Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Puretech-moottoreista  (Luettu 57186 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #15 : 28.02.2017, 21:50:49 »
Huolto-ohjelman mukaan puretechin tulppien vaihtoväli on 50 tkm/4-v
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #16 : 28.02.2017, 21:59:37 »
Minulla antoi Service Box auton tiedoilla 45tkm/4v. Tarkistin vielä erikseen, mutten saa tähän kuvaa liitettyä.
Edit: 5tkm sinne tänne, ylimatkaa olivat joka tapauksessa ja aivan loppu.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #17 : 28.02.2017, 22:26:29 »
Ei kai se vapari nyt kuitekaan ole puretech vaan ehkä vti?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 865
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #18 : 28.02.2017, 22:28:39 »
Kyllä niissä Puretech on lukenut jo jonkin aikaa takaluukussa, vaikka VTi 82:sta olisikin kyse.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #19 : 28.02.2017, 23:04:08 »
Vapari tai ahdettu, on minulle annettu ymmärtää, että kolmepyttyiset on samaa puretch-sarjaa vaparin VTi-leimasta huolimatta.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #20 : 04.03.2017, 07:45:03 »
Onkohan puretech-moottorilla varustettua autoa  ollut minkään autolehden kestotestissä  missä moottori puretaan atomeiksi testin jälkeen.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 271
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #21 : 04.03.2017, 07:51:55 »
Tekniikan maailman 60 tuhannen kestotesti ja moottorin purku.  Oli aikoinasn juttua tästä foorumilla myös.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #22 : 04.03.2017, 08:11:24 »
Onkohan puretech-moottorilla varustettua autoa  ollut minkään autolehden kestotestissä  missä moottori puretaan atomeiksi testin jälkeen.

Ainakin tällainen löytyy:

https://tekniikanmaailma.fi/testit/kayttotesti-peugeot-308-sw-allure-puretech-130/

Lainaus
Moottori

Nelisylinteriseen moottoriin verrattuna kolmisylinterisessä työtahdit ovat harvemmassa, ja siksi kampiakseli on alttiimpi vääntövärähtelyille. Niitä vaimennetaan esimerkiksi tasapainotusakselilla ja hihnapyörän vaimennuselementillä.

Moottorin purussa huomio kiinnittyi aluksi heikossa kunnossa olevaan apulaitteiden moniurahihnaan. Sen sisäpinta oli täynnä halkeamia, mutta runkorakenne ja siten toimivuus olivat kunnossa.

Nokka-akselin laakeripukkien pienet naarmut eivät olleet niin merkittäviä, että öljykalvo häiriintyisi. Muuta huomautettavaa ei moottorista löytynyt.

Auto täristi lievästi liikkeellelähdöissä, ja ajoittain kytkimen nostoa säesti vonkaisu. Kaksimassavauhtipyörän kunto tarkastettiin autonvalmistajan ohjeiden mukaisesti. Kunto osoittautui moitteettomaksi, joten tärinä ja ääni eivät johtuneet liian löysistä vauhtipyörän jousista tai muista vaurioista.

Voimansiirrossa ei esiintynyt testin aikana muuta moitittavaa, joten sen kuntoon emme moottorin purkamisen yhteydessä keskittyneet.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 98
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #23 : 07.06.2017, 06:27:14 »
Onkohan tästä moottorista tullut joku uusi kehitysversio joka on kehittynyt hieman väärään suuntaan mitä tulee moottorin kestävyyteen? Onko puretech moottorin kehitysversiolle joku spesiaali tunniste kuten volkkareissa on nämä 3 kirjaimen yhdistelmät (volkkarilla löytyy vaikkapa TDI:lle esim löytyy ATJ, AJM jne)? Tai sulla on vaan sattunu se kuuluisa maanantaikappale alle.

