Kirjoittaja Aihe: Autoahistus vaivaa  (Luettu 2221 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Autoahistus vaivaa
« : 07.04.2024, 15:00:52 »
Perheessä ollut tää 2018 vuoden 3008 1,6di nyt puolitoista vuotta. Autosta ajoltaan ja fiilikseltään tykätään kumpikin kovasti, mutta ylläpidosta on tullut paitsi kalliimpaa myös hieman stressaavampaa kuin edellisten kulkineiden kanssa. Aikaisemmin huollatin/korjautin kun tarvetta oli. Nyt kaikkea satunnaista vikakoodia pukkaa tauluun harva se päivä ja muutenkin tämä 3008 tuntuu vaativan huomiota useammin kuin aikaisemmat autot.

Edellisellä Kia dieselillä ajelin kilometrit 212tkm - 462tkm aika lailla ongelmitta. Tais laturi olla ainoa joka uusittiin kahdesti, sekin omaa syytä kun halpisosan ensin vaihdoin. Muuten kulutusosaa vain vaihtoon. Sitä edellinen Renaulttikin toimi kohtuu hyvin sen vajaa 200tkm, mitä nyt ohjauksen niveliä vuosittain sai uusia.
Nyt 3008:lla 45tkm omaa ajoa takana ja ei ihan mutkatonta ole yhteiselo ollut. Ensimmäiset pari kuukautta meni mulle uuden auton lumossa kunnes adblue-valo ekan kerran tuli tauluun. Sen jälkeen adblue ynnä muita vikavaloja syttynyt tasaiseen tahtiin, useimmat häipyneet myöhemmin itsestään, osa poistettu koodinlukijalla. Viime vuonna meni normihuoltojen lisäksi useampi tonni korjauksiin; adblue-suutin vaihtoon, jakopään hihnan vaihdon yhteydessä rullia uusiksi. Ilmeisesti venttiilikoppa hieman vuotaa ja palanut öljy ajoittain haisee autoon. Tuonkin kopan vaihdosta tehdas tehnyt isomman projektin kun pitää jakopäätäkin purkaa että kopan saa vaihdettua. Edellisessä mallissa homma helpompi. Lisäksi kaikenlaista pikku ongelmaa, ajovalojen anturivikaa, abs-anturia, sivupeilin säädön hajoamista pakkasella ynnä muuta. Uusi adblue-säiliökin odottaa autotallissa, jos vaihtotarve yllättää. Olipa männä talvena tosin kolme kuukautta ettei ensimmäistäkään vikavaloa taulussa, mutta nyt tuokin ilo loppui.

Nyt ollaan siinä pisteessä ettei vaimo enää halua autolla yksin ajaa ja itselläkin luotto vähän kehno. Onko tämä vain mun henkilökohtainen trauma vai onko muillakin tuntemus että nää vehkeet, vaikka hienoja onkin, tuntuvat vaativan huolenpitoa huomattavasti enemmän kuin vaikkapa 2000-luvun alun laitteet?
3008 1.6HDi -18

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
Vs: Autoahistus vaivaa
« Vastaus #1 : 07.04.2024, 15:50:39 »
Mulla oli 18 vuoden 3008 hdi120. Melkein kaikilla varusteilla. Ajoin kilometrit nollasta 115000km.
Tuona aikana vaihdettiin 1 kpl koira luita, jarrulevyt paloineen, polttoainekorkin lukitsin. Tässä kaikki muistamani ongelmat. Tosin huollossa särkivät jakohihnan kiristimen. Lopulta adblue häiröisen auton vaihdoin liikkeessä käytettyyn 3008 HYBRID malliin. Minulla jäi laadukas kuva 3008:sta.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 123
  • 508 GT-Line 225
Vs: Autoahistus vaivaa
« Vastaus #2 : 07.04.2024, 17:15:07 »
Uskomaton 3008 tarina. Kuntoon vaan , aika pikkuvikoja, kun käärii hihat. Jos todellakin auto ahdistaa otsikon mukaisesti, niin kannattaa tarttua autoliikkeen oven kahvasta kiinni.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 423
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Autoahistus vaivaa
« Vastaus #3 : 07.04.2024, 17:49:21 »
No siis onhan se nyt vähintään faktaa että dieseleiden saasteenestolaitteet ovat nykyään melko monimutkaisia verrattuna esimerkiksi vuoden 2000 tekniikkaan jossa perus autosta löytyi EGR, hienommista FAP. Jos olisi 24-v sitten lohkaissut jossain että bensiinimoottoreihin tulee hiukkasloukut alle 20-v niin olisi pidetty vähintään ihan sekopäänä. Moottoreiden kehittäminen läpäisemään uusimmat määräykset on jo melko kallista puuhaa, eikä auton ylläpitokaan ole ainakaan halvemmaksi muuttunut kun harvemmin nykyään enää korjataan mitään osia, ennemmin oikeastaan vaihdetaan uutta yksikköä tilalle.

