Kirjoittaja Aihe: Moottoriöljyt - Peugeot  (Luettu 33339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 247
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #45 : 17.09.2015, 08:50:39 »
Melkeinpä väitän että kyseessä on painovihre. Meillä buusban kanssa on muut lähteet kuin mainosmiesten.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 159
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #46 : 17.09.2015, 20:46:47 »
Niin painovirheeksi minäkin tuota luulisin. Tosiaan muistan nyt itsekin ton lukeneeni, mutta en siihen sen enempää kiinnittänyt huomiota.
Onhan se selvä että tuohon ollaan menossa, mutta minulla se käsitys että vasta euro7 moottoreissa.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot e-2008 -23 / Peugeot 406 Coupe V6 -01

Ex PSA: Peugeot 108 e-vti 68 -16, Peugeot 206 GTI -00, Peugeot 2008 VTI 82 -13, Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18, Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15, Peugeot 207 SW VTI 120 -08, Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 247
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #47 : 17.09.2015, 21:33:55 »
Euro 7 bensakoneissa tulee hiukkaslokkujen myötä 0w-16 öljyt.

Benkku

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #48 : 18.09.2015, 00:55:27 »
Melkeinpä väitän että kyseessä on painovihre. Meillä buusban kanssa on muut lähteet kuin mainosmiesten.

Väittäisin ettei ihan ole 'mainosmiesten taholta. Vaikuttaa ainakin siltä että tyypitys on tehty käyttäen ohutta pienikitkaista öljyä - katso buusban laittama 130 THP moottorin pdf linkki.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 226
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #49 : 23.09.2015, 01:41:01 »
Kun nuo matalaviskositeettiset öljyt tuli esille, niin katselin vähän, mitä tietoa niistä löytyy.

Viskositeettiluokkaa SAE 15 ei ole olemassa (W15 toki on), mutta SAE on jonkin aikaa sitten julkaissut SAE 16-luokan. Vanhemman SAE 20-luokan viskositeettirajoja on kavennettu alapäästä 5,6 cSt --> 6,9 sCt vastaamaan laajuudeltaan paremmin muita SAE-luokkia, ja koska nykyiset SAE 20 öljyt ei juuri ole olleet kuitenkaan tuolla alarajalla. Nyt SAE 20 on siis 6,9-9,3 cSt (100 C) ja HTHS minimi 2,6 mPas.

SAE 15-luokkaa ei tehty, sillä kuluttajat voisivat sekoittaa sen W15-luokitukseen. SAE 16 jälkeen tulevat alemmat viskositeettiluokat menevät sitten tätä SAE 16 vastaavasti neljän numeron portain (20-16-12-8-4), ja SAE 12 ja 8 taitavat olla jo tuloillaan. Nämä uudet luokat 16 alkaen menevät 100 C viskositeelitaan limittäin naapuriluokkien kanssa.

SAE 16 rajat on 100 C:n lämpötilassa 6,1-8,2 mm2/s ja HTHS-minimiarvo on 2,3 mPas.
http://www.oilspecifications.org/articles/sae-16-viscosity-grade.php

SAE 12 HTHS on min. 2,0 mPas ja SAE 8 on min 1,7 mPas.

Lainaus
Specifications for a new viscosity grade, SAE 16, will be published in a revision to “SAE J300: Engine Oil Viscosity Classification” on April 2, 2013.

"By choosing to call the new viscosity grade SAE 16, we established a precedent for future grades, counting down by fours instead of fives: SAE 12, SAE 8, SAE 4."

 “In the past, an SAE 20 oil’s kinematic viscosity, measured at 100°C (212°F) was 5.6 cSt (centistokes) to less than 9.3 cSt,"...Therefore, the minimum kinematic viscosity was increased to 6.9 cSt to bring the range of SAE 20 in line with that of the higher-viscosity grades.”
http://articles.sae.org/11945/

Lainaus
This revision begins the process of extending the SAE Engine Oil Viscosity Classification system to lower high-temperature high-shear-rate (HTHS) viscosities by adding a new high-temperature viscosity grade – SAE 16 (>2.3 mPa s HTHS) – to SAE J300.
http://standards.sae.org/j300_201304/

Lainaus
This revision continues the process of extending the SAE Engine Oil Viscosity Classification system to lower high-temperature high-shear-rate (HTHS) viscosities by adding two new high-temperature viscosity grades – SAE 12 and SAE 8 – to SAE J300 with minimum HTHS viscosities of 2.0 and 1.7 mPas respectively.

