Kirjoittaja Aihe: Mihin Peugeot loppuu?  (Luettu 7701 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 301
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #30 : 28.01.2017, 21:21:53 »
Itellä 485tkm ajettu 406 vuodelta -04. Ajattelin tykittää sillä miljoonan???  ;D Oli ajettu 225tkm kun sen Oulusta hain syksyllä vuonna -11. Hiton hyvin pidetty ja itellä vain työn ja kodin välistä matkaa ajelen. N.44tkm vuodessa kertyy. Kone on kertaalleen avattu kannentiivisteen takia, yksi diesel suutin vaihdettu ja hiljattain laturi. Loput on niveliä, laakereita ja jarruhiluja. Turbo ei vielä isommin ees vingu.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
  • 407 SW 2.0 HDI aut (185tkm) 06/08
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #31 : 28.01.2017, 23:48:15 »
Mulla on nyt 492tkm tuossa omassa 406:ssa (12/2012, HDI Automaatti). Joulukuussa oli katsastus meni läpi ilman mitään huomautuksia.
Auto on ollut uudesta asti itsellä ja huollettu ohjelmien mukaisesti ja korjattu kun jotain mennyt rikki. Tosin viimeisen 5 vuoden aikana on vikalistaa kertynyt kun auton arvo vs. korjauskulut eivät oikein kohtaa.

2014/11 Takajarruremppa, 2015/öljyt kahteen kertaan, uudet talvigumit, 2016 öljyt kerran.
Tuossa kaikki viime aikaiset huollot (50tkm aikana)

Sitten mitä pitäisi tehdä että auto olisi tip-top:
- Kori käydä läpi, ruostejuttuja siellä täällä (etuoven alareuna auki, takaluukussa reikä ja ruostevaurio, etupuskuri maalit lähteneet, halki yms). Pohja näyttää autossa paremmalle kuin päälikuori :)
- Automaattiöljyt pitäisi vaihtaa (nyt menty n. 75tkm. 60tkm välein pitäisi vaihtaa
- Tuulilasikin menisi taas kohta vaihtoon (2 kertaa tuohon nyt vaihdettu)
- Jakohihnasta tulee 4v syksyllä täyteen
- Ilmastointilaitteessa ei ole enää henkeä kun aineet haihtuneet
- Pakoputki vuotaa hieman jostain, ei vielä häiritsevä mutta havaittavissa korvakuulolla.
- Flekti ei toimi (tuo ei ole toiminut koko auton olemassaolon aikana kuin satunnaisesti. Korjattu monta kertaa uutena jo...)
- Kuskin peilinlämmitin ei toimi, eikä penkin....
- Joku hihna kitisee kostealla ilmalla tyhjäkäynnillä (tämä on myös ollut ominaisuus uudesta asti aika-ajoin)
- Oikea takapyörän laakeri pitää hieman ääntä (pitänyt jo 250tkm). Huolto ja katsastusporukka on sanoneet kohta 10 vuotta että se pitää varmaan kohta vaihtaa.
- Olettaisin että jarrut on taas kohta kierroksessa.

Tuo sitten on kun verot menevät tuolla jo yli 700eur vuodessa niin kanssa sellainen mikä vaikuttaa..

Moottori-vaihteisto-voimansiirtoketjun kanssa ei havaittuja ongelmia ja auto on hiljainen ja todella hyvä ajaa kun vertaa moniin uudempiin.

Mutta:
- Ei ole omaa paikkaa laittaa
- Ostopalveluna tuon auton kuntoon laittamiseen menisi 3000-4000eur. Onko se kova hinta, uskoisin että sillä ajelisi tuon investoinnin jälkeen vielä 200tkm helpostikin. Tuolla rahallakin saisi jo aika paljon uudempaa kalustoa pienemmällä verolla.
Tekniikkaan on kyllä täysi luotto tämän 14v ja lähes 500tkm kokemuksella.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2017, 23:51:32 kirjoittanut smy »

