Kirjoittaja Aihe: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?  (Luettu 2254 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 274
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13

Hei,

Jos vaikkapa Saksasta löytää esimerkiksi vuoden 2015 mallisen 508 SW RXH:n jolla on ajettu vain 70 000 km, niin onko jotakin tapaa, jolla melko helposti voisi selvittää onko mittaria ruuvattu?

Kosmeettiset asiat, kuten kuljettajan penkin kunto, kiveniskemät keulassa ainakin, mitä varmoja tunnisteita vähille kilometreille teillä on paperisen huoltokirjan lisäksi?  Huoltokirjasta mietin, että ainakin parin huoltoliikkeen leimoja ja mieluummin sellaisten firmojen, joilla on nettisivut olemassa ...

Kyselee,

Jukka P.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 468
Vs: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?
« Vastaus #1 : 30.06.2022, 21:54:57 »
Kysymääsi en osaa vastata, mutta vastakysyn että mimmonen hintataso siellä on kotosuomeen verraten?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 270
  • ajossa: 407 Coupé, Boxer, iVTEC
Vs: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?
« Vastaus #2 : 30.06.2022, 23:08:10 »
Tässä vähän ifoa asiasta:

https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/auton-osto-ulkomailta/kaytetyn-auton-osto-saksasta/saksalaisen-auton

Kuluneet poljinkumit on tietysti helppo vaihtaa uusiin, kuten kuluneet kuljettajan oven saranat voi myös uusia. Ehkä monen yhtälön summasta voi löytyä jotain omituista.

Joskus löysin googlen välimuistista eräästä autosta tietoja, oli satatonnia ruuvattu mittarista, kun auto oli vaihtanut paikkakuntaa ja omistajaa.  :o
Vaimon sukulainen oli mielissään, kun sain tiedot julki, eikä luonnollisesti kaupantekoon enää ryhtynyt. Haukut välitti kyllä myyjälle, joka ei siinä kohtaa saanut enää sanaa suustaan.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 274
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?
« Vastaus #3 : 30.06.2022, 23:53:22 »

Tuollainen rysän päältä käräyttäminen on varmasti parasta, mitä pääsee tekemään.  Olen ajatellut suunnilleen vuoden -14 508 RXH SW:tä Hybrid4:nä.  Siinä olisi ideana, että ei ole jotenkin minun mielestäni kettumaisen maineen saanutta add-blue syöttöä vielä.  Kuvaamani auto Saksassa on noin 18.000 euroa. Sellaisia on Suomessa tosi vähän yleensäkään, ja ne, joita on on järjestään 300tkm ajettuja.  Ruotsissa niitä löytyy hiukan alle 200tkm ajettuna ja Saksassa näyttäisi olevan vielä vähemmän.  Vero, joka tuollaiselle mätkäistän tuodessa, näyttäisi olevan hiukan alle 1.500 euroa ja vastaavasti myyntihinta Ruotsissa/Saksassa alhaisten kilometrien vuoksi vaikea arvioida.  Sinällään se ei siis kannata, koska oikeastaan mistään ei kannata valittaa myyjälle, jos jotakin sattuu ja hakeminenkin pitää melkein laskea loman kustannuksiksi ....

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 423
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?
« Vastaus #4 : 01.07.2022, 06:13:27 »
Saksassa mittarin ruuvaaminen on ollut ihan kansan huvia, eikä tainnut edes olla mitenkään rikollista. Taisi palstalla joskus ollakin joku laite mikä oli jotain  kautta tänne uitettu, jossain auton siivouksen yhteydessä oli löytynyt joku paperi tai tarra missä oli muutama sata tuhatta suurempi km lukema. Yksi kaveri aikoinaan oli ostamassa käytettyä autoa, jollain ilveellä ihan googlella ja muulla netin avustuksella saatiin kaivettua selville että peli oli kertaalleen suomessa lunastettu kolarissa ollut auto, rahdattu Puolaan jossa korjattu ja ei kun myyntiin ilman mitään tietoa historiasta, juu ei tullut kauppoja. Tästä on jokunen vuosi kun ostin käytettynä 15-v vanhan auton jonka km lukema oli 69 tkm, mutta sen pystyi varmistamaan lopulta oikeaksi lukemaksi, auto oli kyllä ihan helmi kunnossa, vain pientä käytön jälkeä. Suomessa auton mittarilukema tallennetaan joka katsastuksessa, se oli tuon ostetun tapauksen yksi seikka yhdistettynä muihin.

