Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Puretech-moottoreista  (Luettu 57191 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #60 : 06.06.2018, 18:52:59 »
Nyt on mallistossa Vti 82 ja puretech 82! Mitähän eroa?

Apte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
  • lauman johtaja
Nykyinen: Peugeot 308 2022 1.2 puretech 130 automaatti
Ex: Peugeot 308 2016 1.2 puretech 130 automaatti
Ex: Peugeot 307 1.6 2003 manuaali

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 159
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #62 : 07.06.2018, 18:18:06 »
Nyt on mallistossa Vti 82 ja puretech 82! Mitähän eroa?

Toinen taitaa olla ns. euro 6.1 ja toinen 6.2 päästönormin kone. Turbokoneissa 6.2 on hiukkassuodatin.
Lisäksi polttoainekulutus mitataan eri normeilla.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot e-2008 -23 / Peugeot 406 Coupe V6 -01

Ex PSA: Peugeot 108 e-vti 68 -16, Peugeot 206 GTI -00, Peugeot 2008 VTI 82 -13, Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18, Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15, Peugeot 207 SW VTI 120 -08, Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 159
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #63 : 24.06.2018, 18:28:23 »
Tuo lienee ainoa keino imuventtiilien karsta ongelman poistamiseksi.

Nyt tässä on taidettu puhua kahdesta eri karstoittumisesta. Tulppien ja moottorin(imuventtiilien) karstoittuminen ovat eriasioita. Toki jos/kun tulppaan kertyy karstaa se rikkoo tulpan, mutta imuventtiileissä oleva karsta ei sitä mielestäni tee.
Tulpasta karstan saa pois kovalla ajolla, imuventtiileistä ei.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot e-2008 -23 / Peugeot 406 Coupe V6 -01

Ex PSA: Peugeot 108 e-vti 68 -16, Peugeot 206 GTI -00, Peugeot 2008 VTI 82 -13, Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18, Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15, Peugeot 207 SW VTI 120 -08, Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #64 : 24.06.2018, 22:13:07 »
Eikait tulppa karstoitu suoraruiskussa enempää kuin epäsuorassakaan vai? Imukanavat ovat tietenkin eri juttu.

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #65 : 25.06.2018, 00:53:55 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure (automaatti).

Olen joskus Puretechin alkuaikoina arvuutellut täällä foorumilla, Puretech 130, Autom. käyntilämpötiloja normiajossa, mutta vastauksia on tullut, että oikein ovat. Mielestäni esim. liian viileänä käyvä moottori olisikin juuri se herkästi karstoittuva kansiosiensa ( venttilit yms.) kohdalla. Itse käytän silloin-tällöin sporttimoodia edes jonkusen hetken, juurikin nostaakseni hetkeksi motin lämpötiloja. Toki vain harkiten ja kohtuudella.

--Ihmettelen myös noita tulppien hajoamisia, pure-myllyissä. Omaani pyysin huollossa aikoinaan n.25thk,n paikkeilla laittamaan IRIDIUM tulpat, joiden kestokyky lupailtu yli 100 thk,n paikkeille, NGK.
--Eräs asia myös kestävyyden kannalta tulpissa, on tietty tulpan juuri oikea lämpöarvo, sekä vähintään yhtä tärkeä, oikea kiristysmomentti siihen kanteen, EI YLIKIREÄLLE, joka myös rikkoo tulpan.
--Polttoaineena olen Pure-130 myllyssä poltellut ainoastaan Nesteen 98 okt. ( ei ole mainos ) Toist. ilman harmeja, mutta koputan nyrkillä nuppia, eli puuta. -Nyt mittarissa toist. hiukan yli 50 thk. Vaihtelevalla ajolla, myös paljolti vain kauppareissuja. Mahdoll. vaikeuksia ja helteitä odotellen.     
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph Herald. Kupla 1,2. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

-MH-

  • Vieras
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #66 : 27.06.2018, 20:48:39 »
Tuo lienee ainoa keino imuventtiilien karsta ongelman poistamiseksi.