Ennen pystyi toki välttämään kalliita korjauksia kun teki huoltoja järkevästi, esim vaihtoi jarrunesteet ja puolitti öljynvaihtovälin. Se ei noiden saasteenestolaitteiden kanssa oikein toimi.

Mitä taas tulee mielikuvaan laadusta, ensimmäinen uutena ostettu pösö (vm. 2008) kävi takuu aikana 6 kertaa takuu korjauksessa, takuun loputtua 4 kertaa korjauksessa jotka maksoi maahantuoja. Päälle omaan piikkiin korjauksia 6 kertaa ja vielä 14 kertaa huollossa tuona aikana. Ton jälkeen ostetuissa pösöissä ei ole yhteensäkään ollut yhtä montaa takuu vikaa, huoltovälitkin on jokaisessa ollut pidemmät jne.

Tosta jos summaa niin oma kokemus on kyllä se että 2000-2010 välillä pösöjen laatu ei ollut parempi kuin 2011 jälkeen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: Autoahistus vaivaa
« Vastaus #4 : 07.04.2024, 20:50:30 »
Mulla oli 18 vuoden 3008 hdi120. Melkein kaikilla varusteilla. Ajoin kilometrit nollasta 115000km.
Tuona aikana vaihdettiin 1 kpl koira luita, jarrulevyt paloineen, polttoainekorkin lukitsin. Tässä kaikki muistamani ongelmat. Tosin huollossa särkivät jakohihnan kiristimen. Lopulta adblue häiröisen auton vaihdoin liikkeessä käytettyyn 3008 HYBRID malliin. Minulla jäi laadukas kuva 3008:sta.
Tällä mun pösöllä oli ostaessa ajettu jo 137tkm, nyt mittarissa 182tkm. Varmaan ekat satatonnia on vikaa vähemmän ja onhan siinä takuu ollut turvana, mulla kaikki menee omasta pussista.

Uskomaton 3008 tarina. Kuntoon vaan , aika pikkuvikoja, kun käärii hihat. Jos todellakin auto ahdistaa otsikon mukaisesti, niin kannattaa tarttua autoliikkeen oven kahvasta kiinni.
Pikkuvikoja enimmäkseen ja tottahan nämä korjataan. Ja on mielessä toki käynyt auton vaihtokin, vaan ei halpaa puuhaa ole sekään.
Tuo venttiilikopan vaihdon tarvekin tuli ilmi kun pakokaasun hajun takia piti uusia yhteen suuttimeen tiiviste. Monimerkkipajassa muutama tunti työtä ja osa päälle. Jos olisi vanhan liiton helposti vaihdettavaa mallia niin vaihtaisin itse.

Ärsyttää vaan kun edellinen auto rullasi yli 200tkm ajettuna vielä toiset 250tkm ilman mitään ihmeempiä vikoja ja nyt valot palaa taulussa harva se päivä :-X

3008 1.6HDi -18

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 811
Vs: Autoahistus vaivaa
« Vastaus #5 : 07.04.2024, 20:59:50 »
Kaikki diesel autot oli merkki mikä hyvänsä, joissa on adblue, niin ongelmia tulee 100tkm jälkeen. Nuo järjestelmät kun on pitkälti samoja kaikissa autoissa. Jos ajo on lyhyttä tai ajetaan kovalla pakkasella lämpimään halliin ja sieltä takas pakkaseen, niin ongelmia tulee ihan varmasti.lisäksi adblue säiliötä ei saa talveksi täyttää täyteen. Ja käyttäkää kent lisäainetta adblueen sekoitettuna.
Peugeot 3008 hybrid

Pulmu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: Autoahistus vaivaa
« Vastaus #6 : 07.04.2024, 21:22:24 »
Kaikki diesel autot oli merkki mikä hyvänsä, joissa on adblue, niin ongelmia tulee 100tkm jälkeen. Nuo järjestelmät kun on pitkälti samoja kaikissa autoissa. Jos ajo on lyhyttä tai ajetaan kovalla pakkasella lämpimään halliin ja sieltä takas pakkaseen, niin ongelmia tulee ihan varmasti.lisäksi adblue säiliötä ei saa talveksi täyttää täyteen. Ja käyttäkää kent lisäainetta adblueen sekoitettuna.
Kolme-neljäkymmentä tuhatta vuodessa tullut ajoa niin diesel valikoitui alle. Enpä vain ostaessa tiennyt että tuo adblue-systeemi on noin kehno keksintö.
Syksyllä tosiaan foorumin ohjeiden mukaan säiliö puolilleen ja Kent-lisäainetta sekaan niin talven sai ajella ongelmitta viime viikkoon saakka.
Nyt näyttäis että nämä paljon ajoa vaatineet työhommat on toistaiseksi ohi mutta en dieselistä malttaisi luopua siltikään.
3008 1.6HDi -18