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 458
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #32 : 29.01.2017, 20:00:36 »
Mullon vielä nuori 407 1.8 bensa v2006. 10+ vuotta ja 317000km. Öljyy menee vähän niin kuin aina ja nyt vettäkin häviää, ainakin paisuntasäiliö tyhjenee äkkiä. Pitäisi vaan vuotopaikka löytää.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 12/2024 240tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #33 : 30.01.2017, 10:17:16 »
Juuri ostin 530tkm ajetun 406 HDi:n. Laitoin C5:n seisontaan ja ajelen tällä sen kuukauden ennen katsastusta. Ei kyllä toistaiseksi vaikuta olevan mitään estettä leimalle. Itseasiassa aivan uskomattoman hyvä noihin kilometreihin! Ei mitään eroa meidän toiseen 260tkm ajettuun vastaavaan.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

hsp

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #34 : 08.02.2017, 14:33:33 »
Itellä 485tkm ajettu 406 vuodelta -04. Ajattelin tykittää sillä miljoonan???  ;D Oli ajettu 225tkm kun sen Oulusta hain syksyllä vuonna -11. Hiton hyvin pidetty ja itellä vain työn ja kodin välistä matkaa ajelen. N.44tkm vuodessa kertyy. Kone on kertaalleen avattu kannentiivisteen takia, yksi diesel suutin vaihdettu ja hiljattain laturi. Loput on niveliä, laakereita ja jarruhiluja. Turbo ei vielä isommin ees vingu.

Eihän sattumalta ole FGI-*3*?
BMW 520d sport A touring 2011, ex 406 ST GW Executive HDI -04 (ex 406 ST 2.0 -98)

tmex

  • Vieras
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #35 : 08.02.2017, 16:17:02 »

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 301
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #36 : 08.02.2017, 16:40:14 »
Eihän sattumalta ole FGI-*3*?
Juu, sepä se.. ;D
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

hsp

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #37 : 09.02.2017, 07:58:19 »
Juu, sepä se.. ;D

Moi, mukava kuulla, että vielä rullaa pösö menemään! :) Se oli hyvä peli, vähemmillä murheilla sillä mentiin, kuin tuolla nykyisellä baijerin tuotteella :)
BMW 520d sport A touring 2011, ex 406 ST GW Executive HDI -04 (ex 406 ST 2.0 -98)

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
  • 407 SW 2.0 HDI aut (185tkm) 06/08
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #38 : 26.08.2018, 22:41:31 »
Mulla on nyt 492tkm tuossa omassa 406:ssa (12/2012, HDI Automaatti). Joulukuussa oli katsastus meni läpi ilman mitään huomautuksia.
Auto on ollut uudesta asti itsellä ja huollettu ohjelmien mukaisesti ja korjattu kun jotain mennyt rikki. Tosin viimeisen 5 vuoden aikana on vikalistaa kertynyt kun auton arvo vs. korjauskulut eivät oikein kohtaa.

2014/11 Takajarruremppa, 2015/öljyt kahteen kertaan, uudet talvigumit, 2016 öljyt kerran.
Tuossa kaikki viime aikaiset huollot (50tkm aikana)

Sitten mitä pitäisi tehdä että auto olisi tip-top:
- Kori käydä läpi, ruostejuttuja siellä täällä (etuoven alareuna auki, takaluukussa reikä ja ruostevaurio, etupuskuri maalit lähteneet, halki yms). Pohja näyttää autossa paremmalle kuin päälikuori :)
- Automaattiöljyt pitäisi vaihtaa (nyt menty n. 75tkm. 60tkm välein pitäisi vaihtaa
- Tuulilasikin menisi taas kohta vaihtoon (2 kertaa tuohon nyt vaihdettu)
- Jakohihnasta tulee 4v syksyllä täyteen
- Ilmastointilaitteessa ei ole enää henkeä kun aineet haihtuneet
- Pakoputki vuotaa hieman jostain, ei vielä häiritsevä mutta havaittavissa korvakuulolla.
- Flekti ei toimi (tuo ei ole toiminut koko auton olemassaolon aikana kuin satunnaisesti. Korjattu monta kertaa uutena jo...)
- Kuskin peilinlämmitin ei toimi, eikä penkin....
- Joku hihna kitisee kostealla ilmalla tyhjäkäynnillä (tämä on myös ollut ominaisuus uudesta asti aika-ajoin)
- Oikea takapyörän laakeri pitää hieman ääntä (pitänyt jo 250tkm). Huolto ja katsastusporukka on sanoneet kohta 10 vuotta että se pitää varmaan kohta vaihtaa.
- Olettaisin että jarrut on taas kohta kierroksessa.

