Kirjoittaja Aihe: Hybridin latauksen kannattavuus  (Luettu 3968 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
Hybridin latauksen kannattavuus
« : 05.12.2023, 16:22:05 »
Osaako joku kertoa hybriidin latauksen kipurajasta!
Tarkoitan että missä kulkee lataamisen kannattavuus suhteessa bensiinillä ajamiseen?
Jos on pörssisähkö, ja hinta on esimerkiksi 30c/kwh ja - 10 astetta pakkasta, sähköllä pääsee noin 20-24km, verrattuna bensinillä 2€/l ja kulutus varmaan joku 6,5 l?
Itse olen lian heikko laskemaan, niin kertokaa viisaammat miten kannattaa menetellä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 423
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #1 : 05.12.2023, 17:13:56 »
Kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta koska pitäisi tietää sähkön kulutus, se kun vaihtelee pakkasen mukana täysin järjettömiin lukemiin. Itse tein tuosta Excelin jo vuosi sitten ja siinä on aivan liikaa liikkuvia osia että sitä pystyy järkevästi laskemaan. Tulin siihen lopputulokseen että sähköllä on mukavampaa ajaa ja lataaminen mahdollistaa esilämmityksen vaikka auto ei olisikaan johdon nokassa.

Mutta suuntaa antavasti voi sanoa että alle 50 senttiä kilowattitunti tulee yleensä halvemmaksi, bensan kulutushan ei ole 6,5 litraa lyhyessä ajossa paljon enemmän. Pidempää pätkää ajaessa tietenkin sitten kulutus laskee järkevämmäksi.

Mutta esimerkiksi tänään pakkasta -15 °C,  vähänkin pidemmäksi matkassa polttomoottori vaan kuumaksi ja sitte sähköllä loput kulutus 4  litran pinnassa. En tiedä miten muilla toimii kun porukka on valittanut että nää ei anna ajaa sähköllä yli -5 pakkasasteessa, voihan se olla tää potkukelkka jotenkin rikki mutta ihan antaa ajaa vielä vaikka olis -15.

« Viimeksi muokattu: 05.12.2023, 17:19:17 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Janne64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #2 : 05.12.2023, 17:18:19 »
Elikkä lataaminen on useimmiten kumminkin kannattavaa, kiitos!

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 423
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #3 : 05.12.2023, 17:25:58 »
Joo kyllä se yleensä on halvempaa ajaa sähköllä, mutta aukottomasti sitä on aika vaikea laskea.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 112
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #4 : 05.12.2023, 17:52:07 »
Elikkä lataaminen on useimmiten kumminkin kannattavaa, kiitos!

Onko mahdollista tehdä taulukkoa kWh:ta? Laittaa alariville kilometrit ja pystyriville kilovattitunnit ja seuraa pari kuukautta millaiset pisteet taulukkoon tulee. Samalla näkee pisteiden hajonnan jota pakkanen aiheuttaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 423
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #5 : 05.12.2023, 20:04:42 »
Onko mahdollista tehdä taulukkoa kWh:ta? Laittaa alariville kilometrit ja pystyriville kilovattitunnit ja seuraa pari kuukautta millaiset pisteet taulukkoon tulee. Samalla näkee pisteiden hajonnan jota pakkanen aiheuttaa.

Ei pysty koska auton ajotietokone tai sovellus ei kerro miten paljon sähköä mihinkin matkaan kului. 30-180 min tilasto näkyy auton näytöllä, lukema alkaa aina 50 kwh/100 km, pudoten matkan edetessä johonkin arvoon, riippuen kelistä ja ajoista haarukka pyörii mun ajoilla 12-30 kwh/100. Ajotietokone näyttää vain bensan kulutuksen / 100 km. Eli kyllä tosta voi tehdä exceliä, saman tuloksen saa heittämällä tikkaa, mitään tieteellistä ei pysty tosta datasta tekemään.

Mä pyöritin tosta excelin joka ottaa huomioon sähkön hinnan ja vertaa sitä kuvitteelliseen bensan kulutukseen. Tollanen katiska vie mulla matka-ajossa 4,4-5,8 l/100, kirkolla ajan mieluiten sähköllä, mutta joskus on tullut testattua että ihan helposti vie 9-10 l/100, ainakin kärry perässä akku tyhjänä (paikka Helsinki).

Sähkön kulutuksen jos muuttaa bensaksi niin tulos on jossain määrin ymmärrettävämpi, hyvin karkeasti siirtämällä pilkkua muuttuu bensa kilowattia ja toisin päin, tarkkuus on riittävä, ei kuitenkaan tieteellinen. Eli 10 kwh/100 vastaa noin 1 l/100, 20 noin 2 jne, auton asteikko loppuu 50 kwh/100, 5 l/100. Noin periaatteessa siis maksimi kulutuksella 50 kwh/100 sähkö saa maksaa 25 c/kwh, 25 kwh/100 kulutuksella 50 c/kwh, talvella ei sen alle varmaan pääse, kesällä sitten seuraavat 20 kwh/100 ja 62,5 c/kwh, ja 15 kwh/100 ja 83 c/kwh.


