Kirjoittaja Aihe: Saasteenesto laitteiden poistaminen, hyväksyttävää vai ei  (Luettu 2459 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 706
Asia ei varsinaisesti tähän liity, mutta miten suhtaudutte saastelaitteiden poistoon? Homma käsittääkseni tulee kielletyksi kesäkuun alusta.
Uskaltaako katsastukseen mennä ilman ylimääräistä jännitystä manipuloiduilla laitteilla.?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 423
  • Kuolema kuittaa univelat...
….mutta miten suhtaudutte saastelaitteiden poistoon?

Itselle ehdoton ei, en tee enkä tykkää että tehdään, koskee kaikkia saasteisiin vaikuttavia osia, EGR mukaan lukien. Mutta koska elän niin kuin opetan, en tuomitse enkä tuputa omaa näkemystäni. Ihmisillä on vapaa tahto, vapaus tehdä, kokea ja elää. Oman auton pidän aina katsastuskunnossa, en korjaa vikoja koska auto pitää katsastaa, vaan auto menee aina suoraan ajosta katsastukseen.

Edelleen en ole poliisi, en sekaannu muiden asioihin jotka eivät minulle kuulu. Jokainen vastaa omista tekemisistään. Loput ajatukseni pidän omana tietonani koska ne eivät ole julkaisukelpoista materiaalia.  ;D
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 537
mutta miten suhtaudutte saastelaitteiden poistoon?

Ongelmia todennäköisesti tulee auton vaihdon yhteydessä. Osa autoliikkeistä on jo lisännyt vaihtoauton kauppasopimukseen tekstin, jossa vaihtoautoa tarjoava asiakas vakuuttaa autonsa olevan tieliikennekelpoinen.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 177
Itselle ehdoton ei, en tee enkä tykkää että tehdään, koskee kaikkia saasteisiin vaikuttavia osia, EGR mukaan lukien. Mutta koska elän niin kuin opetan, en tuomitse enkä tuputa omaa näkemystäni. Ihmisillä on vapaa tahto, vapaus tehdä, kokea ja elää. Oman auton pidän aina katsastuskunnossa, en korjaa vikoja koska auto pitää katsastaa, vaan auto menee aina suoraan ajosta katsastukseen.

Sama täällä
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 065
  • Eipä turhia höttyillä :)
Oman auton pidän aina katsastuskunnossa, en korjaa vikoja koska auto pitää katsastaa, vaan auto menee aina suoraan ajosta katsastukseen.

Vikojen osalta kyllä, kaikki ajoneuvoni voi ajaa katsastukseen vaikka heti jos niin halutaan. Vaan pykälissä on mielestäni myös joitain älyttömyyksiä, joten modausten osalta ei, ne pitää ensin purkaa takaisin alkup. ennen leimalle menoa, niin autossa kuin prätkässäkin. Ei, nämä modaukset eivät liity saastelaitteistoihin tms. kummassakaan tapauksessa.

Esim. prätkästäkin lambda tuli tiensä päähän ja noita tunnetusti ohitetaan, kun kaikissa (viri)putkissa ei ole edes paikkaa koko anturille, mutta itse hommasin ennemmin uuden lambdan kuin läksin tuota anturia vastuksilla modaamaan pois.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Familiale

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
  • e-2008 kovassa ajossa
Mietityttää nykyisten dieseleiden elinkaari. Kuinka pitkään niitä pidetään katsastuskunnossa, kun uudenkarheissakin on ongelmia addblue-vehkeiden kanssa?

Itse pidän autoni katsastuskunnossa, enkä ymmärrä tarkoituksellista rikkomista.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 485
Jos kaikki on kunnossa niin saastelaitteita ei edes tarvitse poistaa. Ne on pääosin Esson baari juttuja että tehoa tulee lisää jos/kun niitä poistelee. (tietysti jos on esim DPF tukossa tai EGR vuotaa, niin tokihan palautuu tehoja kun nuo ongelmat poistuvat)