Nyt tässä on taidettu puhua kahdesta eri karstoittumisesta. Tulppien ja moottorin(imuventtiilien) karstoittuminen ovat eriasioita. Toki jos/kun tulppaan kertyy karstaa se rikkoo tulpan, mutta imuventtiileissä oleva karsta ei sitä mielestäni tee.
Tulpasta karstan saa pois kovalla ajolla, imuventtiileistä ei.

Juttelin tuttavan kanssa asiasta, joka asentajana Peugeotin merkkihuollossa selitti asiaa. Ilmeisesti kova karstakökkö, joka on kuin kivi pääsee liikkeelle ja rikkoo fyysisesti tulpan. Todennäköisesti karsta irtoaa venttiilin varresta. Öljyä huohottuu imusarjasta ja kun siihen sekoittuu polttoaine, se karstoittuu venttiilinvarteen ja pääsee liikkeelle. Näihin on ilmeisesti tulossa laajennettua moottoritakuuta ongelmista johtuen.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2018, 21:06:21 kirjoittanut -MH- »

TGT

  • Vieras
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #67 : 01.07.2018, 00:35:50 »
Ettei kyseessä olisi vain LSPI ongelma.Rikkoo myös tulppia ja jossain merkeissä myös mäntiä.
Google kertoo lisää.

antsu

  • Vieras
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #68 : 01.07.2018, 10:00:01 »
LSPI eli nakutus. Ennenaikainen räjähdyksenomainen palotapahtuma.

Jos palotilassa on hehkuva karstakikkare ja autoa ajetaan voimakkaasti kuormittaen pienillä kierroksilla (=taloudellisesti 8)), on nakutus mahdollista. Vanhoissa moottoreissa sen kuuli selvästi, mutta en ole nakutusta kuullut sitten Skodan myytyäni 25 vuotta sitten.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 349
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #69 : 01.07.2018, 10:50:07 »
LSPI ja "nakutus" ovat hieman eri asioita ja suomen kielisistä termeistä voi asian nopeasti ymmärtää väärin. Mutta jos ongelma Puretech:ssä johtuu LSPI:stä niin asia taitaa ollakin hieman ongelmallisempi ratkaista, toisaalta joidenkin lähteiden mukaan jopa öljyn(merkin) vaihto saattaa ratkaista ongelman... Mielenkiinnolla saa lukea näistä uusien moottorien "ominaisuuksista" mutta eiköhän näihinkin ratkaisut aikanaan löydy.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 148
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #70 : 01.07.2018, 12:12:22 »
Tässä taitaa olla hyviä selityksiä? https://www.bgprod.fi/ajankohtaista/48-uudet-moottoritekniikat
https://www.bgprod.fi/ajankohtaista/67-mita-tulisi-tietaa-moottorioljyista
Saa esim. Öljyn kulumiset ja Long Life hömpötykset öljynvaihdoissa sapiskaa.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #71 : 01.07.2018, 14:40:03 »

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #72 : 01.07.2018, 19:21:46 »
Jotain havaintoja:Näköjään vesipumpun hihnassa ja öljypumpun ketjussa ei ole kiristäjää. Öljypumppu on mekaaninen. Männän helmassa on liimattu? jokin kulutus/liukastuspinta. Vesipumpun hihnan vaihtoon tarvii näköjään erikoistyökalun.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 148
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #73 : 01.07.2018, 21:20:52 »
Tässä myös hyvä video: https://youtu.be/NHZrApVekXE

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Keskustelua Puretech-moottoreista
« Vastaus #74 : 19.07.2018, 17:24:34 »
Nyt on näköjään ensimmäinen jakohihnan vaihto vedetty sataan tonniin, seuraavilla vaihto 200000 km välein! Saa nähdä puolitetaanko tulppienkin vaihtoväli.