Kirjoittaja Aihe: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit  (Luettu 51357 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugimiäs

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #45 : 05.02.2008, 19:38:21 »
Tässä vanhassa liittimessä on tosiaan nastat 2,4,5,6,7,10,14,15,16 olemassa, mutta tarvitsee vielä selvittää mitkä noista ovat oikeen kytkettyinä. Eihän sitä kaikkea aina huomaa kysyä  ;D

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 242
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #46 : 01.04.2008, 00:36:51 »
Sain vihdoin AGV4500 testerin, ominaisuuksiltaan vastaa OBD-Diag 4000 adapteria mutta lisä optiona toimii myös handheld tilassa. Itse olen testannut laitetta nyt 98 malliseen 1,8 8v 406..ei toimi, 00 malliseen 2.0 EW 406..ei toimi sekä 03 malliseen 2.0 EW 406..toimii, myös reaaliaikaiset anturitiedot näkyvät. Nämä testit siis handheld tilassa, tietokoneeseen liitettynä olen kokeillut laitetta tuohon vanhimpaan eli 98 malliseen ja en saanut yhteyttä.
Käyttöautot: 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’, Jaguar I-Pace EV400 21’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01', 508 RXH HYbrid 4 17’
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

405Gli

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #47 : 14.05.2008, 18:41:39 »
Tulipa taas pitkästä aikaa leikittyä hetki ElmoScanilla.

Tosiassa tarkotus oli tutkia,että eihän vaan muutaman viikon takainen ABS-varoitusvalon hetkellinen syttyminen kuoppaan ajettaessa tehnyt autoon mitään vikakoodia, josta katsastusmies ei tykkää ::)

Ei löytynyt vikakoodeja, mutta ohjelmassa olevaa OBD-osatestiä ja OBD-katsastusraporttia tutkiessa ilme oli aika lailla ???

Varmaan joku palstalainen on käyttänyt sellaista autoa katsastuksessa, jolle tehdään OBD-testi.
Antavatko ne sieltä OBD-testistä mitään kirjallista mukaan, eli tulostavatko raporttia?
Olisi kiinnostavaa nähdä sellainen raportti.

Elmoscanin OBD-katsastusraportti sanoo, että toisioilmajärjestelmää ei testattu, ja siitä johtuen tulos: testi hylätty :o

Vielä kun tietäisi, mitä tuo toisioilmajärjestelmän testaus tarkoittaa?

Entä mistä hitosta auto voi tietää ilmastoinnin kylmäaineen määrän?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Benkku

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #48 : 15.05.2008, 05:14:41 »
Toisio-ilmajärjestelmä on käytännössä ilmapumppu, jolla ilmaa pumpataan pakosarjaan eli pakokaasua dilutoidaan (siis järjestelmä päästöjen laimentamiseksi).

Autossasi ei välttämättä edes ole kyseistä systeemiä.

antsu

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #49 : 16.05.2008, 15:52:51 »

Autossasi ei välttämättä edes ole kyseistä systeemiä.

Ainakin meikäläisen 2002 mallisessa EW-koneisessa laitteessa on jälki-ilmapumppu. Se hajosi melkein heti ostettuani auton 8)

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 513
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #50 : 16.05.2008, 16:49:52 »
Toisio-ilmajärjestelmä on käytännössä ilmapumppu, jolla ilmaa pumpataan pakosarjaan eli pakokaasua dilutoidaan (siis järjestelmä päästöjen laimentamiseksi).

Mikä tarkoitus tällaisella laimennusjärjestelmällä on? Pakokaasuthan laimenevat joka tapauksessa sekoittuessaan ilmaan.
Onko tarkoitus vain saada pakokaasujen mittaustulos paremmaksi?

antsu

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #51 : 16.05.2008, 19:54:20 »
Arvataan, että kuumaan kaasuun sekoitettu ilma vähentää joitakin haitallisia ainesosia. Esim. häkä voisi palaa pois jo ennen katalysaattoria.

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 256
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #52 : 16.05.2008, 20:24:39 »
EW12J4-moottorin ensiesittelyssä (v. 2000) ilmapumpun sanottiin pumppaavan lisäilmaa pakosarjaan muutamia kymmeniä sekunteja kylmäkäynnistyksen jälkeen, jolloin tapahtuva pakokaasujen jälkipoltto lämmittää katalysaattorin nopeammin oikeaan toimintalämpötilaan (käännetty vapaasti ruotsalaiselta Peugeot-sivustolta saadusta esitteestä).
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

radiaani

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #53 : 08.07.2008, 16:46:54 »
307 on ollut alusta asti VAN/CAN järjestelmällä. Tämä muuttui muutama kuukausi ennen faceliftiä FullCaniksi. Eroittaa helpoimmin avaimista: Van/Can = perinteinen avain. Ennen faceliftiä mutta FullCan = Stilettiavain. Facelift = aina FullCan/stilettiavain.

Auto: 307 SW 2.0 HDI -03, FAP+ESP (VF33HRHSB***) ja avain on mallia perinteinen.

Nostetaanpa tätä aihetta 307:n testaamisesta. Ostin ebaystä ELM327 pohjaisen USB-liitäntäisen testerin, joka ei onnistu kommunikoimaan auton kanssa, vaan Scantool-ohjelma valittaa 'Protocol not found'. Onkohan joitakin jippoja mitä voisi kokeilla testerin saamiseksi toimimaan vai eikö se vain toimi autossani?

'Anti-pollution fault' on ilmestynyt näyttöön, ja auto meni vikatilaankin (max 2700 rpm). Vikatilasta pääsi pois irrottamalla ilmamääräanturin johdon. Testerillä olisi kiva katsoa, mikä on vialla.

