Kirjoittaja Aihe: Peugeot -automaattivaihteistot  (Luettu 4157 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Peugeot -automaattivaihteistot
« Vastaus #15 : 02.07.2021, 15:52:53 »
Kysyjälle: Tuolla vuosimallivälillä automaatti on momentinmuuntimellinen, kun moottorin teho on yli 120 hv.

Robottilaatikko on sellainen "nyökky", rauhallisen etenijän vaihtoehto. Toimii paremmin diesel-moottorien yhteydessä ja saattaa olla rasittavan hidas bensakoneen kanssa. Citroënissa sitä on käytetty myös ahdetun 1,6-litraisen THP:n kanssa (150/156 hv) ja etenkin siinä se oli mielestäni todella ärsyttävän hidas vaihtamaan.

Kyllä Peugeotinkin puolelta robottilaatikoita löytyy THP:n jatkeena ainakin faceliftaamattomasta 508 I:sestä.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

Lamb

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: Peugeot -automaattivaihteistot
« Vastaus #16 : 02.07.2021, 16:26:13 »
Kiitoksia tiedoista. Juuri tätä kaipasinkin. En väitä että robotti olisi huono. Mutta kun ei ole itsellä kokemusta, niin arvelluttaa niiden kestävyys. Onko Aisin aina tuon laatikon valmistaja?   

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: Peugeot -automaattivaihteistot
« Vastaus #17 : 02.07.2021, 18:16:26 »
Minä tarkoitin Aisinin valmistamilla ns perinteisiä momentinmuuntimella varustettuja vaihteistoja. Ne eivät siis ole robottivaihteistoja. Robotti vaihteiston en valmistajasta minulla ei ole tietoa. En ole niistä kiinnostunut.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 867
Vs: Peugeot -automaattivaihteistot
« Vastaus #18 : 02.07.2021, 23:01:00 »
Kyllä Peugeotinkin puolelta robottilaatikoita löytyy THP:n jatkeena ainakin faceliftaamattomasta 508 I:sestä.

THP156:n jatkeena ollut automaatti oli mehumaija, niin minkä koneen kanssa se on ollut?

Sitten toki RXH:ssa on robottilaatikko 163 hv dieselin jatkeena.

Myös 308 R Hybrid -protossa/konseptissa oli robottilaatikko. Toimi muuten ihan huomaamattomasti. Harmi vaan, ettei päässyt pidempää koeajoa ajamaan kuin pari-kolme kilometriä.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2021, 23:04:17 kirjoittanut Penguin »

Pokotti 508

  • Vieras
Vs: Peugeot -automaattivaihteistot
« Vastaus #19 : 02.07.2021, 23:48:56 »
Osaattekos neuvoa: Ostin juurkin Pökötin 508 Allure THP 156 AT Ltd (vm. 2012), ajettu 124t km. Kolinaa vähän kuuluu takaa, vain hitaassa ajonopeudessa. Muuten kulkee vakaasti, ei minkään oloisia ylimääräisiä ääniä. Katsastettu ja huollettu 04/2021 puhtain paperein.
Määritteet käsittääkseni viittaa iskunvaimennukseen, mutta kannattaa vissiin tutkia varapyöräkotelossa tavarat ja niiden kiinnitys. No, ei siellä mitään irtotavaraa ollut.
Esim. löysästi kiinnitetty varapyörä aiheuttaa kiinnostavia ääniä, samoin irrallinen hylsy varapyöräkotelossa?
Pitääkö viedä tarkistuttamaan taka-akselin kiinnitys koriin? Kallistuksenvakaajan pystytanko ('koiranluu') eli puslat kolisee myös käsittääkseni voivat ääntä pitää hitailla nopeuksilla.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 867
Vs: Peugeot -automaattivaihteistot
« Vastaus #20 : 03.07.2021, 00:22:02 »
Varapyörä on kiinni sellaisessa muovitörpössä, joka on kiinni pohjassa parilla hauraalla muovikynnellä. Katkeavat helposti ja sen jälkeen varapyörä ei oikeasti ole millään kiinni.

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 258
Vs: Peugeot -automaattivaihteistot
« Vastaus #21 : 03.07.2021, 07:12:41 »
THP156:n jatkeena ollut automaatti oli mehumaija, niin minkä koneen kanssa se on ollut?

Peugeot 508 VTi 120 2Tronic.
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 867
Vs: Peugeot -automaattivaihteistot
« Vastaus #22 : 03.07.2021, 08:54:18 »
Tuo ei ole THP.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 121
  • 508 GT-Line 225
Vs: Peugeot -automaattivaihteistot
« Vastaus #23 : 03.07.2021, 08:59:07 »

Esim. löysästi kiinnitetty varapyörä aiheuttaa kiinnostavia ääniä, samoin irrallinen hylsy varapyöräkotelossa?
Pitääkö viedä tarkistuttamaan taka-akselin kiinnitys koriin? Kallistuksenvakaajan pystytanko ('koiranluu') eli puslat kolisee myös käsittääkseni voivat ääntä pitää hitailla nopeuksilla.

Onnittelut hienosta 508:sta. Akselin kiinnitys se ei ole, luultavimmin tuo kallistuksen vakaajan pystytanko. Ottaa yhden pään irti ja ajoa niin ei väännä, eikä voi kolista. Klapinkin voi silloin irroittamisen jälkeen heilutella kuuluvax.

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 121
  • 508 GT-Line 225
Vs: Peugeot -automaattivaihteistot
« Vastaus #24 : 25.06.2023, 15:01:58 »
Aisin kestää aina pidempään kuin auto, jos öljyt vaihdetaan 60 tkm välein. Jos öljyjä ei vaihdeta, se ei yleensä kestä auton ikää.

Aisin Wagner AM6 (TF80sc) on melko yleinen vaihteisto Peugeot, Citroen, Opel ja Volvo-automalleissa. Vaikka olen lotrannut öljyjen kanssa 256000 km asti 8 kertaa, niin kiihdytelläessä 100 km/h vaihto 6-5-4 sujuu siten, että 5-4 paukahtaa niin kovasti, koko auto heilahtaa ja tuntuu että vetoakseli katkeaa bängistä. Vaihteisto on kestää, mutta solenoidipöydän voi joutua vaihtamaan toimintahäiriöiden vuoksi.  Myös netissä on melko paljon kirjoituksia vaihteiston vioista, eli "Aisin ei kestä AINA pidempään kuin auto". Poppakonstina pidettyyn huuhteluvaihto Öljypisteellä olisi nyt hyvä referenssikohde.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -