Onko mahdollista tehdä taulukkoa kWh:ta? Laittaa alariville kilometrit ja pystyriville kilovattitunnit ja seuraa pari kuukautta millaiset pisteet taulukkoon tulee. Samalla näkee pisteiden hajonnan jota pakkanen aiheuttaa.
Ei pysty koska auton ajotietokone tai sovellus ei kerro miten paljon sähköä mihinkin matkaan kului. 30-180 min tilasto näkyy auton näytöllä, lukema alkaa aina 50 kwh/100 km, pudoten matkan edetessä johonkin arvoon, riippuen kelistä ja ajoista haarukka pyörii mun ajoilla 12-30 kwh/100. Ajotietokone näyttää vain bensan kulutuksen / 100 km. Eli kyllä tosta voi tehdä exceliä, saman tuloksen saa heittämällä tikkaa, mitään tieteellistä ei pysty tosta datasta tekemään.
Mä pyöritin tosta excelin joka ottaa huomioon sähkön hinnan ja vertaa sitä kuvitteelliseen bensan kulutukseen. Tollanen katiska vie mulla matka-ajossa 4,4-5,8 l/100, kirkolla ajan mieluiten sähköllä, mutta joskus on tullut testattua että ihan helposti vie 9-10 l/100, ainakin kärry perässä akku tyhjänä (paikka Helsinki).
Sähkön kulutuksen jos muuttaa bensaksi niin tulos on jossain määrin ymmärrettävämpi, hyvin karkeasti siirtämällä pilkkua muuttuu bensa kilowattia ja toisin päin, tarkkuus on riittävä, ei kuitenkaan tieteellinen. Eli 10 kwh/100 vastaa noin 1 l/100, 20 noin 2 jne, auton asteikko loppuu 50 kwh/100, 5 l/100. Noin periaatteessa siis maksimi kulutuksella 50 kwh/100 sähkö saa maksaa 25 c/kwh, 25 kwh/100 kulutuksella 50 c/kwh, talvella ei sen alle varmaan pääse, kesällä sitten seuraavat 20 kwh/100 ja 62,5 c/kwh, ja 15 kwh/100 ja 83 c/kwh.
Itse kyllä lataan asiointi latureilla vaikka sähkö maksaisi yli 40 c/kwh, pääosin sähkö noilla latureilla 15-30 c/kwh, kotona sitten päivällä 13,77 ja yöllä 12,36 c/kwh sisältäen perusmaksut, verot ja siirron.