Niin, onko niitä roboja pösöissä?
Sitikoissa C2:sesta lähtien noita on ollut. Kaverilla pari ollut ja aina niissä on jotain pientä jumppaa ollut.
Itse kuuluun siihen sakkiin, että ei mitään tomaatteja. Heti kun tulee ongelmia, tulee myös ylimääräisiä kustannuksia. Oikesiin automaatteihin vielä keksitty öljynvaihtosuositus 60 tkm, vaikka ohjekirjassa ei olisi edes mainittu.
Toki automaatti on mukava ajaa, mutta se ei käy järkiperusteeksi. 😂
Aisin 6 speed ilmeisesti hyvä loota?
Automaattivaihteiston öljynvaihdon tarve ei ole mikään 'keksitty' asia. Automaattivaihteisto tarvitsee öljynvaihdot pysyäkseen kunnossa. Samoin tarvitsee manuaalivaihteisto.
Minä olen ajanut automaatilla (AM6, 308 2.0 HDi, vm 2008) nyt kymmenen vuotta ja 199 t. Yhteensä autolla on ajettu 334 t. eikä vaihteiston kanssa ole ollut mitään ongelmia. Ei edes yhtään kytkimen vaihtoa. Öljynvaihtoja on tehty. Ne olen vaihtanut itse, eikä kustannukset päätä huimaa.
Minulla on ollut 90-luvulla jenkkiautomaatti ja muistaakseni siinä oli öljyn ja suodattimen vaihto 50 t. km välein. Eikä tuon jälkeen vaihteistoissa ole tapahtunut mitään sellaista teknistä kehitystä joka olisi poistanut vaihteiston öljynvaihdon tarpeen, ei automaatista eikä manuaalista. Autojen valmistajat(ko?) ovat saaneet aikaan sellaisen käsityksen ettei öljyjä tarvitsisi vaihtaa kun ne ovat poistaneet vaihdot huolto-ohjelmista. Ainakin huoltokustannukset näyttävät pienemmiltä. Joka tapauksessa vaihteiston kesto on pidempi kun vaihtaa öljyt riittävän usein.
Kyllä mukavuus on aivan hyvä ja järkevä peruste. 🥰
Peugeoteissa käytetyt Aisinin vaihteistot tuntuvat olevan hyvälaatuisia. En silti laiminlöisi öljynvaihtoja niissäkään.