Kirjoittaja Aihe: e-208 näyttöjen kieli vaihtui itsestään Ranskaksi yms.  (Luettu 4161 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JK1978

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Auto: e208 ml 20 tkm

Tänään tuli 20tkm ajettuun e-208 outo vika. Auton kuskin puoleinen etu- ja takavalo jäivät palamaan sammuttamisen jälkeen. Sain ne sammumaan käynnistämällä auton uudestaan. Kun sammutin auton, niin flekti alkoi huutamaan keulalla ja jostain akun alta kuuluu outoa piipitystä muistuttavaa ääntä. Kun flekti sammui ja piipitys loppui, niin auton näyttöjen kieli muuttuu Ranskaksi. Mikähän tuota mahtaa vaivata?

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 652
Vs: e-208 näyttöjen kieli vaihtui itsestään Ranskaksi yms.
« Vastaus #1 : 06.11.2024, 21:52:00 »
Ilman muuta merkkiliikkeeseen kysymään kun takuu lienee voimassa...
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

JK1978

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: e-208 näyttöjen kieli vaihtui itsestään Ranskaksi yms.
« Vastaus #2 : 07.11.2024, 01:27:33 »
Tehdastakuut ovat jo loppuneet, kun auto on muutaman kuukauden yli 3v vanha, mutta laitoin asiasta reklamaation auton minulle myyneelle autoliikkeelle. Katsotaan nyt, että mitä vastaavat. Huomasin nyt vielä lisäksi, ettei ajastettu latauskaan näköjään toimi lainkaan.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 883
Vs: e-208 näyttöjen kieli vaihtui itsestään Ranskaksi yms.
« Vastaus #3 : 07.11.2024, 05:24:08 »
Auton sammutuksen jälkeen olet laittanut vilkun vasemmalle varmaan vahingossa autosta noustessa pois. Tällöin menee etu ja takavalo päälle vasemmalle tai oikealle puolelle, kumpaan suuntaan vilkku on käännettynä.

Tuo näytön kielen muuttuminen on noissa aika yleinen ongelma. Sen voi itse muuttaa asetuksista takaisin suomeksi.
Peugeot 3008 hybrid

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 175
Vs: e-208 näyttöjen kieli vaihtui itsestään Ranskaksi yms.
« Vastaus #4 : 07.11.2024, 07:26:38 »
Autolla on toisinaan tapa äännellä noin kun sen sammuttaa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 890
Vs: e-208 näyttöjen kieli vaihtui itsestään Ranskaksi yms.
« Vastaus #5 : 07.11.2024, 17:27:39 »
Vahva veikkaus: 12v akun jännite liian alhainen, mahdollisesti akku on sökö. Se yleensä aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä sekoiluja.

Tuo valojen palaminen tosin menee juuri kuten PUG-508 kirjoitti.

JK1978

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: e-208 näyttöjen kieli vaihtui itsestään Ranskaksi yms.
« Vastaus #6 : 07.11.2024, 19:01:15 »
Alan itsekin epäilemään 12v akkua syylliseksi auton sekoiluun. Mittailin latausjännitteitä ajon aikana näytti 14.5-14.6V koko ajan. Kun ajoakkua lataa, niin latausjännite on 13.85V. Pidemmän ajolenkin jälkeen parin tunnin jälkeen mitattuna akun jännite oli 12.8V, mutta tippuu heti n. 12V tienoille kun laittaa virrat päälle "käynnistämättä" autoa. Ajastettu latauskin näyttäisi toimivan kun ohjelmoi alkavaksi muutaman minuutin päähän. Flektin käytös + jäähdytysnesteiden kierrätys paisuntaaäiliölle kylläkin ihmetyttää, kun se käynnistyy heti kun latausjohdon tökkää autoon kiinni, vaikka ajastaakin  latauksen alkavaksi vasta myöhemmin. Flektikin tyhjentää 12V akkua tehokkaasti...

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 175
Vs: e-208 näyttöjen kieli vaihtui itsestään Ranskaksi yms.
« Vastaus #7 : 07.11.2024, 22:33:22 »
Jos oikeasti valitset painikkeella ajastuksen auton latausportista, niin ei pitäisi äännellä.

JK1978

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: e-208 näyttöjen kieli vaihtui itsestään Ranskaksi yms.
« Vastaus #8 : 19.11.2024, 12:06:14 »
Tänään sitten tuli käytettyä auto merkkihuollossa. Löytyihän autosta sitten joku latausjärjestelmän vikakoodi. Totesivat lisäksi, että autoon on joku vaihtanut vääränlaisen Varta D15 akun. Vartan nettisivujen mukaan kuitenkin suosittelevat juuri tuota akkua autoon🙄. Pitäisi kuulemma olla joku EB- akku, joka maksaa heillä järkyttävät 300,-€. En ihan heti nyt kuitenkaan lähtenyt vaihdattamaan ainakaan heillä...

SamiK

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 12 437
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: e-208 näyttöjen kieli vaihtui itsestään Ranskaksi yms.
« Vastaus #9 : 19.11.2024, 13:26:55 »
Tänään sitten tuli käytettyä auto merkkihuollossa. Löytyihän autosta sitten joku latausjärjestelmän vikakoodi. Totesivat lisäksi, että autoon on joku vaihtanut vääränlaisen Varta D15 akun. Vartan nettisivujen mukaan kuitenkin suosittelevat juuri tuota akkua autoon🙄. Pitäisi kuulemma olla joku EB- akku, joka maksaa heillä järkyttävät 300,-€. En ihan heti nyt kuitenkaan lähtenyt vaihdattamaan ainakaan heillä...

Tota, tässä on nyt se tilanne että huolto katsoo vikakoodit ja koska akku ei ole sellainen mitä pösö sinne suosittaa niin ensimmäinen asia on se että ilmoitetaan että akku pitäisi vaihtaa oikeaan tyyppiin. Joo, teen itse asiakaspalvelu hommia ja aika saletisti suurinosa firmoista toimisi aivan samalla tavalla. Sillä mitä Varta suosittaa ei ole mitään merkitystä, ja kyseinen valmistaja suosittaa sinne kahta erityyppistä akkua, syytä en ala arvailemaan. Käytännössä mikä tahansa vastaava muutos aiheuttaa saman päätelmä ja lopputuloksen.

Se on sitten ihan eriasia onko kuvatun ongelman aiheuttaja tuo akku vai ei, en nyt sitä ehkä ihan ostaisi pelkän vikakoodin perusteella, koska mulla oli jossain toisessa pösön mallissa alkuperäisellä akulla aika vastaava vika, kieli vaihtui 1½-v aikana pari kolme kertaa ranskaksi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JK1978

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: e-208 näyttöjen kieli vaihtui itsestään Ranskaksi yms.
« Vastaus #10 : 22.11.2024, 22:09:40 »
Taistelin aikani auton myyneen liikkeen kanssa ja lopulta väsyivät kiukutteluuni ja lupasivat vaihtaa akun EFB- akuksi, jollainen autoon kuuluu. Saanee nähdä, että onko vaihdosta mitään apuja auton temppuiluun...

JK1978

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: e-208 näyttöjen kieli vaihtui itsestään Ranskaksi yms.
« Vastaus #11 : 03.12.2024, 18:36:56 »
Nyt on akku vaihdettu ja auto toiminut muuten, paitsi MyPeugeot apilla ei ole saanut autoon yhteyttä pariin päivään, että voisi muuttaa ajastettua latausta...🤬