Kirjoittaja Aihe: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit  (Luettu 66891 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 148
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #105 : 24.03.2009, 11:11:55 »
Pelkkä softa ei tosin aivan riitä, sillä vaatii väliin jännitetaso- ja baudinopeus sovittimen.** ISO9141 ja ISO14230 sarjaliikenne nopeudet, poikkeavat jonkin verran 'normi' PC:n koneiden kellopiirillä saatavista baudinopeuksista.

Tuolta Maxidiagin sitikka-ohjelmasta löytyy nuo baudinopeudet.  Pösön ohjelma on hieman eritavalla tehty, joten siitä nuo ei löydy noin helposti.

esim:
Lainaus
[NetLayer]                        
Protocol=KWP_Q,KWP_S               
ComPin=KWP_Q,13,15,KWP_S,13,15         
BaudRate=10416                     
CommTime=20,200,50,5,2000            
ToolID=F1                        
EcuID=B3                        
Address=B3

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 849
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #107 : 01.04.2009, 16:28:12 »
Ja juuri siksi miksi ihmeessä ylipäätään joku OBD-liitin on keksitty. Mikä vika esim. tavallisessa USB-liittimessä muka on ???

Pinnimäärä ei aikoinaan olisi riittänyt, useimmissa tapauksissa liittimeen on tuotu diagnoosilinjat ohjausyksiköiltä erikseen. CAN/VAN verkkojen ja/tai multiplexaavien yksikköjen käyttöönoton myötä, on fyysisten pinnien tarve toki vähentymään päin.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 081
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #108 : 01.04.2009, 20:30:29 »
Pinnimäärä ei aikoinaan olisi riittänyt, useimmissa tapauksissa liittimeen on tuotu diagnoosilinjat ohjausyksiköiltä erikseen. CAN/VAN verkkojen ja/tai multiplexaavien yksikköjen käyttöönoton myötä, on fyysisten pinnien tarve toki vähentymään päin.

No toki tuo olisi tarvinnut sen "kokoajan" sinne auton puolelle ihan erikseen, mutta näin se liikenne auton ja diag.laitteen välillä olisi ollut ihan de-facto USB-liikennettä ja kenties tuota samaa liitintä olisi sitten voitu hyväksikäyttää esim. softapäivityksissä, ajotapahtumien rekisteröinnissä (nykyisin esim. Fiat 500:ssa on tämä ihan vakio USB-tikulla) tai vaikka mp3:ien varastona integroidulle soittimelle 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24

Benkku

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #109 : 02.04.2009, 01:24:53 »
'Sellaista keksintöä kuin USB', ei vuonna 1994 (jolloin ensimmäiset OBD implementaatiot määritetty) ollut vielä olemassakaan, niin ja Fiateissa on AutoPC by MS.

Benkku

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #110 : 02.04.2009, 01:27:02 »
No toki tuo olisi tarvinnut sen "kokoajan" sinne auton puolelle ihan erikseen...

Se on näissä 'määrissä' valmistettavissa laitteissa sillä lailla, ettei mitään 'kokoajaa' ts. multipleksaajaa käytetä jos/kun edullisempia ratkaisuja (kuten pätkä johtoa ja moninapaliitin) on käytettävissä.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 081
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #111 : 02.04.2009, 10:11:09 »
Se on näissä 'määrissä' valmistettavissa laitteissa sillä lailla, ettei mitään 'kokoajaa' ts. multipleksaajaa käytetä jos/kun edullisempia ratkaisuja (kuten pätkä johtoa ja moninapaliitin) on käytettävissä.

No sinällää aika akateemisen turhaa kädenvääntöä, sillä markkinoilla on myös USB-liitännäisiä OBD-tuotteita myynnissä, joilla saadaan aikaiseksi linkitys PC:n ja auton välillä. Tämä ei tietenkään poista sitä mahdollisuutta että joku kaunis päivä joku (sähkö?)autovalmistaja tekee tuon erillisen sovittimen turhaksi ja näin linkityksestä selvitään pelkällä USB-johdolla. Tai ehkä linkitys voitaisiin hoitaa jopa langattomasti, esim. bluetooth-tekniikalla 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24

Benkku

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #112 : 02.04.2009, 15:55:55 »
Sähkö-auto valmistajia eivät 'ehkä' koske, polttomottorien päästöjä valvovien tahojen määräykset ja standardit.

