Pösö käyttää nykyään jotain tusina iskareita, voi olla valmiiksi rikki jo uutena tai hajota ihan muutaman 10 tkm ajoilla. Joskus 30-v sitten iskarit ja jouset saattoi kestää auton elin iän.
Aikoinaan Peugeoteissa oli PSA:n itse tekemät iskunvaimentimet, jotka tunnettiin pitkäkestoisuudestaan.
Tuossa on uutinen päätöksestä, jossa ollaan päätetty lopetettaa Sochauxin tehtaan maailman parhaimpien ja kestävimpien iskareiden valmistus ja siirtää ne japanilaisen paska-KYB-valmistajan alihankinnaksi. Siihen loppui legendaaristen Peugeot-alustojen valmistus. Vielä kun Sochauxin tehtaalla v.2009 kävin, vaimentimien valmistusta esiteltiin tehtaalla asiaankuuluvalla ylpeydellä eikä voinut kuin nyökytellä päätä.
https://www.usinenouvelle.com/article/psa-sochaux-delocalise-ses-amortisseurs.N152915Tällä hetkellä 800 000 iskunvaimentinta lähtee PSA Peugeot-Citroënin 'Mechanical' -tehtaan korjaamoilta Sochauxissa (Doubs) vuosittain. Mutta tämä luku voidaan pian pyyhkiä pois.
Vaikka johdon päätöstä ei ole vielä pantu täytäntöön, tulevan T9:n iskunvaimentimien tuotannon ulkoistaminen ja Montbéliardin mekaanisen yksikön tosiasiallinen väistämätön sulkeminen vuoteen 2013 mennessä etenee todella hyvin. Eikä valmistaja lopu tähän. 'Alun perin projekti sisälsi, että T9:n iskunvaimentimien tuotantoa ei kohdistettu Peugeotin tehtaalle', selittää Bruno Lemerle, CGT:n johtaja Sochaux'n tehtaalta. Mutta loppujen lopuksi kyse olisi kaikkien iskunvaimentimien valmistuksen lopettamisesta PSA Peugeot-Citroënin sisällä.
Nykyisen 308:n korvaavien T9-mallien iskunvaimentimien markkinat uskottaisiin ulkopuoliselle toimittajalle, japanilaisen Kayaban Espanjaan sijoittautuneelle tytäryhtiölle. Valmistaja perustelee päätöstään taloudellisilla perusteilla, mikä jättää Bruno Lemerlen tehtäväksi. melko skeptinen: 'Johto ei vahvista, että nykyinen tuotanto on alijäämäinen. Hän vain sanoo löytäneensä 20 % halvemmalla muualta. Tämän lisäksi osakkeenomistajille jaetaan tällä viikolla osinkoja 257 miljoonaa euroa [le 31.05.2011, ndlr]. Tällä summalla olisi ehkä löydettävä toinen ratkaisu.
Työntekijät haluavat lopettaa muuttohalun, koska se johtaisi 600 työpaikan poistamiseen Sochaux'n mekaniikkapajoilta ja noin 30 työpaikan poistamiseen Belchampin suunnittelutoimistosta. Irtisanotuille henkilöille tarjottaisiin sitten uudelleensijoitusratkaisuja Sochaux'n eri toimipisteille, 'mutta useiden tilapäisten työntekijöiden kustannuksella, jotka puolestaan menettäisivät työpaikkansa', jatkaa CGT:n johtaja. Eikä tässä oteta huomioon vaikutusta Altian, Peugeot-Japy Industriesin ja muiden paikallisten alihankkijoiden toimintaan, jotka valmistavat erityisesti iskunvaimentimia ja venttiilejä.