Tuo sitten on kun verot menevät tuolla jo yli 700eur vuodessa niin kanssa sellainen mikä vaikuttaa..

Moottori-vaihteisto-voimansiirtoketjun kanssa ei havaittuja ongelmia ja auto on hiljainen ja todella hyvä ajaa kun vertaa moniin uudempiin.

Mutta:
- Ei ole omaa paikkaa laittaa
- Ostopalveluna tuon auton kuntoon laittamiseen menisi 3000-4000eur. Onko se kova hinta, uskoisin että sillä ajelisi tuon investoinnin jälkeen vielä 200tkm helpostikin. Tuolla rahallakin saisi jo aika paljon uudempaa kalustoa pienemmällä verolla.
Tekniikkaan on kyllä täysi luotto tämän 14v ja lähes 500tkm kokemuksella.

Laitetaan tähän päivitystä. 406:sta hajosi startti viime kesänä ja sen jälkeen seisoi tämän vuoden kesäkuuhun asti pihalla käyttämättömänä. Lahjoitin auton isälleni joka sitten teki muutaman päivän töitä auton kanssa, ja käytti vähän pajallakin. Kokonaisuudessaan reilusti alle 1000€ investoinneilla matka jatkuu. Nyt autossa jotain 504tkm. Ilmastointikin fiksattu  :)

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #39 : 27.08.2018, 19:53:58 »
2005 607 V6 ES9A 180tkm

Sitä tässä aprikoin, kun ei niitä oikeita vikoja meinaa ilmestyä ;D

Pientä jäähdytysnesteen mehimistä jostain alaosasta, mutta pikku nesteen lisäyksellä selvitty. Tämä hoidetaan suvena pois.

Suspension faulty satunnaisesti, PP2000 mukaan ei pysyvä vika.

Pissapojan säiliö vuotaa, korjatan pois kun innostaa, ei paha (ollut arvattenkin pitkään)

keskipanelista pimeni yksi lamppu

1/2 vuodessa vedellyt 20tkm. Soppaa palaa mutta mitä sitten. Veikkaisin ainakin toisen mokoman pääsevän ja sitten leviää jokin muu muin moottori tai vaihdelaatikko?

Nyt 245tkm

- BSM-boxi n 500€
- Molemmat takapyörän laakerit yht 200€ napoineen
- Etujarru levyt 80€
- Palat eteen ja taakse 60€
- Pyhkijöiden "munat" kiinnitetty ruuvilla ja uusi pyyhkijän varsi romikselta 20€
- Nestevuoto loppunut? 0€
- Supension faulty ilmestyy edelleen toisinaan 0€
- Ihmeellinen direction indicator faulty, minkä korjasin potkaisemalla peräkärryn pistokkeeseen
- toinen pitkien polttimo (H1 100W löyty varastosta, ostettu joskus Meseen)
- 3 x etuparkin polttimo 5€
- Kesärenkaat 600€
- Öljypohjan tiiviste 0€, kun sain tiivistemassan "lahjoituksena"
- Pohjamuovin kiinnittelyä toistuvasti 5€?
- 4 kertaa öljyn vaihto öljyt 150€ ja suodattimet 30€  => 180€
- Yhden kerran huuhteluvaihto liikkeessä 300€ (muistaakseni)
- Yhden kerran vaihtanut itse automaatin öljyt 4l => 50€
- Yhdenkerran vaihdattanut öljyn liikkeessä, kun samalla vaihdettiin jäähdytysnesteet (maksoi satasia ???)
- Pyyhkijänsulat 60€ marmoritiskiltä
- Pölysuojat takajarrujen mäntiin 25€
- Puolat 6x 30 => 180€
- Tulpat 60€
Seuraavaksi jakohihnan vaihto varmaankin omin pikku kätösin ja oikea alapallo sekä mahdollisesti iskareiden kääntölaakerit. En ole vielä päättänyt koska.
Eli 2600€ (virhemarginaali 5%) => 0,03€ kilometri ilman polttonesteen kuluusta ja vakuutuksia yms veroja. Nyt jakohihna 5tkm pitkänä ja taitaa 5 vuottakin olla täynnä ;D. Tietty jos tulee kaputti, niin selviää ainakin mihin loppuu.

