Kirjoittaja Aihe: Peugeot 307SW AL4 automaattilaatikon koodien luku pääkaupunkiseudulla - anyone?  (Luettu 1512 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

otk

• Uusi käyttäjä

Löytyykö pääkaupunkiseudulta (espoo tai järkevällä säteellä) ketään foorumilaista tai muuta tahoa joka lukisi tuon AL4 laatikon vikakoodit ja ohjelmistoversion kohtuullista korvausta vastaan.

Taustalla on siis satunnaiset vaihtamisongelmat ja laatikon meneminen vikatilaan eli niitä perinteisiä solenoideja epäilen. Korjaussarja ja solenoidit on halpoja eikä vaihtaminenkaan ole kovin iso juttu mutta eteen tulee taas se perinteinen eli uudenmalliset solenoidit vaatii päivitetyn softan. Netistä löysin tiedon että näitä uudempia 100Hz Borg Wagner solenoideja tuetaan softaversiosta 1002 eteenpäin. Tästä syystä minua kiinnostaa tietää mikä versio softasta mun autossa on koska jos yli 1002 niin homman pitäisi onnistua kotitallissa. Jos taas ei niin softan päivittämiseksi pitänee kääntyä merkkikorjaamon puoleen mikä nostaa koko operaation hintaa moninkertaiseksi. Ottaen huomioon että tuollainen 307 ei enää ole kuin vähän päälle tonnin auto niin siinä isomman rahatukun kantaminen merkkikorjaamolle ei välttämättä enää kauheasti lyö leiville. Apua saa siis tarjota.

Muitakin vinkkejä miten tuon saisi mahdollisimman kohtuuhintaan fiksattua saa myös kertoa.

otk

• Uusi käyttäjä
Itse itselleni vastaten.
Aikaa on kulunu ja laatikko toiminu paremmin tässä välissä. Liekö lämmin sää vaikuttanu. Nyt sain sattumoisin koodit luettua kaverin donglella (mutta en edelleenkään softaversiota). Mutta osaako joku kertoa mitä nämä koodit tarkoittaa, googlaamalla en tullut hullua hurskaammaksi.
P20FF
U3F20
P2022
P2202
B0CBB

LionRouge

• Käyttäjä
  • L'être en mouvement
Gemini arvelisi tällaista:

Peugeot 307 SW AL4-automaattivaihteistolla:

P2202- ja P2022-vikakoodit ovat usein suoraan yhteydessä AL4-vaihteiston toimintahäiriöihin. Nämä koodit viittaavat usein paineensäätösolenoidien (paineventtiilit) ongelmiin. Kun nämä venttiilit eivät toimi kunnolla, vaihteiston öljynpaine saattaa olla liian alhainen tai epävakaa, mikä johtaa vaihteiden luistamiseen tai nykimiseen.

P20FF-vikakoodi voi olla valmistajakohtainen, ja se saattaa liittyä polttoaine- tai pakokaasujärjestelmään. Sen yhteys vaihteistoon on epätodennäköisempi, mutta autojen järjestelmät ovat toisinaan monimutkaisia ja voivat vaikuttaa toisiinsa.

U3F20 ja B0CBB ovat mitä luultavimmin valmistajakohtaisia vikakoodeja. Ne voivat viitata moniin eri ongelmiin, kuten viestintähäiriöihin ajoneuvon ohjainlaitteiden välillä (U-koodit) tai korin sähköjärjestelmien vikoihin (B-koodit). Voi olla, että ne liittyvät AL4-vaihteiston ohjainlaitteen (ECU) ja muiden järjestelmien välisiin yhteysongelmiin.

Yhteenveto mahdollisista ongelmista
Solenoidiongelmat: Yleisin ja tyypillisin vika AL4-vaihteistossa ovat kuluneet tai likaiset paineensäätöventtiilit. Korjaus vaatii yleensä niiden vaihtamisen uusiin.

Öljynpaineen lasku: Vialliset solenoidit tai kulunut vaihteiston sisäinen osa voi aiheuttaa paineen laskun, jolloin vaihteet eivät kytkeydy kunnolla.

Ohjainlaitteen vika: Harvemmin, mutta mahdollista. Vaihteiston ohjainlaite voi olla viallinen tai siinä voi olla ohjelmisto-ongelmia.

Viestintäongelmat: Viestintäkoodit (kuten U3F20) voivat viitata johtovikohin tai huonoihin liitoksiin, jotka häiritsevät ohjainlaitteiden välistä tiedonsiirtoa.
”Kyllä mä tän ymmärrän, mutta kun mun aivot ei.” M.N.

JPL

• Käyttäjä
  • 508 GT-Line 225
Juuri noin ja suuntana on solenoidipöytä pöydälle. Merkkitesterillä ensin naksuttelee solenoidit lävitse ja katselmoi toiminta-arvot. Youtubesta löytyy tietoa ja työohjeita. Ref. AM6-vaihteistoon 407 sai vähemmän ajetun solenoidipöydän C5 :sta ja vastaava tarjonta on olemassa AL-4 vaihteistolle, varmempi tapa uusia kokoinaisuutena, kun kulumaa saattaa olla itse venttiimipöydässä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -