Kirjoittaja Aihe: Kaista-avustin  (Luettu 3697 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuRy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 156
Kaista-avustin
« : 27.11.2021, 09:49:31 »
Mitäs mieltä olette kaista-avustimesta, tuleeko käytettyä?
https://photos.app.goo.gl/25zJHVqSAX61mm199
« Viimeksi muokattu: 27.11.2021, 09:53:16 kirjoittanut JuRy »

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #1 : 27.11.2021, 16:33:43 »
Minulla on 2018 Allure 3008:ssa aina kaista-avustin käytössä. Auto ohjaa pois viivan läheltä, ja suoristaa ajolinjan siihen perään. Tämän näkee ratin liikkeistäkin selvästi. Liikkeet ovat rauhallisia. Yleisesti arvioiden se toimii harvoin ns. ei toivotusti. Muista käyttää vilkkua!
Siskollani on 2019 508 Active, jossa kaistavahti toimii huonommin. 508 kyllä pitää auton kaistalla, mutta tekee ping-pong efektiä reuna- ja keskiviivan välillä. Ero 508 vs 3008 toiminnassa on suuri (3008:n eduksi).
Molemmissa autoissa on tomtom navigointi.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 867
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #2 : 27.11.2021, 16:36:58 »
Minä en ainakaan tarvitse kaista-avustinta vänkäämään kokoajan vastaan. En halua ajaa niissä urissa ja osaan ihan itse pitää autoni kaistalla. en myöskään pidä adaptiivisesta vakkarista, ainakaan Peugeotin tyyliin toteutettuna. Se voisi olla kelvollinen varuste, jos kuljettajana saisin valita toimiiko vakkari perinteisesti ja nimensä mukaisesti, vai peesaillaanko sillä vain jonossa. Jälkimmäinen on kelvollinen vaihtoehto, jos liikennettä on paljon ja ohittamisella ei todellisuudessa etene juuri sen nopeammin. Normaalisti haluan mennä menojani, enkä jäädä jonoon junnaamaan.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 867
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #3 : 27.11.2021, 16:39:40 »
Minulla on 2018 Allure 3008:ssa aina kaista-avustin käytössä. Auto ohjaa pois viivan läheltä, ja suoristaa ajolinjan siihen perään. Tämän näkee ratin liikkeistäkin selvästi. Liikkeet ovat rauhallisia. Yleisesti arvioiden se toimii harvoin ns. ei toivotusti.

Meidän 3008 Alluren kaistavaihti harrastaa ping-pingia viivojen välissä kokoajan jyrkkenevässä kulmassa, kunnes auto on pöpelikössä. No eihän tuo mikään automaattiohjaus ole.

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #4 : 27.11.2021, 16:48:08 »
Meidän 3008 Alluren kaistavaihti harrastaa ping-pingia viivojen välissä kokoajan jyrkkenevässä kulmassa, kunnes auto on pöpelikössä. No eihän tuo mikään automaattiohjaus ole.
Tarkoitatko, että korjauksen jälkeen auto jatkaa suoraviivaisesti kohti toista viivaa, eikä tee välissä oikaisua?
Kyllä mun 3008 oikaisee väistöliikkeen jälkeen. Joskus tasaisellakin tiellä jää reunaviivan puolelle, ja saattaa useamman kerran väistää samaa viivaa. Tuntuma on, kuin auto "nojaisi" reunaviivaan.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 811
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #5 : 27.11.2021, 18:17:19 »
Hyvin kyllä tuo ohjauavustin toimii. Vielä ku ei tarttis aina välillä koskea rattiin. Kait siihen rattiinkin jonkin huijauksen saa, ettei tarvitse välillä koskea rattiin.
Peugeot 3008 hybrid

JuRy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #6 : 27.11.2021, 19:07:57 »
Kuminauha ratista vakkariviikseen niin saa huijattua.
Hyvin toimii. 👍

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 486
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #7 : 27.11.2021, 20:40:02 »
Sanoisin että tuolla kaistavahdilla ja ajolinja-avustimella on isossa roolissa renkaat. 508:ssa kesärenkailla todella hyvä, mutta kitkoilla hiukan loiro. Kaistavahdilla auto tietty poukkoaa viivojen väliä ja avustimella menee nätisti viivan myötäisesti. Oikeastaan ainoa mitä tulee mieleen niin saisi aina ottaa linjan ojan puoleista viivasta. On tullut kokeiltua oikeasti huonojakin esityksiä tästä ominaisuudesta.

