Kun nuo matalaviskositeettiset öljyt tuli esille, niin katselin vähän, mitä tietoa niistä löytyy.
Viskositeettiluokkaa SAE 15 ei ole olemassa (W15 toki on), mutta SAE on jonkin aikaa sitten julkaissut SAE 16-luokan. Vanhemman SAE 20-luokan viskositeettirajoja on kavennettu alapäästä 5,6 cSt --> 6,9 sCt vastaamaan laajuudeltaan paremmin muita SAE-luokkia, ja koska nykyiset SAE 20 öljyt ei juuri ole olleet kuitenkaan tuolla alarajalla. Nyt SAE 20 on siis 6,9-9,3 cSt (100 C) ja HTHS minimi 2,6 mPas.
SAE 15-luokkaa ei tehty, sillä kuluttajat voisivat sekoittaa sen W15-luokitukseen. SAE 16 jälkeen tulevat alemmat viskositeettiluokat menevät sitten tätä SAE 16 vastaavasti neljän numeron portain (20-16-12-8-4), ja SAE 12 ja 8 taitavat olla jo tuloillaan. Nämä uudet luokat 16 alkaen menevät 100 C viskositeelitaan limittäin naapuriluokkien kanssa.
SAE 16 rajat on 100 C:n lämpötilassa 6,1-8,2 mm2/s ja HTHS-minimiarvo on 2,3 mPas.
http://www.oilspecifications.org/articles/sae-16-viscosity-grade.phpSAE 12 HTHS on min. 2,0 mPas ja SAE 8 on min 1,7 mPas.
Specifications for a new viscosity grade, SAE 16, will be published in a revision to “SAE J300: Engine Oil Viscosity Classification” on April 2, 2013.
"By choosing to call the new viscosity grade SAE 16, we established a precedent for future grades, counting down by fours instead of fives: SAE 12, SAE 8, SAE 4."
“In the past, an SAE 20 oil’s kinematic viscosity, measured at 100°C (212°F) was 5.6 cSt (centistokes) to less than 9.3 cSt,"...Therefore, the minimum kinematic viscosity was increased to 6.9 cSt to bring the range of SAE 20 in line with that of the higher-viscosity grades.”
http://articles.sae.org/11945/This revision begins the process of extending the SAE Engine Oil Viscosity Classification system to lower high-temperature high-shear-rate (HTHS) viscosities by adding a new high-temperature viscosity grade – SAE 16 (>2.3 mPa s HTHS) – to SAE J300.
http://standards.sae.org/j300_201304/This revision continues the process of extending the SAE Engine Oil Viscosity Classification system to lower high-temperature high-shear-rate (HTHS) viscosities by adding two new high-temperature viscosity grades – SAE 12 and SAE 8 – to SAE J300 with minimum HTHS viscosities of 2.0 and 1.7 mPas respectively.
The 100°C kinematic viscosity (KV100) ranges of the new viscosity grades overlap to provide adequate formulating space for these grades.
http://standards.sae.org/j300_201501/