Ai niin pissapojan korjasin jollain ruikulla mitä hyllystä löytyi. 0€. Varmaan olen pöllinyt sen töistä joskus ammoin.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 605
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #40 : 28.08.2018, 03:13:59 »
Nyt 245tkm

- BSM-boxi n 500€
- Molemmat takapyörän laakerit yht 200€ napoineen
- Etujarru levyt 80€
- Palat eteen ja taakse 60€
- Pyhkijöiden "munat" kiinnitetty ruuvilla ja uusi pyyhkijän varsi romikselta 20€
- Nestevuoto loppunut? 0€
- Supension faulty ilmestyy edelleen toisinaan 0€
- Ihmeellinen direction indicator faulty, minkä korjasin potkaisemalla peräkärryn pistokkeeseen
- toinen pitkien polttimo (H1 100W löyty varastosta, ostettu joskus Meseen)
- 3 x etuparkin polttimo 5€
- Kesärenkaat 600€
- Öljypohjan tiiviste 0€, kun sain tiivistemassan "lahjoituksena"
- Pohjamuovin kiinnittelyä toistuvasti 5€?
- 4 kertaa öljyn vaihto öljyt 150€ ja suodattimet 30€  => 180€
- Yhden kerran huuhteluvaihto liikkeessä 300€ (muistaakseni)
- Yhden kerran vaihtanut itse automaatin öljyt 4l => 50€
- Yhdenkerran vaihdattanut öljyn liikkeessä, kun samalla vaihdettiin jäähdytysnesteet (maksoi satasia ???)
- Pyyhkijänsulat 60€ marmoritiskiltä
- Pölysuojat takajarrujen mäntiin 25€
- Puolat 6x 30 => 180€
- Tulpat 60€
Seuraavaksi jakohihnan vaihto varmaankin omin pikku kätösin ja oikea alapallo sekä mahdollisesti iskareiden kääntölaakerit. En ole vielä päättänyt koska.
Eli 2600€ (virhemarginaali 5%) => 0,03€ kilometri ilman polttonesteen kuluusta ja vakuutuksia yms veroja. Nyt jakohihna 5tkm pitkänä ja taitaa 5 vuottakin olla täynnä ;D. Tietty jos tulee kaputti, niin selviää ainakin mihin loppuu.

Ai niin pissapojan korjasin jollain ruikulla mitä hyllystä löytyi. 0€. Varmaan olen pöllinyt sen töistä joskus ammoin.

Mulla on kans vastaavassa vastaava jäähdytysnestemysteeri. Kylmällä kelillä sitä vuosi jostain hitaasti roiskuttaen konepellin pahviin ja lämpimällä kelillä loppui. Reikää ei löydy.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #41 : 28.08.2018, 10:07:00 »
Juuri ostin 530tkm ajetun 406 HDi:n. Laitoin C5:n seisontaan ja ajelen tällä sen kuukauden ennen katsastusta. Ei kyllä toistaiseksi vaikuta olevan mitään estettä leimalle. Itseasiassa aivan uskomattoman hyvä noihin kilometreihin! Ei mitään eroa meidän toiseen 260tkm ajettuun vastaavaan.

Tästähän oli tarkoitus vaan eberi siirtää toiseen, mutta niin ne tilanteet muuttuu... 406 on toiminut C5:n vara-autona ja kun Citikka oli pari kuukautta kesällä ja lähes koko talven seisonnassa, niin  nyt ollaan jo lukemissa 554tkm. Olisi tuhat kilometriä enemmän ellei kampiakselin hihnapyörä olisi alkanut kolkottamaan ennen lapin reissua. Ainakin yhden metallisoiron se jo ehti sisuksistaan sylkeä, mutta se ei onneksi päässyt rikkomaan mitään. Eli siinä yksi tekijä mikä voi HDi-koneisen Peugeotin lopettaa.