Esim: Toimiva EGR on auki imusarjaan vain ja ainoastaan kun moottoria ei kuormiteta esim maantie ajossa, jolloin seos säädetään laihalle polttoaineen kulutuksen säästämiseksi. Hapetonta pakokaasua ohjataan takaisin palotilaan vähentämään hapellisen ilman määrää, jotta palotilan lämpö ei nouse liian kuumaksi laihalla seoksella. (huomaa että laihalla seoksella pakokaasun noen määrä on hyvin vähäinen, joten nokeentunut imusarja kielii viasta esim pisaroivasta tai vuotavasta polttoaine suuttimesta tai suunnitteluvirheestä esim EGR jousen voimakkuudesta tai kuoleentumisesta, jolloin se aukeaa pakopaineesta tai ohjelmointivirheestä moottorinohjauksessa. Kaikkia on nähty)
Heti kun moottorilta vaaditaan tehoja EGR napsahtaa kiinni. Kiinni ollessaan on tilanne sama kuin jos se olisi tulpattu tai postettu. Ei vaikutusta siis tehoihin. Tämän takia ei myöskään polttoainetalous parene mikäli (toimiva) EGR poistetaan käytöstä. Päinvasoin: Jos EGR:n poistetaan käytöstä tulisi seoskartoista nostaa kuormittamattoman/laihan alueen seosta, jotta palotila ei ylikuumene. (kun sitä pakokaasua ei ole niin hapekasta ilmaa on enemmän) Jos karttoja ei muokata niin voi tulla pakoventtiilivikoja tai öljy voi palaa männän pohjaan pieksi joka aikanaan sitten voi majoittua öljypumpun sihtiin klöntteinä estämään öljynkiertoa.
(kannattaa siltä lastuttajalta kysyä että mitä meinaa tehdä seoskartoille EGR deleten yhteydessä? Jos tapittaa silmät pyöreinä niin kävele pois)

DPF:n tukkeentuminen johtuu yleensä jostain muusta viasta kuin itse DPF:stä. Puhtaan tai täyttöasteen rajoissa olevan DPF:n virtauskyky on (yleensä) suurempi kuin mitä ko moottori pystyy iskutilavuudellaan hönkäilemään max rpm:llä ja yleensä varaakin on. Pakokaasujen "jarru" on kuitenkin jo aiemmin putkistossa turbon muodossa. Tietysti jos moottorin max rpm nostetaan esim +1000rpm ylöspäin niin virtausvastuksia on tiedossa max rpm:llä.

Kun pitää moottorin ja sen apulaitteet kunnossa, huoltaa sitä ja korjaa/vaihtaa vikaantuneet komponentit ajoissa eikä vasta kun moottori ei enää käy, niin saastelaitteet kestää sen mitä autokin, eikä edes ns "lastuttaminen" välttämättä vaadi niiden poistoa kun lastutus tehdään oikein. Ja kuten tuosta EGR:n toiminnasta selviää, niin lastuttaja pystyy jopa käyttämään sitä hyödyksi tietyissä tilanteissa kun moottorista otetaan kunnolla ruutia. (tosin harvoin vakio EGR:llä)
Oma 607 2.2D keräsi minun alla 470t km, Jumpperi 2.2D 440tkm ennenkuin lähtivät kiertoon ja nykyinen XJ 3.0D ylitti juuri 315tkm. Kaikki alkuperäisillä saastelaitteilla, paitsi Jumpperiin oli takuuseen ensimmäisen omistajan aikana vaihdettu EGR. 607:n DPF:n huuhtelin ihan mielenkiinnosta n.250tkm kohdalla. Turhaan, mutta tuli kokeiltua sekin.

Sitten on tietysti myös varjopuolia: DPF:n polttoprosessissa päätyy helposti palamatonta polttoainetta moottoriöljyyn, varsinkin pätkäajossa jossa polttoyritykset helposti keskeytyvät. (tyyppivika tuossa pitkittäin olevassa 3.0D koneessa, kun DPF on kaukana, melkein puolessa välissä pakoputkistoa)
Adblue kiteytyy ja tukkii suuttimet. (nyt taitaa olla jo hieman parempia litkuja, joissa tämä on vähäisempää?)
Usein EGR:n vuotamisen alkaminen tapahtuu niin hitaasti ettei omistaja tai systeemi huomaa sitä ennenkuin kaikki on jo kunnolla noesta tukkeessa.
Suunnitteluvirheitä löytyy myös kampikammion huohotinsysteemeistä. (niitäkin kannattaa huoltaa ja putsailla joskus varsinkin jos ahtopaineita nostetaan: Kasvaneet puristuspaineet on yhtäkuin kasvaneet ohivuodot mänänrenkaissa)

