Kirjoittaja Aihe: 208 - lisäpitkät tai muuten pitkien parantaminen.  (Luettu 4822 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Carpender

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Olen uusi Peugeotin omistaja ja uusi sähköautoilija. Tai no on tuo tuossa pihassa ollu jo reipas puolivuotta. Mutta nyt ekaa syksyä ajeltu ja tuntuu että pitkät on aika huonot.

Tietääkö kukaan saako tuohon laitettua lisä pitkiä miten helposti? Mitä tarvis ja minkälainen referenssi lukua suosittelisitte?

Tai jos ei lisä pitkiä nii mitkä olis sit parhaat mahdolliset polttimot jotka autoon kävisi ja saa laittaa?

Yhdeltä sivulta löysin 2008 suoraan led bar asennus sarjan kaikkineen tilpehööreineen mutta käykö sama sarja 208?

garyrock

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 208 - lisäpitkät tai muuten pitkien parantaminen.
« Vastaus #1 : 15.12.2023, 11:10:26 »
ei ole antaa mitään suositusta, mutta ne lähivalotkin on aina huonot ja paremmilla pitkillä varmistaa vain pidemmän pimeämmässä ajon kohtaamistilanteessa, koska lähivaloille on vaihdettava aiemmin. Nykysillä pitkillä voi huoletta ajaa aina  ;D Pari kertaa on unohtunut pitkä päälle valaistulle osuudelle tullessa ja aika pitkään saa ajaa ennen kuin ensimmäinen vilkuttelee valoja.

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 12 437
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 208 - lisäpitkät tai muuten pitkien parantaminen.
« Vastaus #2 : 11.02.2024, 08:18:58 »
Oman kokemuksen mukaan 208 ja 2008 on tarkoitettu ajettavaksi valaistuilla teillä. On LED valot mutta ei niillä kyllä juuri juhlita, edelleen yksi ongelma on verrokki, 308 FullLED vs. 2008 LED, jälkimmäinen on vähän kuin autossa olisi halogeenivalot.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 094
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 208 - lisäpitkät tai muuten pitkien parantaminen.
« Vastaus #3 : 11.02.2024, 08:55:20 »
Ei kai tuo nyt yhtään sen kummallisempi homma ole laittaa patteriautoonkaan niitä led-palkkeja mitä polttikseenkin ???

Eilen taas kun tultiin illan pimeydessä Tku>Hki niin kyllä tuota kiitteli kunnon valoja autossa. Nuo LED-päivitetyt lyhkäset (Berlingoon ei -20 saanut LED-ajovaloja rahallakaan) aukaisi ns. hirvipiikillään polkua ihan mukavasti varsinkin tuolta penkan puolelta, jotta pysty turvallisesti cruisailemaan ja kun sitten tuli sopiva kohta rämpästä keulalta kaikki ref 100 tulille, niin johan tuli taas päivä. Sellainen pikku miinus tosin että auton oma pitkien automatiikka ei noista pitkistä oikein diggaa, vaan tulkitsee tuon kirkkauden liialliseksi ja vaihtaa lyhkäsille. No ei ollut kummoinen juttu ottaa koko automatiikka auton omalla lääppimänäytöllä pois käytöstä, vaikka toki mielelläänhän sitäkin käyttäisi kun autossa tuollainen(kin) varuste on olemassa.
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 757
  • 508 GT-Line 225
Vs: 208 - lisäpitkät tai muuten pitkien parantaminen.
« Vastaus #4 : 11.02.2024, 10:11:23 »
Ei kai tuo nyt yhtään sen kummallisempi homma ole laittaa patteriautoonkaan niitä led-palkkeja mitä polttikseenkin ???

Eilen taas kun tultiin illan pimeydessä Tku>Hki niin kyllä tuota kiitteli kunnon valoja autossa. Nuo LED-päivitetyt lyhkäset (Berlingoon ei -20 saanut LED-ajovaloja rahallakaan) aukaisi ns. hirvipiikillään polkua ihan mukavasti varsinkin tuolta penkan puolelta, jotta pysty turvallisesti cruisailemaan ja kun sitten tuli sopiva kohta rämpästä keulalta kaikki ref 100 tulille, niin johan tuli taas päivä. Sellainen pikku miinus tosin että auton oma pitkien automatiikka ei noista pitkistä oikein diggaa, vaan tulkitsee tuon kirkkauden liialliseksi ja vaihtaa lyhkäsille. No ei ollut kummoinen juttu ottaa koko automatiikka auton omalla lääppimänäytöllä pois käytöstä, vaikka toki mielelläänhän sitäkin käyttäisi kun autossa tuollainen(kin) varuste on olemassa.