Tuli sitten hihnapyörän uusimisen yhteydessä vaihdatettua myös apulaitehihna kiristimineen ja rullineen sekä jakohihna & vesipumppu samoin. Katsastuksiin ei ole kuin alapallonivel, aurauksen säätötanko ja takapyörän laakeri pitänyt vaihtaa. Nyt kun C5 odottaa kynkän laakerin vaihtoa, niin tällä päästellään tahtiin 1000km viikossa. Luotan auton toimivan :)
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #42 : 28.08.2018, 11:07:14 »
306 hdi meni paaliin noin 350 tkm ajettu. Taka-akselin laakerointi meni, jakopää olisi pitänyt vaihtaa, renkaat ja jarrut sekä iskarit loppu. Suuttimet vuoti ulospäin ja moottorin johdotuksissa oli kulumaa joka aiheutti katkoja ja kosteusongelmia ( startin heräte, kaasun potikka ja MAF. Lisäksi meni tuulilasi vaihtokuntoon. Ovet ruosteessa listojen alta niin että maali irtosi isoina paloina. Eli paljon pieniä korjattavissa olevia kohteita "kerralla" jolloin kustannus olisi ollut moninkertainen auton arvoon nähden. Puskuri, umpiot, jäähdyttäjän säleikö meni toiseen samanlaiseen peurakolarin korjauksena. Toinen 306 HDI sitten otti osumaa asvalttirekan takarenkaan kanssa jolloin meni etutukivarsi, etulokari sekä airbagit laukesivat- kummatkin paaliin samalla kyydillä

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 113
  • 508 GT-Line 225
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #43 : 28.08.2018, 21:28:34 »
Nyt 245tkm

Seuraavaksi jakohihnan vaihto varmaankin omin pikku kätösin... Nyt jakohihna 5tkm pitkänä ja taitaa 5 vuottakin olla täynnä ;D. Tietty jos tulee kaputti, niin selviää ainakin mihin loppuu.


Jakohihna kestää 6 vuotta ja 160 tkm. Citikoissa 10 vuotta. 7 vuotta vanha 90 tkm ajettu hinha ja rullat olivat kuin uusia. Käyttöhihna ja kisistysrulla kannattaa tarkistaa ajoissa, sillä katketessaan menee jakopään hihnan väliin huonolla tuurilla ja moottori sanoo poks.Juuri yksi C5 V6 meni poks ja konetta avataan arvaten, tuleeko enää kalua...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: Mihin Peugeot loppuu?
« Vastaus #44 : 29.08.2018, 20:21:07 »
Isoisäni on ollut merkille varsin uskollinen koko pitkän autoilu-uransa ajan. Eri Peugeoteilla kilometrejä on hänelle kertynyt yhteensä varmaan pari miljoonaa, ja pari autoa on saavuttanut melko kunnioitettavan kilometrilukeman.

Ensimmäisenä mainittakoon auto, jonka ajosuorite on monille mersumiehille kova pala nieltäväksi ;D. Isoisä ajoi nimittäin XUD9-moottorisella (47 kW) 305-farmarilla 1 085 000 kilometriä. Auto hylättiin runsaasti tietä ja elämää nähneenä joskin käsittääkseni käyntikuntoisena noin kymmenen vuotta sitten, ja se on olemassa yhä tänäkin päivänä. Yhdellä moottorilla noita kilometrejä ei kuitenkaan ajettu, vaan jossain vaiheessa moottori vaihdettiin ymmärtääkseni jakopäähihnan katkeamisesta seuranneen moottoririkon takia. Hiljattain tuli pyöräytettyä kampiakselia ja moottori ei ainakaan ole jumissa. Olisi mielenkiintoinen kokeilla saada tuo käyntiin vielä jonain päivänä.

Toinen kunnioitettava kilometrimäärä on ajettu Peugeot 309:lla (5d hatchback, Talbotin 1,3-litrainen G1A-moottori), jonka isovanhempani ostivat uutena 80- ja 90-lukujen vaihteessa. Tällä hetkellä auton mittarissa on 550 000 km, joka on mielestäni varsin hyvä lukema pienelle bensamoottorille. Auto on katsastettu ja edelleen ajossa, itsekin hiljattain kuljetin muuttokuorman sillä kun omassa coupessa ei ole vetokoukkua ;D. Mitään suurempaa tälle autolle ei koskaan ole tehty, ja rohkenen epäillä että perushuoltojakin on taidettu laiminlyödä melko huolellisesti.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4