Kirjoittaja Aihe: Peugeot -automaattivaihteistot  (Luettu 4149 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lamb

• Uusi käyttäjä
Peugeot -automaattivaihteistot
« : 01.07.2021, 15:21:50 »
Olis tarvetta automaattivaihteistoiselle autolle. Peugeotteja minulla on ollut useita, muttei koskaan automaattia. Kertokaas viisaammat, mitä erityisesti huonoa on noissa robottivaihteistoissa? Ja onko jotain malleja, joissa ei ole robottilaatikkoa?

Pajari

• Käyttäjä
  • **
Vs: Peugeot -automaattivaihteistot
« Vastaus #1 : 01.07.2021, 15:39:16 »
Esitetääs kysymys toisinpäin: Missä nykyisessä Peugeot mallissa on robottilaatikko, vai onko missään?
« Viimeksi muokattu: 01.07.2021, 15:42:58 kirjoittanut Pajari »

Lamb

• Uusi käyttäjä
« Vastaus #2 : 01.07.2021, 15:42:34 »
Eikös melkein kaikissa?

Lamb

• Uusi käyttäjä
« Vastaus #3 : 01.07.2021, 16:33:31 »
En siis tarkoittanut uusia. Vaan 2013-2015 -mallisia.

hessu208

• Käyttäjä
  • **
« Vastaus #4 : 02.07.2021, 08:35:06 »
Miksi ei robottilaatikkoa? Tai mikä siitä tekee huonon, jos kaikkeen tottuu.

pfaq306

• Käyttäjä
« Vastaus #5 : 02.07.2021, 09:05:51 »
Ehkäpä kyse on enemmänkin siitä, minkä asian kokee itselleen tärkeäksi tai sitten eipä juurikaan väliä, asiaksi. Itselle tärkeissä asioissa puutteet tai ongelmat ja viat häiritsevät, vähän tärkeissä niillä ei ole mitään merkitystä tai niihin tottuu.

JPL

• Käyttäjä
  • 508 GT-Line 225
« Vastaus #6 : 02.07.2021, 09:17:13 »
Robotillakin pärjää (mekaaninen kytkin on automatisoitu). Aito automaatti on tosin ihan eri asia momentinmuuntimineen. Siitä vaan vertailee.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

• Käyttäjä
« Vastaus #7 : 02.07.2021, 09:27:03 »
Kysyjälle: Tuolla vuosimallivälillä automaatti on momentinmuuntimellinen, kun moottorin teho on yli 120 hv.

Robottilaatikko on sellainen "nyökky", rauhallisen etenijän vaihtoehto. Toimii paremmin diesel-moottorien yhteydessä ja saattaa olla rasittavan hidas bensakoneen kanssa. Citroënissa sitä on käytetty myös ahdetun 1,6-litraisen THP:n kanssa (150/156 hv) ja etenkin siinä se oli mielestäni todella ärsyttävän hidas vaihtamaan.

antsu

• Vieras
« Vastaus #8 : 02.07.2021, 09:28:38 »
Robotti on halvin tapa automatisoida voimansiirto. Siksi sen kaikki ominaisuudet eivät ole yhtä hienoja kuin oikeissa automaateissa. Esim. vaihteen siirtymä on hitaampaa ja kytkimenä on tavallinen kuiva kytkin heikkouksineen. Nuo kun tiedostaa ja hyväksyy, pärjää robotillakin. Itse asiassa oma ohkainen kokemus robottiautosta on ihan ok.

megaman

• Käyttäjä
  • ajossa: 407 Coupé, Boxer, iVTEC
« Vastaus #9 : 02.07.2021, 09:47:24 »
Niin, onko niitä roboja pösöissä?
Sitikoissa C2:sesta lähtien noita on ollut. Kaverilla pari ollut ja aina niissä on jotain pientä jumppaa ollut.

