Kirjoittaja Aihe: Hybridin latauksen kannattavuus  (Luettu 3967 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 033
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #15 : 07.12.2023, 12:14:41 »
Peugeot e-2008 on ensimmäinen ajamani sähköauto, josta se puuttuu. Oikeasti raivotuttava puute ja osoittaa täyttä asiakkaan aliarvioimista.

Taitaa olla politiikkana, ettei kerrota kaikkea? Olen pitkään ihmetellyt miksei kerro rengaspaineita, vaikka ne näkyy testerillä. Kertoo vain OK vai ei. Tämä siis 607 ja 508 polttikset. Erityisesti, kun tulee hälytys olisi kiva tietää onko renkaissa 1,8 bar vai 0,5 bar eli rikkooko renkaan ajamalla vai voiko huoletta katsoa paineet vasta myöhemmin.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 423
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #16 : 07.12.2023, 12:17:51 »
Kyllähän se suurin ero tulee kaupungissa, tosin ruuhkassa sähköautokin vie kylmällä säällä paljon. Mutta miksi matka-ajossa bensa-auto olisi valintasi? On tietysti halvempi ostaa. Vai tarkoitatko niin pitkiä matkoja, että joutuisi ostamaan sähkön lähinnä varsin kalliista pikalatureista, joissa hinta voi olla se 50 snt/kWh. En ole vielä pikalatureita käyttänyt muuta kuin kerran kokeillut. Lähelä kotia on Plugitin 160 kW laturi, joka maksaa 30 snt/kWh. Auton pitäisi ottaa n. 90 kW.

Tarkoitin vain sitä että voisin ajaa pelkkää matkaa aika kohtuullisella kustannuksella polttomoottori käyttöisellä autollakin. Kannattavuus on sähköpelien kohdalla merkittävästi heikompaa matka-ajossa jos onnistuu ajamaan esim 4-5 l/100km vaikkapa 1000 km siivun, sähkön pitäis maksaa luokkaa 38-47 c/kwh jos oletetaan että auto kuluttaa 20 kwh/100km. Matkustusmukavuus esim talvella kun voit ajaa vaikka 300 km jos perse kestää vs pysähdyt 180 km välein pitämään puolen tunnin lataustauon. Ei tuossa mitään sen suurempaa logiikkaa tai mitään hienoa exceliä ollut takana.

On 99 %:sti kaikissa sähköautoissa. Ennen elokuuta olisin pitänyt kysymystä tyhmänä ja kertonut varausmittarin olevan kaikissa sähköautoissa.

Peugeot e-2008 on ensimmäinen ajamani sähköauto, josta se puuttuu. Oikeasti raivotuttava puute ja osoittaa täyttä asiakkaan aliarvioimista.

Itse kaipaisin auton mittaristoon myös prosentti näyttöä, kaikki eivät näe asiaa samoin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 811
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #17 : 07.12.2023, 12:24:18 »
On 99 %:sti kaikissa sähköautoissa. Ennen elokuuta olisin pitänyt kysymystä tyhmänä ja kertonut varausmittarin olevan kaikissa sähköautoissa.

Peugeot e-2008 on ensimmäinen ajamani sähköauto, josta se puuttuu. Oikeasti raivotuttava puute ja osoittaa täyttä asiakkaan aliarvioimista.

Onhan siinä akun % mittari, mutta ei taida noissa karvalakki riisutuissa versioissa tosiaan olla, mutta senhän saa valittua näyttääkö akun arvio rangen km vai akun %
Peugeot 3008 hybrid

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 867
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #18 : 07.12.2023, 14:31:10 »
Taitaa olla politiikkana, ettei kerrota kaikkea? Olen pitkään ihmetellyt miksei kerro rengaspaineita, vaikka ne näkyy testerillä. Kertoo vain OK vai ei. Tämä siis 607 ja 508 polttikset. Erityisesti, kun tulee hälytys olisi kiva tietää onko renkaissa 1,8 bar vai 0,5 bar eli rikkooko renkaan ajamalla vai voiko huoletta katsoa paineet vasta myöhemmin.

Anteeksi suisti, mutta tuosta tulikin mieleen, että olen jo yli 400 km ajanut 508:lla talvirenkaiden vaihdon jälkeen, eikä se vielä ole huomannut puuttuvia rengaspaineantureita. Aivan turha järjestelmä. 

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 706
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #19 : 07.12.2023, 16:36:31 »
Anteeksi suisti, mutta tuosta tulikin mieleen, että olen jo yli 400 km ajanut 508:lla talvirenkaiden vaihdon jälkeen, eikä se vielä ole huomannut puuttuvia rengaspaineantureita. Aivan turha järjestelmä.
Minä taas vääränmerkkisellä hämmästyin tänään, kun huomasin talvirenkaissa olevankin paineanturit. Ne vaativatkin muutaman kilometrin ajon aktivoituakseen. Vasempaan takarenkaaseen pitää hitusen lisätä ilmaa. Pakkaset tuppaa laskevan paineita.
Miten ne liittyy otsikkoon? No riittävät paineet ainakin luulisi vähentävän kulutusta.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 150
Vs: Hybridin latauksen kannattavuus
« Vastaus #20 : 07.12.2023, 17:30:24 »
On 99 %:sti kaikissa sähköautoissa. Ennen elokuuta olisin pitänyt kysymystä tyhmänä ja kertonut varausmittarin olevan kaikissa sähköautoissa.

Peugeot e-2008 on ensimmäinen ajamani sähköauto, josta se puuttuu. Oikeasti raivotuttava puute ja osoittaa täyttä asiakkaan aliarvioimista.
Onhan siinä! Vai tarviiko sinun jostain syystä tietää tasan tarkkaan se taso?
Uudemmissa löytyy tarkempi taso oikean viiksien painikkeen takaa, eli trippimittarin tiedoista. Minä taas en tee prosenttinäytöllä mitään, en kännykässä, enkä autossa. Riittää että näkee suurinpiirtein missä mennään.