USB liitäntäisiä OBD adaptereita on pakko ollakin markkinoilla. Miten muuten liittäisit ajoneuvon kustannustehokkaasti 'tämän päivän tietokoneeseen'.

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 079
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #113 : 09.04.2009, 12:36:21 »
Mistä löytyy tieto diagnosointiliittimen sijainnista eri autoissa? 607:sta etsin epätoivoon asti netistä löytämän viitteen "mittaripaneelin alla lähellä kuljettajan ovea". Lopulta soitin Automaahan, josta ensin vastattiin "lähellä ohjausakselia", mutta sitten tarkemman harkinnan jälkeen tuli oikea neuvo eli kyynärnojan sisällä CD-levyjä tukevan muoviosan alla.

Vikalogista löytyi kaikenlaista parkkitutkavikojen lisäksi. Erilaiset anturit olivat olleet jotenkin "viallisia" hetken aikaa (useinmiten "korjaantuneet" samalla kilometriluvulla). Ainakin öljynpaine, jäähdytysnesteen määrä, nopeus, kierrosnopeus ja öljyntasosta löytyi tällainen merkintä. Normaalia???

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 079
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #114 : 10.04.2009, 16:26:27 »
Pääsekö tuon -99 605:n turvatyynyjen vikakoodeihin kiinni 30-pinnisen liittimen kautta? En saanut yhteyttä mihinkään turvatyynyihin liittyvään (moottorin ECU, ilmastointi, ABS ja koodilukituspaneeli kyllä löytyivät). Ilmastoinnin vikakoodien lukua varten pitää muuten olla moottori käynnissä (ei siis riitä, että virrat on päällä).

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

jma

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #115 : 02.05.2009, 22:21:00 »
Kertokaapa millainen -tee-se-itse- mittari pitää tilata että selviää diaknostiikkavalon sammutuksesta ja perusselvityksen tekemisestä obd-pistokkeen kautta. Olen kuullut että näissä ranskalaisista on hankaluuksia saada pistokkeen kautta mitään ulos. Kyseessä on 406 18 16v rarkku vm.200/2001.


HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 081
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #116 : 03.05.2009, 09:42:45 »
Renaultia on käsittääkseni pidetty varsin ongelmallisena ja U480-lukija kyllä tuosta tehtävästä selvisi Meganen tapauksessa moitteetta - eBaysta n. 30e postikuluineen 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 079
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #117 : 04.05.2009, 18:51:23 »
Kertokaapa millainen -tee-se-itse- mittari pitää tilata että selviää diaknostiikkavalon sammutuksesta ja perusselvityksen tekemisestä obd-pistokkeen kautta. Olen kuullut että näissä ranskalaisista on hankaluuksia saada pistokkeen kautta mitään ulos. Kyseessä on 406 18 16v rarkku vm.200/2001.

Onko autossa 16-napainen OBDII-pistoke vai vanhempi 30-napainen? OBDII tuli pakolliseksi vuodeksi 2001 bensa-autoihin ja tämän jälkeen moottorin perusvikakoodit saa millä tahansa OBDII-lukijalla. Vanhemmat Pösöt vaativat erityisesti Pösöä varten tehdyn vehkeen, tosin vikakoodit saa noista moottorivaloa vilkuttamalla, kun kytkee maahan oikean pinnin.

Kummassakin tapauksessa juuri Pösöä varten tehty vehje kertoo enemmän ja mahdollistaa erilaisia testejä.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

jma

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #118 : 04.05.2009, 20:49:06 »
Tässä mun mallissa on jo se 16 pinninen pistike. Vuosimalli on 2000/2001.
Tilasin kokeeksi ton VL-303 elektalta. Jospa se pelaa. Jos ei niin palautan ja vaihdan toiseen.

Jari_M

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #119 : 07.05.2009, 17:42:17 »
Ainakaan tällainen V-Checker OBD2 reader ei toiminut faijan 406 ST 2.0 -00 (-99) pösössä. Ei tullut minään yllätyksenä, onhan se jo nähty että tämän ikäiset pösöt ovat vähän hankalia omatoimiselle vikakoodien lukijalle.