Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Puretech-moottoreista  (Luettu 57189 kertaa)

1 Jäsen ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

josiban

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #45 : 10.05.2018, 15:33:00 »
2014, 308SW 130 Automaatti, ajettu 58tkm.  Jakohihna vaihdettu viime viikolla takuuseen murenemisen takia.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 269
  • ajossa: 407 Coupé, Boxer, iVTEC
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #46 : 10.05.2018, 16:32:20 »
Miksi ne hihnat murenee?

Onko öljyhuollossa laitettu asiakkaalle perus "tynnyrikamaa". Eikös noissa öljyssä kylpevissä ole tarkkaan määritetty öljyn specsit, mitä sinne saa laittaa ja mitä ei?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #47 : 10.05.2018, 16:36:02 »
Materiaali virhe hihnassa
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 176
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #48 : 10.05.2018, 16:40:52 »
Onko uusi remeli samanlainen vai onko muutoksia tehty ajan saatossa?
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #49 : 10.05.2018, 16:55:48 »
No siis käsittääkseni hihna on samanlainen, murenevat ovat kuulemma sellaisia joista on nyt juuri loppumassa takuu. Materiaalivirhe sinällään kertoo heti sen että käytännössä kaikki nuo murenevat korjataan takuuseen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

antsu

  • Vieras
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #50 : 10.05.2018, 18:33:41 »
Takavuosina varottiin kumin ja hiilivetyjen kohtaamista. Sitten kehiteltiin "kumilaatuja", joiden pitäisi sietää hiilivetyjä.

Onkohan tämä niitä kuuluisia "aivopieruja". En nimittäin oikein ymmärrä miksi hihnan pitää pyöriä kuuman ja kumille agressiivisen öljyn seassa. Varmaan siinä haettiin ikuista hammashihnaa, mutta nyt näyttää siltä, että vaihtoväli tulee muodostumaan samaksi kuin kuivan hihnankin kanssa. Vaihtotyö vaan on kalliimpi. Eikä tämä ole PSA-spesiaali.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #51 : 10.05.2018, 19:05:04 »
Niin, kumia siinä hihnassa on varmaan yhtä paljon kuin auton renkaissakin. Jakohihnoissa on ollut tuo öljyn parempi kesto jo 20- v. Rakenreella päästään pienempiin häviöihin ja vastuksiin, eikä ne kaikki hihnat murene, näitä on tehty vuodesta 2013 ja nyt murenemista esiintyy 2015 ja 2016 tehdyissä autoissa. Joku varmaan korjaa jos meni pahasti pieleen.

Sama juttu on näiden sytytystulppa vammaisten kanssa, meillä tehtaalla asennetut tulpat kesti 50 tkm, samoin kesti ekan puretechin tulpat. Jälkimmäisen auton 50 tkm huollossa laitetuilla tulpilla pääsi 13 tkm kunnes yksi hajosi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

antsu

  • Vieras
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #52 : 10.05.2018, 20:24:49 »
Vaikeaa on ymmärtää miten öljyä vatkaava hihna olisi vähähäviöisempi kuin ilman halki matkaava, mutta jos se on ollut valinnan perusteena, niin varmaan asia on tutkittu.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #53 : 10.05.2018, 21:00:31 »
Öööh, ei se hihna moottorin sisällä ui yhtään sen enempää öljyssä kuin kampiakselikaan, öljyn taso on jossain alempana.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 468
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #54 : 10.05.2018, 21:58:53 »
Öööh, ei se hihna moottorin sisällä ui yhtään sen enempää öljyssä kuin kampiakselikaan, öljyn taso on jossain alempana.
se hihnako pysyy öljyttömänä?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #55 : 11.05.2018, 05:21:12 »
Pysyykö kampiakseli? Onko kumpikaan upoksissa öljyssä? Ui = kylpee tai olla öljy voideltu / öljy sumussa
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 468
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #56 : 11.05.2018, 06:37:37 »
Ui = kylpee tai olla öljy voideltu / öljy sumussa
tarkoitatko tällä jotain?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

tmex

  • Vieras
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #57 : 11.05.2018, 07:01:23 »
Seuraava puretech versio on rakenteeltaan samanlainen, mutta jakohihna on korvattu ketjulla :)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #58 : 11.05.2018, 07:46:10 »
Tuo sama rakenne on ollut käytössä jo VT1 82 moottorissa, joka lienee tullut 208 malliin vuonna 2012. Jos tuossa rakenteessa nyt olisi joku erityisen suuri ongelma niin se nyt vaan olisi tullut esille jo aikaisemmin, ei vasta 2018 jolloin puhutaan erästä autoja joihin on asennettu jakohihna jossa on materiaali virhe. Joidenkin lienee vaikea ymmärtää sen etuja, mutta halu ymmärtää haittoja on sitäkin suurempi. Ymmärryksen puute ei pitäisi olla syy epäillä kaikkea, moni valmistaja käyttä nykyään ko rakennetta eikä se sinällään ole mikään ongelma.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #59 : 11.05.2018, 09:58:57 »
Onhan siinä luovuttu hydraulisesta venttiilien säädöstä! Ja hyvä niin jää pois ne nakutukset.