EOBD:n mukainen keyword protokolla ei sisällä valmistajakohtaisia laajennuksia, kyse on siitä mitä pidejä ohjain tukee ja mitä ei. Vuosituhannen vaihteen autoissa (EOBD tuli pakolliseksi vasta vuonna 2001) homma ei ole välttämättä niin triviaalia.
esim. eräs 2000 mallin HDI auto vastaa ainoastaan ISO9141-2 kyselyyn, mutta palauttaa vasteet ISO14230 mukaisesti. Vastine sisältää standardin mukaisena optiona viestin pituuden kertovan tavun.
Peugeoteissa...
Alla oleva erityisesti IAW 48P.30 ohjaimelle.
- ilmeisesti käyttää KW2025 'keyword' protokollaa.
- Initialisointi pyyntö (0x10, 0x11) tehtävä K-linjaa pitkin.
KW2025 formaatti sisältää mooodi tavun, mahdollisesti viestin pituuden listätavu välitettävä kummassakin pyynnössä. Luonnollisesti myös headeri, kohde- ja lähde-osoitteilla välitettävä. Ajoitus on normaali 10400 baudin mukainen. Toiminnallinen 5 baudin initialisointi on käytössä vain OBD viesteille (siis pre OBDII). Kokeile lähettää 0xC2 0x33 0xF1 0x01 0x01 0xE8 tavujono 10400 baudilla.
Ohjaimen herätys on ajoitukseltaan tarkka eli 25 ms pulssisuhde 50/50 (eli 25 ms low, 25 ms high). Tätä voi kokeilla esim. lähettämällä 0xF0 tavun 200 baudilla. Lue vastaus sarjaliikennepuskurista, heitä se dev/nulliin ja siirry kommunikoimaan 10400, 8, N, 1 asetuksilla, setcommstaten jälkeen lähetä initti (eli 0x81 0x10 0x01 0x81 0x13) välittömästi.
Ohjaimen herätys pätee myös aiemmille 8F ja 16F sarjan ohjaimille.
Jos/kun olette lukeneet aiemmat aiheesta 'diagnosointi' kirjoittamani viestit niin merkitys tuolle 0x33 tavulle avautuu
Joitakin havaintoja...
97 mallin 406/V6 auto (Bosch Motronic...) moottorin ohjain vaikuttaisi kommunikoivan KWP75 protokollalla. Identifikaatio 0x21 (ReadDataByLocalID) ja 0x80 LocalID.
90-luvun alussa protokolla lienee ollut KWP71 (edelleen ainakin Bosch Motronic... MP3.1 sarja et al.)
www.obddiagnostics.com auttaa ymmärtämään ja tietty myös ISO14230-4 standardi (eli ns. EOBD) dokumentti.
Kyllähän kaikkien valmistajien ajoneuvoissa toimintoja on ns. 'lukkojen takana', mutta nämä toiminnot ovat jotain muuta kuin EOBD pid arvojen lukemiseen liittyviä.
Edelleen saman ohjainlaite valmistajan (Bosch, Magneti Marelli et. al.) eri autovalmistajille (BMW, PSA, VW et. al.) toimitetuissa ohjaimissa käytetään pääsääntöisesti autovalmistajan haluamia keyword protokollia.