Hyvä juttu. Polttimoiden vaihto toki ulkonäön kannalta paras. Mitkä polttimot? Xenoneiden tilalle myös saatavilla. Heijastimien ja ajovalon plexin kunto vaikuttaa valotehoon. Liian suuri kontrasti pitkät- ja lyhyt-valojen välillä on huono asia, kun näkökyky ei sopeudu muutokseen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 094
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 208 - lisäpitkät tai muuten pitkien parantaminen.
« Vastaus #5 : 11.02.2024, 10:34:00 »
Hyvä juttu. Polttimoiden vaihto toki ulkonäön kannalta paras. Mitkä polttimot? Xenoneiden tilalle myös saatavilla. Heijastimien ja ajovalon plexin kunto vaikuttaa valotehoon. Liian suuri kontrasti pitkät- ja lyhyt-valojen välillä on huono asia, kun näkökyky ei sopeudu muutokseen.

Toi LED-setti on Philips Ultinon ja noi kun oli keulalla lyhkäsissä, niin eihän noista halogen-pitkistä enää mihinkään ollut, joten piti sitten asentaa se LED-palkkikin ;D Ja kuten sanoit, niin pelkkä LED-palkki + halogen-lyhkäset tuo jo sellaisen eron lyhkästen ja pitkien välillä, että tuntuu astuvan säkkipimeyteen kun vaihtaa lyhkäsille = ei hyvä.
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Carpender

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 208 - lisäpitkät tai muuten pitkien parantaminen.
« Vastaus #6 : 02.01.2026, 14:23:13 »
Ei kai tuo nyt yhtään sen kummallisempi homma ole laittaa patteriautoonkaan niitä led-palkkeja mitä polttikseenkin ???

Eilen taas kun tultiin illan pimeydessä Tku>Hki niin kyllä tuota kiitteli kunnon valoja autossa. Nuo LED-päivitetyt lyhkäset (Berlingoon ei -20 saanut LED-ajovaloja rahallakaan) aukaisi ns. hirvipiikillään polkua ihan mukavasti varsinkin tuolta penkan puolelta, jotta pysty turvallisesti cruisailemaan ja kun sitten tuli sopiva kohta rämpästä keulalta kaikki ref 100 tulille, niin johan tuli taas päivä. Sellainen pikku miinus tosin että auton oma pitkien automatiikka ei noista pitkistä oikein diggaa, vaan tulkitsee tuon kirkkauden liialliseksi ja vaihtaa lyhkäsille. No ei ollut kummoinen juttu ottaa koko automatiikka auton omalla lääppimänäytöllä pois käytöstä, vaikka toki mielelläänhän sitäkin käyttäisi kun autossa tuollainen(kin) varuste on olemassa.

Tää on hieman vanha juttu en ole edelleenkään saanut aikaiseksi hommata niitä. Mut mut nyt ajattelin ja noi lisäpitkät ei vaadi siis mitään can väylä ohjainta erikseen? Luin tuolta juttua että kaikki olis vaan ryöstänyt aloilta herätteen releelle.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 094
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 208 - lisäpitkät tai muuten pitkien parantaminen.
« Vastaus #7 : 02.01.2026, 14:55:31 »
Mut mut nyt ajattelin ja noi lisäpitkät ei vaadi siis mitään can väylä ohjainta erikseen? Luin tuolta juttua että kaikki olis vaan ryöstänyt aloilta herätteen releelle.

No ainakaan tässä meidän -20 Berlingossa ei tarttenut mitään CAN-temppuiluja. Ja tuon "ryöstämisenkin" tein ihan vaan suoraan toisen pitkän polttimon kannalta, käyttäen sitä releen herätteenä ja tuo rele sitten vasta kytki sulakkeen kautta ne varsinaiset virrat tuolle lisävalopalkille. Muistaakseni tässä vieläpä laiskana käytin ihan vaan valmista settiä Motonetistä, jossa oli tuolle valopalkille sopiva liitinkin jo valmiina releineen kaikkineen.
https://citroen-foorumi.com/index.php?topic=30429.msg244980#msg244980
« Viimeksi muokattu: 02.01.2026, 14:59:23 kirjoittanut HiTec »
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 757
  • 508 GT-Line 225
Vs: 208 - lisäpitkät tai muuten pitkien parantaminen.
« Vastaus #8 : 02.01.2026, 17:20:09 »
Hyvää dataa. Mittarilla vaan mitaten ja rele väliin sekä tarvittaessa käyttökytkin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 094
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 208 - lisäpitkät tai muuten pitkien parantaminen.
« Vastaus #9 : 02.01.2026, 18:51:34 »
sekä tarvittaessa käyttökytkin.

Itse asiassa tuossa valmiissa setissä oli sekin mukana. Itse tosin huputin sen tuonne releen kylkeen konehuoneen puolelle, sillä en ole nähnyt sille mitään käyttöä. Kertaakaan ei ole vielä vastaan tullut tilannetta jossa tuo lisävalopalkki olisi pitänyt saada poistettua käytöstä. Ja nyt kun myös auton omissa pitkissä on Philips Ultinon Access LED-korvikkeet, niin myös tuo pitkien automatiikka toimii Berlingossa kuten kuuluukin.
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 757
  • 508 GT-Line 225
Vs: 208 - lisäpitkät tai muuten pitkien parantaminen.
« Vastaus #10 : 02.01.2026, 21:18:56 »
Totta. Ei tarvitse kabiiniin vetää piuhoja, usein työlästäkin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -