Kirjoittaja Aihe: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin  (Luettu 11521 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 865
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #60 : 25.03.2011, 17:36:41 »
Tänään maahantuojalta saamani sähköpostiviestin (mainos) mukaan "Uusi Peugeot 508 tuo tullessaan aivan uuden laatutason. Siksi voimme ylpeänä myöntää 508:lle viiden vuoden tehdastakuun!" Tuossa ei mainita edes mistään kilometrirajoituksesta, mutta sehän ei tarkoita ettei sellaista olisi.

teemudz

  • Vieras
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #61 : 25.03.2011, 17:38:02 »
Ei ole C5:n takuuseen liittyen ollut mitään uutisointia, joten eiköhän tuo toistaiseksi ole säilynyt ihan ennallaan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #62 : 25.03.2011, 19:11:32 »
Oikeastaan takuu juttu oli mielestäni odotettavissa koska markkinoilla on selvästi ollut painetta lisätä auto myyntiä vaikkapa takuun antaman lisäturvan vauhdittamana. Monet merkit ovat lähteneet tähän kilpaan, nyt vielä pösökin. Sinänsä en näe mitään haittaa pitkästä takuusta joskaan se ei itselleni ole mikään valinta peruste eikä laadun mitta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 865
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #63 : 25.03.2011, 21:09:25 »
Itselläni tuo ei merkittävästi lisäisi takuuta, kun tulee kilometrit täyteen kuitenkin kolmantena vuonna. Vaimon autoon tuo toisi jotain etuakin, ajaa sen verran vähemmän.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 811
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #64 : 25.03.2011, 21:30:38 »
Ei ole C5:n takuuseen liittyen ollut mitään uutisointia, joten eiköhän tuo toistaiseksi ole säilynyt ihan ennallaan.

Citikan takuu muuttuu kans. Kuulin tänään citroen merkkihuollosta.
Peugeot 3008 hybrid

206 S edition

  • Vieras
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #65 : 25.03.2011, 22:10:58 »
Nyt siis Peugeotkin alkaa luottaa omiin tuotteisiinsa, mutta kyllä tätä muutosta on odotettukin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 113
  • 508 GT-Line 225
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #66 : 25.03.2011, 22:12:20 »
Maahantuoja pyrkii saamaan lisää vauhtia myyntiin.

...ja myös saamaan viideksi vuodeksi "merkkihuoltonalkkiin"  ;)  
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

teemudz

  • Vieras
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #67 : 25.03.2011, 22:14:20 »
Nyt siis Peugeotkin alkaa luottaa omiin tuotteisiinsa, mutta kyllä tätä muutosta on odotettukin.

Ei ole vasta kun kaksi kertaa mainittu tässä ketjussa tuo lainaamasi uutinen.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 865
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #68 : 26.03.2011, 01:00:51 »
Niin tuo takuuajan muutoshan ei koske syylärivikaisia 206:sia, eikä muutenkaan jo rekisterissä olevia autoja.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #69 : 26.03.2011, 07:50:13 »
...ja myös saamaan viideksi vuodeksi "merkkihuoltonalkkiin"  ;)  

Ainakin suurin osa auton valmistajista ja maahantuojista tietää jo ettei takuun ehtona voi olla merkkihuollon käyttö, tai tietysti voi olla mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Lain vastaisen sopimuksen kanssa ei välttämättä kannata lähteä rosikseen ymv.

Se on ihan eri asia jos jossain sattuu lukemaan että auto pitää huoltaa huolto-ohjelman mukaisesti.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/tiedotteet-09/?announcementId=1c79632d-ba99-43c7-ab1a-e78cfac10e72&groupId=08b0c10b-c228-4d97-84da-2209a2a25599

Lainaus
Kuluttajavirasto on puuttunut muun muassa Autokeskus Oy:n myöntämään Käyttöturva-nimiseen takuuseen. Takuun perusteella yhtiö sitoutui korjaamaan autossa ilmenevän myyjän virhevastuuseen kuuluvan vian kuuden kuukauden ajan auton ostohetkestä. Korjauksesta perittiin kuitenkin kuluttajalta vähintään 250 euron omavastuuosuus.

Kuluttajavirasto muistutti Autokeskus Oy:lle, että takuuehdoissa ei voi sälyttää kustannuksia kuluttajille. Virasto vaati yhtiötä poistamaan omavastuuosuuden ja palauttamaan jo veloittamansa omavastuuosuudet kuluttajille. Autokeskus Oy sitoutui toimimaan näin. Kuluttajat, jotka eivät ole saaneet maksamiaan omavastuuosuuksia takaisin, voivat olla asiasta yhteydessä Kuluttajavirastoon.

Takuun ja vakuutusten lisäksi asiakkaille tarjotaan myös maksullisia huolto- tai korjaussopimuksia. Tällaisillakaan sopimuksilla ei voi rajoittaa kuluttajan oikeuksia tai yrityksen velvollisuuksia.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/sopimusehdot/vakiosopimusehdot/uusien-autojen-takuuehdot/

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/korjaaminen-ja-huolto/

Lainaus
Määräaikaishuoltopaikan voit valita itse, mutta tarkista ensin huolto-ohjelma

Voit valita auton määräaikaishuoltopaikan itse. Varmista kuitenkin, että valitsemasi korjaamo suorittaa autosi huollon valmistajan Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti. Jos takuunantaja pystyy osoittamaan, että määräaikaishuollossa tehty virhe tai tekemättä jätetty työ on aiheuttanut autoon vian, takuunantaja voi kieltäytyä korjaamasta sitä takuun puitteissa. Tällaisessa tilanteessa virheestä vastaa huollon tekijä.

Ihmisillä on niin käsitteet sekaisin näissä takuu ja virhevastuu asioissa ettei mitään järkeä. Takuu ei koskaan voi olla maksullinen, siinä ei voi olla omavastuuta jne.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2011, 07:59:30 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Premium

  • Vieras
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #70 : 26.03.2011, 08:14:56 »
Olennaista on, onko kyseessä nk. maahantuojan takuu vai tehdastakuu. Kuten aiemmin totesin, Kialla oli erityisehtoja mm. huoltopaikan suhteen, kun takuu oli Delta-Auton antama. Vasta tehdastakuu muutti asiantilan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 113
  • 508 GT-Line 225
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #71 : 26.03.2011, 10:20:57 »
508in huolenpitosopimus on alkaen 45 euroa/kk. 500 euroa/v eli tuolla summallahan tekee vaikka mitä  ;). Jos kojelauta natisee xxxmäisesti, niin takuuna tuskin korjaavat, vaan toteavat natisee se muissakin autoissa ja otsikkoon viitaten, muissakin maissa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 271
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #72 : 26.03.2011, 10:32:53 »
Ensimmäisinä vuosina merkkihuolto maksanee reilut 200 euroa tuohan 120 vti koneelliseen. Mitään korjattavaahan tuohon laatuautoon ei edes tule.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 811
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #73 : 26.03.2011, 10:43:55 »
Ei tosiaan kannata huolenpitosopimus. Ei ole ollut koskaan tarvetta. Merkkihuollossa huolto maksaa vuodessa n.180 euroa ja sisältää takajarrujen putsauksen ja kaikki suodattimet (öljy, ilma ja raitisilma suodattimet) + öljynvaihdon ym. tarkistukset.
Peugeot 3008 hybrid

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 113
  • 508 GT-Line 225
Vs: Takuu Suomessa verrattuna muihin maihin
« Vastaus #74 : 26.03.2011, 11:11:12 »
Ei tosiaan kannata huolenpitosopimus. Ei ole ollut koskaan tarvetta. Merkkihuollossa huolto maksaa vuodessa n.180 euroa ja sisältää takajarrujen putsauksen ja kaikki suodattimet (öljy, ilma ja raitisilma suodattimet) + öljynvaihdon ym. tarkistukset.

Laskurin mukaan 3 vuoden sopimus 15000 km/v maksaa 54 euroa/kk. Kallista puuhaa, mutta huolettomuudesta pitää pulittaa lompsa lähes tyhjäksi  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -