Kirjoittaja Aihe: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin  (Luettu 11518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 865
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #15 : 31.12.2010, 16:11:48 »
Kun se sama pakkotakuu on kaikilla valmistajilla, niin siihen hintaan on helppo pumpata "ilmaa". Lainausmerkeissä siksi, että ei se mitään ilmaa ole vaan hinta niistä takuukorjauksista. Toki riskit on eri valmistajilla erilaiset ja maahantuojatkin varmaan ohjeistetaan suhtautumaan eri tavalla takuukorjauksiin merkistä riippuen. Ainakin sellainen fiilis tulee kun asiakkaana on. Tehtaan maksamat takuukorjaukset taitavat harvoin olla mitään kultakaivoksia merkkiliikkeen tehottomalle huollolle. Mitä itse olen nähnyt, niin pösöllä on niihin määritelty työhön menevä aika ja tehdas ei maksa kuin sen määritellyn ajan ja osat. Jos huolto sössii hommassa enemmän, niin se on huollon ongelma ja ammattitaidottomuutta.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 064
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #16 : 31.12.2010, 22:22:59 »
Kun se sama pakkotakuu on kaikilla valmistajilla, niin siihen hintaan on helppo pumpata "ilmaa". Lainausmerkeissä siksi, että ei se mitään ilmaa ole vaan hinta niistä takuukorjauksista.

Erästä mainosta lainatakseni: Meilläpäin tuota "ilmaa" kutsutaan katteeksi ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

antsu

  • Vieras
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #17 : 01.01.2011, 12:15:59 »
Kannattaa muistaa, että asiakas maksaa loppupeleissä KAIKEN. Myös sen asentajan kahvitauon 8) ja tehtaan osakkaiden osingot.

Benkku

  • Vieras
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #18 : 01.01.2011, 14:18:37 »
Enää jää siis mallikohtainen osatarjonta ja sen hinnoittelu, mutta jos menekkiä riittää ja osa osalla on hyvä kate, niin kohta on tuolle osalle rinnakkaisvalmistajia pilvin pimein - ja taas kilpailu painaa hintatasoa alas 8)

Ei muuten paina (loppu-asiakkaan hintaa), se on tässä viime vuosina/vuosikymmenen aikana nähty. Tuo rinnakkaisvalmistus ei mitenkään liity kuluttajan maksamaan hintaan, ts. tuotteen hinta kaupan portaassa, ei todellakaan muodostu mistään reaalisista raaka-aine- ja valmistuskustannuksista. Toki jos asiaa tarkastellaan raadollisesti niin sitten, mutta tyypillisesti kerroin on luokkaa 10-100.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 064
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #19 : 01.01.2011, 17:41:01 »
Tuo rinnakkaisvalmistus ei mitenkään liity kuluttajan maksamaan hintaan, ts. tuotteen hinta kaupan portaassa, ei todellakaan muodostu mistään reaalisista raaka-aine- ja valmistuskustannuksista.

Otetaan tuote joka maksaa valmistaa esim. 10e ja myyntihinta sillä on 100e sekä menekki 1.000.000kpl vuodessa. Kauppa ja kate siis aika mojovat. No valmistajat B, C ja D myös huomaavat tämän ja rupeavat valmistamaan tuota samaa tuotetta päästäkseen osalliseksi tuosta 1milj kpl myynnistä. Näistä tuotaja C myykin sitä 90e hintaan ja kummasti %-osuudet keskittyvät hälle = hänestä tulee ko. tuotteen markkinajohtaja. No tämähän kyrsii muita ja kohta alkup.valmistaja myykin sitä samaa 80e hintan ulos ja kummasti voittaa markkinaosuuksia. No kisa jatkuu, hinnat tipuu ja markkinaosuudet vaihtelee sen mukaan. Lopulta mennään ns. "nahkoilla" ja tuotetta saa kaupasta 15e hintaan ulos. Paha juttu vain valmistajalle D, jonka omakustannehinta tuolle onkin tuo samat 15e ja näin hän hyppää kelkasta pois. Näin siis jos markkinavoimat toimisivat ideaalisesti ;D Missään vaiheessa ko. scenariota siis "tuotteen hinta kaupan portaassa, ei todellakaan muodostu mistään reaalisista raaka-aine- ja valmistuskustannuksista", mutta silti se asiakkaan maksama hinta vain kummasti muuttuu, alaspäin 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Benkku

