Kirjoittaja Aihe: 407 - Takaoven verhoilun irrotus  (Luettu 11151 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wilbert

  • Vieras
407 - Takaoven verhoilun irrotus
« : 01.05.2009, 21:07:26 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi 136.

Pitäisi nuo oven aukeamisrajoittimet vaihtaa, onko ovipahvin kiinnitysruuveja missä kohdin ovessa? Jos joku on rajoittimia vaihtanut, kokemuksia tietysti kuunnellaan.

Eipä tuo nyt niin helppoa ollutkaan. Pahvin irrotettuani tuli sitten peltiä vastaan. Rajoittimen ovenpuoleinen kiinnike on siis "koteloitu" pellin sisään. En tiedä, mistä pirun reiästä tuo sitten pitäisi vaihtaa. Kun silmämääräisesti katsottuna ei mötikkä mahdu ulkokautta oven reiästä sisäänkään.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #1 : 15.05.2009, 14:06:25 »
407, takaoven verhoilu

Kyllä sen rajoittimen luulisi jollain tavalla irtoavan, joko ulos tai sitten oven sisälle. Rajoitin lienee kiinni myös ovessa pulteilla ja muttereilla.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2012, 11:05:13 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

wilbert

  • Vieras
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #2 : 15.05.2009, 19:38:44 »
Onhan se parilla mutterilla kiinni, ongelma on vaan tosiaan se, että jöötti mihin mutterit tulee kiinni (oven puolelta) , on niin iso ettei mahdu oven puoleisesta reiästä sisään (tai vanha ulos). Auton ovenkarmin puoleinen pää toisaalta on niin solakka että mahtuisi reiästä sisään, mutta oven sisältä päin ei pääse sitä kautta kokonaisuutta pujottamaan läpi. Aika erikoinen ratkaisu. Em. kuvassahan tuo pirulainen näkyy kyllä, eipä vaan irrotukseen tuosta apua paljoa ole.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 469
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #3 : 17.05.2009, 21:41:28 »
Siis oven sisäpuolelta verhoilun irroittamalla ei mistään aukosta (edes ikkunaveivejä/-moottoreita, kaiuttimia, tms. irroittelemalla) pääse tuulihakaan käsiksi, vaikka työntäisi käden oven sisälle?

No, enpä nyt viitsisi ikkunoiden moottoreita taikka kaiuttimia ruveta irrottelemaan.

Kerroit että tuli peltiä vastaan, mutta luulisihan sinne jotain kautta kädellä pääsevän. Eikös ne takaovien kaiuttimet ole suhteellisen sopivilla paikoilla (joskin alhaalla) ja varmaan kohtuu helpot irroittaakin jos kerran on verhoilut jo irti.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 01/2026 270tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Odessalainen

  • Vieras
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #4 : 20.09.2011, 09:11:31 »
Auto: 2006 407 SW 2,0.

Helposti pahvit lähtivät irti. Ensin jalkavalaisin ja liitin irti, lasinostimen kytkimen kuori ja liitin irti (kuoren alta ruuvimeisselillä paina kiinnikettä A). Kahvan kuori irti (takana on reikä, pienellä torx avaimella kuori irti). Sitten 3 ruuvia pois (1, 3, 5). Vedä alhaalta pahvi  irti ja nosta ylöspäin.

Sain Autokeskukselta uudet rajoittimet (32 e/kpl) ja itse laitoin ne takaoveen kiinni. Säästin 188 e asennustyöstä. Laitoin myös Silent Coatia (4 levyä per ovi). Rajoittimen vaihto:

1) Pahvit pois.
2) Torx 40 ja 1 ruuvi irti auton korista.
3) Sitten naru rajoittimeen kiinni.
4) Hylsyavain (ehkä 10 mm) ja 2 pulttia irti ovesta ja pudota rajoitin oven sisälle.

Jos on hankala tai rajoitin jäi jumiin, sitten kaiuttimen kotelon irrottaminen auttaa.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #5 : 03.11.2025, 23:11:23 »
Oven sisään tulevassa osassa on irtonainen pelti jossa on joku kaareva kumi. Mihin väliin se pelti tulee ja miksi siinä on kumi? Näkyy linkissä

https://ovoko.fi/osat/imp2738633-peugeot-407-takaoven-pidatin
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 406 ST Executive 2,0 red, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 407 2,0 ST Executive Business red

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 993
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #6 : 04.11.2025, 00:29:56 »
Stoppari tuo vain on, joka pysäyttää rajoittimen liikkeen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #7 : 04.11.2025, 09:12:38 »
Komppaan ELFfiä. Tuo on 407:n perusvika, rajoittimet menevät "lerpuiksi". Vaihdoin uudet ja pian sama, oli kuin ladon ovet, heiluivat hervottomasti.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 993
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #8 : 04.11.2025, 10:26:11 »
Onko tuossa niitä metallirullia lainkaan kuten 406:ssa ?

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 404
  • L'être en mouvement
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #9 : 04.11.2025, 15:47:44 »
Ei ole rullia. Oheisessa kuvassa oleva "viritys" on tuo systeemi. Nuo siniset muovinpalat on ainoa "jarru" .
”Kyllä mä tän ymmärrän, mutta kun mun aivot ei.” M.N.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 993
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #10 : 04.11.2025, 21:05:49 »
Täyshalvennettu, seuraava askel on kokonaan muovista tehty. Tosin sitä ei varmaan nähdä kun Tavares on saanut potkut.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 756
  • 508 GT-Line 225
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #11 : 04.11.2025, 21:50:04 »
Ei ole rullia. Oheisessa kuvassa oleva "viritys" on tuo systeemi. Nuo siniset muovinpalat on ainoa "jarru" .

...ja on kai jouset vai vain sininen muovi joustaa?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 404
  • L'être en mouvement
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #12 : 04.11.2025, 22:09:27 »
Tässä osa purettuna. Punaiset neliöt ovat jonkin sortin kumia ... (kovaa kuin vanha pyyhekumi) Ei mitään kunnollisia jousia.
”Kyllä mä tän ymmärrän, mutta kun mun aivot ei.” M.N.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 351
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #13 : 04.11.2025, 22:51:03 »
Hyvä kuva tuosta rajoittimesta. Omassakin on noi takaovien rajoittimet ilman vastusta. Saiskohan tuohon modattua pienet jäykät jouset vaikka noiden punaisten kumien tilalle tai niiden lisäksi? Toisaalta kätevät noi ovet kun menee herkästi kiinni ;D

edit: Taitaa kulua noi siniset muoviosat. Joutuisi varmaan noita reunoja hiomaan että puristusivat hieman lähemmäksi toisiaan.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2025, 22:57:08 kirjoittanut powerpeugeot »
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
Vs: 407 - Takaoven verhoilun irrotus
« Vastaus #14 : 05.11.2025, 14:15:00 »
Tässä osa purettuna. Punaiset neliöt ovat jonkin sortin kumia ... (kovaa kuin vanha pyyhekumi) Ei mitään kunnollisia jousia.

Oikealla olevasta osasta kiinnostaa miten se tulee oven sisään
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 406 ST Executive 2,0 red, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 407 2,0 ST Executive Business red