Ainakin meidän uudessa 5008:ssa tuo "ajolinja-avustin" on aivan järkyttävä.
Parhaimmillaan toimii ihan ok. Pitää auton siinä kohtaa kaistaa, jossa se on kun tuon aktivoi. Tai jos aktivoinnin jälkeen käsipelillä ohjaa auton keskiviivan tai piennarviivan tuntumaan, pitää siinä.
Mutta: parhaimmillaankin kyytin on kiemurtavaa ja kulmikasta. Vähän kuin kuski olisi kevyessä humalassa.
Pahinta on kuitenkin tuon tekemät totaaliset aivopierut. Vaikka olen käyttänyt tuota vain pari kertaa kokeillakseni, tuo on ehtinyt tehdä jo monenmoista hölmöyttä.
Moottoritiellä tuo yritti ajaa rampista ulos, vaikka matka oli suoraan. Laitoin vastaan ja jatkoin motaria. Tuossa nyt ei vielä olisi käynyt hassusti, vaikkei mitään olisi tehnytkään.
Pahempi oli kun valtatiellä oli vasemmalle kääntyvä pikkutien risteys; samalla kohdalla levennys oikealle kääntyjän sivuuttamista varten ja pidemmällä levennys jatkui bussipysäkkinä. Kun ketään ei edessä ollut, olisi luonnollinen ajolinja tietenkin täysin suoraan, mutta "autopilotti" koukkaisi piennarviivan mukaan oikealle, otti suunnan bussipysäkille ja yritti ajaa auton bussipysäkin päästä ojaan...
Muutoinkin tuo on täysin holtiton keksintö siinä mielessä, että tuo ei varoita kuljettajaa poiskytkeytymisestään. Jos auto ei "näe" tiemerkintöjä, tuo yksinkertaisesti menee pois päältä mutta cruise pysyy asetetussa nopeudessa. Samoin jos kuljettaja irroittaa kädet ratista -- pari kertaa varoittaa, sen jälkeen tuo vain kytkeytyy pois päältä ja auto jatkaa ohjaamatta cruise päällä minne nyt sattuukaan päätymään.
Monella merkillä toiminta menee niin, että jos auto ei tunnista kuljettajan käsiä ratilla, auto varoittaa monta kertaa kuuluvasti ja lopulta tarvittaessa pysäyttää auton ja ohjaa sen tien sivuun. Peugeot ei. Pari kertaa plim, sitten automaattiohjaus tyynesti pois päältä ja ajatetaan sairauskohtauksen saanut kuski 110 km/h cruisessa vastaantulevan rekan keulaan...