Itse kyllä lataan asiointi latureilla vaikka sähkö maksaisi yli 40 c/kwh, pääosin sähkö noilla latureilla 15-30 c/kwh, kotona sitten päivällä 13,77 ja yöllä 12,36 c/kwh sisältäen perusmaksut, verot ja siirron.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 033
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #6 : 06.12.2023, 16:47:35 »
Itse ajattelen asiaa €/100 km. Pitkällä matkallla dieselillä voi päästä jopa 4 l/100 km eli 8 €/100 km. Meillä keskimäärin menee 6 eli 12 €/100 km ja aivan lyhyillä pätkillä tietysti vielä enemmän.

Sähköauto on vienyt keskimäärin (ollut 1,5 kk eli pääosin pakkasilla) 19 kWh/100 km eli kotona halpaan aikaan (alle 10 snt/kWh, sis vero ja siirto) ladatessa alle 2 €/100 km ja halvemman pään pikalatureilla tai kotona kalliiseen aikaan ladatessa (30 snt/kWh) vajaat 6 €/100 km.

Kylmimmillään on ollut -13 C. Silloinkin on työmatka (38 km) mennyt n. 20 kWh/100 km ja lyhyet pätkät ehkä 25.

En tiedä mitä muut sähköllä kuluttavat, mutta vaikea nähdä, että ei kannattaisi sähköllä ajaa. Onhan noita julkisiakin latureita 20 snt/kwh molemmin puolin. Lidl taitaa olla halvin.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 112
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #7 : 06.12.2023, 17:31:16 »
Eikö sähköautossa ole varausmittaria? Olisi hyvä jos koko ajan näkisi varausprosentin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 423
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #8 : 06.12.2023, 18:57:29 »
Eikö sähköautossa ole varausmittaria? Olisi hyvä jos koko ajan näkisi varausprosentin.

On ja ei ole, mittari löytyy joka näyttää jäljellä olevan varaustilan riittävyyden johonkin matkaan, eli porukka puhuu rangesta, käytännössä ko peli näyttää kahden kilometrin tarkkudella arvion miten paljon akun jäljellä olevalla varauksella vielä voi ajaa. Puhelimesta näkee sovelluksella varaustilan prosentteina, mutta akun varaustilan selvittäminen luotettavasti on aina pelkkä arvio.

https://tyyliniekka.fi/sahkoauton-tekniikkaa-osa-2-akun-lataaminen/

Lainaus
Latausvirta laskee tasaisesti, kunnes lataus lopetetaan auton pääteltyä akun olevan täynnä. Akun varaustasoa ei siis voida mitata luotettavasti, vaan se on aina arvio.

Tossa ollaan jutun ytimessä, tarkat mittaukset ovat arvioita, eivät käytännön syistä voi perustua käytettävissä olevan datan perusteella kuin lähinnä suuntaa antavasti todellisuuteen. Kyseisen automallin 13,2 kWh akusta on käytettävissä maksimissaan noin 11 kWh, eli 10 prosenttia on noin 1100 Wh. Sähköllä ajaminen on yleensä niin paljon halvempaa kuin polttomoottorilla ettei tarkempiin laskutoimituksiin ole tarvetta. Tuhannen kilometrin polttoainekulut maksaa tämän hetken bensan hinnoilla ja mun ajoilla noin 140-180 €, saman matkan jos onnistuu taittamaan sähköllä puhutaan luokkaa 30-80 € summasta. Olen laskenut tuon, en jaksa avata mitenkään, jokainen voi tehdä omat excelinsä josta sitten näkee oman "use casen".
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 706
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #9 : 06.12.2023, 19:23:40 »
Sellaistakin ihmeteltiin, kun työsuhdehybridejä ei oltu ladattu kertaakaan. Syynä voi olla se, että firman kortilla ei voi ladata kotona. Elikä kotilataukset olisivat menneet omaan piikkiin. Jollain ohjelmilla sen kai saisi eroteltua, mutta yhtä kaikki. Jos bensat saa firman piikkiin, on silloin kannattavampaa ajaa bensalla. Saattaa se laiskuuskin olla syynä bensalla ajoon.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 423
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #10 : 06.12.2023, 20:18:52 »
Joo, no jos tollasen joku saa työsuhdeautoksi niin että firma maksaa bensat, kiusaus on varmaan suuri ajaa vain bensalla. Kaupunki ajossa tollasen kassakaapin kulutus on ihan posketon jos bensalla liikutaan, maantiellä sitten ei. Käytännössä hybridin sähköllä ajamisen säästö syntyy kaupungissa, jos ajaisin pelkkää matka-ajoa niin alla olisi varmaan bensiini käyttöinen auto, dieselkin voisi tulla kyseeseen (no ei oikeasti voisi)  ;D . Mutta kun omassa käytössä pääasia ajoista on 30-60 km/h rajoituksilla, niin juuri tuolla omalla ajoprofiililla etu on paljon suurempi mitä edellä esitin laskelmissa, bensiinin kulutuksen keskiarvo kesällä on luokkaa 0,4-0,5 l/100, talvella joulukuu - maaliskuu 1-2 l/100. Kaikki lataus sähkökin on dokumentoitu, kotona laturista saa tilastot ja latauksista saa kuitin, ehkä, pari ilmaista laturia on omien matkojen varrella.