  • Vieras
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #20 : 01.01.2011, 19:41:43 »
Unohdat kätevästi - ettei esittämäsi skenaario päde ajoneuvojen osien ja monien muidenkin komponenttien osavalmistukseen, pääsääntöisesti näissä kun kyse sopimusvalmistuksesta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 865
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #21 : 01.01.2011, 20:34:47 »
Näillä rinnakkaisvalmistajien osilla ja niiden hinnoilla ei ole mitään vaikutusta siihen paljonko kustannukset takuukorjauksista ja osista ovat auton valmistajalle, ellei huomioida sitä että auton valmistajan valmistuttamien osien menekin laskiessa niiden valmistuskustannus voi jopa nousta.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 134
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #22 : 03.01.2011, 09:41:58 »
Autonosissa tuntuu hinnoittelu menevän niin, että tarvikeosien hinta on 70-80% virallisen kanavan hinnoista ja Biltema pyrkii olemaan 10-20% halvempi perinteisiä varaosaliikkeitä. Oikeaa kilpailua taitaa olla vain pienten, harvenevien varaosaliikkeiden välillä. Kun muu jakeluporras on leikissä mukana, ei yksittäisen varaosamyyjän katteestaan tinkiminen auta juuri yhtään.

Benkku

  • Vieras
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #23 : 03.01.2011, 11:27:44 »
Autonosissa tuntuu hinnoittelu menevän niin...

Nykyään ulkomailta vara-osien tilaaminen on kätevää, hankinnoissa säästää helposti (ainakin itselleni) merkittäviä summia.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 134
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #24 : 03.01.2011, 13:20:03 »
Nykyään ulkomailta vara-osien tilaaminen on kätevää, hankinnoissa säästää helposti (ainakin itselleni) merkittäviä summia.

Juuri näin varsinkin vähänkään kalliimpien tai harvinaisempien osien osalta. Viimeksi Volkkarin Eberi tuli 200€ halvemmalla kuin Eberin edustajalta, 500€ edullisemmin kuin merkkiliikkeestä. Hintaero on jotakin lähes käsittämätöntä.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 064
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #25 : 03.01.2011, 13:41:22 »
Hintaero on jotakin lähes käsittämätöntä.

Erityisesti edullisemmissa osissa %-erot on about pikavippien kokonaiskorkojen luokkaa. Esim. jostain eBaystakin saatavasta muutaman euron anturista merkkiliike voi huutaa satasia + vaihtotyöt päälle :o

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

206 S edition

  • Vieras
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #26 : 04.01.2011, 14:04:33 »
Eurosportilla äsken mainostettiin Astraa 5 vuoden takuulla. Näin Ruotsissa. Pitkät takuut eivät ainakaan näy Kian ja Hyudain hinnoissa, jotka melkein aina kokoluokkansa edullisimpia. Peugeotin vakuutukset tosi kalliita, koska varaosat ovat niin korkeissa hinnoissa.

martymcfly

  • Vieras
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #27 : 04.01.2011, 15:27:31 »
Ja Saksassahan Opel mainostaa elinikäistä takuuta, aina 160tkm saakka. Tosin 160tkm Saksassahan on enemmän kun auton keskimääräinen elinikä, koska monesti jo sitä ennen ne kaupataan jobbareiden kautta ulkomaille tms.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 041
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #28 : 05.01.2011, 14:37:39 »
Eurosportilla äsken mainostettiin Astraa 5 vuoden takuulla. Näin Ruotsissa. Pitkät takuut eivät ainakaan näy Kian ja Hyudain hinnoissa, jotka melkein aina kokoluokkansa edullisimpia.

Kannattaa ostaa se Kia tai Hyundai pikaisesti ja lopettaa täällä itku joka asiasta.
Peugeot RCZ HDI FAP

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #29 : 05.01.2011, 16:53:14 »
Ja Saksassahan Opel mainostaa elinikäistä takuuta, aina 160tkm saakka. Tosin 160tkm Saksassahan on enemmän kun auton keskimääräinen elinikä, koska monesti jo sitä ennen ne kaupataan jobbareiden kautta ulkomaille tms.

Opelin "takuusta":

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=47792.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info