Itse kuuluun siihen sakkiin, että ei mitään tomaatteja. Heti kun tulee ongelmia, tulee myös ylimääräisiä kustannuksia. Oikesiin automaatteihin vielä keksitty öljynvaihtosuositus 60 tkm, vaikka ohjekirjassa ei olisi edes mainittu.
Toki automaatti on mukava ajaa, mutta se ei käy järkiperusteeksi. 😂

Aisin 6 speed ilmeisesti hyvä loota?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

Aksu

• Käyttäjä
« Vastaus #10 : 02.07.2021, 10:44:18 »
Tuon ikäisissä pösöissä niitä robotteja on enää muutamissa malleissa, kuten Penguin tuossa aiemmin kirjoitti. Ei kait tuo Aisinikaan ikiliikkuja ole, kestänee ilman huoltoa sen verran että autovalmistajan mielestä onkin jo viimeistään silloin hyvä vaihtaa uuteen autoon.

pfaq306

• Käyttäjä
« Vastaus #11 : 02.07.2021, 11:13:19 »
Niin, onko niitä roboja pösöissä?
Sitikoissa C2:sesta lähtien noita on ollut. Kaverilla pari ollut ja aina niissä on jotain pientä jumppaa ollut.

Itse kuuluun siihen sakkiin, että ei mitään tomaatteja. Heti kun tulee ongelmia, tulee myös ylimääräisiä kustannuksia. Oikesiin automaatteihin vielä keksitty öljynvaihtosuositus 60 tkm, vaikka ohjekirjassa ei olisi edes mainittu.
Toki automaatti on mukava ajaa, mutta se ei käy järkiperusteeksi. 😂

Aisin 6 speed ilmeisesti hyvä loota?

Automaattivaihteiston öljynvaihdon tarve ei ole mikään 'keksitty' asia. Automaattivaihteisto tarvitsee öljynvaihdot pysyäkseen kunnossa. Samoin tarvitsee manuaalivaihteisto.

Minä olen ajanut automaatilla (AM6, 308 2.0 HDi, vm 2008) nyt kymmenen vuotta ja 199 t. Yhteensä autolla on ajettu 334 t. eikä vaihteiston kanssa ole ollut mitään ongelmia. Ei edes yhtään kytkimen vaihtoa. Öljynvaihtoja on tehty. Ne olen vaihtanut itse, eikä kustannukset päätä huimaa.

Minulla on ollut 90-luvulla jenkkiautomaatti ja muistaakseni siinä oli öljyn ja suodattimen vaihto 50 t. km välein. Eikä tuon jälkeen vaihteistoissa ole tapahtunut mitään sellaista teknistä kehitystä joka olisi poistanut vaihteiston öljynvaihdon tarpeen, ei automaatista eikä manuaalista. Autojen valmistajat(ko?) ovat saaneet aikaan sellaisen käsityksen ettei öljyjä tarvitsisi vaihtaa kun ne ovat poistaneet vaihdot huolto-ohjelmista. Ainakin huoltokustannukset näyttävät pienemmiltä. Joka tapauksessa vaihteiston kesto on pidempi kun vaihtaa öljyt riittävän usein.

Kyllä mukavuus on aivan hyvä ja järkevä peruste. 🥰

Peugeoteissa käytetyt Aisinin vaihteistot tuntuvat olevan hyvälaatuisia. En silti laiminlöisi öljynvaihtoja niissäkään.

pfaq306

• Käyttäjä
« Vastaus #12 : 02.07.2021, 11:17:48 »
Tuon ikäisissä pösöissä niitä robotteja on enää muutamissa malleissa, kuten Penguin tuossa aiemmin kirjoitti. Ei kait tuo Aisinikaan ikiliikkuja ole, kestänee ilman huoltoa sen verran että autovalmistajan mielestä onkin jo viimeistään silloin hyvä vaihtaa uuteen autoon.

Kun puhutaan tuon minun auton ikäisistä (vm siis 2008) autoista niin ainakin saksalaisen kolmekirjaimisen automerkin yksilöissä niitä on saatu rikki 200 tkm:n ajosuoritteilla.

EFL605

• Käyttäjä
« Vastaus #13 : 02.07.2021, 11:26:31 »
Aisin kestää aina pidempään kuin auto, jos öljyt vaihdetaan 60 tkm välein. Jos öljyjä ei vaihdeta, se ei yleensä kestä auton ikää.

hessu208

• Käyttäjä
  • **
« Vastaus #14 : 02.07.2021, 11:46:09 »
Olen ajanut robotilla 4,5 vuotta. Ainoa häiritsevä asia on niiaava alaspäin vaihto 2-1. Ratin läpyskät ovat varsinkin robotissa hyvinkin käyttökelpoiset, eli kun manuaalisesti hieman "auttaa" niin hyvin tällä pärjää.