Jollain toisella samanlainen auto olisi täysin järjetön, diesel tai bensa tulisi halvemmaksi, edelleen näillä mun kulutuslukemilla ei voi kukaan muu perustella itselleen auton hankkimista.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 423
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #11 : 06.12.2023, 21:06:54 »
Itse ajattelen asiaa €/100 km. Pitkällä matkallla dieselillä voi päästä jopa 4 l/100 km eli 8 €/100 km. Meillä keskimäärin menee 6 eli 12 €/100 km ja aivan lyhyillä pätkillä tietysti vielä enemmän.

Sähköauto on vienyt keskimäärin (ollut 1,5 kk eli pääosin pakkasilla) 19 kWh/100 km eli kotona halpaan aikaan (alle 10 snt/kWh, sis vero ja siirto) ladatessa alle 2 €/100 km ja halvemman pään pikalatureilla tai kotona kalliiseen aikaan ladatessa (30 snt/kWh) vajaat 6 €/100 km.

Kylmimmillään on ollut -13 C. Silloinkin on työmatka (38 km) mennyt n. 20 kWh/100 km ja lyhyet pätkät ehkä 25.

En tiedä mitä muut sähköllä kuluttavat, mutta vaikea nähdä, että ei kannattaisi sähköllä ajaa. Onhan noita julkisiakin latureita 20 snt/kwh molemmin puolin. Lidl taitaa olla halvin.

Virralla on 15 c/kWh latureita jonkun verran, Plugitilla on jopa pääkaupunki seudulla ilmaisia latureita  ;D Siitä olen kovasti samaa mieltä että vaikea nähdä miksi sähköllä ei kannattaisi ajaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 033
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #12 : 07.12.2023, 10:04:02 »
Virralla on 15 c/kWh latureita jonkun verran, Plugitilla on jopa pääkaupunki seudulla ilmaisia latureita  ;D Siitä olen kovasti samaa mieltä että vaikea nähdä miksi sähköllä ei kannattaisi ajaa.

Missä on Plugitin ilmainen laturi? En ole moista löytänyt Plugitin apista. Ilmeisesti tuo 15 c/kWh on AC-laturi? Samaan hintaa saa Lidlistä 22 kW AC ja 17 c/kWh saa 50 kW DC.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 033
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #13 : 07.12.2023, 10:08:48 »
Käytännössä hybridin sähköllä ajamisen säästö syntyy kaupungissa, jos ajaisin pelkkää matka-ajoa niin alla olisi varmaan bensiini käyttöinen auto

Kyllähän se suurin ero tulee kaupungissa, tosin ruuhkassa sähköautokin vie kylmällä säällä paljon. Mutta miksi matka-ajossa bensa-auto olisi valintasi? On tietysti halvempi ostaa. Vai tarkoitatko niin pitkiä matkoja, että joutuisi ostamaan sähkön lähinnä varsin kalliista pikalatureista, joissa hinta voi olla se 50 snt/kWh. En ole vielä pikalatureita käyttänyt muuta kuin kerran kokeillut. Lähelä kotia on Plugitin 160 kW laturi, joka maksaa 30 snt/kWh. Auton pitäisi ottaa n. 90 kW.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Familiale

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
  • e-2008 kovassa ajossa
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #14 : 07.12.2023, 10:13:01 »
Eikö sähköautossa ole varausmittaria? Olisi hyvä jos koko ajan näkisi varausprosentin.

On 99 %:sti kaikissa sähköautoissa. Ennen elokuuta olisin pitänyt kysymystä tyhmänä ja kertonut varausmittarin olevan kaikissa sähköautoissa.

Peugeot e-2008 on ensimmäinen ajamani sähköauto, josta se puuttuu. Oikeasti raivotuttava puute ja osoittaa täyttä asiakkaan aliarvioimista.