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 147
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #54 : 08.07.2008, 19:17:06 »
Ostin ebaystä ELM327 pohjaisen USB-liitäntäisen testerin, joka ei onnistu kommunikoimaan auton kanssa, vaan Scantool-ohjelma valittaa 'Protocol not found'. Onkohan joitakin jippoja mitä voisi kokeilla testerin saamiseksi toimimaan vai eikö se vain toimi autossani?

Onko sinulla uusin versio Scantoolista (uusin on 1.14)?  Noiden eBayn lukijoiden mukana näyttää tulevan vanhoja versioita.

mrek

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #55 : 16.07.2008, 15:25:09 »
406 2.0 bensa vm. 2000
206 1.4 bensa vm. 2005

Moi!

Olisi jo ehkä kannattavaa hankkia laite, kun noita pösöjä on jo kaksikin perheessä...

Kysyisin onnistuuko jommalla kummalla laitteella lukea molemmista vikakoodit?

E-Skanneri VL-303 vai Auto Scanner CAS804?

http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=149_135&products_id=870

"Jos autosi käyttää CAN-väylää, suosittelemme valitsemaan Auto Scanner CAS804:n."

Olisiko Pirkanmaalla kiinnostusta hankkia laitetta vaikkapa kimppaan?

esal

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #56 : 21.07.2008, 11:52:13 »
Auto: 307 SW 2.0 HDI -03, FAP+ESP (VF33HRHSB***) ja avain on mallia perinteinen.

Nostetaanpa tätä aihetta 307:n testaamisesta. Ostin ebaystä ELM327 pohjaisen USB-liitäntäisen testerin, joka ei onnistu kommunikoimaan auton kanssa, vaan Scantool-ohjelma valittaa 'Protocol not found'. Onkohan joitakin jippoja mitä voisi kokeilla testerin saamiseksi toimimaan vai eikö se vain toimi autossani?

'Anti-pollution fault' on ilmestynyt näyttöön, ja auto meni vikatilaankin (max 2700 rpm). Vikatilasta pääsi pois irrottamalla ilmamääräanturin johdon. Testerillä olisi kiva katsoa, mikä on vialla.


Minulla tismalleen sama vuosimallia myöten. Olen kokeillut diag 4000 adapterin ja Diamexin vastaavan ja kumpikaan ei löydä protocollaa. Oli aikeissa kokeilla vielä aitoa elm adapteria mutta nyt näyttää kyllä siltä että unohdan koko homman. Netissä olevissa "toimivuus listoissa" 307 kyllä toimii, mutta ei yhdessäkään tehokkaammassa dieselissä? Ohjelmaa vaihtamalla tuo ongelma ei mihinkään poistu jos nykyisetkin käy kaikki vaihtoehdot läpi (MoDiag). Ensin täytyy löytyä protocolla vasta sitten päästään eteenpäin joka on ohjelmasta kiinni.

405Gli

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #57 : 22.07.2008, 12:03:56 »
sellanen vielä että missä tossa 00vm FL 2.2 sportissa mahtaa se kyseinen obd2 liitin sijaita? koittanu ettii vaikka mistä mutta ei kyllä osu silmää. :-\ viikonloppuna sytty toi check engine-valo ja mietin että voisko se johtua siitä kun pakoputki vuotaa pakosarjasta tai voisko se olla siitä että toi nopeusmittarin anturi on alkanut välillä temppuilemaan? eli välillä ajaessa nopeus tippuu 0 ja sit se taas herää henkii ihanku ei mitää.
Nyt en löydä kuvaa, josta liittimen paikka selviäisi suoraan, mutta kun katsot ratin vasemmalla puolella olevan valojen sähköisen korkeussäädön säätimestä oikealle päin, näet noin, pauttiarallaa 8x4 cm kokoisen peitelevyn, jonka yläreunassa(muistaakseni ::)) näkyy pieni hahlo. Sinne hahloon sopiva työkalu tyrkkäämällä(pieni meisseli tms.) peitelevy irtoaa ja obd-liitin tulee näkyviin.

Ja edelliseen kysymykseesi, ainakin vm.2000 2-litran bensakoneessa oli vain yksi lambda.

markus_2

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #58 : 22.07.2008, 12:19:53 »
Nyt en löydä kuvaa, josta liittimen paikka selviäisi suoraan, mutta kun katsot ratin vasemmalla puolella olevan valojen sähköisen korkeussäädön säätimestä oikealle päin, näet noin, pauttiarallaa 8x4 cm kokoisen peitelevyn, jonka yläreunassa(muistaakseni ::)) näkyy pieni hahlo. Sinne hahloon sopiva työkalu tyrkkäämällä(pieni meisseli tms.) peitelevy irtoaa ja obd-liitin tulee näkyviin.

Ja edelliseen kysymykseesi, ainakin vm.2000 2-litran bensakoneessa oli vain yksi lambda.

Löysin kyseinen liittimen ja siinä oli nastat 1,3,4,5,6,7,11,12,13,15,16 eli vissiin se 9141-2 protokolla ainakin vörkkii? Elekmalla on tollanen ELM327 adapteri jonka ajattelin tilata. Onko kokemuksia?

Pakoputkessa toinen anturi on itse katissa kiinni ja toinen anturi on heti joustoputken jälkeen.

405Gli

  • Vieras
Vs: Vikakoodinlukijat, diagnostiikkaohjelmat ja OBD-kaapelit
« Vastaus #59 : 22.07.2008, 14:15:32 »
Pakoputkessa toinen anturi on itse katissa kiinni ja toinen anturi on heti joustoputken jälkeen.
No niinhän tuo räjäytyskuvien mukaan näyttää olevan. Kommenttini koski siis vain 2-litraista konetta.
By the way, mielenkiintoisen näköinen käärmeenpesä tuo EW12J4-koneen pakosarja ;D