Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa/kylmää (säätöläpän akseli)  (Luettu 304049 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Simon Le Bon

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 38
Lämmityslaitteen sisällä on samanlainen kenno kuin syyläri, toki paljon pienempi. Ilmaa puhalletaan sen läpi ja jos se on tukossa osittain, voi olla kuvailemasi ongelma.
Letkut menevät sisään kuskin puolelta, vänkärin puoli saattaa tukkeumien vuoksi olla kylmempi.¨
Moottoritilassa näkyy letkupari joka mene tulipellin läpi ohjaamoon. Toinen on meno ja toinen paluu. Jos kenno on tukossa toinen on kuuma ja toinen kylmä.
Letkut irti ja puutarhaletkulla molempiin suuntiin huuhtelua, saattaa auttaa. Toinen korjaustapa on ostaa uusi kenno, ei varmaan viittäkymppiä maksa. Vaihto sisältä, letkut ensin tyhjäksi. O-renkaat tiivistämässä, vaihtoon nekin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Just noin. Voi valita suoraan kennorempan tai tarkistus: Yläritilä (mukavuusilmastointitulo)pois ja sieltä näkee kurkata läppien liikkeen ees ja taas. Ajaa lämmöt maksimiin. Soitinta 3 cm ulospäin ja sen alta pari torxia irti, olikohan T15 ja soitin T10 reijästä sihdaten aukeaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
Ei liene lämmityslaitteenkennon tukkeutuminen 407:kan kohdalla kovinkaan yleinen ongelma. Ennemmin veikkaisin että läppän akseli olisi poikki. Tässä kun on kyseessä yksialueinen ilmastointi akselin liikkeen näkee varmaan kun kurkaa apukuskin jalkatilasta lämmityslaiteen kotelon sivuun. Saattaa riittää kun ottaa sen kardaanitunnelin etuosan muovin irti. Siellä pitäisi näkyä tyhjä moottorinpaikka ja läppä akselinpää. Seuraa tapahtuuko liikettä kun lämmönsäätöä ohjaa.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 286
Ei liene lämmityslaitteenkennon tukkeutuminen 407:kan kohdalla kovinkaan yleinen ongelma. Ennemmin veikkaisin että läppän akseli olisi poikki. Tässä kun on kyseessä yksialueinen ilmastointi akselin liikkeen näkee varmaan kun kurkaa apukuskin jalkatilasta lämmityslaiteen kotelon sivuun. Saattaa riittää kun ottaa sen kardaanitunnelin etuosan muovin irti. Siellä pitäisi näkyä tyhjä moottorinpaikka ja läppä akselinpää. Seuraa tapahtuuko liikettä kun lämmönsäätöä ohjaa.

Enempi naamankohotus malleissa niitä on ollut, itselläkin.
Taitaa olla samalta sylttytehtaalta 2009 ja siitä eteenpäin olevat psa tuotteet, kun niissä kennot tukkeutuu.

jalmarikalmari

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 9
Hei,407 2.0hdi 2007vm, kuskin ja vänkärin puolelle omat lämmön säädöt. Ongelmana on että vänkärin puolelle pukkaa vain kylmää eli vissiin läppä poikki siltä puolelta. Ei nyt näillä pakkasilla viitsisi alkaa isompia korjauksia tekemään niin onko tuota mahdollista käsin kääntää kuumalle puolelle ja lukita se talveksi siihen?
« Viimeksi muokattu: 04.01.2026, 16:04:05 kirjoittanut jalmarikalmari »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
On. Matkustajan puolelta ns. "hanskalokero irti, muutama torxi...alapahvi irti. Läpän toimimoottori irti ja sen alta katkennut akselin nysä pois (jos on varmasti katki). Sitten pääset kääntämään läppää sopivalla kupariputken pätkällä. Aukota hanskalokeron kylkeen reikä ja saat käsisäädön...tai sitten aukko kylkeen ja uusi läppä tai liimaa vanha vahvistettuna. Ei kovin iso homma verrattuna kuljettajan puoliseen. Netistä löytyy ohjeita mm. Youtubesta tai Citroen Foorumilta valokuvineen
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jalmarikalmari

