Kirjoittaja Aihe: Paljonko autosi moottori pitää kierroksia 100km/h nopeudessa  (Luettu 3811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Joo, ei noi uudet automaatit pidä isoa vaihdetta päällä kuin kevyellä kuormalla, loivassakin ylämäessä tyrkkää pykälän, jyrkemmässä kaksi pykälää pienempää. Hybrid mallit auttaa sähkömoottorilla jopa vaihdetta vaihtaessa, ainakin pösöissä on märkämonilevykytkin, eikä tuo taida kamalasti luistattaa. Isolla tiellä ei juuri huomaa vaihtamista, saati sitä onko polttomoottori käynnissä vai ei. Lataushan ei varsinaisesti koskaan lopu akusta, polttis latailee sitä välillä varauksen ollessa liian vähäinen sähköllä tapahtuvaan ajamiseen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pesomies 508GT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36


Tästä päätellen ykkoskorisessa 508 GT:ssä kierrokset on karvan päälle 1600 rpm satasen nopeudessa 6-vaihteella. Näin myös muistelisin olevan.

GT:ssä maksimivääntö on jo vakiona on 450Nm 2100 kierroksella, joten satasen vaudista kun lähtee kiihdyttämään, niin tunne on upea :) ja jos laittaa sport moden päälle niin 8)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 468
GT:ssä maksimivääntö on jo vakiona on 450Nm 2100 kierroksella, joten satasen vaudista kun lähtee kiihdyttämään, niin tunne on upea :) ja jos laittaa sport moden päälle niin 8)
pienempää se siinä silti vaihtaa eikä jurnuta 2100 kiekasta samalla vaihteella
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 865
GT:ssä maksimivääntö on jo vakiona on 450Nm 2100 kierroksella, joten satasen vaudista kun lähtee kiihdyttämään, niin tunne on upea :) ja jos laittaa sport moden päälle niin 8)

450 Nm @ 2000-2750 kierrosta/min

Kiihdytys 120 km/h nopeudesta on sellainen että tuon huomaa, ei niinkään vielä satasesta. Tuon kulkuhalut on siis muissa kuin suomalaissa maantienopeuksissa. Ikävä, kun on tuollainen budjettilaatikko, niin on pitänyt vääntöä rajoittaa.

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
450 Nm @ 2000-2750 kierrosta/min
Kiihdytys 120 km/h nopeudesta on sellainen että tuon huomaa, ei niinkään vielä satasesta. Tuon kulkuhalut on siis muissa kuin suomalaissa maantienopeuksissa. Ikävä, kun on tuollainen budjettilaatikko, niin on pitänyt vääntöä rajoittaa.

Tosiaan, 508GT alkaa ikään kuin toimimaan siellä + 130km/h. Moottorina ja alustaltaankin.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2024, 15:59:27 kirjoittanut Ranskalainen GT »
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 420
  • Kuolema kuittaa univelat...
Ennen kun kaikki oli paremmin sitä saattoi 0-100 km/h ottaa ihan normi perheautossakin tuollaista 12-16 sek, ilman matkustajia eikä tankkikaan saanut olla lähellekään täynnä, ajamisessa oli työn tekemisen makua, ainakin kun koitti päästä liikennevirtaan. Moottorin ääni tuntui 125 km/h nopeudessa aivan kamalalta, kierroksia kun bensavehkeessä oli luokkaa 3500-4000. Yllättävän monen nykyauton kohdalla suomen nopeusrajoitukset tuntuu aika nopeasti saavutettavilta, ei siinä kamalasti ehdi kaasun päällä seisoa ja automaatti tekee ajamisesta vaivatonta. Turbo koneet kiertää kaikki aika maltillisesti yli satasen nopeudessa.

Ei noi moottorin ottamat kierrokset kamalasti kuitenkaan vaikuta kulutukseen, melutaso on varsin kohtuullinen kaikissa uudemmissa pösöissä, hybridien kohdalla vielä laminoidut etu sivuikkunat vaimentaa vielä hiukan lisää. Sopivalla ilmalla sähkövehkeissä kuuluu hiljaista ulinaa, sähköajon värinättömyyden huomaa parhaiten liikennevaloissa seisoessaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kosla1000

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
307 SW 1.6 automaatti vm 2007 suurimmalla eli 4. vaihteella n. 3000 r/min.
Autoon heti ensitutustumisen jälkeen heräsikin epäillys, että vaihtaako laatikko kolmoselta ylöspäin mutta kyllä se vain oikein toimi.
Eipä tee edes mieli 120 km/h huristella kun kone käy aikamoisilla kierroksilla...
Ajossa Peugeot 307 SW 1.6 automatic 2007

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Muistaakseni Citroen Grand Picasso 2.0bensa al4 laatikolla kierrosta moottoria 2800rpm satasen nopeudessa. Keskikulutus taisi olla 8,6l / 100km.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 865
307 SW 1.6 automaatti vm 2007 suurimmalla eli 4. vaihteella n. 3000 r/min.
Autoon heti ensitutustumisen jälkeen heräsikin epäillys, että vaihtaako laatikko kolmoselta ylöspäin mutta kyllä se vain oikein toimi.
Eipä tee edes mieli 120 km/h huristella kun kone käy aikamoisilla kierroksilla...

Ei tuo ole edes paha. Mulla on täällä nelipyöräinen ajoneuvo, joka kiertää 60 km/h nopeudessa 5000 kierrosta, eikä olla vielä kuin kierrosalueen puolivälissä. Vaihteita on kaksi eteen ja yksi taakse, välityssuhteita äärettömästi.

Pesomies 508GT

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 36
450 Nm @ 2000-2750 kierrosta/min

Kiihdytys 120 km/h nopeudesta on sellainen että tuon huomaa, ei niinkään vielä satasesta. Tuon kulkuhalut on siis muissa kuin suomalaissa maantienopeuksissa. Ikävä, kun on tuollainen budjettilaatikko, niin on pitänyt vääntöä rajoittaa.

GT:n voimalinja moottori+laatikko tarjoavat hienon yhdistelmän, kun väkevää vetoa riittää tasaisesti lähes koko kierrosalueen, tunne on mahtava. Harmi vaan, että sinänsä hyvin toimiva ja sivistyneesti vaihtava Aisin automaatti ei kestä kovin paljon enempää vääntöä, joten lastuttaminen ei tuo paljoakaan iloa lisää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 865
Hyvin tuollakin ehtinyt