Kirjoittaja Aihe: Ajoneuvojen huoltojen kannattavuus  (Luettu 6176 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 084
Ajoneuvojen huoltojen kannattavuus
« : 01.07.2024, 12:30:14 »
Edelleen se hihna kannattaa vaihtaa mielummin vaikka etuajassa kuin antaa hihnan katketa.
Auton huoltoon voi suhtautua monella tapaa. 407 on jo vanha ja viestisi jälkeen selvisi kyseessä olevan 2005. Siis puhutaan n. 2 tonnin arvoisesta autosta. Kannattaako maksaa tonni tai edes 500 siitä, että 2 tonnin auton koneen laukeamisen riski laskee 10% 5%:iin? Mielestäni ei. Erittäin epätodennäköistä, että hihna katkeaa seuraavan 5 v 75 tkm aikana (kilometriraja oli noissa Pösönä 120 tkm). 5 vuoden sisällä tuo on varsin todennäköisesti paalauskunnossa ruosteen takia kuitenkin ellei kyse ole poikkeuksellisen hyvin pidetystä yksilöstä.

Itse olen useammassa Pösössä auton ikääntyessä ylittänyt reilusti aikavälin jakohihnan vaihdolle. 605:ssa taisi olla 15 v vanha hihna myydessä. Vaihdoin sen itse auton ollessa 5 v ja sitten ei enää. Myös 607:n EW-koneessa vaihtoaika ylittyi useilla vuosilla. Siinäkin hihna oli vaihdettu vain kerran myytäessä 19-vuotiaana.

Vielä ei ole hihna katkannut autoistani. Hampaat lähti Lancian hihnasta 80-luvun lopulla. Silloin en tiennyt, että hihna pitäisi joskus vaihtaa. Ties kuinka vanha oli.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 12 437
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Ajoneuvojen huoltojen kannattavuus
« Vastaus #1 : 01.07.2024, 12:54:23 »
Joo, voi suhtautua, siihen aikaan kun itse hihnoja vaihdatin se maksoi töineen ja osineen luokkaa 400-600 €, sis vesipumppu, toki autot oli useamman tonnin pelejä, siinä varmaan suurin ero. Mua ei kamalasti kiinnosta alkaa konetta purkamaan jos sen voi välttää vaihtamalla jakohihnan ajoissa, mutta kukin tyylillään. Mutta joo, jos ajaa tonnin autolla ja näkee huollot vain kustannuksina niin sillähän kannattaa ajaa kunnes valo syttyy viimeisen kerran, ei siihen kannata siinä kohtaa vaihtaa enää edes öljyjä.

Pösöissä ei ihan valtavan herkästi ole hihnat katkenneet, mutta aina niitä sattuu, enemmän on niitä missä hihna on hypännyt hampaalla parilla automaattikiristimen antaessa liikaa löysää startatessa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

joakim

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 084
Vs: Ajoneuvojen huoltojen kannattavuus
« Vastaus #2 : 01.07.2024, 13:42:59 »
Mua ei kamalasti kiinnosta alkaa konetta purkamaan jos sen voi välttää vaihtamalla jakohihnan ajoissa, mutta kukin tyylillään. Mutta joo, jos ajaa tonnin autolla ja näkee huollot vain kustannuksina niin sillähän kannattaa ajaa kunnes valo syttyy viimeisen kerran, ei siihen kannata siinä kohtaa vaihtaa enää edes öljyjä.

Silloin 80-luvulla vaihdoin itse varaosakannesta pari vääntynyttä venttiiliä, hihnarikon aiheuttaneen hihnapyörän ja tietysti sen hihan. Jos noissa 2000-luvun tapauksissa olisi tullut vastaavaa tuhoa, olisin varmaankin laittanut auton myyntiin. Kaipa katsastetusta konerikkoisesta 2 tonnin autosta vielä saisi 500-1000 €, kun saahan sen aika halvalla itse tehden kuntoon. Aika pieni taloudellinen riski siis.

Öljyn, suodattimien, sytystulppien jne. vaihto on työmäärältään pientä ja osiinkaan ei paljoa mene. Ne on tullut tehtyä. Tosin vähäisillä kilometreiillä öljyt on tullut vaihdettua noihin vanhempiin 2-3 vuoden välein, jolloin on tullut ehkä 10-15 tkm, jos sitäkään. Mutta ei tulisi kyllä mieleenikään viedä vanhaa autoa 200-300 € huoltoon.

Tuon MG4:n olen viemässä 1v huoltoon loppukuusta. Ensimmäinen auto ikinä, jonka olen viemässä määräaikaishuoltoon. 7 v takuun ehtona tuo  ja huolto maksa 150 €. Kerran aiemmin on ollut 1 v vanha auto (406). Sen 1 v huollon tein itse, mutta eipä siinä tainut yli 1 v takuutakaan olla.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 12 437
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Ajoneuvojen huoltojen kannattavuus
« Vastaus #3 : 01.07.2024, 14:07:22 »
Ongelma tossa on se että jos teet itse niin homma toimii, mutta nykyään korjaamoiden hinnoittelu on hiukan muuttunut, ihan perus vuosihuolto maksaa 2x sen mitä 5-6 vuotta sitten, kyllä vuosihuolto oli nyt 249 € kun vielä hetki sitten se oli 129 €. Pitää ymmärtää ettei kaikilla ole mahdollisuutta tai osaamista tehdä itse huoltoja, ja ihan kaikkia ei edes kiinnosta. Maailma on nykyään sellainen että ihmisiä ei kiinnosta mikä on prosessorin taajuus eikä FPS ymv epäolennaiset asiat, nykyään on erilaisia laitteita joita käytetään asioiden tekemiseen, ja se tekeminen on olennaista ei se välineen tekninen ominaisuus.

Vaikka mulla osaamista olisikin niin en enää jaksa autojen kanssa touhuta, omat käytän merkkihuollossa ja vaimon sukulaisille sanon ettei kiinnosta heidän romujaan korjata. Eikä ole mistään muusta kyse kuin siitä että miten haluaa aikansa käyttää, elämä on valintoja. Ihan kaikella kunnioituksella, ihmiset on tosiaan erilaisia, jotkut ottaa palovakuutuksenkin vaikka se nyt on todella harvinaista että talo palaa.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2024, 14:11:31 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 554
Vs: Ajoneuvojen huoltojen kannattavuus
« Vastaus #4 : 02.07.2024, 10:30:16 »
Itse käytän ikäloppua ja 300tkm ajettua RXH:ta vieläkin vuosittain merkkihuollossa. Lisäksi vaihdan merkkihuoltojen välissä itse moottoriöljyt ja ilmansuodattimen. RXH:n rahallinen arvo on vain joitakin tonneja, mutta käyttöarvo on jotain aivan muuta. Ajoneuvojen huoltojen kannattavuuteen oma ajatukseni on myönteinen. Huollettuna ajoneuvo takaa luotettavammin ja turvallisemmin sen alkuperäisen käyttötarkoituksen, kuljettaa kyydissä olevat ihmiset sekä tavarat paikasta A paikkaan B.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 12 437
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Ajoneuvojen huoltojen kannattavuus
« Vastaus #5 : 02.07.2024, 11:37:52 »
Niin, Kyllä minäkin käytin vanhempiakin autoja merkkihuollossa siihen asti kun niistä lopulta luovuttiin. Ainakin 5-6 v sitten vielä huoltoon sisältyi hinauspalvelu ymv turva vuodeksi, eikä merrkkihuollon tekemisistä nyt niin paljon ole ollut pahaa sanottavaa. Minusta autoa kannattaa huoltaa, mielummin vielä riittävän usein, mikä siis ei ole se huolto-ohjelman mukaan tehty joka on käytännössä tarkoitettu elinkaarimalli, ei, vaan useammin. Ja todella mullekin on käynyt niin että autoon oli vaihdettu jakohihna alle vuotta aikaisemmin ja kolarin takia auto lunastukseen, en jäänyt murehtimaan menetettyä hyötyä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.