The 100°C kinematic viscosity (KV100) ranges of the new viscosity grades overlap to provide adequate formulating space for these grades.
http://standards.sae.org/j300_201501/

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 865
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #50 : 23.09.2015, 12:14:08 »
Kysyin tätä 0W-15 öljyasiaa maahantuojalta ja vastaus oli sama kuin Buusban täällä jo mainitsema. Kysyin lisäksi myös Peugeotilta Ranskasta ja yllätykseksi sain myös vastauksen. Maahantuojan antama tieto on oikea ja pahoittelivat esitteissä, markkinointimateriaalissa ja tiedotteissa systemaattisesti esiintyvää virhettä ja antoivat ymmärtää tekevänsä tämän suhteen korjaavia toimenpiteitä.

Nyt kun tuo VW:n päästöskandaali on tapetilla, niin tuli mieleen, että onkos tässä Peugeotin huijaus. Onko auto tyypitelty ohuemmiksi öljyillä, kenties tehty päästömittaukset ohuemmilla öljyillä ja sitten tosipaikan tullen kuitenkin käytetään paksumpaa öljyä. Kunhan tässä vaan pohdin ja Benkun kirjoituksessa tuossa edellä on ymmärtääkseni vastaavaa pohdintaa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #51 : 02.10.2015, 23:45:42 »
Auto: 2013 308 SW 1,6 e-HDi 115 Style Sportium (DV6C, 9HD, 84 kW, DAM 13266/05.03.2013).

Auton huoltokirja kertoo, että Peugeot suosittelee käytettäväksi seuraavia moottoriöljyjä "hiukkassuodattimen parhaan toiminnan takaamiseksi":

- Total Quartz Ineo First 0W-30 (PSA B71 2312, ACEA C1 ja C2) (PDF)
- Total Activa/Quartz Ineo ECS 5W-30 (B71 2290, ACEA C2) (PDF)
- Muut vastaavat normien PSA B71 2312 tai B71 2290 mukaiset vastaavat öljyt. Erikseen mainitaan, että vain öljynvaihtojen välinen nestetäydennys on sallittua ACEA-normien C2 tai C3 mukaisilla öljyillä.

...

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 (PSA B71 2290, ACEA C2 ja C3), 9,98 e/l
http://www.motonet.fi/fi/tuote/595064/Mobil-1-ESP-Formula-5W30-4l
http://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/esp-formula-5w-30.aspx?tabs=luokitukset#tabs

Ainakin tällä kertaa ko. autoon laitettiin yllä mainittua Mobilin öljyä. Ehkä jatkossa tilaan ulkomailta Totalin öljyä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #52 : 03.10.2015, 06:45:33 »
Ainakin tällä kertaa ko. autoon laitettiin yllä mainittua Mobilin öljyä. Ehkä jatkossa tilaan ulkomailta Totalin öljyä.

Koitin tässä hiljattain saada tarjouksia tuolla B712312 hyväksynnällä olevasta öljystä, jäin vähän sellanen olo ettei tarvikeliikkeet halua tehdä kauppaa lainkaan, saati kilpailla, myös tarjouksen tekeminen pyydetystä tuotteesta oli varsin hankala rasti. Vaikka selvästi pyysin tarjouksen tuotteesta joka on hyväksynnän mukainen, sain tarjouksia myös muista tuotteista koska se kuulemma "soveltuu myös autoon". Jotain Mobilin 3000 öljyä olisi haluttu myydä hintaan yli 15 €/litra, Castrol joku 5w30 öljy oli 13 €/l ja Total ineo first hinta oli noin 12 €/litra jos ostaa vähintään kolme kannua.

