopivasti muotoiltu putken pätkä ja myös tarvittaviin muihin kohtiin moottoritilan yliviennissä. Ketju oli pujotettu noiden putkiohjureiden läpi. Moottoritilan takaseinästä ketju oli viety läpi ohjaamoon ja sinne oli asennettu kojelaudan alareunaan metallinen kiinnike johon ketjua voi kiinnittää aina tarpeen mukaan eri pituuksille eli säätää näin kaihtimen korkeutta jäähdyttäjän kennoston edessä. Toimiva, siihen aikaan hyvin yleinen lisävaruste autoissa. Ilmeisestikin noita kaihtimia myytiin valmiina asennussarjoina tarvittavine osineen.   

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 353
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #70 : 26.01.2010, 17:42:39 »
406 coupessa ei voi mielestäni käyttää suojaa käy liian kuumana viellä 26 asteen pakkasessa lämmpö normaali 90 johtuu kai pienemmästä alasäleiköstä eikä yläsäleikköä ja tiiviimästä nokasta, öljy lämpö kylläkin nousee hiitasti pitää ajaa ainakin 45min maantie ajoa että mittarin mukaan normaali lämpö, kunhan pääsee auton sisään ajamaan kun nuo sivulasit voi jäätyä kiinni  ::) ;D

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 859
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #71 : 26.01.2010, 21:40:24 »
Tuollainen Coupe on kiinnostanut jo pidempään, onko tuo sivulasien jäätyminen suurikin ongelma ?

3072.03D

  • Vieras
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #72 : 27.01.2010, 11:25:44 »
Itse olen virittänyt solumuovista suikaleita, jotka työnnän säleikön väleihin  ;D.
Säätö tapahtuu poistamalla tais lisäämällä niitä. Jotenkin tuntuu että aluksi oli auto lämpimämpi, mutta nyt teermostaatti pitää taas lämmön liian alhaisena...Pitänee vaihtaa autoa :)


EEKI

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #73 : 27.01.2010, 19:49:56 »
Toi on hyvä ohje. Paitsi että solumuovin sijasta käyttää solukumia esim. letkun muodossa. Armaflex on hyvä kauppanimi, joka kestää nämä Suomen pakkaset hapertumatta. Ja onhan ainakin omassa autossani maskin takimmaisena verkko, joka viimeistään estää letkua sotkeutumasta jäähdytyspuhaltimeen. Armaflex on mustaa, joten se ei pistä silmään ainakaan oman autoni maskissa.
Joku kyseli coupen ikkunoista: kyllä niiden kanssa tulee toimeen kunhan voitelee sopivasti silikoonilla. Ainakin tähän asti ;)
407c 2,2 -08

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 353
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: Viimasuoja
« Vastaus #74 : 29.01.2010, 18:19:16 »
Tuollainen Coupe on kiinnostanut jo pidempään, onko tuo sivulasien jäätyminen suurikin ongelma ?

Eipä tuota nytt ongelmaksi voi sanoa kun käyttää hyvää silikooniöljyä tiivisteissä esim. Kent 100% silikooni hoitaa myös samalla tiivisteet nuo puikot jota myydään tivisteiden voitelemiseen on aika turhaa tavaraa ei taida olla kun jotain liuotinta suurin osa, jos tuollaisen auton hankkii niin on syytä tarkistaa että lasit toimivat muuten voi olla hyvinkin kallis korjaus, jo lasin asennuksessa tarvitaan erikoistyökaluja eräänlaisia rakotulkkeja jotka laitetaan lasin ympäri kun se säädetään paikalle, nostoautomatiikka maksaa noin 1000€ per ovi asennettuna, eikä kannata turhaan nojailla niihin laseihin. :)