Mutta aloittajana olisin huoleti, ei ole tosiaan aiemmin kuultu puretechin laukeamisista paitsi tuo Late on kuullut mutta se ei kerro siitä sen enempää joten tiedä nyt siitäkään sitten. Kyllä meikäläinen ainakin uskaltaisi puretechin ostaa mutta en TSI tai THP tai TDI. Ja en puhu pösölasien läpi kun ei ole sitä pösöäkään enää ;) Mutta seuraava auton hankinta on aina mielessä, eli pitää roikkua täällä ja seurailla juurikin näitä puretech kokemuksia ja eipä niistä tosiaan mitään ikävää ole kuulunut ennen kuin nyt. Mutta tästä en olisi vielä huolissani, kun ihan uus moottori hajosi kun se "ajettiin kaupasta ulos", täytyy olla jokin maantaikappale tai tosiaan on vaihtunut jotain heikompaa osaa uusiin moottoreihin. Eli saa nähdä alkaako näitä pommeja nyt tulemaan vai jääkö tämä ainoaksi?
« Viimeksi muokattu: 07.06.2017, 06:32:41 kirjoittanut tane »

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 148
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #24 : 07.06.2017, 07:28:14 »
Riittää että yksi uusi asentaja tekee linjalla virheen. Näitähän jossain vaiheessa kutsuttiin jotain kymmeniä takaisin kun uudet asentajat (myyntimäärät pääsi yllättämään) eivät olleet ymmärtäneet ohjeita tms oikein ja koonneet moottorit väärin. Onneksi silloin tällainen syy, eikä konstruktiovirhe.

Samuk

  • Vieras
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #25 : 08.06.2017, 13:28:16 »
Voin infota, mutta tuskin tulee juurikaan tiedotettavaa. Konetta ei avata Suomessa, joten tuskin alkavat arvailemaan mikä koneessa on vikana. Ainakaan huollon mukaan heille ei oltu kerrottu mitään syytä rikkoutumiselle tehtaan puolelta.

Ok, ja jos ei mitään infoa myöhemmin vian syystä tule, niin kerro toki, että miten auto on muuten oli toiminut tuon 0-21000kilometrin ajan? Eli oliko jotain nykimistä, pykimistä, tehohävikkiä, savuttamista, öljyn syöntiä? Tutkittiinki autoa aiemmin jonkun oireen takia? Tämä kiinnostaa meitä kaikkia.

Vaiko ihan vain täysin ennakko oireita sanoi motarivauhdissa poksista???

Tuskin kuitenkaan uuden evoluutiomaisen tasapainoakselin viasta /sen pettämisestä on kyse jos keskimmäinen pytty pettää...

Pytty kohtaiselta Materiaalivialta tai edellä mainitusta asentajan kämmiltä tuo tuoksahtaa, jos tämä tarina on tosi.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2017, 13:32:10 kirjoittanut Samuk »

308

  • Vieras
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #26 : 08.06.2017, 13:36:25 »
Eiköhän ne tasapainoakselin ongelmat korjattu jo. Vapareissa noita oli jonkin verran, ainakin ulkomaisista luettuna. Omassa vm2014 ei ollut mitään vikaa, ylimääräisiä ääniä tai öljynsyöntiä 60000km aikana.

Samuk

  • Vieras
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #27 : 08.06.2017, 13:42:09 »
Ok, kiitos, selvennystä hieman pyydän: eli siis omasi toimi moitteetta tuohon 60000km asti ennen kuin hajosi vai siis toimi sen koko ajan moitteetta kun auton omistit tuohon 60000km asti?

308

  • Vieras
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #28 : 08.06.2017, 14:13:27 »
Vaihdoin moitteettomassa kunnossa toiseen kulkuvälineeseen. Ainoa vika autossa, oli foorumillakin huomioitu takapyörän laakerin ääntely.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #29 : 08.06.2017, 19:10:19 »
Mutta voin kuvitella että kyllä auton käyttäjät tai omistajat hyvin herkästi kaikista ongelmista täällä kertovat. Eihän siihen ole mitään salassapitovelvollisuutta?

Ei, pitää ymmärtää mitä eroa on jos kuluttajana kirjoittaa jotain kuin että joku jolla on pääsy ammattinsa, asemansa tai suhteiden kautta tietoihin, jotka luokitellaan vaikka nyt liikesalaisuuksiksi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.