Kiteytettynä: En ole puolta enkä ole vastaan. Jokainen tekee onat päätöksesnä, mutta monesti saastelaitteita poistetaan turhaan. Korjataan vaiva, mutta ei vikaa. Esimerkiksi se pisaroiva polttoainesuutin pisaroi tukkeutuneen DPF:n poistonkin jälkeen ja seuraavaksi onkin moottorin runkolaakerivika kun polttoainetta päätyy moottoriöljyn sekaan laimentaen sen. (alkuperäisen vian korjaus olisi voinut olla jopa halvempi toimenpide)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 423
  • Kuolema kuittaa univelat...
Saasteenestolaityeiden poistamisesta voi tulla kallis harrastus

https://www.is.fi/autot/art-2000010416268.html

Ei ne laitteet siellä huvikseen ole, eikä ne ole turhia. Nykyään autojen pakokaasut ei enää haise yhtä reippaasti kuin aikaisemmin. Ero on todella iso verrattuna vanhempiin autoihin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 065
  • Eipä turhia höttyillä :)
Kun pitää moottorin ja sen apulaitteet kunnossa, huoltaa sitä ja korjaa/vaihtaa vikaantuneet komponentit ajoissa eikä vasta kun moottori ei enää käy, niin saastelaitteet kestää sen mitä autokin, eikä edes ns "lastuttaminen" välttämättä vaadi niiden poistoa kun lastutus tehdään oikein.

Valitettavasti tuosta PSA:n AdBlue systeemistä on tullut jopa surullisenkin kuuluista, kuinka edes em. ei enää toimi vaan systeemi napsahtaa pas2 ihan issekseen melko säännöllisen epäsäännöllisesti 50...70tkm välein :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 270
  • ajossa: 407 Coupé, Boxer, iVTEC
Vaimon töihin tuli talvella uusi Proace ja adblue ongelmat alkoi reilussa viikossa. Ensin nollailtiin, sitten vaihdettiin jo osia (säiliö).
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 706
Vaimon töihin tuli talvella uusi Proace ja adblue ongelmat alkoi reilussa viikossa. Ensin nollailtiin, sitten vaihdettiin jo osia (säiliö).
PSA:n autoilla on 5-vuoden takuu. Kaiketi Tojollakin.
Kummallista, että varaosina pitää ostaa koko säiliö elektroniikkoineen. Olisiko 1500 € paukku. Kuitenkin käytettyinä myydään pelkkää irroitettua elektroniikkayksikköäkin. Käsittääkseni se elektroniikka niissä olisi se heikoin lenkki.
Omassa Expertissäni on jo 7 vuotta takana ja vähän kusi sukassa odottelen vikavalojen syttymistä. NOX anturi meni jo vaihtoon neljäntenä vuonna. Mitään vilunkia ei ole kuitenkaan tarkoitus tehdä, vaan laitteet sitten vain korjataan.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 485
Valitettavasti tuosta PSA:n AdBlue systeemistä on tullut jopa surullisenkin kuuluista, kuinka edes em. ei enää toimi vaan systeemi napsahtaa pas2 ihan issekseen melko säännöllisen epäsäännöllisesti 50...70tkm välein :-\

Joo, eikä ole ainoa systeemi jossa on samoja vikoja. EU:n pitäisi ottaa tiukempi linja suojaamaan kuluttajia tämmöisistä kukkasista, mutta kun autoteollisuus on niin suuri taloudellinen koneisto on pättäjillä äkkiä vetelät pöksyssä kun pitäisi paukauttaa nyrkki pöytään. (aika heikoilla oli EU:n kuluttajat Diesel gatessa verrattuna US:n puolelle)

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 485
Ei ne laitteet siellä huvikseen ole, eikä ne ole turhia. Nykyään autojen pakokaasut ei enää haise yhtä reippaasti kuin aikaisemmin. Ero on todella iso verrattuna vanhempiin autoihin.

Aamen. Olen sitä ikäluokkaa että olen -70-80 luvulla odotellut Helsingin rautatientorilla talvella linja-autoa lähteväksi kohti lähiötä.  Sellaset 30-40 sen aikasta dieseliä raksutti kansallisteatterin ja Ateneumin välisessä montussa tyhjäkäynnillä. Aika sakeeta oli.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 423
  • Kuolema kuittaa univelat...
Joo, aina välillä joku vanhempi, ehkä jo museorekisteröity auto liikkuu tuossa kylätiellä, keskimääräisesti kapukka on ihan tolkuton, joskus niin paha että alkaa kaivata astma lääkkeitä. Erityisesti typenoksidit aiheuttavat hankaluuksia ympäristölle ja eläimille, kuten ihminen. Siksi en ihan valtavasti ymmärrä miksi ihmiset niin hanakasti poistavat näitä saasteiden estolaitteita. Edelleen ihan yhtä paljon ymmärrän ihmisiä jotka heittelevät roskat luontoon, vaikka siitä auton ikkunasta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 270
  • ajossa: 407 Coupé, Boxer, iVTEC
Minun vanha Boxer on liikkunut viimeiset 7 vuotta MyDieselin voimin. Tuosta ei muita systeemejä löydy kuin katti. Ei savuta, K-arvo katsastuksessa 0,18.  :)

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...