Ja aina on omassa päällä kun vaan keli sallii.

Varsinaiseen kysymykseen niin samoin omaan makuun tuo 508 roikkuu liian lähellä vaikka säädetty kauas. Jos sais valkata niin se kauas olis lähellä ja siitä pari vielä etäämmälle. Kaasulla pääsee kyllä puskuriin jos tarve.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2021, 20:47:07 kirjoittanut ves_ku »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 811
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #8 : 27.11.2021, 22:51:12 »
508ssa sai valita onko keskiviivan lähellä, keskellä vai oikeassa reunaa. Ei ole kaikissa 508 malleissa.
Peugeot 3008 hybrid

508phev

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #9 : 27.11.2021, 23:54:28 »
Ehkä hieman ohi aiheen kun 3008 avustimista ei mitään kokemusta mutta C5 Aircrossilla pari vuotta ja nyt 508:lla vasta pari reissua. Ainakaan näissä kahdessa sisaruksessa en koe oleellista eroa, avustimella molemmat hakeutuu välillä herkästi kaistan oikean reunaan ja vahti voi tosiaan poukkoilla. Kaistavahdin nappaankin yleensä pois kun ajan vähänkin pitempään, ajolinja-avustinta käytän harvakseltaan, syynä myös se että voin väistellä asvaltissa olevia reikiä enkä tykkää vastaan vänkäävästä ohjauksesta. Adaptiivinen vakkari on loistava kun täällä pitää mennä kymmeniä kilometrejä jonossa, talvella kaukana että valot häikisi vähemmän edellä menevää, kesällä asetuksena normaali, olen pärjännyt noilla etäisyyksillä. Sitten kun lähdetään oikeasti vetämään pidempää siivua niin vakkari ym. on pois. Ainoa varsinainen moite on että kaistavahtia ei saa oletusarvoisesti pois.
ex-508hybrid

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 486
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #10 : 28.11.2021, 00:14:49 »
508ssa sai valita onko keskiviivan lähellä, keskellä vai oikeassa reunaa. Ei ole kaikissa 508 malleissa.

Juu ei ole ainakaan 508 II:ssa tosin oliko tuollaista varustetta ekassa 508:ssa, en niitä tunne. Tässä sen periaatteessa kai pitäisi pysyä kaistalla sillä kohtaa missä on aktivoitu, mutta ei se ihan aukottomasti niinkään ole. Tykkäisin kuitenkin mielummin niin, että mennään lähellä oikeaa reunaa.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2021, 00:29:02 kirjoittanut ves_ku »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 811
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #11 : 28.11.2021, 06:58:02 »
2019 mallin 508 allure sedan 1.5 HDi 130 oli esittelyauto.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2021, 14:57:13 kirjoittanut PUG-508 »
Peugeot 3008 hybrid

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 486
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #12 : 28.11.2021, 14:02:00 »
Tavasin läpi 2019 kirjan ja 2019-21 kirjan. Niissä ei ollut kuvattuna säätö mahdollisuutta sille mitä linjaa ajetaan. Ainoastaan että auto pysyy valitulla linjalla.

Kuinka tuo asetus tapahtui autossa jossa sellainen säätö oli?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 811
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #13 : 28.11.2021, 14:44:49 »
Näytöltä pysyi valitsemaan meneekö keskiviivan tuntumassa, keskellä omaa kaistaa tai oikeassa reunassa. Uusissa tuota ei enää ole.
Peugeot 3008 hybrid

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 150
Vs: Kaista-avustin
« Vastaus #14 : 28.11.2021, 16:22:45 »
Ohjeissa lukee jossain Stellantis autoissa että jatkaa kaistalla miten aktivointihetkellä sattuu seilaamaan.
Omassa e-208 saa pysyvästi sen turhan kaistavahdin pois fyysisellä kytkimellä.