Saksasta tilattuna kolme kannua Total ineo first 0w30 öljyä, jää litrahinnaksi rahteineen päivineen vähän päälle 9 €/l, jos tilaisi 10 kannua olisi hinta 8 €/l.
http://oel-shop.eshop.t-online.de/TOTAL-quartz-Ineo-First-0W-30-Motorenoel-/-Motoroel-5-ltr-fuer-Peugeot-Citroen

Ei se tuo Saksalainenkaan firma öljyä tappiolla myy.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2015, 08:52:47 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #53 : 03.10.2015, 12:24:21 »
Voisi vaikka Motonetille ehdottaa, että ottaisivat nuo Peugeoteihin sopivat Total-öljyt valikoimaansa (sen vaihteistoöljyn rinnalle).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #54 : 06.10.2015, 20:10:06 »
Autoni moottoriin (XU10J2TE) on huoltokirjan mukaan laitettu pitkään (aina? en muista) Mobil 3000 -öljyt. Päätin lukaista tätä säiettä, josko tästä viisastuisi, sillä öljynvaihto on edessä. En viisastunut :)

Lähestytään vähän eri kantilta. Riittääkö että moottoriöljy täyttää ne laatu- ja viskositeettivaatimukset, jotka käyttöohjekirjassa on lueteltu? Jos laatuvaatimuksen täyttäviä öljyjä vertaillaan, niin viilataanko siinä pilkkua, kun niitä laitetaan paremmuusjärjestykseen? Tyyliin, parhaalla öljyllä moottori käy ja kukkuu 600 000 km ja huonoimmalla 590 000 km? Meneekö 20 vuotta vanhaa tekniikkaa olevassa myllyssä kalliit öljyt aivan hukkaan?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #55 : 06.10.2015, 21:03:48 »
Ei tätä ketjua lukemalla viisastu. Kyllä ne vaatimukset täyttävän öljyn ominaisuudet riittää, merkin valitset oman maun mukaan, muu on hifistelyä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #56 : 06.10.2015, 23:04:57 »
Ei tätä ketjua lukemalla viisastu. Kyllä ne vaatimukset täyttävän öljyn ominaisuudet riittää, merkin valitset oman maun mukaan, muu on hifistelyä.

 ;D

********

Katson siis ohjekirjasta laadun ja marssin kauppaan.....ja saatan lähteä sieltä se sama Mobil 3000 kainalossa  :)
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #57 : 07.10.2015, 02:23:22 »
Autoni moottoriin (XU10J2TE) on huoltokirjan mukaan laitettu pitkään (aina? en muista) Mobil 3000 -öljyt. Päätin lukaista tätä säiettä, josko tästä viisastuisi, sillä öljynvaihto on edessä. En viisastunut :)

Lähestytään vähän eri kantilta. Riittääkö että moottoriöljy täyttää ne laatu- ja viskositeettivaatimukset, jotka käyttöohjekirjassa on lueteltu? Jos laatuvaatimuksen täyttäviä öljyjä vertaillaan, niin viilataanko siinä pilkkua, kun niitä laitetaan paremmuusjärjestykseen? Tyyliin, parhaalla öljyllä moottori käy ja kukkuu 600 000 km ja huonoimmalla 590 000 km? Meneekö 20 vuotta vanhaa tekniikkaa olevassa myllyssä kalliit öljyt aivan hukkaan?

Esim. Mobil 1 5W-50 lienee tuohonkin moottoriin hyvä valinta, eikä edes maksa liikaa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 98
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #58 : 07.10.2015, 07:36:06 »
Autoni moottoriin (XU10J2TE) on huoltokirjan mukaan laitettu pitkään (aina? en muista) Mobil 3000 -öljyt. Päätin lukaista tätä säiettä, josko tästä viisastuisi, sillä öljynvaihto on edessä. En viisastunut :)

Lähestytään vähän eri kantilta. Riittääkö että moottoriöljy täyttää ne laatu- ja viskositeettivaatimukset, jotka käyttöohjekirjassa on lueteltu? Jos laatuvaatimuksen täyttäviä öljyjä vertaillaan, niin viilataanko siinä pilkkua, kun niitä laitetaan paremmuusjärjestykseen? Tyyliin, parhaalla öljyllä moottori käy ja kukkuu 600 000 km ja huonoimmalla 590 000 km? Meneekö 20 vuotta vanhaa tekniikkaa olevassa myllyssä kalliit öljyt aivan hukkaan?

Mene öljynvalmistajan sivuille kuten esim Mobil ja sieltä löytyy öljyn valitsin jonne naputtelet sun auton rek nron. Valitsin antaa öljyt mitkä passaa sun autoon.

JS

  • Vieras
Vs: Moottoriöljyt - Peugeot
« Vastaus #59 : 07.10.2015, 08:28:04 »
Juuri tuo Mobil kertoo minun autooni väärän vaihdelaatikon, eli myös väärän vaihteistoöljyn.