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 9
On. Matkustajan puolelta ns. "hanskalokero irti, muutama torxi...alapahvi irti. Läpän toimimoottori irti ja sen alta katkennut akselin nysä pois (jos on varmasti katki). Sitten pääset kääntämään läppää sopivalla kupariputken pätkällä. Aukota hanskalokeron kylkeen reikä ja saat käsisäädön...tai sitten aukko kylkeen ja uusi läppä tai liimaa vanha vahvistettuna. Ei kovin iso homma verrattuna kuljettajan puoliseen. Netistä löytyy ohjeita mm. Youtubesta tai Citroen Foorumilta valokuvineen
Okei, joo tarkoitus on korjata läppä kunnolla myöhemmin kun kelit hieman lämpenee,nyt riittää kun saa vain puhaltamaan lämmintä,kumpaan suuntaan se pitäsi vääntää että jää kuumalle?

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 366
  • ajossa: 407 Coupé, Jumpy 120, iVTEC
Tuleeko nää läppäviat pakkasilla, kun kylmä auto käynnistetään ja alustusproseduuri kääntää komponentteja väkisin ja  rikkoo jäiset muoviosat?
Meillä on ollut kaksi riskiryhmään kuuluvaa autoa, kummassakaan läppävikaa ei ole ilmennyt, autot aina esilämmitetään myös sisätiloiltaan ennen ajoonlähtöä 2h.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Okei, joo tarkoitus on korjata läppä kunnolla myöhemmin kun kelit hieman lämpenee,nyt riittää kun saa vain puhaltamaan lämmintä,kumpaan suuntaan se pitäsi vääntää että jää kuumalle?

Kokeilemalla. Lämpömittari kanavaan (voit säätää vivusta) tai kädelläkin tuntee :). Yläritilän poistamalla voisit tähystää akselia. Radio ulos, näyttö irti ja ritilä pois...muutama torx-ruuvi...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 993
Muovi on haurasta pakkasella ja todennäköisesti rikkoutuu juuri silloin. Esilämmitys auttaa tähänkin asiaan. Itse ostin 406:een takalasinpyykimen varsineen, pyyhkijän kun painoi varren koloseen, niin samantien lohkesi varresta pala pois. Lämpötila oli varmaan nollan tienoilla, kiinaosa kyseessä. Eihän mitään muoviosia uskalla nykyään irrottaa pakkasella ellei lämmitä ensin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Tuleeko nää läppäviat pakkasilla, kun kylmä auto käynnistetään ja alustusproseduuri kääntää komponentteja väkisin ja  rikkoo jäiset muoviosat?
Meillä on ollut kaksi riskiryhmään kuuluvaa autoa, kummassakaan läppävikaa ei ole ilmennyt, autot aina esilämmitetään myös sisätiloiltaan ennen ajoonlähtöä 2h.

Säätömoottorin momentti on voimakas ja ääriasennossa rajoittimessa vääntää akselin poikki. Ohjain hakee läpän asennon ajamalla ääriasentoin, eli rajoittimia vasten. Rajoitusvastuksia on asenneltu moottorin käämeihin sarjaan, en muista ulkoa ohmeja, mutta löytyy foorumilta pinneineen ja johtonumeroineen. Säätöpaneelin taakse juottelin 10 watin, muistaakseni 82 ohmiset.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

TheAna

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 8
Okei, joo tarkoitus on korjata läppä kunnolla myöhemmin kun kelit hieman lämpenee,nyt riittää kun saa vain puhaltamaan lämmintä,kumpaan suuntaan se pitäsi vääntää että jää kuumalle?

Matkustajan puolelta katsottuna pitäisi vastapäivään kääntämällä mennä lämpösemmälle, eli läppä nousee sillon ylöspäin.