Kirjoittaja Aihe: 2008 - Tarvikekatalysaattori sytyttää vikavalon  (Luettu 3205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

peltota1

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Auto: vm. 2018 2008

Autoon vaihdettiin huollon yhteydessä tarvikeosa katalysaattori. Nyt kuitenkin auto "ei tunnista" osaa ja sytyttää jonkin matkan ajon päästä moottorin vikavalon. Maahantuojalta vastaus oli, että pitää vaihtaa alkuperäisosa (= 3 x tarvikeosan hinta). Onko mitään keinoa saada auto hyväksymään tarvikekatalysaattoria?


Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 2008 - Tarvikekatalysaattori sytyttää vikavalon
« Vastaus #1 : 07.11.2024, 17:58:41 »
Kyllähän tuo kuulostaa siltä että tarvikeosa ei ole kovin hyvä laatuinen. Autossasi on katalysaattorin toiminnan valvonta ja katalysaattorin jälkeen pakoputkessa oleva lambda-anturi tarkkailee pelkistysreaktiota ja katalysaattorin toimintaa. Vikavalon syttyminen voi viitata siihen että tarvikekatalysaattori ei toimi riittävän tehokkaasti ja auto tulkitsee sen vialliseksi. Tarvikeosan ja alkuperäisosan hintaeroa selittää myös usein katalysaattorissa käytettyjen jalometallien määrä. Tarvikeosassa on usein vähemmän kalliita jalometalleja ja näin ollen myös pelkistysreaktio ei ole yhtä tehokas tarvikeosalla.
Käyttöautot: 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’, Jaguar I-Pace EV400 21’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01', 508 RXH HYbrid 4 17’
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

peltota1

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 2008 - Tarvikekatalysaattori sytyttää vikavalon
« Vastaus #2 : 07.11.2024, 18:18:15 »
Onko mainitsemasi lambda-anturi osa katalysaattoria? Tarkoitan, että kun katalysaattori vaihdetaan, niin vaihtuuko myös anturi. Oletettavasti viallisen anturin korjaaminen on hieman huokeampaa kuin koko katalysaattorin. En haluaisi loppupeleissä maksaa kalliista katalysaattorista, jos vain anturi on viallinen. Vai havaitseeko auton valvontajärjestelmä viallisen komponentin?

Mikä on oletettu ikä katalysaattorille ja kuuluukohan sen vaihto standardi huolto-ohjelmaan?

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 396
Vs: 2008 - Tarvikekatalysaattori sytyttää vikavalon
« Vastaus #3 : 07.11.2024, 21:24:45 »
Oliko alkuperäinen katalysaattori edes viallinen jos vika on edelleen?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 274
Vs: 2008 - Tarvikekatalysaattori sytyttää vikavalon
« Vastaus #4 : 08.11.2024, 06:58:47 »
Lambda-anturit ovat erillisiä komponentteja ja ne voi vaihtaa erikseen, eivät varsinaisesti kuulu huolto-ohjelmaan mutta esimerkiksi Bosch suosittaa vaihtoa joihinkin malleihin 160 tkm välein. Ennen katalysaattoria oleva anturi ohjaa polttoaineseosta, katalysaattorin jälkeinen taas pääosin valvoo katalysaattorin toimintaa. Toki jos etummainen lambda on rikki ja seos ei ole sopiva niin silloin ei myöskään pelkistysreaktio toimi suunnitellusti. Jos moottori toimii oikein niin teoriassa katalysaattorin tulisi kestää ajoneuvon oletettu elinikä. Katalysaattorin jalometallit kun toimivat nimensä mukaan vain katalyytteinä eli eivät varsinaisesti kulu käytössä. Poikkeuksena kuitenkin kylmäkäynnistykset ja täyskaasukiihdytykset koska näissä tilanteissa ajetaan rikkaalla seoksella eikä olla stökiömetrisellä alueella seoksessa. Liian rikas polttoaineseos voi ”myrkyttää” katalysaattorin. Kyllähän katalysaattoreita käytännössä vaihdetaan, elinikä riippuu monesta tekijästä ja voi vaihdella paljonkin, esimerkiksii 100 tkm - 400 tkm. Mitä uudempi auto, sitä ”tiukempi” valvonta myös katalysaattorilla toiminnan suhteen.
Käyttöautot: 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’, Jaguar I-Pace EV400 21’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01', 508 RXH HYbrid 4 17’
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’