Miten tuollaisen sitten huomaa, no lähtö kohtana älä usko mitään, epäile kaikkea, tutki, selvitä ja käytä internetin mahdollisuuksia. Jos joku tuntuu liian hyvältä ollakseen tota, niin se ei yleensä ole totta. Jos jokin alkaa epäilyttää runsaasti, kävele pois, ei autot maailmasta lopu.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 274
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?
« Vastaus #5 : 01.07.2022, 10:34:18 »
Tuo Megamanin artikkeli on hyvä!

Huoltokirja, kuitit huolloista ja katsastuksista -- muut asiakirjatiedot.

Polkimien kumit, kuskin oven saranat, kuskin penkin kunto ja auton yleinen siisteys.

Terve epäluottamus myyjän tarinaan .... jos joku on liian hyvää ollakseen totta .... 

Noilla pääsee jo alkuun.

//Jukka

Coyote Ugly

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?
« Vastaus #6 : 01.07.2022, 10:50:34 »
Mittarilukema tallentuu myös ecuun & abs purkkiin, aika harva mittarin ruuvaaja jaksaa sitä noistakin muuttaa (bsi:n ja mittariston lisäksi)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 468
Vs: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?
« Vastaus #7 : 01.07.2022, 10:53:21 »
Ehkä autoissa ei pitäisi olla kokonaismatkamittaria ollenkaan, sehän ei auton hyvyydestä kerro juuri mitään. Pelkkä huoltovälimittari ja trippi riittää
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 861
Vs: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?
« Vastaus #8 : 01.07.2022, 12:24:43 »
Ehkä autoissa ei pitäisi olla kokonaismatkamittaria ollenkaan, sehän ei auton hyvyydestä kerro juuri mitään. Pelkkä huoltovälimittari ja trippi riittää
Kertoohan se, välillä 100-150 tkm on huomattavan paljon vähemmän laitettavaa autossa kuin vaikka välillä 250-300 tkm. Tosin huomaahan sen varsin helposti onko autolla vaikka 100 tkm enemmän ajettu kuin mittarissa ja jos ei huomaa, niin sitten on hyvin pidetty auto eikä kilometreistä ole haittaakaan.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 458
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?
« Vastaus #9 : 01.07.2022, 12:50:22 »
Paitsi ehkä jos on menty 30000km huoltovälillä koko 100tkm lisämatka, vs 15-20000km.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 12/2024 240tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 041
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?
« Vastaus #10 : 01.07.2022, 14:15:15 »
Ratin kunto kertoo paljon. Se on kallis vaihtaa.
Peugeot RCZ HDI FAP

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 811
Vs: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?
« Vastaus #11 : 01.07.2022, 21:51:28 »
Bsi vikalokin luku. Näkyy kilometrimäärä
Peugeot 3008 hybrid

Jule

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Peugeotin matkamittarin ruuvaamisen vaikeusaste?
« Vastaus #12 : 06.07.2022, 18:44:46 »
Ratin kunto kertoo paljon. Se on kallis vaihtaa.
Halvempi se on vaihtaa kuin esim penkki.

Tai sitten vaan verhoilee sen ratin.

Eikö kuitenkin pelkän mittariston lukeman muuttaminen nosta jokseenkin kaikissa autoissa jonkin merkinnän sinne tauluun että kaikki ei ole ok? Tuossa vihollisfoorumilla joku manaili kun jokin boksi oli ollut vianhaussa irti jonka seurauksena siellä oli 2km ero bokseissa, niin sen seurauksena jokin herja oli kokoajan taulussa.